KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
Op vrijdagavond al was een ganse delegatie Belgische zijspancrossers aanwezig in het Duitse Kleinhau, alwaar maar liefst drie verschillende categorieën sidecars aan bod kwamen tijdens de jaarlijkse gekende ‘Flutlicht cross’ aldaar. Een wedstrijd waarvan de eerste manche wordt verreden in de late namiddag, en de tweede manche ’s nachts bij kunstlicht. ! In de oldtimerklasse boven zestig jaar, waren Vandendijck-Deveux onze beste landgenoten met een vijfde plaats. Bij de ‘jongere’ oldtimers waren Ivan Lefebre en Bart Verbrugghe op hun tweetakt Honda CR uit 1986 onze beste Belgen, met een zevende plaats. In de wedstrijd voor Inters Sidecars, werden de beide manches gewonnen door de lokale Christian Hentrich en Simon Lenz. Noorderbuur Roger Vlot met onze landgenoot Jimmy Horyon aan boord werden twee keer tweede. Onze MCLB-kampioenen van vorig jaar Yens Delmotte en Joey Valcke deden het voortreffelijk met twee keer een derde stek. Luc Descheemaeker had Wim Swennen mee aan boord, en zorgde met twee vierde plaatsen voor nog een mooi Belgisch resultaat. Op zondag dan was de MCLB-delegatie terug neergestreken in eigen gouw,meer bepaald in Oostkamp, waar vlakbij de autosnelweg de manchezeges naar Soetaert-Dhondt en naar Delmotte-Valcke gingen .
Er zijn nog zekerheden in het leven. Op Hemelvaartsdag wordt er gezijspancrosst ,en dat is sinds jaar en dag het geval in het Nederlandse Rhenen en in het Franse Torcé en Vallée.
Onze snelste Belgische sidecaristen trokken naar de atypische Franse baan in Torcé en Vallée, en maakten er voor zo’n zevenduizend (!)toeschouwers, letterlijk en figuurlijk het mooie weer. Van Daele-Beleckas verbeten de pijn van Heerde en trokken op karakter richting Torcé.alwaar zij er met de start telkens meteen goed bij zaten en zich via drie tweede plaatsen naar een tweede plaats overall reden. De zege in deze zesde wedstrijd om het Frans kampioenschap 2023 ging – logisch,zo lijkt het wel – naar Marvin Vanluchene en Nicolas Musset die in de twee eerste manches reeds vroeg de koppositie overnamen, en in de slotheat van start tot finish leidden. D. Sanders-L. Rostingt hadden in de openingsmanche een flinke inhaalrace nodig om finaal terug te keren tot de vierde plaats, in het spoor van derde man Killian Prunier. In heat twee namen Sanders & Rostingt de kopstart.
Het weekend begint vroeg dit keer,want morgen al – Onze Heer Hemelvaart, weet je wel – wordt er traditioneel gezijspancrosst in het Nederlandse Rhenen,én in het Franse Torcé en Vallée. In Torcé en Vallée ,ietsje ten noordoosten van Le Mans, wordt er gestreden om het Franse kampioenschap, en staan er naast de Franse toppers enkele klinkende internationale namen op de startlijst,aangevoerd door WK – én FK –leiders Vanluchene-Musset. Ook Davy Sanders en Luc Rostingt , zondag jl nog vierde in de GP in Heerde , staan op de lijst, en moeten het o.a.opnemen tegen de snelle Engelsen Foden-Humphrey en het Letse zijspanwonder Daniels en Bruno Lielbardis (als de voetblessure meevalt welteverstaan) . Van Belgische zijde staan ook S. Gommeren en A. Vanhamel aan de start. De deelname van J. Van Daele – K. Beleckas zal afhankelijk zijn van de mate waarin de blessures van afgelopen weekend geheeld zijn. In Torcé en Vallée worden naar goeie Franse gewoonte drie manches verreden. GPS adres : Rue des Rosiers, 72110 Torcé en Vallée
In Rhenen zijn de sidecaristen toe aan de derde wedstrijd om het Nederlands kampioenschap. Terwijl Marvin Vanluchene in Frankrijk van de ene zege naar de andere rijdt, doet Koen Hermans hem dit na in Nederland. Hermans-vd Bogaart zijn in 2023 momenteel nog ongeslagen in eigen land, en zijn ook op het Rhenense Kwintelooyen circuit torenhoog favoriet.
