KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
Onder deze titel publiceerde de Franse motorsport-site www.moto-journal.fr een zalige reportage over de afgelopen Sidecarcross of Nations in Gueugnon Dardon, alwaar onze nationale helden outstanding waren. Check it out bij 'Extra' .
Zo'n mooi weer als het vorige week in Ravels was zou het niet gaan worden. De weersvoorspellingen de dag voordien gaven wel een zonnetje en 12 tot 13° in het prachtige Limburg. Zondagmorgen toen we opstonden, de gordijnen open deden schrokken we ons haast rot. Er hing een vrij dichte mist en dat was geen goed voorteken. Op het circuit " De Horensbergdam " in Genk was het al niet veel beter. Ook de regen die gevallen was de afgelopen dagen maakte dat het er zwaar zou bij liggen, maar ze konden rijden. De mist zou tot omstreeks de pauze blijven hangen en zou het er niet eenvoudiger op maken voor de 24 aanwezige teams. Ook nu weer een paar combinaties die je niet zou verwachten maar dat drukte de pret dan toch weer niet. Een paar teams die vanuit de VMCF federatie waren komen afzakken waaronder vice IMBA kampioenen Christian Corthouts & Dagwin Sabbe. 24 Teams bij de zijspannen is een heel mooi getal maar MC De Vrijheid werd wel in de steek gelaten door de solo piloten. Bedroevend te moeten vaststellen dat ze dan nog eens liever in Lommel of Lille gaan trainen dan te verschijnen op de allerlaatste wedstrijd van het seizoen. De vraag die ons bezig hield was of de combinatie Filip Op De Beeck & Dennis Derboven hun twee op twee in de laatste twee weken nu kon omzetten in een drie op drie .
Een mooie zondagmorgen was het al toen we bij het circuit toekwamen, het zonnetje was al heel vroeg van de partij. Het was in ieder geval stukken beter dan vorig jaar toen het mistig en druilerig was. Het was nog mooier toen we zagen hoeveel zijspannen aanwezig waren. Liefst 36 teams hadden zich aangemeld en zouden ook de trainingen aanvatten. Na de training zouden ze opgesplitst worden in vergunninghouders en anderen. Dit maakte dat we 22 teams in de reeks met de vergunninghouders zouden krijgen. Het werd een wedstrijd waar we wel niet onze normale teams te zien zouden krijgen maar met een stoelendans van de bakkenisten met soms wel een vreemde combinatie maar dat kon het spektakel enkel maar verhogen. De eerste vraag die we ons stelden was of de combinatie Filip Op De Beeck & Dennis Derboven hun winst van vorige week in Sint-Huibrechts-Lille konden overdoen. We hadden ook voor we vertrokken naar Ravels gelezen op Facebook dat de Janssens broertjes er een fun dag wilden van maken. Die fun dag was ook te zien aan de publieke belangstelling. De club uit Ravels mochten tevreden zijn met het deelnemersveld en ook met de menigte die zou komen opdagen.
Een mooie zondagmorgen was het al toen we bij het circuit toekwamen, het zonnetje was al heel vroeg van de partij. Het was in ieder geval stukken beter dan vorig jaar toen het mistig en druilerig was. Het was nog mooier toen we zagen hoeveel zijspannen aanwezig waren. Liefst 36 teams hadden zich aangemeld en zouden ook de trainingen aanvatten. De training werd wel in één enkele keer afgewerkt maar het was wel een logische beslissing om deze bende op te delen in vergunninghouders en anderen (mekaniekers ). Het was dan ook even puzzelen en we kwamen tot 14 teams die deze wedstrijd zouden betwisten.
Ook dit jaar een reeks zijspannen solo in Ravels. Vorig jaar waren er 11 moedigen die deze uitdaging aangingen en dit aantal werd dit jaar ruimschoots overtroffen. Voor aanvang van de trainingen waren er 20 piloten die zich hiervoor hadden ingeschreven. Geen van de WK toppers zoals we er vorig jaar een paar mochten begroeten maar toch wel enkele ronkende namen uit het liefhebbers gebeuren. Ook Christof Van Der Veken die zijn afscheid eerder dit jaar had aangekondigd was van de partij. Ook een paar bakkenisten wilden dit wel eens proberen en ruilden zodoende het bakje om voor een stuur. Ook het publiek keek weer uit naar deze toch wel fun reeks.
Ook in 2016 stonden de zijspannen gemengd aan de start in Ravels. Na het succes met de gemengde zijspannen van de voorgaande jaren waren er nu ook weer 28 teams die voor de overwinning zouden gaan strijden, eentje minder dan vorig jaar. 28 Dames waarvan er enkelen nog nooit in een bakje van een zijspan waren gaan staan. Eentje die wel snelheidsraces met een zware 600cc rijd maar die toch met grote ogen uitkeek naar wat dit zou geven. De vraag die bij velen leefde was of de winnaars van vorig jaar, Timmy Tysmans & Lindsey Bosch, hun zege konden overdoen. Ze zouden in ieder de strijd moeten aangaan met Jeroen & Eva Visscher die uit Nederland waren komen afzakken. Ook Stan Goeyvaerts & Natacha Bolle waren uit op de zege en zo waren er nog enkele die het vuur aan de schenen wilden leggen van Timmy & Lindsey. Leuke gedachten in ieder geval.
Op zaterdag 29 oktober, tussen 10:00 en 18:00, nodigt Side Car Service iedereen uit voor hun opstapdag. Plaats van afspraak is het welgekende crossterrein van MC Lille. Geen excuses meer van al diegene die er ooit van droomden om eens een rondje in het zijspan te rijden. Be there! Speciaal voor de kids zal er ook een aangepast zijspan aanwezig zijn, zodoende kunnen ze ten volle het gevoel van zijspancross ervaren.
In Dardon - Gueugnon nog voor de wedstrijden op Zondag, hadden we op zaterdag namiddag, nog een exclusief gesprek voor de camera met vice werelkampioen Ben Adriaenssen. Bekijk het bij 'Lees meer'.
Het zijn barre tijden voor de Westvlaamse kerken. Nadat de afgelopen week reeds de godshuizen van Pittem (Jason Van Daele) en Oostrozebeke (Marvin Vanluchene) werden doorboord , ging nu ook in Gistel, of all places, de welbekende kogel door de kerk. Davy Sanders liet ons weltevreden weten dat ie in 2017 aan de start van het volledige WK en het merendeel der wedstrijden om het Franse kampioenschap verschijnt, geassisteerd door Eduard Soenens. Soenens werd in 2015 nog zevende in het wereldkampioenschap aan de zijde van Marvin Vanluchene , maar bleef in 2016 aan de kant wegens een aanslepende blessure. Sanders , die in 2016 aantrad met de jonge Nederlander Roy Bijenhof , begon sterk aan het seizoen door twee Franse kampioenswedstrijden te gaan winnen, maar kwam sedert begin mei, na een kwalijke crash in de start van de Tsjechische Grand Prix , bijna niet meer aan rijden toe. De samenwerking met co-piloot Bijenhof werd in alle vriendschap beëindigd , en komend seizoen wordt er dus team gevormd met provinciegenoot Eduard Soenens. Van een taalbarrière zal er in elk geval geen sprake zijn binnen dit team. Het vertrouwen in het WSP-frame en de Zabel krachtbron blijft behouden.
Het seizoen 2016 is amper voorbij, en onze Belgische teams laten er alvast geen gras over groeien om zich tijdig voor te bereiden op het komende crossjaar. Dàt belooft !