KAMPIOENSCHAP
Bij de start van reeks twee kregen we meteen dezelfde namen voorin met Hermans-Musset aan het roer, voor Dierckens-Rostingt, Veldman-Janssens, Van Werven-Beunk, Vanluchene-vd Bogaart , Thomas-vd Putten en Bax-Stupelis. Terwijl vooraan Hermans-Musset steeds verder weg reden, ontstond een gigantische strijd om plek twee die werd uitgevochten door A. Dierckens, J. Veldman, M. Vanluchene en E. Bax. Er werd verschillende keren van plaats gewisseld tot halfkoers Veldman-Janssens definitief plaats twee konden in nemen. Dat betekende meteen dat Veldman-Janssens op die manier hun allereerste Grand Prix wonnen, doch dit kregen zij niet zomaar cadeau.
Dierckens-Rostingt maakten na het vallen van het starthek hun bedoelingen meteen duidelijk, door de kopstart te pakken, voor Hermans-Musset, Veldman-Janssens, alweer die Ieren Moulds-Kirwin, en locals Giraud-Badaire. Vanluchene-vd Bogaart doken als zesde de diepte in, gevolgd door Wilkinson-Chamberlain en Van Werven-Beunk.Keuben-Rietman lagen elfde. Sanders-Haller, Bax-Stupelis en Willemsen-Bax die door een handigheidje kort na de start in één klap een drietal plaatsen opschoven, moesten vanaf plekken twaalf, dertien en veertien aan het karwei beginnen. Dierckens-Rostingt hielden het vooraan een goeie tien minuten vol tot – eens te meer – de pechduivel toesloeg : Stuurdemper defect, pits binnen, en pas een ronde later de weg kunnen vervolgen. Vooraan zagen Veldman-Janssens hun kans schoon en stoomden meteen af op hun eerste Grand Prix manche zege ! een huzarenstuk eerste klas, want wat achtervolgers Giraud-Badaire, door duizenden kelen luidkeels toegejuicht ook probeerden, ze dienden finaal tienseconden toe te geven op winnaars Veldman-Janssens.
Met veertig aanwezige teams voor dertig beschikbare plaatsen, diende er hard geknokt te worden om de zaterdagse kwalificaties te overleven. Onder een regen van stenen en in stoffige omstandigheden die in het valleigedeelte fel het zicht beperkten werd er geraced in groep A. Giraud-Badaire muisden er, luid toegejuicht, meteen vandoor voor Dierckens-Rostingt, de verrassende Ier Gary Moulds, Bax-Stupelis en Veldman-Janssens. De Belgische teams Sanders-Haller en Vanluchene-vd Bogaart volgden iets verder op zes en acht. Mike Keuben begon als elfde aan het karwei. Terwijl V.Giraud vooraan ging lopen, beet E. Bax zich de tanden stuk op tweede man A. Dierckens. Pas in de eindfase konden Bax & Stupelis door stoten naar twee. Maar dan ging het snel.
Omwille van tijdsgebrek geen verslag van de VLM wedstrijd zoals jullie dat gewoon zijn. Maar toch willen we jullie een impressie meegeven via een foto reeks. De zege ging naar Ben Segers & Kenny Van Den Plas voor het gelegenheidsduo Nikky Vaes & Jimmy Horyon en Dave Goreemans & Peter Verlinden.
In het Franse Vesoul wordt komend weekend de finale van het wereldkampioenschap zijspancross 2018 verreden. Voor ons Belgen is de hoofdvogel in elk geval vorige week reeds afgeschoten, door onze landgenoot Marvin Vanluchene, samen met zijn Nederlandse bijrijder Ben vd Bogaart. Zij reizen met een gerust gemoed af richting Vesoul, en stevenen er af op een ontspannen weekendje . Ook voor het koppel K. Hermans – N. Musset kan op plaats twee eigenlijk bijna niks meer verkeerd lopen. En voor Bax-Stupelis zou de derde plek in theorie ook moeten safe zijn, maar daar schuilt nog een addertje onder het gras. Zowel Bax-Stupelis als vierde man Willemsen-Bax kregen in Roggenburg te horen dat hun afgenomen benzinestalen (GP Strassbessenbach begin juli) niet conform de technische normen van de FIM zijn, maar gaan daartegen in beroep.
Denk vooral niet dat je ‘m zult vinden in de Standaard boekhandel, in de Fnac, noch in de Casa, Action of de Blokker. Wandkalenders met hondjes, poezen, paarden, blitze auto’s en dito meiden, dié ga je er in groten getale aantreffen. Maar een sidecarcross kalender, nee, dat is een zeldzame vogel !