Het leek wel comeback day daar gisteren in Oostrozebeke, waar de regen van de afgelopen dagen er voor had gezorgd dat er in perfecte omstandigheden kon geraced worden. Tussen de twintig teams die de inschrijvingstafel passeerden, zagen we onder andere de namen van Kurt De Smet, Ivan Lefebre, Bart Verbrugghe en Kenneth Willems opnieuw opduiken. Ook Bert Soetaert en Gianni Dhondt trokken na een lange onderbreking nog es gezamenlijk op pad op een sidecar en zorgden meteen voor de verrassing van de dag,door zomaar beide manches op hun naam te schrijven. In de eerste manche duelleerden de B-rijders Van Malderen en van Grembergen op korte afstand van winnaar Soetaert om de tweede plek. Van Malderen-Dhondt trokken aan het langste eind. Kurt De Smet en Tony Kramar reden zomaar out of the blue naar plaats vier. De Moenaert-boers spoelden de pech van de dag ervoor in het Nederlandse Heerde op gepaste wijze door met een vijfde plaats.
Alle inspanningen, samenwerkingen en vooraf inschrijvingen ten spijt , blijkt het toch weer een moeilijke zaak te worden voor de zijspancross om in het oostelijke landsgedeelte het hoofd boven water te houden. Slechts zes teams – die ondanks de ondermaatse bezetting gelukkig toch startgelegenheid kregen - verschenen op het appèl op het nochtans goed berijdbare circuit in Zoutleeuw,en deden er alles aan om de mooiste sport ter wereld in een goed daglicht te plaatsen. Jimmy Vaes en Wim Swennen wonnen er vlotjes de beide manches , telkens voor Ben Segers-Peter Verlinden en Kenny van de Plas – Kjento Spannenburg. Ook François , onze man in ‘t veld, was trouw op post en bracht de zes dapperen op passende wijze in beeld. De volgende wedstrijd op de officiële VMCF/VLM sidecars kalender is voorzien voor 11 juni in Beaumont.
De tweede manche werd verrassend op gang getrokken door D. Sanders – L. Rosingt, die twee ronden lang weerstonden aan de aanvallen van Keuben-Rietman. Daarna trokken Keuben-Rietman en Sanders-Rostingt er gezamenlijk vandoor en namen afstand van de naaste achtervolgers Koen Hermans, Daniel Willemsen, Tim Prümmer, Etienne Bax , Jason van Daele en Marvin Vanluchene. Van Werven en Wilkinson hadden ondertussen al in mekaar gehaakt, en waren verdwenen uit dit groepje. In de eerste bocht na de start haakte ook een Hollands gezelschap met S. Weijers, T. Leferink, K. Grondman, S. Wisselink, F. Mulders en de Fransman K. Prunier in mekaar, en konden pas met grote achterstand aan hun race beginnen.
Vooraan gingen K. Hermans en B. vd Bogaart zich na tien minuten es goed zetten, stootten in één, twee, drie door naar de koppositie ,waarna de vogels gaan vliegen waren. Daarachter hield de motor van tweede man Justin Keuben ermee op, en kwamen Sanders-Rostingt terug op plek twee te liggen, met nu Bax-Cermak achter zich aan. De wereldkampioen had een flinke kluif aan de herboren Belg, en het duurde tot in de twintigste minuut eer Bax-Cermak naar twee konden door schuiven.
Onder een stralende zon en voor een flink opgekomen publiek viel om kwart over één het starthek een eerste keer. Er dienden met de crosslaarzen geen ideale startsporen te worden gegraven achter het starthek dit keer. In Heerde wordt op beton gestart !
J. Keuben en D. Rietman kwamen het snelst door de chicane,gevolgd door Bax-Cermak-Prümmer-Steegmans,Van Werven-de Veene, Vanluchene-Musset en de broers Leferink. Gert van Werven ging geweldig te keer en wist na een paar ronden door te stoten naar plek twee, terwijl vooraan Justin Keuben op kousevoeten weg reed. Vanaf een tiende plaats waren ondertussen Koen Hermans en Ben vd Bogaart begonnen aan een ‘mission impossible’ in de steeds dieper en slechter wordende sporen,onder het motto ‘erop en erover’. Dat bracht Hermans ,die niet voor niets leider is in de tussenstand om het Nederlandse zandkampioenschap, als de bliksem naar plek twee, en tegen dat het eerste kwartier om was , lagen Hermans-vd Bogaart al aan de leiding. Bax-Cermak,ondertussen op plaats twee,sputterden nog heel even tegen, maareen nietoptimaal functionerende stuurdemper deed de regerende wereldkampioen eieren – plek twee dus – voorzijn geld kiezen. Keuben en Rietman bolden op veilige afstand dolgelukkig als derde over de meet.
