KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
Met nog twee kampioenschapsproeven te gaan (26 aug. Hundelgem en 23 sept. Hamme-Zogge) bij de MCLB-federatie , hebben de klassementsleiders Soetaert-Soenens (sidecars A) en Debruyne-Debruyne (sidecars B) hun titelambities wat kracht bij gezet. Soetaert-Soenens, dienden in de eerste manche nog de regerende kampioenen, Boussy-Sabbe, op hun splinternieuwe WHT-machine te laten voorgaan. In heat twee wisten Soetaert & Soenens hun kopstart wél te verzilveren, en hielden – ondanks het aandringen van Boussy-Sabbe – vol tot op de meet. De dagzege was weliswaar voor Boussy-Sabbe, voor Soetaert-Soenens en Sabrina van Calster – Jimmy van Gennip. Laatst genoemden deden in beide manches weinig of niets onder voor de twee koplopers, en sabrina Van calster wist haar mannelijke collega’s opnieuw het vuur aan de schenen te leggen. In de kampioenschaps tussenstand doen Soetaert-Soenens een reuzezaak. Hun rechtstreekse rivalen Delmotte-Verbrugghe kenden een echte offday, en kwamen enkel in de eerste heat tot scoren, met slechts een vijftiende plaats.
Ook in de B-klasse wisten zus en broer Debruyne, de leiders in de kampioenschaps tussenstand , hun voorsprong te vergroten.
In Gerstetten, in de buurt van Ulm, vond de voorlaatste wedstrijd plaats om het Duits kampioenschap zijspan motorcross 2018 Vijfentwintig teams waren op de afspraak. Van Belgische zijde waren, naast de leider in de voorlopige tussenstand Davy Sanders, ook Jan Hendrickx en Kevin van Vaerenbergh van de partij. Beiden deden, met resp. Peter Beunk en Roy Bijenhof, beroep op een Nederlandse co-piloot. Ook de Italiaanse topper Zeno Compalati zocht zijn heil in Nederland, en had Hantje van Hal aangeworven als passagier. Sanders-Haller wonnen er alles wat er te winnen viel. Vanaf de tijdstraining stond het Belgisch-Duitse koppel op één, en dat was ook in de beide manches en in het dagklassement het geval. Hiermee breidt Davy Sanders zijn voorsprong in de tussenstand, op de Oostenrijkers Weiss-Schneider nog wat uit, doch de definitieve beslissing om de Duitse titel 2018 , zal pas vallen in september, in het verre Jauer.
Oostrozebeke, in de buurt van het Westvlaamse Tielt, zal waarschijnlijk wel over meerdere specialiteiten en rariteiten beschikken, maar als wij de naam Oostrozebeke horen, dan denken wij vreemd genoeg slechts aan één ding : Motorcross met sidecars. De familie Verbrugghe zorgt er dit jaar reeds voor het vijftigste (!) jaar op rij voor dat de zijspancross-sport in Oostrozebeke, West-Vlaanderen en ruim daarbuiten , bloeit als nooit tevoren. Was godfather Frits Verbrugghe in de sixties – terwijl de eerste maanlanding de wereld verbaasde, the Beatles op hun hoogtepunt waren, en het roemruchte Woodstock festival geschiedenis schreef – niet dé uitvinder van het Westvlaamse zijspancrossen ?! MC De Verre Ginstecrossers , de wijk waar de familie Verbrugghe woont is gekend als ‘de Verre Ginste’ , zag het levenslicht in the summer of 69. En nu vijftig jaar later is de club nog steeds alive and kickin' ! . Nog steeds boordevol zijspancrosspassie, en nog steeds in de goede handen van de – ondertussen de derde generatie reeds – familie Verbrugghe. Mooi man !
Volgend weekend, 11 en 12 augustus is het weer één en al motorcross – met de sidecars in de hoofdrol – wat de klok slaat in Oostrozebeke, en vooraleer daar in de loop van volgende week uitgebreid op terug te komen, lichten we nu al een ferme tip van de sluier op !
De Grand Prix van Stelpe (LV) van afgelopen weekend is er eentje die nog lang zal nazinderen bij de deelnemers. De drukkende hitte en het bijzonder zware circuit met zijn ontelbare jumps waar je op den duur helemaal tureluurs van wordt, zorgden ervoor dat het zowel voor rijders als co-piloten een zware klus werd. Zwalpende motorsporters die in de eindfase het tempo drastisch moesten laten zakken, en slechts met moeite het einde van de tweede heat haalden , waren meer regel dan uitzondering. Ook bij de 21-jarige winnaar Koen Hermans, die zijn allereerste Grand Prix zege uit zijn carrière liet noteren, sloeg de hitte en de vermoeidheid - ondanks de dubbele reekszege - toe. Co-piloot Nicolas Musset was achteraf niet in staat om zich naar het podium te begeven voor de huldigingsceremonie. Zo zwaar was het !