En toch is ie er. Jaar na jaar opnieuw. Uniek, en in beperkte oplage. Net als alle voorgaande jaren wordt de Sidecarcross Calendar 2019 , gepresenteerd t.g.v. de WK-finale zijspancross, en dat is komend weekend in het Franse Vésoul. Een voorpagina met al de teams die punten scoorden in het afgelopen seizoen plus twaalf pagina’s met foto’s. Eén pagina per Grand Prix, met telkens ruim voldoende plaats aan de zijkant om bij elke dag te noteren wie er verjaart, wanneer deze of gene een supportersfeest organiseert, wanneer je op controle naar de tandarts moet, of op welke dagen je verlof dient te nemen om je favoriete Grand Prix te gaan bezoeken.
Een uniek en handig ding dus, voor de prijs van slechts 15 € , op A3-formaat, voorzien van ringen en haakjes om ‘m op een deftige manier op te hangen. Voor dié prijs ga je dat poezen – of hondenspul niet in handen krijgen !
O ja, als je met zijn tienen samen legt, dan is de prijs slechts 12,50 € per stuk. Met die 25 € die je zo uitspaart, kun je in de feesttent lekker . . . , inderdaad.
Vergeet dus vooral niet ‘m aan te schaffen komend weekend in Vésoul, anders is het misschien te laat. The one and only sidecarcross calendar 2019 !
Er diende eigenlijk nog één proef te worden verreden (9 sept. Jauer) in het Duits kampioenschap 2018, doch afgelopen weekend deed in Roggenburg al het gerucht de ronde dat die zou worden geannuleerd. Op maandag viel dan het officiële bericht in de bus, waaruit bleek dat de plaatselijke gouverneur , gezien de aanhoudende droogte, geen toelating geeft om de motorcrosswedstrijd in Jauer te laten doorgaan. Sanders & Haller die de tussenstand aanvoerden met 20 punten voorsprong op de Oostenrijkers Weiss-Schneider, en zich in de jongste WK-wedstrijden reeds duidelijk de betere toonden van hun Oostenrijkse rivalen, zijn op die manier dus verzekerd van de titel ‘Deutsche Meister Seitenwagen Motorcross 2018’. Voor de nog maar 22-jarige co-piloot Andres Haller is het reeds zijn tweede Duitse kampioenen- titel (2017 met de Belg Andreas Clohse) ! Ook onze andere landgenoten Joris Hendrickx en Peter Steegmans gingen Davy Sanders reeds voor. Voor Sanders was het zijn eerste internationale titel. Is het dan niet jammer dat die finale niet meer wordt verreden, vroegen we aan de nieuwe Duitse kampioen ?
Vanluchene-vd Bogaart werden afgelopen weekend, vroeger dan verwacht,in Zwitserland wereldkampioen in het FIM World Championship Sidecarcross, zoals het officieel heet. De negenendertigste wereldtitel uit de geschiedenis van het wereldkampioenschap zijspancross, de vijfde voor België, in amper tien jaar tijd. En of zijspancross dé motorsportdiscipline nummer één is in België !
Deze wereldtitel is niet zomààr een wereldtitel : Marvin Vanluchene is nu, met zijn 22 jaar en acht maanden de jongste wereldkampioen ooit in dit wereldkampioenschap ! Ben vd Bogaart is de eerste co-piloot ooit die er in slaagt wereldtitels te behalen aan de zijde van drie verschillende rijders (Ben Adriaenssen, Jan Hendrickx en nu Marvin Vanluchene). Bovendien treedt Ben vd Bogaart nu de galerij der allergrootste co-piloten ooit binnen : Artis Rasmanis (LET) is nog steeds de absolute recordhouder met vijf titels achter zijn naam. Drie co-piloten slaagden er ooit in om vier wereldtitels bij mekaar te co-piloteren : Adi Käser (1993 tot 1996, met Andreas Fuhrer) , Fritz Fuss ( 1984 tot 1987 , met Hansi Bachtold) , en nu dus Ben vd Bogaart. De vorige zijn allen reeds lang gestopt, laatst genoemde nog niet . . .
WSC, de officiële mediapartner van het wereldkampioenschap zijspancross zat er weer met de neus bovenop in Roggenburg, en leverde weer een reportage af om duimen en vingers bij af te likken, en ten gepaste tijde een traantje bij weg te pinken. Beleef het allemaal opnieuw via de gele knop ‘Extra’ , of neem een kijkje op www.fimsidecarcross.com
Enjoy it !















Marko Happich (54) - 15/11/1971
Premysl Novotny (51) - 13/11/1974
Sven Wisselink (27) - 13/11/1998

