KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
Eén keer per jaar strijken ’s werelds beste zijspancrossers neer in ons land, één kans op 365 dagen om ’s werelds beste sportmannen – of kunstenaars, zo je wil - op drie wielen in eigen land aan het werk te zien. Je moet , als motorsportliefhebber, al doodziek of goed gek zijn, om dààr niet te willen bij zijn. Bovendien is de Belgische Grand Prix zijspancross, in Lommel aankomend weekend, véél meer dan enkel maar de WK-wedstrijden om de WK-punten.
Om te beginnen hebben de organisatoren hun zaakjes al op voorhand tot in de puntjes geregeld. Vandaag valt er namelijk flink wat regen boven Lommel, en dat is ideaal voor het circuit ‘de Heeserbergen’ . Na de lange, droge periode zal het fijne zand er een stuk vaster komen bij te liggen en dàt is precies wat het circuit nodig heeft. Ideale omstandigheden dus.
Vanaf vrijdag wordt het dan opnieuw warmer en zwoeler in Lommel, en ook dàt zal op vrijdagavond al meteen te merken zijn.
En plot kwam er zomaar een extra onvoorziene zijspancrosswedstrijd uit de lucht gevallen in ons land. In Genk,op en rond de Horensbergdam, waar in het verleden vele heroïsche zijspancrossgevechten op mondiaal niveau werden uitgevochten, organiseerde VLM een eerder uitgestelde wedstrijd, en werden in laatste instantie zelfs de sidecars aan het programma toegevoegd. Het was dan ook een groot succes dat er vijftien driewielers achter het starthek verschenen, met N. Janssens en D. Goris die in beide manches een maatje te groot bleken voor de verzamelde VLM en VMCF-concurrentie. Janssens & Goris fietsten in de eerste manche ruim een minuut voorsprong bijeen, op J. Vaes – W. Swennen,en B. van den Bulck en D. Sabbe , die ondanks hun leeftijd nog een aardig deuntje mee bliezen voorin.
De tweede manche was er eentje waarvoor het – niet erg talrijk opgekomen – publiek op de toppen van de tenen ging staan. Vanluchene-Musset konden hun pole-position dit keer niét verzilveren, en het waren Bax-Cermak die de race op gang trokken , voor Vanluchene, Prümmer, Hermans,Van Daele, Wilkinson en verrassend Gert Gordejev.
Bax en Vanluchene trokken er meteen gezamenlijk vandoor, en tegen dat Hermans & van den Bogaart na een ronde of vijf waren door gestoten naar drie,keken ze al tegen een achterstand van zeven seconden aan. Een kloof die ze in het daarop vogend kwartier niet gedicht gekregen. Ondertussen bestookte Marvin Vanluchene ronde na ronde de leiderspositie van Etienne Bax, maar die plooide niet. Na twintig minuten zag de Belgische WK-leider zelfs geleidelijk, metertje per metertje,Etienne Bax verder wegglippen vooraan,terwijl Hermans-van den Bogaart van achteruit het omgekeerde deden,namelijk de kloof op Vanluchene verkleinen !
Onder een licht bewolkte hemel waar de zon probleemloos doorheen priemde viel om kwart over één voor een eerste keer het starthek vandaag in Polen. Marvin Vanluchene was het lesje dat ie vorige week gekregen had van Koen Hermans niet vergeten en plaatste zich binnenkant starthek om even later als een kanonskogel op de eerste bocht af te stuiven. Jason Van Daele kwam via een uitgekiend maneuver als tweede de bocht uit, voor Koen Hermans,Etienne Bax, Stefan Wijers, Davy Sanders en noorderburen Gert van Werven en Justin Keuben. Vanluchene-Musset gingen in de aanvangsronden als razenden tekeer en sloegen de concurrentie al meteen knock-out.
Terwijl Hermans-vd Bogaart en Bax-Cermak zich de tanden stuk beten op de tweede plek van Van Daele-Dhondt kwamen Sanders-Rostingt, Van Werven-Kunnas en Keuben-Rietman het gezelschap vervoegen. Voor Etienne Bax meteen het sein om een tandje bij te steken en de tweede plek van Van Daele over te nemen.
