KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
We lazen net op de site van de VMCF federatie dat de wedstrijd in Komen, voorzien voor zondag 5 aug. , afgelast is.
De boer heeft aan de federatie laten weten dat hij geen water heeft om te sproeien.
We lieten de VLM wedstrijd in Pulderbos aan ons voorbij gaan en we zakten vol verwachting af naar Tessenderlo voor de MCLB wedstrijd van MC De Kempendrivers. Als we spreken van vol verwachting was dit omdat er bij de MCLB federatie toch wekelijks een 20-tal zijspannen aan de start staan. Maar onze droom was al snel voorbij toen we tijdens de trainingen slechts 8 combinaties zagen verschijnen. Ook in de solo klasses was de bezetting maar magertjes. Het is zoals een solo piloot tegen mij zei: Als ze voorbij de Antwerpse ring moeten dan is het al snel te ver voor diegenen die thuis zijn gebleven. Mijn antwoord was : Als ze een paar weken geleden naar Hasselt konden voor de BMB wedstrijd van MC Santi dan is deze toch dichterbij. We kregen prompt het antwoord dat er in Hasselt meer te rapen viel. Opnieuw zonde dus voor MC De Kempendrivers dat er slechts een 180-tal piloten kwamen opdagen terwijl MCLB een pilotenbestand heeft van 450. Het circuit was mooi in orde en tijdens de pauze werd er opnieuw met man en macht gewerkt om het na de pauze opnieuw in optimale staat te kunnen aanbieden aan de aanwezige piloten en teams. We blijven het verder wel jammer vinden dat de MCLB federatie nog steeds geen trainingstijden hanteert om de start volgorde te bepalen maar nog steeds dat oude gedoe van een balletje te trekken.
Het warme weer, vakantie en ‘de afstand’ speelden de welwillende organisatoren MC De Kempendrivers parten afgelopen zondag. Slechts acht zijspannen zakten af naar het circuit de Oosterbergen, alwaar met Boussy-Sabbe al meteen een hoofdrolspeler uit beeld verdween na een crash in de start. De piepjonge B-rijder Junior Verhelst nam met zijn teammate Fredje van der Voorden de kopstart, maar finaal waren het toch de A-teams van Dierckens-Dhondt en Van Calster-van Gennip die op overtuigende wijze het laken naar zich toe haalden. De Cock-Stadeus en Verhelst-van der Voorden waren op drie en vier de snelste B-teams.
De zon scheen ongenadig bij de start van reeks twee, en dat maakte de wedstrijd extra zwaar. Hermans-Musset leken er weinig of geen last van te hebben. Meteen na de start stoven ze weg, en lieten iedereen hun achterwiel zien. Giraud-Badaire hadden daar aanvankelijk het beste zicht op, maar na drie ronden namen Vanluchene-vd Bogaart de rol van naaste achtervolgers over. Hermans was toen al een kleine tien seconden gaan lopen. Achter Vanluchene stootten Bax-Stupelis na een goeie tien minuten door naar plaats drie, waarna posities één tot en met drie muurvast leken te liggen. Tot . . . Liutaurus Variakojis na twintig minuten in beeld kwam ! De Litouwer was in een krappe bocht stil komen te staan met een afgelopen ketting, en de aanstomende Hermans-Musset konden het gestrande gevaarte niet meer ontwijken. Vanluchene-vd Bogaart zagen het gevaar en konden nipt binnendoor doorglippen naar de koppositie.
Zwoel en drukkend warm was het in Stelpe, maar uit de dreigende onweerswolken viel geen druppel toen de rijders om kwart over één de wei in gingen voor hun eerste manche. Giraud-Badaire namen na een warm-up voormiddagje vol technische problemen, de kopstart voor hun rekening, voor Hermans-Musset, Dierckens-Rostingt en Vanluchene-van den Bogaart. Een viertal dat een drietal werd toen Dierckens al in de aanvangsfase wegviel met een haperende motor, maar even later opnieuw een viertal werd toen Bax-Stupelis kwamen aansluiten. Bax stootte al gauw door naar drie, met Hermans en koploper Giraud voor zich uit. Vanluchene-van den Bogaart bekeken het spektakel rustig vanop plek vier.
