KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
In Tessenderlo boden zich twaalf teams aan voor de openingswedstrijd van de vernieuwde VLM-VMCF zijspancross samenwerking . De sidecars worden er – net als bij MCLB – verdeeld in een A-klasse en een B-klasse. De eerste manche werd een boeiend kijkstuk met in de hoofdrollen de gevestigde waarden G. van der Schraelen – Y. Hereygers, een heroptredende S. Goeyvaerts en T. Smeuninx en Bart vd Bulck en Dagwin Sabbe. Glenn van der Schraelen trok finaal het laken naar zich toe, voor Bart van den Bulck. Stan Goeyvaerts, die in de slotfase even een foutje maakte, werd derde.
In de tweede manche snoepten Goeyvaerts & Smeuninx al vroeg in de race de koppositie af van snelstarters Van der Schraelen-Hereygers en lieten zich daarna niet meer bedreigen. Van der Schraelen was met zijn tweede plek meteen zeker van de dagzege. Van den Bulck-Sabbe werden dit keer terug geslagen na een val en finishten op vijf, wat nog nét volstond voor de derde plek in het dagklassement, voor Segers-Verlinden en Vaes-Swennen , die al meteen lieten zien eveneens podiumrijp te zijn.
Elf teams trotseerden de voorjaarskou en tekenden het inschrijvingsblad in Stekene alwaar MC De Durmevrienden zorgden voor een prima berijdbare omloop. Terwijl K. de Cock – S. de Vylder reeds vroeg in de race weg vielen (achtervering kapot) , verschalkten Y. Delmotte & J. Valcke voorin de eerste kopstarters van 2023 J. Van Malderen-M. Dhondt,en stevenden daarna regelrecht op de overwinning af , voor de beide nieuwkomers Van Malderen-Dhondt en Van Grembergen-Hoste. Broer en zus Jeroen en Eva Visscher hadden er een ritje van tweehonderd vijftig kilometer – enkel ! – op zitten om in Stekene te geraken, en dan was die vierde plek dan ook dubbel en dik verdiend. Een doorwinterd zijspancrosser als Geert Valcke houden ze eveneens niet thuis door een beetje kou, en de vijfde plek met zijn bijrijder Mathis Lareu toonde meteen aan dat Geert er ook dit jaar nog steeds heel veel zin in heeft.
Komend weekend gaat het Belgische zijspancross seizoen van start, en dat begint al meteen met een positieve noot. Voor de VLM/VMCF wedstrijd in Tessenderlo hebben zich voldoende teams vooraf aangemeld zodat de openingswedstrijd zeker kan doorgaan. Als dàt geen goed begin van het seizoen én van de nieuwe VLM-VMCF samenwerking is ! Ook bij MCLB gaan de sidecars opnieuw van start, en dat gebeurt op de piekfijn geprepareerde omloop te Stekene-Nieuwdorp, alwaar de organisatie in handen is van de doorwinterde MC De Durmevrienden. GPS adres : Nieuwdorp, 9190 Stekene , waarna de gekende oranje wegwijzers u terplekke brengen.
Voor wie naar de wedstrijd in Tessenderlo trekt luidt het adres : Oosterbergen, 3980 Tessenderlo. De organisatie is er in handen van KMC Looiseonder de deskundige leiding van dhr Gerry Saenen.
Voor alle duidelijkheid voegen we er graag nog es aan toe dat er bij VLM/VMCF (bij MCLB ook trouwens) gerust ook op zondagochtend nog kan worden ingeschreven voor de wedstrijd. Zelfs met een daglicentie ! De voorinschrijving bij VLM/VMCF (die telkens afsluit op donderdagmiddag) dient enkel om er zeker van te zijn dat er zich minstens acht sidecarteams hebben aangemeld voor elke wedstrijd. Als er dus voor sommige wedstrijden géén acht teams zijn die zich op voorhand voor donderdagmiddag aanmelden, dan gaan de zijspanreeksen op zondag niet door wegens gebrek aan interesse. Voor Tessenderlo komende zondag is deze nieuwe procedure alvast positief verlopen en hopelijk wordt dit nu een stevige start voor het verdere voortbestaan van de zijspancrosssport in oostelijk België. De bal ligt vanaf nu in het kamp van de rijders.
Terwijl anderen nog druk aan het trainen waren in Frankrijk – of nog verder zuidwaarts – vond in Eersel de stilaan traditionele eerste oefenwedstrijd van het seizoen plaats. MCC De Kempen had gezorgd voor een perfect geprepareerd circuit, een fris voorjaarszonnetje verwarmde de zijspancrossharten, én . . . de Nederlandse toppers tekenden present. De nieuwbakken combinatie van Koen Hermans en Ben vd Bogaart pakte via een drie-één score nipt de dagzege , voor J. Keuben & D. Rietman die de openingsheat op hun naam hadden geschreven,en ’s morgens ook al de snelste trainingstijd lieten noteren. Doordat Hermans en vd Bogaart in de allerlaatste ronde van de tweede manche alsnog koplopers Bax-Cermak wisten te passeren, na een foutje van de wereldkampioenen, zag Justin Keuben finaal nog de dagzege door de vingers glippen, ten voordele van Koen Hermans. Etienne Bax werd via een vierde en een tweede plaats in de reeksen, derde overall, met even veel punten als G. van Werven-R. de Veene die vierde werden. Aan spanning geen gebrek dus gisteren in Eersel. S.Wijers en L. vd Putten besloten twee regelmatige manches telkens op plek vijf.
