KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
MC De Bangermannen hadden er de handen vol mee in Tielt. Een zaterdag met hevige regenval zorgde er voor dat het voor de jeugd een zwaar karwei werd, en er op zaterdagavond met man en macht aan het circuit diende gewerkt te worden om alles weer piekfijn klaar te krijgen voor de zondagochtend. Het harde werk loonde. Op een enkele bui na viel er ’s zondags geen regen meer, en lag het circuit er in prima conditie en stofvrij bij. Vierentwintig zijspannen verschenen aan de start, waarmee de organisatoren loon naar werken kregen. Vanuit VLM waren Van der Schraelen-van Gennip naar het Westvlaamse Tielt afgezakt. Ervaringsdeskundigen Frank Degroodt-Bart Verbrugghe trokken nog es het crossplunje aan. Sven Verbrugge kwam terug uit kwetsuur en had Birgen Beernaert bij, die enkele dagen daarvoor de wereld had verbaasd door samen met Jason van Daele te zorgen voor de allereerste sidecar backflip ever. Sven Siongers deed het met invaller Niels Wesselink. Kelly Debruyne kwam nog es haar B-kampioenentrui van vorig jaar showen. Yens Delmotte trad aan op reservemateriaal, en Kenneth Dierckens, Arne De Meulemeester en Kim De Cock waren de opvallendste afwezigen , die aan recuperatie toe waren met het oog op de tweede seizoenshelft en de nog resterende kampioensproeven.
Via, via, via vernemen we dat de geplande stunt van Jason Van Daele – een onmogelijk geachte backflip met een zijspan – toch maar mooi gelukt is. Op de website van Focus-WTV circuleert momenteel een filmpje van de geslaagde stunt. Ook op de website van Knack wordt er over bericht en de facebookpagina van Sporza pakte het bericht eveneens op. U kunt het bekijken bij de gele knop ‘Extra’ en bij ‘Bekijk resultaten’. Naast de top prestaties in het wereldkampioenschap zijspancross van Marvin Vanluchene, Arne Dierckens en Davy Sanders opnieuw dus een Westvlaming die zorgt voor groot nieuws uit de zijspancrosswereld.
Na MCLB en VMCF vorige week, is het dit weekend de beurt aan VLM om een crossvrije zondag in te lassen. Geen nood, VLM-sidecars kunnen aan de slag bij VMCF of MCLB komende zondag. Twee weken voor de festivalgangers neerstrijken in Werchter, is het er de beurt aan de VMCF-motorcrossfederatie. Als we alle ‘geruchten’ – heb je ‘m - mogen geloven, maakt een motorcrosswedstrijd véél minder lawaai dan het jaarlijkse Rock Werchter aldaar, en bovendien schijnt het motorcrossvolkje achteraf hun weide ook véél properder achter te laten dan de festivalgangers . Qua zorg voor het milieu tien op tien dus voor het motorcross-publiek, al blijkt dit nog steeds moeilijk door te dringen bij onze beleidsvoerders. Het circuit zondag in Werchter is gelegen aan de Grotestraat , 3118 in Werchter. Er is proef voor categorie 2 en categorie 5 , voor wie de VMCF-codetaal kan ontcijferen.
Bij MCLB staat een jaarlijkse klassieker op het menu : In Europastad Tielt, gelegen vlak langs de ringweg aldaar, zijn de zijspannen telkenjare in groten getale op post. MC De Bangermannen, met in hun rangen het enige Belgische vrouwelijke zijspanteam Colleen van Troys – Jitske de Soete , organiseert er aan de Rijkegemkouterstraat te 8700 Tielt.
VLM was de enige Belgische federatie die zijspanwedstrijden voorzag afgelopen weekend, en zorgde voor een tweedaagse in Lommel. Eergisteren stond een heuse België-Nederland op de affiche , en dat bracht éénendertig teams naar het stedelijk motorcross centrum Lommel, zoals het daar officieel heet. Peter Steegmans liet, met zijn zoon aan zijn zijde, zien het zandhappen nog niet verleerd te zijn, en pakte ’s ochtends de pole position. De eerste manche kende een spannend slot met noorderburen Mulders-van de Wiel die als winnaars alles uit de kast dienden te halen om in de eindsprint nog Boussy-de Schacht en Janssens-Gorris voor te blijven. Mike Keuben-Lars de Laat waren met hun linkse zijspan op plek vier, de tweede Nederlandse combinatie, voor Goeyvaerts-Martens en van der Schraelen-van Gennip.
Om 16 uur werden de rijders een tweede en – als we de geruchten mogen geloven – allerlaatste keer het circuit in Kivioli opgestuurd voor hun tweede en beslissende manche van de dag. Brown-Chamberlain leken als eersten aan het karwei te gaan beginnen, maar daar staken onze landgenoten onmiddellijk een stokje voor. Met Dierckens-Bax op één, Sanders-Kunnas op twee en Vanluchene-vd Bogaart op drie leidden de Belgen de dans over het wasbord, de heuvel op , het naaldbos in. Hermans-Musset, Varik-Daiders, Van Werven-Beunk en Brown-Chamberlain deden alles wat in hun macht lag om hun wagonnetje aan te pikken, aan de Belgische driedelige locomotief. Santermans-Beleckas kwamen een eerste keer als achtste door, Bax-Stupelis als tiende en Giraud-Haller als vijftiende. Na enkele studieronden, was het duidelijk dat Koen Hermans het op zijn heupen begon krijgen met die drie Belgen voor zich uit.
