KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
Deze week bereikte ons het bericht dat oud zijspancrosser Pierre van Hoof is overleden. Van Hoof was in de seventies één van de betere Belgische co-piloten ,en stootte door tot de absolute top van de zijspancross, toen hij vanaf 1973 team ging vormen met de legendarische Aloïs de Kort. De Kort en van Hoof behaalden samen maar liefst zes nationale titels en werden in 1973 ook vierde in de FIM-cup , de voorloper van het wereldkampioenschap zijspancross. Pierre van Hoof sukkelde al enige tijd met de gezondheid ,en overleed op 5 januari. De begrafenis vindt plaats in intieme kring. Van Hoof werd vijfentachtig jaar.. (met dank aan Koen de Kort voor de info en foto’s).
Het Belgisch kampioenschap cyclocross is hét sportmoment van het tweede weekend van januari in ons land . Op de vooravond van dit BK kwam drievoudig wereldkampioen zijspancross Marvin Vanluchene zijn provinciegenoot Gianni Vermeersch nog een hart onder de riem steken alvorens hij afreisde naar Zolder waar de nationale titelstrijd dit jaar wordt verreden. Vermeersch - ploeggenoot van wielerwonder Mathieu Van der Poel - pakte in 2022 de allereerste wereldtitel in het gravelbiken en is momenteel regerend Belgisch kampioen in de gravel discipline. Wielrenner Vermeersch en motorcrosser Vanluchene haalden voor de gelegenheid hun BK en WK-truien en medailles nog es boven voor onze fotograaf , waarna zijspancrosser Vanluchene ,interim-cyclocrosser Vermeersch veel succes wenste voor komende zondag in Zolder. Niet dat Vermeersch meteen met grote ambities naar het Belgisch kampioenschap trekt ,maar als de kans zich voordoet zal de Klerkense Alpecin-rijder een goede uitslag zeker niet links laten liggen. De afgelopen weken wist Vermeersch overigens top tien plaatsen te oogsten in de internationale wedstrijden in Diegem en Koksijde. Daags na het BK vertrekt Vermeersch naar Spanje waar hij zich via wielerstages en deelname aan de Ronde van Valencia zal klaar stomen voor de voorjaarsklassiekers die er binnen een goeie twee maanden al aan komen.
Voor wereldkampioen zijspancross Vanluchene, is de revalidatie na zijn linker pink amputatie (gevolgen van een race ongeval eind september) nog niet volledig afgerond, en wordt er momenteel vooral gefocust op fiets & fitness-trainingen waarbij vooral wordt ingezet op terug zo veel mogelijk kracht bij kweken in de gehavende linkerhand. Een geluk bij een ongeluk voor Vanluchene is dat het WK 2025 pas van start gaat begin mei,en het ervaren koppel Vanluchene-Musset het zich aldus kan permitteren om de motortrainingen nog even te laten voor wat ze zijn.
Maar eerst even de blik op het BK cyclocross dus, komende zondag in Zolder, en op Gianni Vermeersch.. Het is weliswaar slechts op twee wielen in plaats van drie ,en er komt géén motor bij te pas , maar . . . de wedstrijd gaat wél door op en rond een heus motor racecircuit, én er komt , net als in de zijspancross , flink wat modder bij te pas.
Het duurt nog wel even voor de zijspancrossers uit hun winterslaap ontwaken en het nieuwe competiteseizoen begint, maar bij sommigen begint het toch al te kriebelen. En dàt is zeker het geval bij onze Belgische topper Jason Van Daele. Van Daele liep eind september vorig jaar , tijdens de laatste WK-wedstrijd in het Duitse Rudersberg,bij een onschuldig akkefietje een zware achillespees-blessure op. Dit betekende meteen een ganse winter rust voor de energieke Van Daele, voor wie stilzitten een bijzonder zware straf is. Ondertussen heeft de Pittemnaar zijn straf bijna uitgezeten en wordt er vol verlangen uitgekeken naar het nieuwe seizoen, waarbij hij – net als vorig jaar – terug wordt bijgestaan door de talentvolle Nederlander Loet van der Putten. Alvorens aan de MX-trainingen te beginnen,staan er voor Van Daele ook dit jaar eerst nog een serie backflip-stunts gepland , in Duitsland,in het kader van de showtournee ‘Night of Freestyle’. Ondertussen heeft backflip co-piloot Birgen Beernaert symbolisch de fakkel door gegeven aan Loet van der Putten , zodat Van Daele en van der Putten in 2025 niet enkel samen gaan crossen, maar ook samen gaan backflippen ! (zie filmpje bij de gele knop ‘Extra’) U kunt beiden alvast aan het werk zien tijdens de Night of Freestyle in München (12 jan. ) , Hamburg (18 jan.) , Nürnberg (8 febr) en Magdeburg (29 maart). Daarna wordt de blik terug gericht op de motorcross, waarvan de eerste WK-wedstrijd pas voorzien is op 4 mei.
