KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
Het MCLB seizoen, dat dit jaar een moeizaam begin kende,maar uiteindelijk toch uitgroeide tot opnieuw een succesvol motorcross seizoen,is aan de slotwedstrijd van 2024 toe, in Wachtebeke, op het gekende circuit aan de Mendonkdreef. MC Kweetetnie ,één van de sterkhouders bij MCLB staat er in voor de organisatie, De zijspannen zijn er toe aan hun finale van de MC Kweetnie Cup ,een regelmatigheidscriterium specifiek voor sidecars met een leuke financiële prijzenpot. In de categorie A is het sowieso het kampioenenduo J. Verhelst – D. Sabbe dat langs de kassa zal passeren. Zij kunnen in de tussenstand niet meer bijgebeend worden. In de B-categorie zijn het eens te meer de twee toppers S. Lauwers – O. Lobry en R. de Ceuninck – N. Hoste die onder mekaar moeten uitmaken wie er met de trofee en de centen gaat lopen. De kampioenen van dit jaar Sanders & Lobry kunnen hun titel in Wachtebeke nog een gouden randje geven. Of de Ceuninck en Hoste kunnen er op sportieve wijze revanche nemen .
In het Duitse Kleinhau wordt de finale van het IMBA kampioenschap 2024 verreden. De titel kan de Zwitsers M. Heinzer en M. Schelbert bijna niet meer ontglippen. Enkel bij onnoemelijke pech,hebben de Duitse achtervolgers Reimann-Betschart en Hentrich-Lenz nog een kans. Er staan ook flink wat Belgen aangemeld voor deze race,maar het is nog afwachten wie er effectief aanwezig zal zijn Het mooie circuit,Am Raffelsberg,is gelegen aan de Brandenberger weg te 52393 Hürtgenwald,ietsje ten zuidwesten van Düren. De IMBA tussenstand is te raadplegen bovenaan deze site.
Uiteraard zijn de meeste ogen dit weekend gericht op de internationale afsluiter van het seizoen ,de Sidecarcross of Nations in het Tsjechische Loket, waar het Belgische team met Vanluchene-de Veene , Sanders-Steegmans en de Cock – de Vylder op jacht gaan naar een medaille. Het idyllische stadje Loket , waar in ‘t verleden al vele MX GP - en sidecar Grand Prix werden verreden ,ligt in het noordwesten van Tsjechië,tussen de grensstad Cheb en het bekende kuuroord KarlovyVary. De wedstrijden kunnen thuis live gevolgd worden via www.fimsidecarcross.com
Het Europese IMBA-kampioenschap 2024 telt slechts drie wedstrijden. Na de seizoensopener in april in het Zwitserse Wohlen, vond afgelopen weekend in Amriswil – opnieuw in Zwitserland - de tweede en aldus voorlaatste wedsrijd plaats , waarvoor achttien teams zich aanmeldden. De Zwitserse ex WK-rijder Marco Heinzer en zijn onlangs vijftig jaar geworden co-piloot Meinrad Schelbert schreven er de race op hun naam via een eerste, een tweede en een derde plek in de heats. Daardoor kunnen Heinzer en Schelbert komend weekend naar de IMBA-finale in het Duitse Kleinhau met een comfortabele voorsprong van negenenveertig punten op de Duits-Zwitserse combinatie van Joachim Reimann en Martin Betschart.
Opvallend in Amriswil was het sterke rijden van de nog jonge equipes van Derksen-Vincent en de twee Zwitserse Käser-equipes, die duidelijk over flink wat zijspancrosstalent beschikken.
Het was gelukkig ook de regionale TV-zenders Focus-WTV en Rob TV niet ontgaan dat we een Belgisch team als wereldkampioen in de zijspancross hebben. Ook op de website van Sporza werd de wereldtitel van Marvin en Glenn toegelicht. Check it out bij de gekendegele knoppen ‘resultaten’ en ‘extra’.