Na de traditionele verzorgde rijdersvoorstelling op zondagmiddag, met de nodige aandacht voor het Estse volkslied, maakten de dertig teams zich omstreeks 13 uur op voor hun eerste manche. De ochtendlijke hevige regenval had gezorgd dat het stof geblust was, en vlak voor de start begon de zon te schijnen. Niet voor Justin Keuben echter, wiens co-piloot Dion Rietman zich aan de knie had geblesseerd in de warm-up en niet meer in de mogelijkheid was om van start te gaan.
Varik-Daiders gingen als eersten de eerste bocht in, maar schoven iets te ver door naar buiten, waardoor Hermans-Musset binnendoor naar één glipten, voor Sanders-Kunnas, Dierckens-Bax, Varik, Compalati en Vanluchene. Giraud-Haller zouden hun stunt van een week eerder nièt herhalen. Bij het vallen van het starthek begon hun motor al te sputteren, en na enkele ronden tegen beter weten in, toch te blijven aanmodderen viel het doek voor de ontgoochelde snelle Fransman.
Het is misschien een beetje ver, maar qua organisatie en randactiviteiten kun je nergens beter zitten dan op de Grand Prix van Estland in Kivioli. Je kunt er makkelijk een weekje op en rond het – overigens schitterende – motorcrosscircuit vertoeven zonder je te vervelen, want het circuit maakt deel uit van het Kivioli Seikluskeskus Adventure Park. Aan vertier geen gebrek . Een hillclimb wedstrijd, een nachtcross MX Open, vuurwerk en een mini music festival zorgen ervoor dat er ook ’s avonds en ’s nachts van alles te beleven valt. Maar uiteraard zijn het – naast een EK-race voor de quads - de heren WK-rijders uit de zijspancrossklasse die in de grootste letters op de affiche prijken. En die moesten zich vandaag proberen te kwalificeren. Met dertig waren ze. Geen Last Chance, en iedereen tevreden dus. Net als vorige week, geen startnummer 111 – Daniël Willemsen – in Estland. Wél voor het eerst aan de start dit jaar, het startnummer 11 : Riku Kunnas , die de nobele onbekende Fin Henri Jumppanen aan zijn zijde had staan. Ter vervanging van zijn broer Lari Kunnas die heden ten dage zijn lot in Westvlaamse handen heeft gelegd.
Als er één Grand Prix is waar elkeen met plezier naartoe reist, dan is het toch wel die van Kivioli, helemaal in het noorden van Estland, waar je ogen en oren te kort komt om er alles te zien en beleven wat er te beleven valt gedurende het WK-weekend. Het circuit is gelegen middenin een Adventure park, met diverse leuke en uitdagende attracties. Ook het nevenprogramma rond de eigenlijke Grand Prix is niet mis : Races om het EK Quads, een muziek festivalletje op vrijdag én zaterdagavond, een spectaculaire hillclimb wedstrijd op zaterdagavond, vuurwerk én een MX Open Nightcross bij kunstlicht. De naam 'one of the best motocross weekends in Europe' is dan ook zeer toepasselijk. Overigens ziet het er naar uit dat het de laatste editie wordt komend weekend in Kivioli. Voor wie er nog nooit bij was is er alvast goed nieuws : De wedstrijden zijn zowel op zaterdag àls zondag thuis live te volgen, via www.fimsidecarcross.be .
Vrij simpel, zo lijkt het. Ofwel heel ver : Grand Prix in Estland (Kivioli). Ofwel dicht bij huis : Nederland-België voor zijspannen in Lommel, zowel op zondag àls op Pinkstermaandag , in een organisatie van MC Betemo, onder auspiciën van de VLM-federatie. De VMCF en MCLB zijspannen zijn wedstrijdvrij in het Pinksterweekend , maar kunnen probleemloos in Lommel terecht om er deel te nemen. Voilà , kort maar goed, dit keer.
Het is nu of nooit, zo dacht de 32-jarige Australiër Brian Anthony er over toen hij enkele weken geleden een telefoontje kreeg van de Duitse Grand Prix rijder Joachim Reimann , om diens geblesseerde broer te vervangen in het zijspan, voor de volgende WK-wedstrijden én het Duits kampioenschap. Het enige wat Anthony wou weten of het wel degelijk een links zijspan was. De rest was van ondergeschikt belang. Vliegticket besteld, rugzak ingepakt en hopla vanuit down under richting Frankfurt Flughafen. Een kleine stap voor de mensheid, een grote stap in het onbekende voor de mens. Of iets in die aard. Niet dat Anthony aan zijn proefstuk toe is. Samen met rijder John Robinson – die zich op een blauwe maandag een kwarteeuw geleden nog es wist te kwalificeren voor de Letse Grand Prix in Kegums – is Brian Anthony reeds ettelijke keren Australisch kampioen zijspancross geworden.