KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
Jason Van Daele en Birgen Beernaert warmden het publiek op perfecte wijze op voor heat twee, door op het middenveld nog een drietal sidecar backflips te demonstreren. Een stunt waar de mensen met open monden naar stonden te kijken, alvorens het startschot van heat twee weerklonk. De manche ging op turbulente wijze van start . Bax-Cermak leken de kopstart te gaan pakken maar gingen kopje over in de eerste bocht. Hermans-Musset en Veldman-Janssens die er vlak achter kwamen konden de spartelende WK-leiders niet ontwijken en haakten met hun machine vast aan die van de gestrande Bax. Buitenom zette Kert Varik het gashendel helemaal open en wist zo de hole shot award van driehonderd euro op zak te steken. Willemsen-Lebreton, Vanluchene-Bax, ,wilkinson, Wijers en Heinzer waren de naaste achtervolgers. Vanluchene-Bax schoven in de tweede ronde door naar plaats twee,en gingen er samen met koplopers Varik-Kunnas vandoor. Ondertussen waren Veldman, Hermans en Bax als drie laatsten, op ruime achterstand , aan het karwei begonnen.
Onder een bewolkte maar zwoele hemel stopten Bax & Cermak de driehonderd euro op zak die verbonden was aan de hole shot award. Hermans,Willemsen, Varik en Veldman zagen het voor hun neus gebeuren. Bij de crash in het middenveld waren voor Devoldere-Kramar, Keuben-Rietman en Vos-susebeek de voornaamste slachtoffers. Gelukkig zonder al te veel lichamelijk leed. Vooraan hield Etienne Bax het tempo strak. K. Varik en K. Hermans die na enkele ronden van plaats wisselden, D. Willemsen en J. Veldman bleven hangen op een kleine tien seconden. Daarachter kwam een groepje waarin Vanluchene-Bax gevangen zaten tussen de linksen S. Brown, M. Heinzer en B. Wilkinson die in de beginfase de betere sporen vonden. Vanluchene verzeilde op plek negen ! Nog even lter volgde het peloton dat werd aangevoerd door Tim Prümmer en Jarno Steegmans. Naarmate de wedstrijd vorderde werd de kopgroep uitgedund, en bleven enkel nog Bax-Cermak over samen met Veldman-Janssens die waren genaderd tot op vier seconden. In de slotronde begon de motor van Veldman echter te sputteren en reed Etienne Bax naar de overwinning. Veldman wist nog als tweede de race te overleven. Iets verder kwamen Varik en Kunnas als derde over de streep. Hermans-Musset hadden ondertussen de kopgroep moeten laten gaan, en kregen in de slotronde nog het bezoek van een herboren Vanluchene-Bax, die de vierde plek nog wisten af te snoepen.
Met vierendertig aanwezige teams, dienden er naast de twee reservisten , ook twee definitieve afvallers te worden aangeduid tijdens de kwalificaties. Onder een zwoele drukkende grijsblauwe lucht ging om drie uur groep A de wei – lees de zandbak – in. Bax-Cermak pakten binnendoor de kopstart, gevolgd door Vanluchene-Bax, Hermans-Musset, Van Werven-vd Bogaart en Wilkinson-Millard. Lang duurde deze situatie niet. Koploper Etienne Bax kreeg algauw Koen Hermans aan zijn broek, en beide teams zonderden zich af van de rest. Wilkinson volgde op respectabele afstand op drie. Daarachter streden Van Werven-vd Bogaart, een verbluffende Prümmer-Steegmans en Kops-de Louw een hevige strijd om plaats vier. Vanluchene waren we vooraan ondertussen kwijt : stuurdemper geblokkeerd , stuurdemper een trap van een crosslaars verkocht, en daarna met lichte tred de weg vervolgd vanaf de laatste plaats. Ondertussen waren Leferink-Beleckas (tot stilstand gekomen in de eerste bocht) aan een onwaarschijnlijke remonte begonnen.