De juiste man op de juiste plaats op het goeie moment. Dat is het minste wat je kunt zeggen van onze man in ‘t veld afgelopen weekend in La Colla . Braïn, de man met het roze hoedje ,vloog in Italië over berg en dal ,van de ene kant van het circuit naar de andere kant en terug, om toch maar de juiste plaatjes te kunnen schieten. Desnoods ging hij zich net voor de start in het midden van ‘t startveld - vlak voor het starthek – gaan posteren op jacht naar het perfecte plaatje. Geniet opnieuw van de haarscherpe beelden van de WK-finale in La Colla, van de hand van the one & only Braïn,bij de gele knop ‘Lees Meer’.
Met een gerust gevoel konden M. Vanluchene en G. Janssens aan de tweede heat beginnen. De wereldtitel was binnen, en daarmee was de taak volbracht.De motor werd gepimpt in de regenboogkleuren , het kampioenenplunje werd uit de kast gehaald, en de laatste opdracht van het seizoen 2024 kon beginnen.
Prunier was opnieuw de snelste starter voor Hermans-vd Bogaart,Wilkinson, Willemsen, Sanders-Steegmans, Prümmer-Lebreton en Leferink. Lielbardis (twaalfde) en Vanluchene (vijftiende) hadden compleet hun start gemist.
Na een kwartier namen Hermans-vd Bogaart de koppositie over en reden regelrecht naar de manche – en dagzege. Daarmee wonnen Hermans-vd Bogaart in extremis nog hun eerste Grand Prix van het seizoen.
Wilkinson nam de tweede plek over van Prunier, en even later moesten de Franse broers zelfs nog twee plaatsen prijs geven aan een geweldig tekeer gaande Sanders en Steegmans, en Prümmer-Lebreton.
De opdracht voor de start van reeks één was voor beide titelkandidaten duidelijk : Lielbardis moest winnen om zijn kansen gaaf te houden. In dàt geval moest Vanluchene in de top drie finishen om mathematisch zeker te zijn van de titel. Het plaatje klopte, . . . tot in de voorlaatste ronde .
De Franse Prunier broers waren er bij de start als een kanonskogel vandoor gegaan , en fietsten meteen een flinke voorsprong bijeen. Vanluchene-Janssens, Willemsen-Gabor , Prümmer-Lebreton, Leferink-de Veene, Hermans-van den Bogaart en de Lielbardis-broers waren de andere mannen voorin. De situatie keerde halfkoers toen Hermans-van den Bogaart door stootten naar twee en het gat met koploper Prunier razendsnel dicht reden. Op het moment dat de Nederlanders de aanval op de Franse leiders wilden inzetten,sloeg hun motor af,en moesten ze herpakken op vier. Zo kreeg Prunier terug wat adem voorin. Vanluchene en Lielbardis volgden op acht seconden,ietsverderop kwamen Hermans-van den Bogaart opnieuw op kruissnelheid. Met nog vijf ronden te gaan stootte Lielbardis door naar twee en Hermans naar drie. Vanluchene-Janssens op vier,moesten de rol lossen, maar waren wel virtueel wereldkampioen.
Twee groepen van elk veertien equipes reden vanochtend elk een tijdstraining om de startvolgorde te bepalen. De besttijden van de toppers lagen dicht bij mekaar,want zowel in groep A als in groep B zat er tussen de top vijf amper een seconde verschil. De Prunier-broers waren de snelsten in de A-groep en mogen straks als eerste hun plekje achter het starthek kiezen. Hermans-van den Bogaart die de snelsten waren in de andere groep,rijden als tweede op. Robbe de Veene, die Tim Leferink assisteert, is de eerste Belg die naar het starthek mag ,als derde. De Lielbardis-boys kiezen als vierde. Vanluchene en Janssens als negende. En voor de duidelijkheid : Aangezien het geen kwalificatiewedstrijden waren,maar tijstrainingen, waren er bijgevolg ook geen WK punten te verdienen.
