KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
Bij de start van reeks twee vlogen Varik &Kunnas net iets te enthousiast de eerste bocht in en doken Bax-Cermak binnendoor de openstaande deur in naar de koppositie. De regerende wereldkampioen hield er in de openingsronden een verschroeiend tempo op na,nam feilloos alle dubbel – en triplejumps en had na drie ronden een achttal seconden voorsprong op Varik-Kunnas en Vanluchene-Bax die geen antwoord hadden op deze machtsgreep. De toestand stabiliseerde zich en de posities zaten muurvast. Halfkoers moest Vanluchene op plaats drie, de voor hem uit rijdende Kert Varik beetje per beetje laten gaan. Koplopers Bax-Cermak zagen in de tweede koershelft Varik-Kunnas voorzichtig dichterbij komen,doch de Est en de Fin kregen het gat met de leiders nooit gedicht.
Bax-Cermak wonnen met tien seconden voorsprong op Varik &Kunnas. Nog es tien tellen later bolden Vanluchene-Bax over de meet.
De temperatuur was gelukkig opnieuw menselijk vandaag in Lange en een nachtelijk regenbuitje had ervoor gezorgd dat het perfect onderhouden circuit er weer in prima conditie bij lag. Keuben-Beleckas (pols gebroken) en Julian Veldman (sleutelbeen gebroken en klaplong) waren er vandaag niet meer bij. Gelukkig waren co-piloten R. Lebreton en N. Musset ondertussen, na een ommetje langs Boedapest, in Lange gearriveerd en kregen zij van de FIM, na een extra jury zitting, de uitzonderlijke gunstmaatregel van de ‘force majeure’ toegekend. Willemsen-Lebreton en Hermans-Musset reden de warm-up op zondagochtend en mochten alsnog - weliswaar als laatsten – mee aanschuiven aan het starthek.
Dit was voor Koen Hermans geen onoverkomelijk probleem want hij kwam als vijfde de eerste bocht uit,na koplopers Bax-Cermak, Vanluchene-Bax, Varik-Kunnas en Heinzer-Betschart. Ook Van Werven, Willemsen en Wijers zaten goed mee voorin.
Met slechts negentien teams aan de start – waarschijnlijk komen er morgen nog twee bij – werden de kwalificaties verreden in twee reeksen van respectievelijk tien en negen rijders. De baan was perfect geprepareerd en de omstandigheden waren zomers. Bax-Cermak namen het eerste pelotonnetje van negen rijders in groep A op sleeptouw, en daarmee was de wedstrijd eigenlijk al gereden. Veldman-Janssens kwamen dwars te staan op één van de vele jumps, en kwamen bij de landing ten val. Ook Vanluchene-Bax die volgden in het wiel kwamen tot stilstand. Julian Veldman kon , wegens een pijnlijke schouder, de race niet meer verder zetten, en diende verzorgd te worden door de medische diensten. Vanluchene-Bax hervatten de race als negende en knokten zich tegen halfkoers terug naar plek twee. De derde plek ging naar de jonge Brit Dan Foden. Spannend was het tot op de finish omtrent plek vier, waar Wijers-vd Putten alles uit de kast moesten halen om vd Lagemaat-de Veene en de Zwitsers Heinzer-Betschart voor te blijven. Peter-Debruyne volgden op respectabele afstand op plek zeven. De Van der Veldt broers werden achtste.
Eenzelfde scenario kregen we in goep B,waarin locals Varik-Kunnas de kopstart pakten.
Met – voorlopig – tweeëntwintig aanwezige teams in het prachtige Lange ,is de opkomst niet echt overweldigend, om het zacht uit te drukken. Wegens allerlei onvoorziene troubles in luchtvaartland , was het voor sommigen niet makkelijk om in Lange te geraken, maar als je aan dit soort competities deelneemt – het heet nu eenmaal ‘wereld’kampioenschap – dan mag je je af en toe aan onvoorziene omstandigheden verwachten. Je kunt nu eenmaal niet alles zelf in de hand hebben in het leven. Enkele creatievelingen (o.a.Ben vd Bogaart,Robbe de Veene, Niki Debruyne ) vonden vrijdag in allerijl een noodoplossing om alsnog op vrijdagavond in Estland te geraken. Davy Sanders’ co-piloot,Luc Rostingt arriveerde langs tal van omwegen zaterdagochtend om vijf uur op het circuit. Ruim op tijd dus. Twee andere Fransen, Nicolas Musset en Rodolphe Lebreton zullen pas in de loop van zaterdagavond arriveren. Hun respectievelijke rijders Koen Hermans en Daniël Willemsen brachten zaterdagochtend tijdig alle administratieve en technische keuringen in orde, en FIM geeft hen de gunst om zondag alsnog aan de Grand Prix te kunnen deelnemen, weliswaar als laatsten hun plek aan het starthek kiezend. Nog meer troubles, iemand ? Jake Brown en entourage kozen ervoor om thuis te blijven,nadat hun vlucht vrijdagochtend onverwacht werd geannuleerd. Justin Keuben’s pas herstelde co-piloot Dion Rietman blesseerde zich in Lommel opnieuw,aan de voet dit keer, en wordt in Lange vervangen door Kostas Beleckas, wiens rijder Tim Leferink zich vorige week in Lommel eveneens blesseerde.