Hermans-Musset namen vooraan ondertussen gezwind de koppositie over, wonnen de heat,maar bleven de ganse race de hete adem van Etienne Bax in de nek voelen. In de tweede koershelft vielen de slachtoffers : Van Werven-Bax zagen een topklassering in rook opgaan toen hun motorblok het begaf. Idem voor Wilkinson-Millard die zich met een hevig rokende machine nog als achtste over de finish sleepten. Tim Leferink knokte zich van de allerlaatste plaats finaal terug naar een onverhoopte derde plaats. Tim Prümmer-Jarno Steegmans kwamen binnen langs de grote poort met een magnifieke vierde plek, net voor . . . Vanluchene-Bax die met een gebrekkige stuurdemper en een gigantische inspanning in de slotronden, toch nog naar plek vijf wisten door te schuiven. Waarmee de meubelen gered waren. Jong Hollands geweld – met een Belgisch tintje vd Lagemaat-de Veene (weer es slecht gestart) en Kops-de Louw plaatsten zich probleemloos op zes en zeven. Wisselink-Tourbier kwalificeerden zich met de hakken over de sloot als twaalfde. Goeyvaerts-Gorris misten nipt de boot.
In groep B was het weer eens – wat had je gedacht – Daniel Willemsen die de kopstart nam, en meteen een gat sloeg op naaste achtervolgers Varik-Kunnas. Op enkele ronden tijd wisten die echter het gat met snelstarter Willemsen te dichten,en maakten alras aanstalten om de leiding over te nemen.
Er was nog absoluut geen sprake van facebook, en ook Twitter, Instagram, of Tik Tok moesten nog vele jaren wachten op hun geboorte, toen onze www.sidecarcross.be godfather John van den Eede er in 2002 al voor zorgde dat de Belgische zijspancross-scène hip en cool was, door het internet open te gooien voor de formidabele driewielersport, die zich toen in ons land op de vooravond bevond van een periode van hoogconjunctuur. www.sidecarcross.be was geboren. Gloria hallelujah ! En onze Belgische zijspancrossgoden Joris Hendrickx, Jan Hendrickx, Ben Adriaenssen en Sven Verbrugge klommen in de daarop volgende jaren naar de top van de world ranking in het zijspancrossen. www.sidecarcross.be stond er op de eerste rij met de neus bovenop. Maar ook de zijspanwedstrijden in de Belgische amateurfederaties werden daarbij niet uit het oog verloren. Ook anno 2022, twintig jaar verder, is www.sidecarcross.be nog steeds springlevend, en blijft er – vaak tegen beter weten in – alles aan doen om de Belgische zijspancross de aandacht te geven die ze verdient . Die “.be” staat nu eenmaal niet voor niets op het einde van de naam van onze website !
Belgisch langst bestaande motorcross website viert dus haar twintigste verjaardag, en dat mag uiteraard niet onopgemerkt voorbij gaan. Komend weekend wordt in Lommel het www.sidecarcross.be jubileum t-shirt gepresenteerd. Een limited edition uitvoering, waarmee u uzelf ongetwijfeld in the picture werkt – of alvast een vroeg nieuwjaarscadeau voor uw nonkel cross kunt aanschaffen - voor de ronde prijs van amper twintig euro. Uw lief zal u met open armen ontvangen wanneer u zaterdagnacht strontzat van de Lommelse feesttent in uw mobilhome arriveert,en ze merkt dat u getooid bent in dit onweerstaanbare jubileum T-shirt ! En bovenal : u steunt er het ultieme goede doel mee ! Het voortbestaan van the great old www.sidecarcross.be, hangt er vanaf ! Enkel in Lommel te koop dus, én in beperkte oplage. Op is op ! Een pashokje is niet voorzien, het passen gebeurt gewoon in open lucht. Dat doen voetballers trouwens toch ook, als ze truitje wisselen, niet ?!
We hebben er drie jaar moeten op wachten,maar komend weekend is het eindelijk opnieuw zo ver. The Belgian Sidecarcross Grand Prix is back ,en begint reeds – zoals in de goeie ouwe tijd – op vrijdagavond, waar op zwoele wijze het motorcrossfeest in Lommel wordt ingezet in de feesttent, met enkele verrassende optredens ! Op zaterdag zijn er de kwalificaties voor de Grand Prix, zijn er nevenwedstrijden om het Nederlands kampioenschap zijspancross categorie Nationalen ,is er ’s avonds een rijdersvoorstelling, een backflip met een sidecar als wereldprimeur (!), en live music met de formidabele band Prime ! Op zondag strijden de Quads om de Nederlandse kampioenschapspunten, zijn er twee manches voor de nevenreeks/Support Class Sidecars,en komt het hoogtepunt van het weekend, nl. de twee reeksen om de WK-punten ! Lommel is de derde Grand Prix dit jaar,nadat de heren sidecaristen eerder dit jaar al de degens kruisten in Nederland en in Tsjechië.