K. de Cock en S. de Vylder werden de sterkste Belgische combinatie op plaats acht, na vooral een sterke tweede manche op een ondertussen loodzwaar circuit.
Dertig dagen vooraf aangemeld zijn voor elke Grand Prix ,zo luidt de regel in het WK zijspancross, waarop de promotor – gelukkig maar – na afsluiten van inschrijfdatum nog enkele wijzigingen kan/mag aanbrengen. Met voorlopig zevenentwintig aanmeldingen voor de WK opener in het Spaanse Talavera de la Reina, binnen een maand, in een land dat zelf géén zijspancrosscompetitie kent en dus ook geen plaatselijke teams kan afvaardigen, ziet de seizoenstart er in elk geval veelbelovend uit. Bovendien mogen we ons nog verwachten aan enkele ‘last minute’ aanmeldingen,zodat de definitieve lijst hoogstwaarschijnlijk nog wat zal uitgebreid worden. Positief is ook dat er vanuit o.a. Noord Ierland, Estland en Letland wordt afgezakt naar de WK-opener in het ‘verre’ Spanje, want voor deze jongens uit de uithoeken van Europa is het flink wat duurder én ingewikkelder om een WK zijspancross af te werken, dan voor de rijders uit de meer centraal gelegen Europese landen.
Sidecarcross.be zou sidecarcross.be niet zijn, als ons oog niet onmiddellijk zou speuren naar de Belgische afvaardiging voor dit WK, en ook dàt stemt ons meer dan tevreden. Drie Belgische rijders , allen met een buitenlandse co-piloot , staan aangemeld. Marvin Vanluchene heeft dit jaar zijn lot verbonden aan de tweevoudige Franse wereldkampioen Nicolas Musset. Davy Sanders vormt terug team met zuiderbuur Luc Rostingt. Belgisch kampioen Jason Van Daele heeft in Spanje de Litouwer Kostas Beleckas aan boord. Daarenboven treden in dit WK ook nog twee jonge talentvolle co-piloten aan : Robbe de Veene assisteert bij noorderbuur Gert van Werven, Jarno Steegmans co-piloteert bij oosterbuur Tim Prümmer. Wat het totaal aantal Belgische deelnemers straks in Spanje aldus op vijf brengt. Laat het aftellen maar beginnen !
Bij de gele knop ‘Extra’ de voorlopige deelnemerslijst voor de openings Grand Prix in Talavera de la Reina.
![no thumbnail](/htmimg/noimg.jpg)
Het motorcross seizoen 2023 wordt dit weekend in de lage landen voorzichtig op gang geschoten. In eigen land wordt er onder VLM – BMB vlag reeds gecrosst in Lommel. Maar daar staan nog geen sidecars op het menu. Die moeten nog een weekje geduld hebben. Net over de grens, in het Nederlandse Eersel – Hapert ,op slechts een boogscheut van Lommel, wordt er zondag wél al gezijspancrosst. De weersvoorspellingen zijn alvast uitstekend, en dat heeft er mee voor gezorgd dat er flink wat inschrijvingen zijn voor deze voorjaarswedstrijd. Verdeeld over vijf categorieën (Kids & sidecars , Classics, Hobbyklasse, Nationalen en Inters) hebben zich zo’n zestig teams aangemeld . De categorie Nationalen is het drukst bezet met ook flink wat Belgen aan de start. De Inters categorie met negen teams aan de start ,mag rekenen op wereldkampioenen E. Bax – O. Cermak als blikvangers. De Belgische koppels G. Van der Schraelen – Y. Hereygers, K. van Vaerenbergh – J. Mans en jonge belofte Robbe de Veene (aan de zijde van noorderbuur Gert van Werven) tekenen eveneens present. Naast de zijspannen komen ook de diverse quads categorieën aan de start, waarvoor eveneens flink wat belangstelling is.