“Another year over , and a new one just begun. “ ,de legendarische woorden uit John Lennons Christmas song uit het begin der jaren zeventig , komen elk jaar rond deze tijd weer aan de oppervlakte. Het ideale moment dus om es terug te blikken op het afgelopen jaar, en een woord van dank uit te spreken. Sidecarcross.be ,u weet wel , die goeie ouwe trouwe informatiebron als het om écht zijspancrossnieuws gaat , was in 2024 aan zijn drieëntwintigste (!) levensjaar toe. Een website opstarten, het is anno 2024 niks nieuws meer onder de zon. Een website jaar na jaar blijven updaten en actueel houden, da’s een ander paar mouwen. Vooral als het om een sportwebsite gaat , waar er weekend na weekend terug ‘nieuw’ nieuws te rapen valt. Alles in je eentje bijhouden is onmogelijk. Vandaar onze diepste dank aan Evija , Braïn ,Jean, François , Emil , Jaap, Lander en onze godfather John zonder wie www.sidecarcross.be absoluut niet zou zijn wat het nu is. Ook onze ondersteuners spelen een bijzondere rol in het al of niet blijven voortbestaan van Belgisch’ langst bestaande zijspancross website. Onze diepste dank gaat vanzelfsprekend ook hun richting uit. Ook volgend seizoen proberen we met www.sidecarcross.be opnieuw bovenop het nieuws te zitten, maar laat ons eerst toch even terug blikken op ons Belgisch zijspancrossjaar, dat het beginscenario kende van een rampseizoen ,maar uiteindelijk uitgroeide tot een Grand Cru-jaar.
De zijspancross in België. De sport zit vol onverwachte wendingen,en je kunt er vaak geen touw aan vast knopen. De afgelopen vijftien jaar rijgen onze Belgische sidecaristen de wereldtitels en zilveren en bronzen WK-medailles aaneen , maar in eigen land sterft het Belgisch kampioenschap een stille dood, wegens . . . gebrek aan deelnemers. Daar kwam begin 2024 zelfs nog een schepje bovenop toen zowel de VLM – als de VMCF-federatie de sidecars schrapten uit hun programma, wegens . . . gebrek aan deelnemers.
Voor komend seizoen wordt de neerwaartse spiraal in eigen land mogelijk gestopt, want we horen links en rechts terug hoopgevende berichten voor wat het zijspancrossjaar 2025 betreft. MCLB behoudt in elk geval de sidecars op het programma. Bij VMCF rijpt het plan om de sidecars opnieuw aan de start te brengen. Op zaterdag weliswaar ,samen met het programma van BOTC , de oldtimers-wedstrijden dus,die de afgelopen seizoenen aan een enorme opmars bezig zijn qua deelnemers en qua toeschouwers.
De Belgische WK-wedstrijd voor de sidecars staat in 2025 eveneens opnieuw geprogrammeerd , op 28 en 29 juni, in Lommel.
En van de VLM-club MC Kenaka bereikte ons onlangs ook heuglijk nieuws : Ter gelegenheid van hun VLM-wedstrijd op 16 en 17 augustus in Rijkevorsel , zullen de zijspannen – zowel vergunninghouders als amateurs - er eveneens op het programma staan ,en dit op zaterdag 16 augustus. Een datum om dus alvast aan te kruisen op de nieuwe agenda voor het jaar 2025. Want zeg nu zelf,welke Belgische zijspancrosser wil nu niet eens deelnemen aan een wedstrijd in Rijkevorsel, waar in het verleden zo véél zijspancross gechiedenis is geschreven ? !
Geen inspanning is wereldkampioen Marvin Vanluchene teveel om de zijspancross sport op een positieve manier onder de aandacht te brengen. Donderdag en vrijdag werd Vanluchene door Sinterklaas himself aangezocht om ‘m te helpen bij zijn jaarlijkse rondgang . Zo kregen de kinderen in Oostrozebeke er plots twee beroemdheden voor de prijs van één op hun jaarlijkse sinterklaasfeest.
