KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
Willemsen-Bax op één, Giraud-Mucenieks op twee en Bax-Musset op drie. Tot daar aan toe, dat hadden er blijkbaar toch wel enkelen zien aankomen. Maar Cermak op vier, en – vooral – Daiders-Stupelis op vijf. Dàt laatste hadden maar weinigen verwacht. En als je dan weet dat Daiders telkens vanaf de tweede rij diende te starten, dan is dit een naam die je – met Letland en Estland in het vooruitzicht – misschien toch maar beter niet te vlug schrapt van je kandidatenlijstje de komende weken. En dat Valentin Giraud in beide manches de snelste rondetijd zou neer zetten, dàt hadden ook slechts weinigen voorspeld. Zo zie je maar, het is en blijft een spannend en wispelturig zaakje, dat WK zijspancross, dat volgend weekend eventjes rust kent, maar de weken daarna weer volle bak door raast. Brian Vullers scoorde voor de heerlijke Grand Prix van Möggers 23 punten. Slechts ééntje meer dan onze voorbeeldige VLM-medewerker Jo Nijs ! Daarna volgden Leen Nuttin, Yohann Louvet en Hendrik Vanderlinden. Stuk voor stuk namen die aan de kop van het klassement géén rol van betekenis spelen. Bijzonder eigenaardig !
20 Teams tijdens de trainingen in Genk voor de vervangende wedstrijd van Pulderbos. Een aantal clubs hadden de handen in elkaar geslagen met de ondersteuning van MC De Vrijheid. Dat deze wedstrijd op 14 dagen tijd in elkaar werd gebokst maakte het wel een huzarenstukje maar de piloten kwamen niet in grote getale opdagen. Bij de zijspannen dus wel een mooi deelnemersveld maar in de solo klasses die geen proef hadden was het een beetje armoe troef. Enerzijds te begrijpen aangezien er een aantal al een reis hadden geboekt en deze niet wilden afzeggen of ze moesten een groot deel van hun centen laten vallen.
Met veertien waren ze, de MCLB driewielers in Volkegem, waar het DJP-Racing team er een mooie golvende omloop aanbood. Onze Sidecarcross.be fotografe Kay was er uiteraard weer bij, en zij zag door de lens van haar Canon 70 D hoe ‘het ploegske’ F. Van der Haeghen-P. Slegers een wereldstart lukten in de openingsheat, en Boussy-Boxtaele alweer probleemloos beide manches op hun naam schreven. Die hards Delmotte-Verbrugghe werden tweede in reeks één, maar vielen in de tweede manche in de slotfase uit. Dierckens-Dhondt , die tweede werden in de slotmanche, werden finaal ook tweede overall.
Zo goed als het voor de pauze ging met de Belgen, zo slecht verliep de tweede heat voor onze landgenoten. Het begon nog voor de start : Vanluchene’s co-piloot Kurpnieks moest na reeks één volledig uitgeput aan het infuus en was niet meer in staat om nog te starten in heat twee. Ook Goeyvaerts-van Hal kwamen niet meer opdagen. De kopstart was voor Willemsen-Bax, voor Bax-Musset. Sanders-Soenens namen de rol als snelstarter van de afwezige Vanluchene over, en vertrokken op drie, voor Giraud-Mucenieks en Cermak. Sanders hield tien minuten stand in de spits van de wedstrijd, maar moest daarna het hoofd buigen voor Giraud-Mucenieks.
Er was een pàk volk komen opdagen , een dik pàk volk om ‘s werelds beste sidecaristen aan het werk te zien in Moggers. De eerste reeks ging – wegens ultieme werkzaamheden aan de baan – met een half uur vertraging van start. Dat kwam goed uit voor Koen hermans die in allerijl nog een andere koppeling diende te steken.
Giraud-Mucenieks namen de kopstart, voor Willemsen-Bax, Vanluchene-Kurpnieks en Bax-Musset. Giraud wist duidelijk goed wat hem te doen stond, want samen met Willemsen muisde hij er meteen vanonder. Etienne Bax verslikte zich bij een inhaalpoging bij Vanluchene en viel terug naar acht. Vanluchene kwam zo vrij comfortabel op plek drie te zitten. Op het kwartier volgde op 15 seconden achter de Belg een hevig strijdend groepje met een uitmuntend rijdende Gert Van Werven, Tomas Cermak, Julian Veldman en Etienne Bax. Eventjes verderop werd er geknokt om plek acht door Arne Dierckens, Davy Sanders, Brett Wilkinson en de van rij twee vertrokken Janis Daiders.
Na de gietende regen van de afgelopen week, scheen de zon volop van boven het schilderachtige Moggers, vanwaar de Bodensee lag te glinsteren in het dal. De meeste Belgen en Nederlanders moesten in groep A aan de slag, die om 15 uur van start ging. Opvallende afwezigen : Kristof Santermans, die nog té veel last ondervond van zijn polsblessure, en Keuben-Rietman die wél waren afgereisd, maar wegens een administratieve kronkel te laat waren aangemeld, en terplekke de start werden geweigerd.
Willemsen-Bax namen in groep A meteen de kopstart , voor Vanluchene-Kurpnieks en Daiders-Stupelis die al in de eerste ronde botsauto speelden. Van Werven, Cuche, Bax, Sanders en Wilkinson waren de naaste achtervolgers .
Naast de live uitzendingen via www.fimsidecarcross.com , kunt u het verloop van de wedstrijden uiteraard ook meevolgen via de rondentijdentabellen . Klik hiervoor op de gele knop 'Extra' .
Ondertussen hebben zich in Möggers 38 teams aangemeld, waaronder zeven Belgen, nl. M. Vanluchene, A. Dierckens, D. Sanders, S. Goeyvaerts, A. Clohse, de broers Janssens en D. Op de Beeck. Na de ochtendlijke trainingen van de solo-nevenwedstrijden is gebleken dat het terrein er nog steeds bijzonder zwaar bij ligt. Ondertussen is men met man en macht aan het werk aan het circuit, en doet ook de zon haar uiterste best , zodat de vooruitzichten voor de Oostenrijkse ronde van het WK 2017, in Möggers, alvast positief zijn.
Het Belgisch kampioenschap sidecarcross mag dan al achter de rug zijn, het W.K. is nog in volle gang. Dit weekend zijn de GP-jongens te gast in het Oostenrijkse Möggers, en dat is alweer een tijdje geleden. Begin jaren ’90 werd er in het Alpenland voor het laatst om de WK punten gestreden in het legendarische Feldkirch Tosters. De regen speelde er de organisatie wel es parten, en dat is in Möggers anno 2017, niet anders. Oostenrijk deed de afgelopen week zijn naam als regenland alle eer aan. Het regende er vijf dagen naeen onophoudelijk oude wijven, met op woensdag en donderdag zelfs tot 60 liter per vierkante meter ! Desondanks bleven de organisatoren moedig verder ploeteren en prepareerden er in bijzonder moeilijke omstandigheden een schitterende, maar zeer technische baan voor de mondiale zijspanrijders, met een uniek zicht op de Bodensee.