KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
In Wächtersbach-Aufenau – de thuisbasis van onze collega’s van www.sidecarcross-action.de – werd de tweede race om het Open Duits kampioenschap zijspancross 2018 verreden. De Belg Davy Sanders, met zijn ‘Deutsche beifahrer’ Andres Haller hadden eerder al de eerste wedstrijd gewonnen, en deden het ook nu weer voortreffelijk. Wie de wedstrijd volgde via de livestream van www.sidecarcross-actipn.de , kon merken dat, in zomerse, stoffige omstandigheden, er geen zalf te strijken was aan de Tsjechische broers Cermak. Sanders-Haller (twee keer tweede) gaven hen echter goed partij.
In Wächtersbach-Aufenau, waar 30 teams aan het starthek stonden (Inters én Nationalen tesamen) , werd de eerste manche halfkoers afgevlagd, na een valpartij van Tobias Blank, waarbij co-piloot Nick Maas zijn sleutelbeen brak. De Cermak-bros lagen toen al aan de leiding, voor trainingssnelsten Sanders-Haller, wat meteen ook de uitslag van de eerste manche werd.
Zondagmorgen en slechts 11 teams die kwamen opdagen voor de wedstrijd in het Hondapark in Olmen. Hier heb je dus ook teams die van die circuit houden maar net zoveel die er echt niet graag rijden. Je bent nu eenmaal een zandhaas of niet. Ook waren er een aantal teams die liever eens andere oorden gingen opzoeken en meer bepaald in Bertem bij de VMCF aan de slag gingen. Wel aanwezig waren de tussentijdse leiders in het BK Stan Goeyvaerts & Dennis Van Den Bulck.
Nadat we de woelige weken nu achter ons hebben kunnen laten waren we present in het Brabantse Leefdaal, deelgemeente van Bertem. Zondagmorgen met een al heel vroeg een hoog zonnetje en meer dan aangename temperaturen en veel stof op het circuit. Ook mooi en veel volk die de weg hadden gevonden naar daar. 430 Teams en piloten die aan de start kwamen wat meteen ook een nieuw record is voor dit seizoen binnen de VMCF federatie. 20 Teams waaronder een aantal VLM teams reden de trainingen en het blijft dan nog altijd jammer dat een balletje moet getrokken worden voor de start om te zien op welke plaats je terecht komt om de start volgorde te bepalen.
De jongens van WSC maakten er opnieuw een meesterwerkje van, van de Spaanse Grand Prix. Een prachtige reportage, voorzien van de nodige omkadering, interviews en deskundig commentaar. Dat onze landgenoten Vanluchene-vd Bogaart wonnen en de WK-stand blijven aanvoeren was uiteraard de kers op de taart.. Ook zij komen uiteraard aan het woord in dit verslag. Zesentwintig minuten duimen en vingers aflikken dus, bij de gele knop 'Extra'.
Graag vermelden we er nog even bij dat WSC - de merknaam voor de filmcrew van het WK zijspancross - onder de vleugels van moederfirma APO Multicam, ook actief in het WK autorally, onlangs een definitieve overeenkomst sloot met FIM omtrent de TV- en filmrechten van het WK zijspancross 2018. Een goeie zaak in elk geval voor deze sporttak, waarin er reeds jaren luidop wordt geschreeuwd om meer aandacht op promotioneel vlak. Bij deze worden de teams en de zijspancrossfans op hun wenken bediend dus. WSC brengt in 2018 van elke Grand Prix een reportage van ongeveer 25 minuten, die ook te zien is op televisiezender Motorsport.TV. Voor de twee volgende Grand Prix (Oekraïene en Tsjechië) bestaat zelfs de kans dat er - in samenwerking met de lokale televisie - opnieuw live wordt uitgezonden, maar dat is momenteel nog geen zekerheid.
Op www.fimsidecarcross.com zit u in elk gaval op de eerste rij om dit WK in woord en beeld van dichtbij te volgen. Enjoy it !
Vandaag maakte FIM bekend dat de voorziene WK-finale in Rudersberg (D) op 15/16 september niet doorgaat, en ook niet wordt overgnomen door een andere Duitse DMSB organisator .Het aantal WK-wedstrijden .in 2018 wordt dus van dertien terug geschroefd naar twaalf, en wordt de WK-finale toegewezen aan het Franse Vésoul waar op 1 en 2 september wordt gezijspancrosst om de WK punten. Bij de gele knop 'Extra', de herwerkte kalender van het WK zijspancross 2018.