De nationalen moesten – naar zijspancrossnormen – al vroeg aan de slag in Heerde op zaterdagochtend om hun tijdstraining te rijden,die meteen gold als kwalificatie. De afvallers kregen daarna, om halftien al,hun eerste troostingsreeks voorgeschoteld, die werd gewonnen door Rick van Werven en Levi Schreurs , voor W.Nijman-E. Jansen en T. Boeijen en S. Bens. De tweede manche werd vlotjes gewonnen door J. vd Boomen en H. van de Wiel, die wegens motorpech de kwalificaties en de eerste manche hadden gemist. Rick van Werven werd op ruime achterstand tweede, voor Werner Nijman.
De rijders van de A-finale kregen ’s namiddags ook twee manches voorgeschoteld, tussen de kwalificaties van de Grand Prix in. De leiders in de tussenstand,Aaron Bens en Joep van Leuken schreven de eerste heat op hun naam, voor de twee co-piloten Peter Beunk en Bart sloot, en Tim en Gijs Barink. Het Belgische koppel De Cock-De Vylder kregen te maken meteen kapottekoppeling kwamen in de slotfase twee keer tot stilstand, en vielen zo nog terug naar plaats twaalf. D. Gorremans en S. Huygens hielden de Belgische eer hoog op plaats zeven. De jongelingen Boyd en Peer Verhees,slachtofffers van een grote opstopping in de chicane na de start,knokten nog terug naar plaats elf.
Met slechts 33 aanwezige teams,diende er – naast de twee reserverijders – slechts één team ‘echt’ af te vallen, deze middag in Heerde, waar het –eindelijk – volop lente was. België had opnieuw een extra ijzer in het vuur : Naast de herstelde K. van Vaerenbergh-J. Mans, was nu ook Glenn van der Schraelen terug van de partij, bijgestaan door Yann Hereygers. In groep A trokken zeventien equipes op pad, waarvan de Zwitser Marco Heinzer de enige lonely left rider was,tussen zestien andere rechtsgezinden. Hermans-vd Bogaart,Bax-Cermak en Van Werven-de Veene zorgden meteen voor een Hollandse machtsgreep in de starten gaven M. Vanluchene-N. Musset het nakijken. Tot overmaat van ramp kwam Vanluchene in de tweede ronde al spectaculair ten val,en kon pas als laatste,op ruime achterstand, zijn weg vervolgen. Vooraan maakten Koen Hermans en Etienne Bax er een aangenaam kijkstuk van, door geregeld van positie te wisselen. Finaal was het toch Etienne Bax die, helemaal terug op het conventionele frame, dolgelukkig de zege pakte, van kortbij gevolgd door Koen Hermans. Van Werven-de Veene werden op respectabele afstand derde, en moesten zich in de slotfase nog flink reppen om de Letse jonge Lielbardis-tweeling af te houden. Ondertussen hadden Vanluchene, en Musset - met een open gescheurde cross-shirt – er een indrukwekkende remonte opzitten.
Hoe hard kan het noodlot zijn ! Komende zaterdag had René Boon ,op de Grand Prix in Heerde nota bene, zijn zesenvijftigste verjaardag moeten kunnen vieren. Een ongelukkige fatale crash tijdens de Sidecars Veterans race afgelopen zondag in het Tsjechische Kramolin besliste er anders over.
René Boon behaalde zijn grootste successen aan de zijde van noorderbuur Marcel Willemsen, met wie in 2004 dertiende werd in het wereldkampioenschap en twee jaar eerder al es zestiende. Na zijn actieve carrière was de immer behulpzame en vriendelijke R. Boon nog een lange periode chauffeur en mekanieker in het Team van Daniel Willemsen,waarmee nog diverse wereldtitels werden behaald.
René Boon wordt komende dinsdag 16 mei om 13 uur begraven, in de aula Stuifduin, Norbert Neeckxlaan, 3920 in Lommel.
Als laatste eerbetuiging aan René Boon wordt opgeroepen tot al wie kan, om een erehaag met zijspancrossmotoren te vormen , en op te stellen vanaf 11:30 uur op de parkeerplaats aan de begraafplaats aan de Norbert Neeckxlaan in Lommel. Deze oproep werd verspreid via facebook,en klinkt als volgt :
“Dinsdag 16-05-23 willen we graag een grote erehaag van zijspannen vormen ter ere van René zijn laatste rit. Hierbij willen we iedereen die René en de familie een warm hart toe draagt. vragen om 16-05-23 om 11:30 uur te verzamelen op de parkeerplaats van de begraafplaats in Lommel,aan de Norbert Neeckxlaan 156 3920 Lommel België. Zodat we van daaruit een mooie haag kunnen vormen in de Norbert Neeckxlaan, ter ere van René Boon. Waarna iedereen uitgenodigd is voor de dienst. “
Via de gele knop ‘Extra’ komt u bij de link terecht alwaar u zich kunt aanmelden.
Bij de gele knop ‘Lees Meer’vindt u de rouwkaart
(foto FB)