In de afgelopen twee wedstrijden is alvast gebleken dat de equipes van Etienne Bax-Ondrej Cermak en Julian Veldman-Glenn Janssens er met kop en schouders bovenuit steken. Veldman &Janssens kregen echter zowel in Markelo,als in de eerste heat in Loket met flink wat tegenslag af te rekenen, en zo leek het er op dat Bax-Cermak er een walkover zouden van maken in 2022,tot zij in de slotminuten van de Tsjechische WK-ronde eveneens door hun machine in de steek werden gelaten,en de situatie er eensklaps helemaal anders uit zag.
Uiteraard leiden dit weekend alle Belgische zijspancrosswegen naar Lommel waar,na drie jaar onderbreking, eindelijk nog eens een WK-wedstrijd voor de sidecars wordt verreden. Driewerf hoera dus ! Ook de randanimatie ,zowel op vrijdagavond, als op zaterdag en zondag is méér dan de moeite waard, zodat je er het ganse weekend waar voor je geld krijgt.
In eigen land hebben de VMCF en VLM sidecaristen een crossvrij weekend,en kunnen dus uiteraard ook deelnemen aan de nevenwedstrijd van de Grand Prix in Lommel,op zondag. GPS adres : Marie Curiestraat, 3920 Lommel.
Bij MCLB staat in Eeklo een kampioenschapsproef gepland,en daar zijn nog enkele teams in een felle strijd verwikkeld voor de titel, of de podiumplaatsen. De kampioenschapsstrijd ligt er, zowel in de A-klasse, als in de B-klasse, nog niet in een definitieve plooi. MC De Kleiduivels hebben in het Oostvlaamse Eeklo een weideparcours aangelegd met de nodige springheuvels. GPS : Pastoor Bontestraat 21, 9900 Eeklo,vlakbij het kanaal.
Ook in Oostenrijk wordt er nog es gezijspancrosst. In Feldkirch, dat tot eind jaren ’90 het vaste decor was voor de Grand Prix zijspancross in Oostenrijk, organiseert men komend weekend de tweede IMBA wedstrijd van het seizoen 2022.
Er zal in elk geval geen tijd voor verveling zijn in Lommel komend weekend, zoveel is zeker. Naast de WK-kwalificaties,zijn er op zaterdag twee reeksen om het Nederlands kampioenschap zijspancross Nationalen,die alom vijf voor half negen ’s ochtends de baan op gaan voor hun tijdstraining. De reeksen worden verreden om half twaalf ’s middags en om tien voor vijf in de namiddag. In deze categorie krijgen we ook verschillende landgenoten aan de start met Kim de Cock en Kevin van Vaerenbergh als voornaamste Belgische speerpunten.
Op zondag zijn er ,naast de wedstrijden om het WK, ook wedstrijden om het Open Nederlands kampioenschap Quads voorzien, en zijn er twee manches Support class (nevenwedstrijd) Sidecars, voor al wie niet aan de Grand Prix deelneemt. Ondertussen hebben zich dertien teams aangemeld voor deze Support Class,die op zondagnog kan worden aangevuld met de non qualifiers van de Grand Prix.
VLM teams kunnen aan deze nevenwedstrijd deelnemen met hun VLM licentie. VMCF en MCLB-licentiehouders hebben een afvaardiging van hun federatie nodig. Buitenlanders,of wie geen licentie heeft, dient terplaatse een dagvergunning te nemen. En hier komen de organisatoren flink in tegemoet !
