KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
Jawel,u leest het goed ,co-piloot zoekt rijder ! Het is inderdaad meestal net andersom ,maar dit keer kregen we een oproep binnen van de talentrijke Franse bakkenist Bastien Chopin ,die in 2025 graag opnieuw op het hoogste niveau wil gaan bakkenisten. Chopin is de co-piloot die enkele jaren terug in Gueugnon Dardon , voor de allereerste keer een Italiaanse rijder (Zeno Compalati) aan een WK-podium hielp. In 2023 verving Chopin bij de Franse rijder Romaric Chanteloup diens geblesseerde broer als co-piloot,maar dat eindigde helaas fataal met een zware crash in Rudersberg,waarbij Chopin twee gebroken polsen opliep. In 2024 verscheen de Fransman niet meer aan de start, maar ondertussen is de man uit de Vaucluse , die de Mont Ventoux in zijn achtertuin heeft liggen en 'm wekelijks een paar keer op fietst als opwarming , er terug helemaal klaar voor. Bastien Chopin wil in 2025 graag opnieuw schitteren in de voorste gelederen van het wereldkampioenschap zijspancross. U kunt onze sympathieke zuiderbuur contactren via Messenger / Facebook.
We zijn stilaan toe aan het slot van het seizoen van de internationale zijspancross. En dat wordt in eigen land ingezet op vrijdagavond, in de grote feesttent aan de Grotstraat in Oostrozebeke, waar vanaf 19 uur iedereen die ook maar iets met de Belgische motorcross te maken heeft ,er bij zal willen zijn om een unieke gebeurtenis uit de Belgische motorcross geschiedenis te vieren. Na vijfenveertig jaar WK zijspancross hebben we eindelijk een compleet Belgisch team dat wereldkampioen is geworden,en dat vieren Westvlaming Marvin Vanluchene en Brabander Glenn Janssens uitgebreid op vrijdagavond elf oktober. Bovendien is Marvin Vanluchene ook de allereerste Belgische zijspancrossrijder die er in geslaagd is om drie wereldtitels naar ons landje te halen.Dubbel feest dus ! Rond 20:00 uur worden Marvin en co-piloot Glenn op hun zijspan verwacht in de feesttent,waar beiden op het podium uitgebreid aan de tand worden gevoeld en in de bloemetjes worden gezet , waarna het feest definitief kan losbarsten. En ,o ja. Vergeet vooral niet om – onder het motto twee vliegen in één klap - vooraf vlakbij een bezoekje te brengen aan het schitterende zijspancross monument, op het kruispunt Gentstraat, Wakkensteenweg ,Tieltstraat en Meulebekesteenweg.
Op zaterdag wordt er,vlak over de Belgische grens,opnieuw gecrosst in het Nederlandse Valkenswaard,en ook dàt is bijzonder goed nieuws !
Het wereldkampioenschap zijspancross,het bestaat sedert 1980. De allereerste wereldkampioenen waren twee Duitsers, Reinhard Böhler en Siegfried Müler. België moest wachten tot in 2005 ,vooraleer er een wereldtitel voor ons land uit de bus kwam. Sven Verbrugge werd toen, als co-piloot, wereldkampioen aan de zijde van de Nederlandse rijder Daniel Willemsen. Beiden deden er daarna tesamen nog twee wereldtitels bovenop. Voor een Belgische zijspancrosser als wereldkampioen moesten we nog iets langer wachten. In 2009 werd Joris Hendrickx de aller eerste stuurman die world champion werd voor ons land. Zijn neef Jan Hendrickx bezorgde België enkele jaren later ook een wereldtitel. En Ben Adriaenssen stuurde zijn AMS-KTM zelfs twéé keer naar een wereldtitel. Raar maar waar, geen van onze Belgische rijders slaagde er ooit in om wereldkampioen te worden met een landgenoot als co-piloot.