Het is , ook in Letland, al wekenlang hoog zomer, met temperaturen die vlotjes de dertig graden overschrijden. Slechts 27 teams hadden de trip gemaakt naar de tweede Letse Grand Prix van het seizoen 2018, alwaar het Piladzu circuit in Stelpe opnieuw in prima conditie werd aangeboden aan de heren WK-rijders. Onder de zevenentwintig, zes Nederlanders en vier Belgen die om 16 uur lokale tijd, aan het karwei begonnen.
De Zwitser Cuche, wiens co-piloot Humphrey tijdens de Free Practice zijn onderarm en pols brak, was er tegen dan al niet meer bij. Ook bij Santermans ‘ co-piloot Beleckeas, die vorige week enkele ribben brak, ging het allesbehalve naar wens.
Een korte bui vlak voor de start, zorgde ervoor dat het stof wat geblust werd , en bracht eveneens wat verkoeling voor de rijders.
De Nederlandse koppels van Bax-Stupelis en Hermans-Musset gooiden meteen hun kaarten op tafel, door op kop te starten en meteen van de rest weg te rijden. Etienne Bax controleerde en won overtuigend, op een vijftn won overtuigend, op een vijftal seconden gevolgd door Hermans-Musset.
De onweersbuien zullen her en der welgekomen zijn, vooral bij motorcrossorganisatoren die heden ten dage wat extra stofbestrijding best kunnen gebruiken.
Wie nog van plan is om de Grand Prix in het Letse Stelpe te gaan bekijken, die gaat nu toch best in allerijl van huis af. Anders zou je er wel es rijkelijk te laat kunnen aankomen.
Er wordt ook dichter bij huis gezijspancrosst. VLM is opnieuw te gast in Pulderbos, een naam als een klok in het VLM MX milieu. Een nieuw circuit en nieuwe organisatoren wachten er de rijders op.
VMCF is te gast in Wachtebeke, en MCLB trekt naar Tessenderlo. Aan u de keuze.
Waar we voor gevreesd hadden, werd vanochtend bevestigd : Geen dertig teams in het nochtans prachtige Stelpe. So be it. Zes Nederlanders en vier Belgische equipes kleuren er mee de startlijst. Aangezien er slechts in één groep wordt gereden, is er dus ook slechts één kwalificatiewedstrijd : Om 15 uur, Belgische tijd ! De wedstrijden op zondag blijven onveranderd om 12.15 uur en 15 uur (Belgische tijd). Alles is via live timing te volgen, dankzij de alweer uitstekende samenwerking met www.sidecarcross.com.
De link voor de live-timing :http://www.sidecarcross.com/live-timing/
Of via de gele knop ‘Extra’ geraakt u er eveneens bij.
Een laatste groet brengen aan Marcel Discart.
Het plotse overlijden van Marcel Discart is niet onopgemerkt voorbij gegaan. Vele duizenden reacties op de sociale media bewijzen dat Marcel heel veel mensen heeft aangesproken tijdens zijn indrukwekkende motorsportloopbaan. Om iedereen de kans te geven om persoonlijk afscheid te nemen is er op dinsdag 31 juli 2018, van 19 tot 19.30 uur gelegenheid tot groeten.
Adres : Funerarium Van hove, Grote Markt 42, 2260 Westerlo.
Voor de laatste 'reeks' van Marcel, koos de familie om dit in besloten kring te doen.
(tekst en foto L. Van Gestel)
Komend weekend trekken de WK-rijders nog eventjes op en af richting Letland, alwaar de tiende Grand Prix uit een rij van twaalf wordt verreden, alvorens eind augustus in Zwitserland en Frankrijk het eindoffensief wordt afgewerkt. In Stelpe wacht de rijders het gekende – kunstmatig aangelegde - prachtig verzorgde circuit en dito accommodatie. De organisatoren hebben op enkele jaren tijd van hun Piladzu Mototrase een pareltje voor de motorsport gemaakt , en het is dan ook telkens met veel plezier dat de rijders en hun entourage er heen trekken. Althans, dat zou je verwachten, maar met slechts vijfendertig teams op de officiële startlijst, waarvan we er al meteen enkele kunnen deleten, zal de hoofdvraag op zaterdag zijn of er al of niet voldoende teams zullen aanwezig zijn om in twee groepen aan te treden. De Engelse topper Stuart Brown is er, na zijn opgelopen polsblessure in Strassbessenbach, niet meer bij. Beter nieuws ontvingen we uit het kamp van onze snelle Limburger Kristof Santermans.