Terwijl er in Italië niet wordt gezijspancrosst,is dit ondertussen wel het geval in Denemarken. Op het circuit Slotsbjergbybanen in Slägelse, waar in ’t verleden al diverse Grand Prix werden verreden, vond vandaag de finale plaats van het Deens kampioenschap zijspancross,met . . . één Belgische deelnemer aan de start. Limburger Arne Vanhamel werd door de Deense topper Jacob Jensen geëngageerd om er aan zijn zijde als co-piloot de Deense kampioenschapsfinale te betwisten. Het koppel Jensen-Vanhamel vertrok in beide manches op kop en dat bleef onveranderd tot op de finish. In de openingsheat maakten Jensen en Vanhamel er een “two men show” van. In de tweede manche moest er in de aanvangsronden toch even flink gas worden gegeven om een hardnekkige Peter Blomgren af te schudden en uiteindelijk terug vlotjes naar de manche – en dagzege te fietsen. Belgische zege dus alvast in Denemarken vandaag ,maar geen Deense titel voor Jacob Jensen die door een blessure twee kampioenschapsraces miste.
Een wondermooie omgeving in de bergen bij de Ligurische Zee, een spectaculair circuit en mooi weer. Wat wil een mens nog meer ? Zijspancross misschien. Dàt zal er vandaag echter niet van komen in La Colla, waar de finale van het WK zijspancross 2024 gepland staat. De organisatie ,die voor de allereerste keer een WK-race organiseert en - letterlijk – bergen werk heeft verzet op en rond hun circuit, kampt nog met wat kinderziektes op allerlei vlak, waardoor FIM op vrijdag plots voor een huizenhoog administratief probleem kwam te staan, en in allerijl een noodscenario moest uitwerken : De Quads (17 rijders aanwezig) rijden hun finale om de Europese titel op zaterdag. De zijspannen rijden hun WK-finale op zondag. Er zijn achtentwintig teams aanwezig in La Colla , waaronder ook de Italiaanse nationale kampioenen Ivo en Ivan Lasagna. Er wordt voor de sidecars op zondagochtend een vrije training en daarna een tijdstraining verreden om de startvolgorde te bepalen. Op zondagmiddag volgen de twee manches om 13:00 uur, en om 16:00 uur zoals tijdens het normale Grand Prix programma,en is de nieuwe wereldkampioen gekend. De startlijst voor de Grand Prix in La Colla vind je bij de gele knop 'Extra'.
Komend weekend wordt de finale van het WK zijspancross 2024 verreden,in het Italiaanse La Colla. Een nieuwe naam in bijna vijfenveertig jaar wereldkampioenschap sidecarcross.
In eigen land slaat MCLB zijn tenten op in Hamme-Zogge, waar de Durmevrienden instaan voor de organisatie. GPS : Meerstraat, 9220 Hamme.
In het Zwitserse Amriswil vindt de tweede – tevens voorlaatste – wedstrijd om het IMBA kampioenschap plaats. Luc Descheemaeker is er onze enige landgenoot aan de start.
In Slägelse wordt de finale van het Deens kampioenschap zijspancross verreden. Limburger Arne Vanhamel treedt er aan als co-piloot bij de Deense topper Jacob Jensen.
Maar uiteraard zijn alle ogen komend weekend gericht op het Noorditaliaanse La Colla voor de WK-finale. Onze nationale trots ,Marvin Vanluchene en Glenn Janssens staan er als leiders met eenendertig punten voorsprong niet slecht voor, maar de buit is absoluut nog niet binnen. Vanluchene en Janssens dragen de gevolgen van een flinke crash in Duitsland vorige week,en moeten straks aan de bak met respectievelijk enkele gebroken ribben,en een handblessure. Vorig weekend lukte het onze Belgische leeuwen aardig om in deze moeilijke omstandigheden de schade binnen de perken te houden.Als dat ook zondag nog es lukt ,dan is de klus geklaard ,en dàt zou dan alleszins dik verdiend zijn.