Daarna was het vliegensvlug inpakken geblazen want ’s anderendaags al moest onze drievoudig wereldkampioen sidecarcross acte de présence geven in Palma de Mallorca waar het jaarlijkse FIM-gala plaats vond. Op zaterdagochtend vond een kartwedstrijdje plaats met alle motorsport wereldkampioenen van het afgelopen jaar. In de namiddag vond vlakbij de zee in Palma, onder stralende zomerse temperaturen een handtekeningensessie plaats met alle wereldkampioenen, waarvoor zowat gans motorrijdend Mallorca, naar het Parc del Mar was afgezakt. ’s Avonds was het dan tijd voor het FIM-gala , waarop alle wereldkampioenen van het jaar 2024 hun officiële WK-medaille mochten in ontvangst nemen. Dat waren vanuit laaglandse zijde Kay de Wolf (MX 2) en Lotte van Drunen (MX Women) voor Nederland, en Marvin Vanluchene (zijspancross) voor België. KNMV-voorzitter Wim Mulder nam het diploma in ontvangst voor de zege van team Nederland in de Sidecarcross of Nations.
Co-piloot Glenn Janssens kon er wegens familiale omstandigheden niet bij zijn in Mallorca. Ook wereldkampioen MX-GP ,Jorge Prado was afwezig, wegens verplichtingen in Amerika.
Grootste blikvangers van de avond waren uiteraard Jorge Martin,die afgelopen jaar de wereldtitel veroverde in de snelheid MotoGP , en Toni Bou die voor de zesendertigste (!) keer wereldkampioen trial werd. Oké , in het trial kun je inderdaad jaarlijks twéé wereldtitels pakken , ééntje indoor en eentje outdoor ,en dan gaat de teller iets sneller. Maar toch. Toni Bou is een fenomeen, en met voorsprong de meest succesvolle motorsporter ooit. Bou vertelde bij de huldiging aan de presentator dat hij graag wil proberen om aan veertig wereldtitels te geraken. FIM-president Jorge Viegas voegde er al lachend aan toe , dat dit binnen twee jaar al mogelijk is , en dat Bou daarna van de FIM verplicht zal moeten stoppen met de motorsport.
Marvin Vanluchene,die in Palma de Mallorca al zijn derde gouden FIM-medaille mocht gaan ophalen ,werd na de huldiging ook persoonlijk gefeliciteerd door vijfvoudig wereldkampioen zijspancross Kristers Sergis ,zoals u in de fotoreportage ,bij onze gekende gele knop 'Lees Meer' kunt aanschouwen. Ook FMB-BMB voorzitter Christian Dejasse hield er aan om aanwezig te zijn bij de huldiging van onze Belgische wereldkampioen.
Er kan ,ook in 2025 nog steeds competitief gezijspancrosst worden in België ,en daar staat de MCLB-federatie opnieuw garant voor. Gisteravond vond in zaal Vrij Polen in Oostrozebeke - where else - de kalendervergadering plaats,en die klokte af op net géén dertig wedstrijden voor 2025. De eerste is voorzien op 23 maart in Stekene, het seizoen wordt afgesloten op 19 oktober in Lembeke. Op wedstrijdvrije weekends kunnen de MCLB-piloten terecht bij de VLM of VMCF-federatie (zie kalender) ,maar dat geldt uiteraard niet voor de sidecars,aangezien MCLB de enige federatie is die nog zijspannen op het programma heeft staan in ons land. De kampioenschapsproeven worden later nog toegevoegd aan de kalender. MCLB wedstrijdkalender 2025 bij onze gekende gele knop 'Extra' .
De aanrijding tijdens de kwalificaties in het Duitse Rudersberg half september, waarbij Marvin Vanluchenes linkerpink geplet raakte tussen zijn eigen machine en die van een gretige concullega , is er eentje met kwalijke gevolgen. Er was op dat moment geen tijd om de blessure degelijk te laten verzorgen, laat staan te genezen : Het WK-weekend in Duitsland diende afgewerkt te worden, de week erna volgde de WK-finale in Italië en nog es een week later stond de Sidecarcross of Nations geprogrammeerd in het Tsjechische Loket. Pas half oktober was er uiteindelijk tijd voor wereldkampioen Vanluchene om zich te laten opereren,waarbij drie pinnen werden geplaatst in de linkerhand. Controle in het ziekenhuis achteraf bracht aan het licht dat een bacterie zich had genesteld in de wonde,en dat leidde gisteren uiteindelijk tot de amputatie van de linkepink. Marvin Vanluchene blijft alvast niet bij de pakken zitten ,en trekt zich op aan het feit dat het wereldkampioenschap in 2025 vrij laat op gang wordt geschoten. Begin mei om precies te zijn,en tegen dan hoopt de Oostozebekenaar een aangepaste manier gevonden te hebben om zijn machine te besturen ,en tesamen met zijn Franse bijrijder Nicolas Musset op jacht te gaan naar een vierde wereldtitel. Bij de gele knoppen ‘Extra’ en ‘Bekijk Resultaten’ de Sporza-reportage en het verslag op televisiezender Focus-WTV.