En dààr is nu, in 2024, verandering in gekomen ! Marvin Vanluchene en Glenn Janssens zijn het allereerste complete Belgische team dat er in slaagt om een wereldtitel te veroveren in de discipline zijspancross. Bovendien is het voor rijder Vanluchene reeds zijn derde wereldtitel,en daarmee kroont de Oostrozebekenaar zich definitief tot beste Belgische zijspancrosser uit de geschiedenis. Dubbel feestje dus ! Dàt feestje gaat door,nu vrijdag 11 oktober,in een speciaal opgetrokken reuze feesttent op de marktplaats van ‘de Ginste’ , een gehucht van de Westvlaamse gemeente Oostrozebeke.
Vanluchene en Janssens zullen er omstreeks 20:00 uur het podium op rijden op hun succesvolle VMC-Zabel machine en die es flink laten knallen. Beiden worden geïnterviewd en gehuldigd op het podium , waarna er een feest losbarst dat u zeker niet mag missen. Want een drievoudige Belgisch wereldkampioen,en een compleet Belgisch team als wereldkampioen zijspancross, dààr hebben we verdorie vierenveertig jaar moeten wachten ! Het is dus zaak om deze afspraak met de Belgische motorsportgeschiedenis nu vrijdag, vooral niet te missen !
Het zijspancross seizoen mag er in eigen land dan al op zitten, ,in de ons omringende landen werd er wél nog gezijspancrosst. In Lierop bijvoorbeeld,waar de voorlaatste wedstrijd om het ONK zijspancross werd verreden. Onder een lekker najaarszonnetje, en voor flink wat publiek schreven ONK-leiders Hermans-vd Bogaart de beide manches op hun naam,en lijkt de slotwedstrijd, komende zaterdag in Valkenswaard, slechts nog een formaliteit te worden voor de nummers vier uit het WK 2024.
De herenigde Leferink-broers leidden aanvankelijk in heat één,maar moesten de zege finaal toch laten aan de onklopbare Koen Hermans en Ben vd Bogaart.
Bij de start van heat twee,gingen de nummers één , twee en drie uit de tussenstand er zowaar gezamenlijk bij liggen, waarbij rijder Tim Leferink een armblessure opliep en moest opgeven. Hermans-vd Bogaart knokten zich vanuit kansloze positie terug naar de overwinning. Het Duits-Franse koppel Prümmer-Lebreton – van de gelegenheid gebruik makend om de tweetakt Zabel VMC aan de tand te voelen – werd succesvol tweede,voor Leferink-Debruyne die bij aanvang de wedstrijd leidden. Hermans-vd Bogaart wonnen uiteraard het dagklassement , voor Prümmer-Lebreton en thuisrijders Wijers-van Hal. Niki Debruyne zorgde voor het beste Belgische resultaat op een knappe vierde plek. In de nevenklassen waren de zegebloemen voor het Hollands-Belgische koppel Vlot-Horijon ,en Rijlaarsdam-de Graauw.
Emil Bilars stond als vanouds weer op het juiste moment op de juiste plaats,en bezorgde ons eens te meer een schitterende fotoreportage.
Hij wordt binnen een maand achtentwintig, en werd onlangs wereldkampioen zijspancross, als co-piloot bij Marvin Vanluchene. Dan lacht de toekomst je , op sportief vlak,toe denken we dan. Maar wereldkampioen Glenn Janssens ziet dat anders. Hij stopt er mee ! Na de laatste race in Italië op zondagavond liet Glenn Janssens ons al weten dat hij komend seizoen niet aan de start zou verschijnen,maar stiekem hoopten we natuurlijk dat de immer sympathieke bouwvakker uit Rillaar,zich nog wel zou bezinnen en zijn mening zou herzien. Niet dus. Geen Glenn Janssens in het WK zijspancross volgend jaar. En zo moet Marvin Vanluchene weer es op zoek naar een nieuwe bijrijder voor het seizoen 2025. De reportage en het interview met Glenn Janssens was te zien bij RobTV, de Brabantse regionale televisie omroep. U kunt 'm herbekijken bij de gele knop 'Extra'.
In het Nederlandse Lierop wordt komende zondag de voorlaatste wedstrijd gereden om het ONK zijspancross,op het gekende circuit de Herselse bossen.Koen Hermans en Ben vd Bogaart tellen – met nog vier manches te gaan - negentien punten voorsprong op de broers Tim en Sem Leferink. Stephan Wijers en Han van Hal, lid van het organiserende MAC Lierop prijken op plek drie. Gert van Werven doet in Lierop en ook voor de ONK-finale in Valkenswaard een beroep op Jens Vincent,ter vervanging van de geblesseerde Aivar van de Wiel. Er zijn ook wedstrijden voor sidecars nationalen, voor de cupklasse,en uiteraard komen ook de quads aan bod. Lierop ligt vlakbij Eindhoven. GPS adres : Kerkenhuis, 5715 Lierop.