De WK-rijders zijn dit weekend aan de slag in Estland,op de magnifieke Lange Motokeskus site, waar er naast een permanent motorcross circuit ,met alles er op en er aan ,ook een knappe karting infrastructuur gevestigd is. Iets waar we in België enkel nog kunnen van dromen. Grote favorieten zijn uiteraard E. Bax – O. Cermak en J. Veldman – G. Janssens die na hun demonstratie van vorige week in Lommel, waar zij in de tweede heat vanuit verloren positie zomaar terug naar de top van de wedstrijd fietsten ,meer dan ooit als titelkandidaten naar voor mogen geschoven worden. In dit korte seizoen (er volgen nog slechts drie races) mag er echter weinig of niks verkeerdlopen,want dan staan anderen klaar om de fakkel over te nemen. En dat zijn in eerste instantie de lokale helden in Jange, Kert Varik en Lari Kunnas. Ook G. van Werven – B. van den Bogaart willen dit jaar in Lange graag cash terug betaald worden voor de pech die ze er vorig jaar kenden. Van Belgische zijde kijken we,naast Glenn Janssens, vooral ook uit naar M. Vanluchene – R. Bax,die vorige week in Lommel de kers op de taart plaatsten door voor eigen volk de GP te winnen.
Niet enkel Lommel was een hoogdag voor de zijspancross afgelopen weekend. Ookbij MCLB in Eeklo hadden ze qua belangstelling niet te klagen. Zeventien zijspannen verschenen er aan de start op het mooi aangelegde weideparcours. Delmotte-Valcke wonnen er de beide manches en zetten meteen een flinke stap voorwaaarts richting MCLB kampioenentitel. In De B-klasse blijft de strijd voorlopig spanend en nog helemaal open. De Schuyter-Wittebolle wisten de eersteheat tweede te worden,na A-toppers Delmotte & Valcke. Rechtstreekse concurrenten D. Valcke – T. Verbrugghe werden na een flinke achtervolging derde. De broers Moenaertfinishten op vijf en blijven op die manier nog steeds devinger aan de pols houden. In de herneming draaiden D. Valcke – T. Verbrugghe en B. De Schuyter – F. Wittebolle de rollen om en zo blijven beiden in detussenstand gescheiden door slechts negen luttele punten.
Een levend uithangbord voor de zijspancross,zo mag je Jason Vandaele uit het Westvlaamse Pittem zeker omschrijven. Vandaele, regerend Belgisch kampioen zijspancross, is sedert een jaar aan een voorzichtige comeback bezig op het allerhoogste niveau en wil graag volgend seizoen nog es alles op alles zetten in het wereldkampioenschap. En passant is Vandaele niet te beroerd om geregeld aan de start te verschijnen op een VLM of een MCLB-wedstrijd,en neemt zelfs deel aan alle VLM-wedstrijden tellend om het Belgisch kampioenschap zijspancross. Met andere woorden, overal waar Jason Vandaele kàn publiciteit maken voor de Belgische zijspancross,dan doet hij dat ook. Respect met de hoofdletter R dus voor onze nationale kampioen, en zeker ook voor zijn stuntmaatje Birgen Beernaert. Beernaert, zelf een begenadigd co-piloot in een niet eens zo ver verleden,is al een paar jaar ‘out of competition’, maar was er als de kippen bij om te assisteren bij het waanzinnige idee van Jason Vandaele om te proberen een backflip te maken met een zijspan. Twee jaar ondertussen – waarin ook enkele andere kandidaat co-piloten de revue passeerden – zijn Vandaele en Beernaert aan het testen , en in die tijd hebben ze reeds ruim honderd geslaagde jumps achter de rug. Vandaele en Beernaert schoven, op hun trainingssite, zelfs al eens het landingsluchtkussen aan de kant om na hun backflip te landen op de harde ondergrond. Een onmogelijk geachte missie die ze tot een goed einde brachten , maar die voorlopig nog onvoldoende in de vingers zit om aan het grote publiek te demonstreren.