In een poging de zijspancross categorie nieuw leven in te blazen,slaan de federaties VLM en VMCF voor het seizoen 2023 de handen in mekaar. Er werd een gezamenlijke wedstrijdkalender samen gesteld,en de voorwaarde was dat er tegen half januari vijftien teams een licentie zouden hebben aangevraagd. Deze doelstelling is jammergenoeg niet gehaald, want slechts dertien teams beantwoorden de oproep en stelden zich tijdig in regel. Desondanks blijft het vertrouwen van VLM en VMCF in de zijspancrossklasse behouden en volgende week gaat op 5 maart het zijspancross seizoen in oostelijk België van start met deVLM wedstrijd in Tessenderlo. Echter, wedstrijden met slechts een handvol deelnemers aan de start zoals vorig seizoen,daar heeft niemand een boodschap aan. Daarom is het vanaf 2023 verplicht om voor elke wedstrijd vooraf aan te melden via de MotoInside app. Als zich tegen donderdagmiddag niet minstens acht teams hebben aangemeld, dan gaat de zijspanrace op zondag niet door. Er dient ook vooraf een borg van 15 € per wedstrijd gestort te worden, en die geldt dan meteen als een inkomticket voor de wedstrijd. Zich inschrijven voor een wedstrijd en dan niet komen opdagen wordt op die manier tot een minimum beperkt. De volledige tekst omtrent de nieuwe manier van inschrijven voor de VLM & VMCF sidecars lees je bij de gele knop ‘lees meer’. Hopen maar dat nu voor elke wedstrijd het minimum aantal deelnemers wordt gehaald en de inspanningen van VLM & VMCF en VMC Sidecar Service om de zijspancrossklasse van de ondergang te redden, op voldoende respons mogen rekenen van de rijders.
Om hun kernteam te versterken is de MCLB-federatie in de aanloop naar het nieuwe seizoen nog op zoek naar een aantal gemotiveerde motorcross medewerkers, o.a. een medewerker voor de inschrijvingen en voor de opnamedienst op zaterdag (VJMO) , een startcommissaris op zondag (MCLB) en baancommissarissen om dienst te doen op zaterdag (VJMO) en/of zondag (MCLB) .
Ook dienen zich momenteel enkele problemen aan met organisatoren van geprogrammeerde wedstrijden die hun vergunning niet in orde krijgen en aldus hun organisatie mogelijks in het water zien vallen. M.a.w. enkele organisatoren staan klaar om te organiseren ,maar zijn momenteel dringend op zoek naar een locatie om hun voorziene wedstrjd alsnog te kunnen laten doorgaan, aangezien hun oorspronkelijk voorziene locatie niet wordt vergund. Voor volgende data zijn de organisatoren nog op zoek naar een motorcrosslocatie om een MCLB-wedstrijd te organiseren : 8 en 9 april, 27 en 28 mei , en 3 en 4 juni. Wie hiervoor een oplossing uit de mouw kan schudden kan contact opnemen met het MCLB bestuur, via voorzitter dhr Willy Aper ( 0476-22 19 27) of dhr Frans Lunenburg (0475 59 76 84). Het MCLb secretariaat is bereikbaar op tel nr 055 30 14 64 (Ronny) . Op hoop van zegen !
De kampioenschapskalenders in de ons omringende landen vindt u terug , als u één topic terugkeert; Ondertussen is ook de kalender bekend voor het Belgisch kampioenschap zijspancross., en deze vindt u hier terug; Vijf wedstrijden telt het BK zijspancross 2023 bij onze nationale BMB-federatie , stuk voor stuk,VLM - organisaties, de federatie waar BMB reeds enkele jaren mee samen werkt op het vlak van motorcross-organisaties; Het BK zijspancross 2023 gaat van start op 23 april in Herenthout; Daarna volgen Retie (9 juli) , Rijkevorsel (6 augustus) en Houtvenne (10 september) De BK-finale vindt plaats in Lummen op 24 september, een week voor de WK-finale in het Franse Castelnau de Levis. Vorig jaar volgden Jason Van Daele en Tim Smeuninx zichzelf op als Belgisch kampioen. In 2023 gaat Jason Van Daele in zee met de in België woonachtig zijnde Litouwer Kostas Beleckas als co-piloot De complete BMB-kalender is te raadplegen op de vernieuwde FMB-BMB website , via de gele knop 'Extra'
Het duurt nog wel even voor het nieuwe zijspancross seizoen zich aandient, maar de voortekenen zijn alvast gunstig. In eigen land presenteerde de MCLB-federatie, hoofdzakelijk actief in Oost – en West-Vlaanderen en in VlaamsBrabant, reeds haar wedstrijdkalender . Het seizoen vangt er aan op 5 maart in Stekene. In het oosten van het land hebben de VLM en de VMCF-federaties de handen in elkaar geslaan en de nobele taak op zich genomen om er de zijspancross-klasse van de ondergang te redden. Er wordt in 2023 een gezamenlijke kalender afgewerkt die eveneens op 5 maart van start gaat in Tessenderlo.
Ook in onze buurlanden hebben de nationale kalenders ondertussen vaste vorm gekregen. In Nederland telt het nationale kampioenschap voor de Sidecars Masters (het ONK dus) zes wedstrijden, de Nationalen krijgen negen races op hun bord. Het seizoen wordt er afgetrapt op 12 maart in Varsseveld.
Het Duits kampioenschap zijspancross wordt dit jaar verreden over acht wedstrijden, en gaat van start op 26 maart in Hänchen.
In Frankrijk wordt er tien keer geraced om het Frans kampioenschap zijspancross. De eerste wedstrijd is er op 12 maart,in Illats.
Wie het WK 2023 wil combineren met de nodige wedstrijden in de ons omringend landen , kan er aldus een lekker druk sportjaar van maken,dit jaar. Bij de gele knop ‘Extra’ nog es het volledige WK-overzicht, én de nationale kalenders van Nederland, Frankrijk en Duitsland.