De bezetting van deze Grand Prix was in elk geval een flink stuk beter dan de week ervoor in Estland. Van de zeventwintig aanwezige sidecars vlakbij havenstad Gdansk, haalden er zesentwintig de kwalificaties. K. Grondman en T. Kaethoven waren de pechvogels van dienst. Vol verwachting de verre reis naar Gdansk achter de rug, brak stuurman Koen Grondman bij een val in de vrije training zijn sleutelbeen. De rijders wachtte – in the middle of nowhere – in Polen een beenharde attractieve baan, waarop men zich met een sidecar volop kon en kan uitleven. De kopstart in groep A was voor Prümmer-Steegmans, die echter in de eerste ronde al een pirouette maakten en daarbij ook naaste achtervolgers Bax-Cermak even ophielden. Vanluchene-Musset was de derde hond die hierbij met het been ging lopen, maar ook Etienne Bax die zich razendsnel herpakt had, was belust op hetzelfde been. Vanluchene en Bax vlogen de rest van de race gezamenlijk rond over de snelle omloop, vaak meernaast dan achter mekaar, maar het gaatje vinden om de Belgische WK-leider te verschalken, dàt lukte Etienne Bax opnieuw niet. De broers Lielbardis rukten vlotjes op van zes naar drie , weliswaar op ruime afstand van de tweekoplopers.
Na de prachtige zijspancrosskraker in Tielt van afgelopen weekend, blijft het dit weekend jammergneoeg opnieuw stil in het Belgische zijspancrosslandschap. In onze buurlanden wordt er wél gezijspancrosst ! In het Nederlandse Stevensbeek,op het Radiocircuit aldaar kunnen de MON sidecars er aan de slag. GPS : Radioweg 8 , 58 44 Stevensbeek. In het Franse Huismes,ietsje ten zuidwesten van Tours,alwaar één van de meest actieve Franse zijspancrossclubs is gehuisvest, wordt er gestreden om het Frans kampioenschap. In afwezigheid van one Belgische toppers, zijn de Franse broers Prunier er de gedoodverfde favorieten. De Belgische eer wordt in Huismes verdedigd door S. Gommeren – N. Vanhamel.
GPS adres : Les Perres, 37420 Huismes
Ook in Letland vindt een nationale kampioenschapswedstrijd plaats. In Dobele, dertig kilometer ten westen van Jelgava zijn de Letse zijspancrossers er toe aan hun tweede kampioenswedstrijd. De Letsetoppers Daniels en Bruno Lielbardis zijn er niet bij, zij vertoeven in Polen voor de WK-race aldaar. Ook onze landgenoot Kristof Santermans is er niet bij, wegens een knieblessure opgelopen op training.
De WK-rijders, die zijn zaterdag en zondag aan de slag, vlakbij de Poolse havenstad Gdansk. De blessurelast ligt momenteel ongekend hoog in het WK, en ook de Belgen ontsnapten afgelopen weekend in Estland niet aan de pechduivel.
Een Grand Prix sidecarcross, het is sowieso pure rock ’n roll. Maar in Lommel doen ze er nog een schepje bovenop dit jaar. Op zaterdag al krijg je er – naast de kwalificaties voor de eigenlijke Grand Prix - al wedstrijden te zien om het NK zijspancross in de categorie Nationalen. Dé categorie bij uitstek van waaruit de doorstroming naar het WK vanuit de lage landen moet mogelijk zijn. De kampioen van vorig jaar,onze Kevin van Vaerenbergh is er het sprekende voorbeeld van en waagt zich dit jaar aan de WK-wedstrijden. Het aanzien meer dan waard in elk geval ,die spannende NK-wedstrijden.
Op zondag dan is er naast de twee races om het wereldkampioenschap, ook plaats voor de allerjongsten – de Kids & sidecars – én zijn er ook twee manches in het kader van een nevenwedstrijd voor teams uit alle mogelijke andere federaties en klassen. Hiervoor zijn ondertussen bijna twintig equipes ingeschreven. Niet talmen dus, voor wie zich nog wil aanmelden.