In Bergharen ,ietsje ten westen van Nijmegen zijn de MON sidecars aan de slag,alwaar de equipe van Ebben-Maas het tussenklassement aanvoeren.
In Zuid-Frankrijk zijn de Franse sidecaristen toe aan hun nationale kampioenschapsfinale. De titel voor de broers Prunier is reeds binnen zodat deze race voor hen enkel nog een formaliteit is. Van buitenlandse zijde is er de opvallende deelname van het Hollandse koppel Justin Keuben – Dion Rietman. Van Belgische zijde trekt Jarno Steegmans richting Castelnau de Levis. Hij treedt er aan als co-piloot bij Guennady Auvray,die vorige week tijdens de SMX of Nations nog zorgde voor een knalprestatie en er mee aan de basis lag van de derde podiumplaats voor Frankrijk.
Hij bleef na de Grand Prix in Rudersberg nog wat hangen in het mooie Baden Würtemberg, en toen kwam de WK-finale in Italië er aan,meteen gevolgd door de Sidecarcross of Nations. Zodoende bleef het filmverslag van de Grand Prix in Rudersberg, die overigens werdgewonnen door de Engelsen Wilkinsion & Millard , wat op de plank liggen. Hoog tijd dus om het prachtige verslag van onze Nederlandse vriend Jaap Oostermann online te zetten. Enjoy it bij de gele knop 'Extra'.
Het stof van het seizoen 2024 is nauwelijks gaan liggen ,of daar is al het eerste nieuws voor het seizoen 2025. Onze landgenoot Davy Sanders vormt volgend seizoen een team met de jonge Nederlander Jens Vincent als co-piloot. Sanders en Vincent werkten dit jaar al enkele wedstrijden gezamenlijk af, en komen dus volgend seizoen gezamenlijk aan de start van het WK 2025.
Afgelopen zondag werd in het Duitse Kleinhau de finale van het IMBA kampioenschap 2024 verreden. De Zwitserse ‘gepensioneerde’ WK-rijders Marco Heinzer en Meinrad Schelbert beperkten zich het afgelopen seizoen tot de Zwitserse kampioenschapswedstrijden en de drie IMBA-races. Twee tweede plaatsen en een eerste plaats in de manches volstonden vorig weekend ruimschoots voor de dagzege en de titel van IMBA-Meister 2024 voor Heinzer en Schelbert. Daarmee volgt de snelle Zwitser Frank Mulders en Marc van Deutekom op ,die de titel behaalden in 2023. Hentrich-Lenz werden tweede in Kleinhau, Reimann-Betschart derde. Mulders en van Deutekom werden vijfde.
De wedstrijd van de waarheid startte om kwart voor vier. Van in het begin zagen we meteen de zware kanonnen voorin met Lielbardis op kop voor Vanluchene-de Veene en Gordejev-Debruyne, die echter al snel moesten plaats ruimen voor de broers Prunier en Hermans-vd Bogaart die haast leken te hebben. Dan Foden (zesde) en Brett Wilkinson (negende) zorgden ervoor dat ook Engeland bleef mee tellen. Van Werven-van Hal lagen aanvankelijk op negen, de Cock-de Vylder op een hoopvolle tiende plaats.
Vooraan vielen, na vier ronden, eerst de Lielbardissen – letterlijk weg – krabbelden terug recht, en konden hervatten op plaats zestien. Vanluchene &de Veene werden zo de nieuwe koplopers,maar kregen alras de Franse Prunier-broers in de achteruitkijkspiegel. De Fransen verkeken zich in hun haast echter in een modderige strook, waarbij rijder Killian van de motor tuimelde en co-piloot Evan alleen zijn weg moest vervolgen. Tegen dat beiden hun weg konden vervolgen waren ze weg gezakt naar de elfde plek.