KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
Als de Sidecarcross of Nations op zaterdag zou verreden worden, dan had België ‘m zeker al tien keer gewonnen. Ook vandaag weer waren de Belgen de besten,met een maximale score van twee reekszeges. De prijzen worden echter pas op zondag uitgedeeld, zo heeft de geschiedenis ons al vaak met de neus op de feiten gedrukt. , en aldus dienen er ook vandaag weer , nog geen berenvellen verkocht te worden van beren die nog niet geschoten zijn.
De rijders in Loket kregen een druilerige voormiddag en een flauw zonnetje in de namiddag voorgeschoteld,om hun kwalificatiedag af te werken. Marvin Vanluchene en Robbe de Veene,die in groep A waren ingedeeld,moesten al om acht uur ’s ochtends de baan op voor hun vrije training. Meteen klaar wakker dus voor de wereldkampioen.
Ondanks een minder goeie positie aan het starthek pakten Vanluchene en de Veene toch de kopstart in de eerste heat,gevolgd door de Prunier broers, , Foden-Chamberlain, Hermans-vd Bogaart en de Letse kampioenen Janis en Lauris Daiders. Terwijl Vanluchene vooraan op kousevoeten weg reed van de rest ,schoof Hermans na ruim tien minuten door naar plek drie.
Vanuit de federatie MCLB kwam de officiële mededeling dat de VJMO jeugdwedstrijden van vandaag,en de MCLB wedstrijden van morgen in Wachtebeke om ongekende redenen zijn afgelast. Aldus vervalt ook de voorziene finale van de MC Kweetetnie Cup voor de sidecars,en zit het motorcross seizoen 2024 bij MCLB er definitief op.
Dit weekend wordt in het Tsjechische Loket, het internationale zijspancross seizoen traditioneel afgesloten met de Sidecarcross of Nations, zeg maar het kleine broertje van de MX of Nations in de solo-klassen die trouwens volgende week wordt verreden in Matterley Bassin (GB). Onze beide Belgische teams werden de afgelopen weken geconfronteerd met onvoorziene omstandigheden. Bij de solo's diende in laatste instantie Liam Everts vervangen te worden door Jago Geerts. Bij de zijspannen blesseerde Jason Van Daele zich,en wordt in Loket dit weekend,vervangen door Kim de Cock en Stijn de Vylder. De Oostvlamingen vormen er team met Davy Sanders-Jarno Steegmans en Marvin Vanluchene – Robbe de Veene. Vanluchene’s vaste co-piloot van dit jaar,Glenn Janssens,had eerder dit jaar al aangegeven om liever niet deel te nemen aan de SMX of Nations ,en gezien de blessures die Glenn de twee jongste weken moest incasseren,komt dit al bij al niet ongelegen.
De Sidecarcross of Nations wordt dit jaar niet meer verreden onder FIM Europe vlag, maar is nu door FIM voor de eerste keer erkend als een ‘echt’ wereldkampioenschap. Dit geeft de medailles achteraf een extra dimensie ,en heeft ook als consequentie dat de wedstrijdduur van de manches is opgetrokken naar dertig minuten en twee ronden,zoals in de Grand Prix-races.
Voor de zege in Loket, is er eigenlijk slechts één favoriet ,en dat is – je raadt het nooit – Nederland. Nederland is het enige land dat aan de start komt met drie WK-toppers : Koen Hermans,Tim Leferink en Gert van Werven prijken alle drie binnen de top elf van de WK-eindstand,en daarkan geen enkel ander land iets tegenin brengen.
Het MCLB seizoen, dat dit jaar een moeizaam begin kende,maar uiteindelijk toch uitgroeide tot opnieuw een succesvol motorcross seizoen,is aan de slotwedstrijd van 2024 toe, in Wachtebeke, op het gekende circuit aan de Mendonkdreef. MC Kweetetnie ,één van de sterkhouders bij MCLB staat er in voor de organisatie, De zijspannen zijn er toe aan hun finale van de MC Kweetnie Cup ,een regelmatigheidscriterium specifiek voor sidecars met een leuke financiële prijzenpot. In de categorie A is het sowieso het kampioenenduo J. Verhelst – D. Sabbe dat langs de kassa zal passeren. Zij kunnen in de tussenstand niet meer bijgebeend worden. In de B-categorie zijn het eens te meer de twee toppers S. Lauwers – O. Lobry en R. de Ceuninck – N. Hoste die onder mekaar moeten uitmaken wie er met de trofee en de centen gaat lopen. De kampioenen van dit jaar Sanders & Lobry kunnen hun titel in Wachtebeke nog een gouden randje geven. Of de Ceuninck en Hoste kunnen er op sportieve wijze revanche nemen .
In het Duitse Kleinhau wordt de finale van het IMBA kampioenschap 2024 verreden. De titel kan de Zwitsers M. Heinzer en M. Schelbert bijna niet meer ontglippen. Enkel bij onnoemelijke pech,hebben de Duitse achtervolgers Reimann-Betschart en Hentrich-Lenz nog een kans. Er staan ook flink wat Belgen aangemeld voor deze race,maar het is nog afwachten wie er effectief aanwezig zal zijn Het mooie circuit,Am Raffelsberg,is gelegen aan de Brandenberger weg te 52393 Hürtgenwald,ietsje ten zuidwesten van Düren. De IMBA tussenstand is te raadplegen bovenaan deze site.