De jarenlange ervaring van de mensen van Maasland Motorsport, het enthousiasme van the next generation zijnde VMC Sidecarservice en Denicol Motor Oil , én de grenzeloze inzet voor de zijspancross in ons land van onze Belgische kampioen Jason Van Daele zorgen ervoor dat we binnen enkele dagen een onvergetelijke zaterdagavond zullen beleven in Lommel. Erbij zijn is alvast de boodschap ! Naast de wedstrijden om het nationale Nederlands kampioenschap met tal van Belgische rijders achter het starthek,is het ’s namiddags uiteraard uitkijken naar de prestaties van onze landgenoten tijdens de kwalificaties van de eigenlijke Grand Prix. Ondertussen hebben 36 teams zich aangemeld, waarvan de dertig snelsten op zondag mogen van start gaan in de Grand Prix. (de non-qualifiers kunnen op zondag deelnemen in de Support Class). Uiteraard rekenen onze landgenoten op zaterdagnamiddag op de nodige vocale steun om zich doorheen het zware Lommelse zand én doorheen de kwalificaties te hijsen . Naast onze vaste WK rijders M. Vanluchene-R. Bax, D. Sanders-L. Rostingt, J. Van Daele-M. Zatloukal en G. vd Schraelen – J. Mans , is het evenzeer uitkijken naar onze nationale co-piloten in buitenlandse dienst : Glenn Janssens (met Julian Veldman) , Robbe de Veene (met T. vd Lagemaat) , Niki Debruyne (met A. Peter) en debutant Jarno Steegmans (bij T. Prümmer) , Bij de late entries vinden we de Belgische namen terug van Stan Goeyvaerts-Thomas Semuninx,en Tony Kramar aan de zijde van de Fransman A. Devoldere. Maar er is nog veel meer te beleven op zaterdag ! Een heuse rijdersvoorstelling op zaterdagavond, live music met de top coverband Prime , en . . . een backflip met een sidecar ! Met een sidecar ? Jawel, u leest het goed,.Met een sidecar !
Deze morgen, maandag 20 juni,overleed in Nederland Siep de Wit. Een naam als een klok in het Belgische,Nederlandse en internationale zijspancrossmilieu. Siep , zoals iedereen hem kende, was zelf in zijn jeugdjaren een begenadigd solorijder, en vooral een uitstekend monteur. De Wit’s mekaniekerscapaciteiten werden algauw opgemerkt ,en naast een baan als technieker in de gekende motorenzaak Brouwer Motors in het Nederlandse Zwartebroek, werd Siep de Wit ook mekanieker in het team van zijspancrosser Ton van Heugten. Van Heugten en co piloot Kiggen, én mekanieker Siep de Wit werden wereldkampioen in het jaar1981.
Vanuit zijn job als technieker bij Brouwer Motors speelde Siep de Wit halverwege de jaren ’80 handig in op de revolutie binnen de zijspancross,namelijk de overschakeling van zware viertakt twee cilinder motoren,naar lichte tweetakt ééncilinders. Siep de Wit reisde vele jaren heel Europa af naar alle zijspancross Grand Prix met een servicetruck met onderdelen, en ondersteunde op die manier heel wat beginnende teams. Siep de Wit had namelijk niet enkel een neus voor techniek maar ook een neus voor talent. Dit gebeurde aanvankelijk onder de vleugels van Brouwer Motors, later richtte Siep de Wit zijn eigen firma op,Triple S Benelux.
Met slechts één wedstijd op de rol in eigen land,en toch amper tien teams achter het starthek in Genk, blijft het een mysterie waar al onze Belgische zijspancrossers zich verscholen houden op dit soort zondagen. Op de Graspop Metal meeting in Dessel misschien ? Zou zomaar es kunnen,want het programma dit jaar mocht er in elk geval best wezen op het festival dat ooit nog werd georganiseerd op de legendarische motorcrosslocatie de Witte Berg in Dessel. Enfin,met zijn tienen waren ze dus in Genk,waar voor de start van heat één een minuut stilte in acht werd genomen n.a.v. het recente overlijden van twee gekende VLM –sijspanmensen, Jules Goris en de vader van VLM zijspancrosser Ben Segers. Verrassende deelnemers in Genk waren in elk geval Stan Goeyvaerts en Thomas Smeuninx,die zich volgens ingewijden wat kwamen inrijden met het oog op deelname aan de Grand Prix komende week in Lommel.