Het Tsjechische WSC , sedert enkele jaren de promotor van het WK zijspancross, heeft de wedstrijdkalender voor het seizoen 2025 gepubliceerd. Die klokt – momenteel – af op negen wedstrijden. Daar komt mogelijks nog een tiende bij ,in het Nederlandse Oss.
Het zijspancross-seizoen 2025 komt laat op gang. De eerste WK-race is pas voorzien op 11 mei, in het Tsjechische Kramolin. Als het Nederlandse Oss alsnog bevestigd wordt, dan gaat het WK een weekje vroeger van start, in het Noord Brabantse zand dus. Oss is – onder voorbehoud – voorzien voor 4 mei. Als er in Oss alsnog niet geraced wordt, dan,is er verder géén Grand Prix voorzien in Nederland. In België staat Lommel terug op het programma, zoals het de jongste jaren gebruikelijk is, tijdens het laatste weekend van juni.
In Duitsland staan de vaste waarden Strassbessenbach en Rudersberg (WK-finale 2025) op het menu. In Frankrijk is het de beurt aan Brou (Pinksterweekend) en Vésoul.
Heuglijk nieuws is alvast dat er terug om de WK-punten gestreden wordt in Engeland, zodat de Engelse toppers Wilkinson & Millard terug een heuse thuis Grand Prix voor de wielen geschoven krijgen.. Op 25 mei wordt er geraced in Foxhill ,één van ’s werelds meest legendarische motorcrosscircuits.
De sidecarcross of Nations is voorzien voor het laatste weekend van september,in het Nederlandse Heerde.
Ook voor de vice-wereldkampioenen van dit jaar ,de jonge Letse broers Lielbardis,is er een home-GP voorzien. Voor het eerst sedert 2019, trekt het WK zijspancross terug naar Letland. Met Madona ,vlakbij de woonplaats van de Lielbardis-boys, staat overigens een nieuwe locatie in de geschiedenis van dit WK gepland.
Ondertussen - en het is nog maar pas half november - zijn ook alle puzzelstukjes in elkaar gevallen en de bezettingen van alle topteams gekend , en kan iedereen in alle rust de lange winterperiode tegemoet.
Komend weekend vindt in Made ,ietsje ten noorden van Breda, de jaarlijkse DVO motorcross plaats,zowel voor solorijders, quads als sidecars. DVO staat voor 'door vrienden opgericht' , en met de opbrengst wordt elk jaar een goed doel financieel ondersteund. Er wordt,zowel op zaterdag twee als op zondag drie november, geraced in diverse klassen – mét licentie of zonder licentie – en ingedeeld volgens allerlei leeftijdscategorieën. Ruim vierhonderdvijftig rijders hebben zich aangemeld voor deze jaarlijkse eindejaarsklassieker,waaronder ook heel wat Belgische deelnemers.
In het Franse Mézilles - zo'n honderdvijftig kilometer ten zuiden van Parijs - vindt op zaterdag 2 november een zijspancross opstap- en testdag plaats.
In Noord Frankrijk , net over de Frans-Belgische grens vindt in en rond Fruges een tweedaags cross country (auto) rally evenement plaats. Niet meteen iets voor www.sidecarcross.be, ware het niet dat ene Valentin Giraud (ex vice world champion sidecarcross) er aan de start verschijnt, en er in deze voorlaatste race van het seizoen, nog over alle kansen beschikt in de strijd om de Franse nationale titel 2024.
Deze ‘Cross county rally 7 vallées d’Artois’ wordt verreden over twee dagen volgens het autorally systeem met als start – en finishplaats Fruges ,en verschillende chronoproeven onderweg.
Op zaterdag 2 nov. wordt er gestart vanaf halfnegen ’s ochtends, en worden de deelnemers terug in het gesloten park in Fruges verwacht vanaf zeven uur ’s avonds. Onderweg worden er gechronometreerde’specials’ verreden in Cavron ,Coupelle-Vieille en Radinghem. Twee op elke locatie.
Op zondag 3 nov. zijn de specials uitgetekend in Hezecques en Coupelle-Neuve (telkens driemaal) , waarna vanaf 16:30 uur de huldigingen worden voorzien op het podium vlakbij de Espace culturel Francois Sagot in start- en eindplaats Fruges (62310-F). De inkom is er overal gratis.