Uiteraard zijn de meeste ogen dit weekend gericht op de internationale afsluiter van het seizoen ,de Sidecarcross of Nations in het Tsjechische Loket, waar het Belgische team met Vanluchene-de Veene , Sanders-Steegmans en de Cock – de Vylder op jacht gaan naar een medaille. Het idyllische stadje Loket , waar in ‘t verleden al vele MX GP - en sidecar Grand Prix werden verreden ,ligt in het noordwesten van Tsjechië,tussen de grensstad Cheb en het bekende kuuroord KarlovyVary. De wedstrijden kunnen thuis live gevolgd worden via www.fimsidecarcross.com
Het Europese IMBA-kampioenschap 2024 telt slechts drie wedstrijden. Na de seizoensopener in april in het Zwitserse Wohlen, vond afgelopen weekend in Amriswil – opnieuw in Zwitserland - de tweede en aldus voorlaatste wedsrijd plaats , waarvoor achttien teams zich aanmeldden. De Zwitserse ex WK-rijder Marco Heinzer en zijn onlangs vijftig jaar geworden co-piloot Meinrad Schelbert schreven er de race op hun naam via een eerste, een tweede en een derde plek in de heats. Daardoor kunnen Heinzer en Schelbert komend weekend naar de IMBA-finale in het Duitse Kleinhau met een comfortabele voorsprong van negenenveertig punten op de Duits-Zwitserse combinatie van Joachim Reimann en Martin Betschart.
Opvallend in Amriswil was het sterke rijden van de nog jonge equipes van Derksen-Vincent en de twee Zwitserse Käser-equipes, die duidelijk over flink wat zijspancrosstalent beschikken.
Het was gelukkig ook de regionale TV-zenders Focus-WTV en Rob TV niet ontgaan dat we een Belgisch team als wereldkampioen in de zijspancross hebben. Ook op de website van Sporza werd de wereldtitel van Marvin en Glenn toegelicht. Check it out bij de gekendegele knoppen ‘resultaten’ en ‘extra’.
De juiste man op de juiste plaats op het goeie moment. Dat is het minste wat je kunt zeggen van onze man in ‘t veld afgelopen weekend in La Colla . Braïn, de man met het roze hoedje ,vloog in Italië over berg en dal ,van de ene kant van het circuit naar de andere kant en terug, om toch maar de juiste plaatjes te kunnen schieten. Desnoods ging hij zich net voor de start in het midden van ‘t startveld - vlak voor het starthek – gaan posteren op jacht naar het perfecte plaatje. Geniet opnieuw van de haarscherpe beelden van de WK-finale in La Colla, van de hand van the one & only Braïn,bij de gele knop ‘Lees Meer’.
Met een gerust gevoel konden M. Vanluchene en G. Janssens aan de tweede heat beginnen. De wereldtitel was binnen, en daarmee was de taak volbracht.De motor werd gepimpt in de regenboogkleuren , het kampioenenplunje werd uit de kast gehaald, en de laatste opdracht van het seizoen 2024 kon beginnen.
Prunier was opnieuw de snelste starter voor Hermans-vd Bogaart,Wilkinson, Willemsen, Sanders-Steegmans, Prümmer-Lebreton en Leferink. Lielbardis (twaalfde) en Vanluchene (vijftiende) hadden compleet hun start gemist.
Na een kwartier namen Hermans-vd Bogaart de koppositie over en reden regelrecht naar de manche – en dagzege. Daarmee wonnen Hermans-vd Bogaart in extremis nog hun eerste Grand Prix van het seizoen.
Wilkinson nam de tweede plek over van Prunier, en even later moesten de Franse broers zelfs nog twee plaatsen prijs geven aan een geweldig tekeer gaande Sanders en Steegmans, en Prümmer-Lebreton.
De opdracht voor de start van reeks één was voor beide titelkandidaten duidelijk : Lielbardis moest winnen om zijn kansen gaaf te houden. In dàt geval moest Vanluchene in de top drie finishen om mathematisch zeker te zijn van de titel. Het plaatje klopte, . . . tot in de voorlaatste ronde .
De Franse Prunier broers waren er bij de start als een kanonskogel vandoor gegaan , en fietsten meteen een flinke voorsprong bijeen. Vanluchene-Janssens, Willemsen-Gabor , Prümmer-Lebreton, Leferink-de Veene, Hermans-van den Bogaart en de Lielbardis-broers waren de andere mannen voorin. De situatie keerde halfkoers toen Hermans-van den Bogaart door stootten naar twee en het gat met koploper Prunier razendsnel dicht reden. Op het moment dat de Nederlanders de aanval op de Franse leiders wilden inzetten,sloeg hun motor af,en moesten ze herpakken op vier. Zo kreeg Prunier terug wat adem voorin. Vanluchene en Lielbardis volgden op acht seconden,ietsverderop kwamen Hermans-van den Bogaart opnieuw op kruissnelheid. Met nog vijf ronden te gaan stootte Lielbardis door naar twee en Hermans naar drie. Vanluchene-Janssens op vier,moesten de rol lossen, maar waren wel virtueel wereldkampioen.
Twee groepen van elk veertien equipes reden vanochtend elk een tijdstraining om de startvolgorde te bepalen. De besttijden van de toppers lagen dicht bij mekaar,want zowel in groep A als in groep B zat er tussen de top vijf amper een seconde verschil. De Prunier-broers waren de snelsten in de A-groep en mogen straks als eerste hun plekje achter het starthek kiezen. Hermans-van den Bogaart die de snelsten waren in de andere groep,rijden als tweede op. Robbe de Veene, die Tim Leferink assisteert, is de eerste Belg die naar het starthek mag ,als derde. De Lielbardis-boys kiezen als vierde. Vanluchene en Janssens als negende. En voor de duidelijkheid : Aangezien het geen kwalificatiewedstrijden waren,maar tijstrainingen, waren er bijgevolg ook geen WK punten te verdienen.