Enfin, wat we zaterdagavond en zondag te zien kregen van Vandaele en Beernaert grensde in elk geval aan het ongelooflijke.
Vijftien teams hadden zich op zondagochtend aangemeld voor de Support Class, het nevenprogramma van de Grand Prix op zondag. Koen Grondman en Jens Vincent, ze hadden op zaterdag al een manche gewonnen in de NK Nationalen race in Lommel, maar pech hield hen toen weg van het dagpodium, waren er op zondag opnieuw bij, in de Support Class. En het werd algauw duidelijk dat ze uit waren op revenge ! Grondman en Vincent staken de eerste manche op zak, voor Marco en Robin Könst en Bart vd Bulck en Dagwin Sabbe, die het eerste Belgische koppel waren. Bevers-Caethoven en Vaes-Swennen haalden eveneens nog de top vijf.
De tweede manche werd verreden na de huldiging van de Grand Prix, en voor de start werd het circuit nog es onder handen genomen. Desondanks bleef het een zware bedoening. Marco en Robin Könst zorgden ervoor dat de rollen nu werden omgedraaid. Zij wonnen de tweede heat voor een sterk rijdende Vaes-Swennen en Grondman-Vincent, en dat waren meteen ook de drie kandidaten voor de huldiging die plaats vond op het WK-podium. Onze fotografen Braïn en François waren bij de pinken maakten er een prachtige reportage van.
De Nationalen die strijden om het KNMV kampioenschap mochten op zaterdag al, als eersten hun wedstrijd afwerken in Lommel. En dat werd meteen een Belgisch succes : Kevin van Vaerenbergh trok de zege naar zich toe, voor vader en zoon van de Venne die tweede werden. Ruben van Werven-Nick Maas ontkrachtten zaterdagmiddag meteen al de stelling dat er met een zijspan niet kan worden ingehaald in Lommel, en reden zich zomaar van de zesentwintigste naar de derde plek, na een turbulente openingsronde, waarin de eeuwig jonge Gerrit van Werven de kopstart had gepakt. ! De piepjonge broers Verhees, die in de tijdstraining nog sterk voor de dag kwamen , zagen hun wedstrijd in rook opgaan wegens een kapotte versnellingsbak. Marvin Reipen-Nick Vanhamel werden,naast winnaar Van Vaerenbergh,op plek acht het tweede Belgische teambinnen de top tien.
In de herneming waren het Grondman-Vincent (uitgevallen in reeks één) die het laken naar zich toe haalden, voor R. van Werven- N. Maasen K. van Vaerenbergh – D. van Dijk die zich verzekerden van de eindzege. De piepjonge broers Verhees,die voor deze tweede heat de machine van René Stalman mochten lenen, verbaasden vriend en vijand met een vierde plaats. Enrico Meulebroek,met onze Belgische bijrijder Jimmy Horyon werden nu vijfde.
De zegebloemen waren voor Kevin van Vaerenbergh en Dirk van Dijk,die op die manier – met nog twee races te gaan – hun leidersplaats in de tussenstand van het KNMV Nationalen kampioenschap nog wat verstevigd hebben. R. Van Werven – N. Maasen Pierre en Nick van der Venne mochten mee naar de huldiging.
Jason Van Daele en Birgen Beernaert warmden het publiek op perfecte wijze op voor heat twee, door op het middenveld nog een drietal sidecar backflips te demonstreren. Een stunt waar de mensen met open monden naar stonden te kijken, alvorens het startschot van heat twee weerklonk. De manche ging op turbulente wijze van start . Bax-Cermak leken de kopstart te gaan pakken maar gingen kopje over in de eerste bocht. Hermans-Musset en Veldman-Janssens die er vlak achter kwamen konden de spartelende WK-leiders niet ontwijken en haakten met hun machine vast aan die van de gestrande Bax. Buitenom zette Kert Varik het gashendel helemaal open en wist zo de hole shot award van driehonderd euro op zak te steken. Willemsen-Lebreton, Vanluchene-Bax, ,wilkinson, Wijers en Heinzer waren de naaste achtervolgers. Vanluchene-Bax schoven in de tweede ronde door naar plaats twee,en gingen er samen met koplopers Varik-Kunnas vandoor. Ondertussen waren Veldman, Hermans en Bax als drie laatsten, op ruime achterstand , aan het karwei begonnen.