Twee dagen top motorsport dus ,pure rock ’n roll, met op zaterdagavond alvast al een niet te versmaden apotheose op het podium in de feesttent. Enkel het beste van het beste is goed genoeg, zo oordeelden de organisatoren van de Lommelse Grand Prix, en dan zit je met de Belgische top band Impact in elk geval goed. De beste rock ’n roll covers ter wereld passeren de revue,en de band heeft zelfs een rechtstreekse link met de zijspancross-sport.
Het zijn drukke én belangrijke weken voor de heren zijspancrossers bij deze zomerse temperaturen Vanuit het Noordeuropese Estland, zijn de rijders en hun entourage de afgelopen dagen doorgereisd naar het noorden van Polen ,om volgende week te arriveren in Lommel, alwaar het seizoen op zondagavond halfweg is.
Maar eerst Polen dus ,waar het zijspancross-circus na ruim tien jaar onderbreking, nog es neerstrijkt in de buurt van havenstad Gdansk. In Polen bestaat er – net als in Spanje en Portugal eerder dit jaar – géén nationale zijspancross competitie , zodat er in elk geval geen opkomst zal zijn van lokale rijders,zoals vorige week in Estland wél het geval was. Het is dus opnieuw bang afwachten op de reële deelnemerslijst, tot zaterdagochtend , alhoewel een delegatie uit buurlanden Litouwen, Duitsland en Tsjechië hier het deelnemersaantal eventueel omhoog kan krikken.
De strijd om de wereldtitel is ondertussen in volle hevigheid bezig . De leiding is er – sedert de eerste Grand Prix al – in handen van onze landgenoot Marvin Vanluchene , maar daar leggen zijn achtervolgers zich allerminst bij neer.
Twee weekends naeen zonder motorcross, het had de honger naar het stalen ros blijkbaar goed gedaan. Maar liefst negenentwintig sidecars waren op de afspraak in Tielt : Het reguliere MCLB-peloton,aangevuld met enkele VMCF gastrijders,en – opvallend – flink wat oudgedienden die terug de zijspanmotor van onder het stof haalden. Zou Oostrozebeke bij sommigen misschien al beginnen kietelen ? Het was in elk geval een fijn weerzien met o.a. Frank Van der Haeghen, Ivan Lefebre , Kenneth Willems, Kurt Desmet, Junior Verhelst, Frederik Van der Voorden, en nog enkele andere illustere namen uit een ver en minder ver verleden. De wedstrijd zelf werd er een met twee gezichten : Droog, stoffig en snel in reeks één. Regen, gladheid en modder in reeks twee.
In de eerste manche namen kampioenen Y. Delmotte en J. Valcke de kopstart en stevenden regelrecht op de zege af. De broers Moenaert, eerstejaars in de A-categorie verdedigden met hand en tand hun tweede plek. Ex MCLB-kampioen Bert Soetaert, die Olivier Valcke heropgevist had als co-piloot volgde van kortbij als derde, voor D. Valcke – T. Verbrugghe en de herrezen Junior Verhelst, die Wim Swennen aan boord had.
Voor de derde keer dit weekend waren het Hermans-vdBogaart die langs de binnenkant als eersten de rechtse bocht na de start indoken, gevolgd door Vanluchene-Musset,de opnieuw sterk gestarte Van Daele-Beleckas ,de Lielbardissen en Prümmer-Steegmans, die in de tweede ronde een plaatsje dienden toe te geven aan Keuben-Rietman. Van Werven-de Veene begonnen als zevende aan de klus, Sanders-Rostingt als achtste. Bax-Cermak misten vanaf hun slechte startpositie opnieuw de aansluiting in het begin, en kwamen na één ronde als elfde door,voor Heinzer- Betschart. Opnieuw deden Vanluchene en Musset er alles aan om koplopers Hermans-vd Bogaart bij te houden, maar langer dan een goeie tien minuten was dit niet vol te harden. Hermans en vd Bogaart reden met een verschroeiend tempo opnieuw alles en iedereen in de vernieling. Vanluchene-Musset kozen op plek twee eieren voor hun geld , terwijl een goeie twintig seconden verderop op het kwartier een gigantisch gevecht ontstond om de derde plaats tussen Lielbardis, Keuben en Bax.