Marvin Vanluchene en Ben vd Bogaart werden door het motorsportblad Motorgazet gisteren extra in de kijker gezet, en sierden de cover van het snelste en meest complete motorsportblad van Europa. Op de redactie van Motorgazet werkt men zich elke zondagnacht uit de naad, om al het motorsport nieuws – motorcross, snelheid, enduro, trial, supercross, ijsspeedway, grasstrack, enz. – uit àlle hoeken van de wereld, en uit alle Belgische en Nederlandse federaties , samen te bundelen , drukklaar te maken, en ervoor te zorgen dat het blad op dinsdagochtend bij de abonnees in de bus ligt. Een huzarenwerk dus, week na week. Vandaar ook de – terechte – naam ‘meest complete motorsportblad van Europa’. En met zo veel motorsportnieuws, week na week, is het vaak ook niet makkelijk om de juiste cover te kiezen, want elke zondag gebeuren er wel verschillende topgebeurtenissen in motorsportland.
Bijzonder verrassend toch wel, het plotse nieuws dat de Grand Prix van Rudersberg (D ), voorzien op 15 en 16 september , en zoals reeds zo vaak in het verleden, voorzien als WK-finale, niét zal doorgaan. Als officiële reden wordt opgegeven dat het financiële risico te hoog is. Wel wordt er aan toegevoegd dat het de bedoeling is om in de toekomst de Grand Prix sidecars wèl terug naar - laat ons wel wezen – het immer gezellige, Rudersberg te halen.
In elk geval heeft de organiserende MSC Wieslauftal de voorziene Grand Prix van 16 september e.k. afgezegd, en dat ook reeds gemeld bij de Duitse nationale DMSB federatie.
Of er alsnog een andere Duitse organisator op de proppen komt als vervanger om de WK-finale te organiseren, of als de finale nu gewoon opschuift naar wat aanvankelijk als voorlaatste Grand Prix was voorzien, nl. 2 sept in het Franse Vesoul, is momenteel nog niet duidelijk.
Het was alweer géén makkelijke opgave afgelopen weekend in Talavera de la Reina. Wie had kunnen voorspellen, dat noch Giraud-Mucenieks, noch Bax-Stupelis de start van de eerste reeks niet zouden halen ? En wie had verwacht dat Vanluchene-vd Bogaart hun eerste Grand Prix samen gingen winnen ? Dat Brown-Millard er terug zouden staan ? En dat de Cermak-broers terug de top vijf zouden in duiken ? Ellen Thys is de winnares van de week, met amper 14 punten op 30. Haar geloof in de eerste overwinning van Marvin Vanluchene gaf hierbij de doorslag. Romane Cormerais en Ralf van Kessel scoorden beiden 13 op 30. De rest . . . tja. Luc van de Aa scoort tot nu toe het regelmatigst over de drie verreden Grand Prix en wordt de nieuwe leider, met 48 punten op de negentig die reeds te verdienen waren. Theo Bollansee op twee weet met zijn 46 op 90 nog net de helft te halen. Daarna valt er al een gat van vijf punten op Ricardo Klein Nijenhuis (41) en Luc Maenhaut en Brain Vullers die elk 40 punten tellen. Binnen twee weken : nieuwe GP, nieuwe kansen !
In het Oostvlaamse Sinaai waren afgelopen weekend de sidecars met 23 teams op het appèl. Net als in de GP van Spanje, liep het ook hièr tijdens de trainingen al mis voor één der topfavorieten : Regerende MCLB titelverdedigers Boussy-Boxtaele gingen kopje over, waarbij rijder Dylan Boussy zijn sleutelbeen brak, en co-piloot Kenny Boxtaele zich blesseerde aan de schouder.
Bert Soetaert-Eduard Soenens namen in heat één van meetaf aan de leiding in handen, en stonden die, ondanks hevig verweer van Delmotte-Verbrugghe, die in de tweede koershelft, de leiders moesten laten gaan, niet meer af . Dierckens-Dhondt wonnen nipt de strijd om plek drie van Van Calster-van Gennip. De Soete-Vanlerberghe finishten vijfde.
Na de koffie maakten Soetaert-Soenens opnieuw meteen hun bedoelingen duidelijk, en legden zo d ebasis voor de zege in de tweede heat, én de eindzege. Sabrina deed haar titel als ‘snelste vrouw op drie wielen’ opnieuw alle eer aan, finishte met Jimmy van Gennip aan haar zijde als tweede, en werd meteen ook tweede overall. Dierckens-Dhondt hielden op drie Van der Haeghen-Dhondt af, en stelden daarmee plek drie in het dagklassement veilig.
Spanning alom in de B-categorie, waar we quasi wekelijks andere namen op het dagpodium zien te verschijnen.