De wedstrijd werd opnieuw prachtig in beeld gebracht door de mannen van WSC, officiële mediapartner van het WK zijspancross, en u kunt het allemaal nog es rustig bekijken via onze gele knop 'Extra', of via de site www.fimsidecarcross.com, waar u steeds alle up tot date informatie kunt terug vinden over dit wereldkampioenschap. Enjoy it !
Zouden de gokchinezen – of in dit geval gokwestvlamingen – zich op de sidecarcross.be pronostiek hebben gestort ? Het heeft er alle schijn van ! Twee weken na mekaar de pronostiek winnen, én daarbovenop door stoten naar de kop in het klassement. Hmm , zou daar geen reukje aan zijn ?
In elk geval, Bruggeling Kurt Debaere wist de uitslag van zowel de GP van Strassbessenbach en nu ook die van Stelpe het dichtst te benaderen, en neemt bovendien ook de leidersplaats over in de voorlopige tussenstand ! Hiermee is het eeuwenoude gezegde ‘En zy je van Brugge, zet je van achter’ definitief naar de prullenmand verwezen. Kathy van den Bossche - geloof het of niet, eveneens uit Brugge - scoorde evenveel punten als Kurt Debaere (17 op 30) , maar laatst genoemde was iets sneller met het ingeven van zijn gegevens. Met nog twee Grand Prix te gaan blijft het razend spannend . Het verschil tussen de nieuwe leider Kurt Debaere en zevende man Dries Dewitte bedraagt amper elf punten. Het laatste woord is hier duidelijk nog niet gezegd !
De WK-finale zijspancross wordt dit jaar verreden in het Franse Vésoul, ongeveer in het midden tussen Epinal en Besançon. Met nog twee races te gaan (Roggenburg-CH 26 aug. en dan de finale in het Franse Vésoul op 2 september) leidt het Belgische team Vanluchene-vd Bogaart in de WK-ranking met 56 punten voorsprong op Nederlander Koen Hermans en 83 punten op regerend wereldkampioen Etienne Bax. Er kan dus nog van alles gebeuren, maar de kaarten voor Vanluchene en van den Bogaart liggen momenteel allerminst ongunstig. Dat Vanluchene en zijn bijrijder van den Bogaart zeker en vast een WK-medaille mogen ontvangen in Vésoul, dàt staat nu reeds mathematisch vast. Als u er bij wil zijn, om met eigen ogen te zien of het finaal de bronzen, zilveren of gouden medaille wordt, dan kunt u zich het best snel aanmelden voor de busreis die wordt georganiseerd richting WK-finale in Vésoul op zondag 2 september. Er wordt op zaterdagnacht vertrokken vanuit twee stopplaatsen : café De Biljart (Hovestraat 31, Arendonk) en de carpoolparking langs de Franklin Rooseveltlaan in Waregem. Op zondagnacht keert de supportersbus terug richting huiswaarts. Alle praktische info voor deze mogelijks onvergetelijke gebeurtenis, bij de gele knop ‘Lees meer’.
We lazen net op de site van de VMCF federatie dat de wedstrijd in Komen, voorzien voor zondag 5 aug. , afgelast is.
De boer heeft aan de federatie laten weten dat hij geen water heeft om te sproeien.
We lieten de VLM wedstrijd in Pulderbos aan ons voorbij gaan en we zakten vol verwachting af naar Tessenderlo voor de MCLB wedstrijd van MC De Kempendrivers. Als we spreken van vol verwachting was dit omdat er bij de MCLB federatie toch wekelijks een 20-tal zijspannen aan de start staan. Maar onze droom was al snel voorbij toen we tijdens de trainingen slechts 8 combinaties zagen verschijnen. Ook in de solo klasses was de bezetting maar magertjes. Het is zoals een solo piloot tegen mij zei: Als ze voorbij de Antwerpse ring moeten dan is het al snel te ver voor diegenen die thuis zijn gebleven. Mijn antwoord was : Als ze een paar weken geleden naar Hasselt konden voor de BMB wedstrijd van MC Santi dan is deze toch dichterbij. We kregen prompt het antwoord dat er in Hasselt meer te rapen viel. Opnieuw zonde dus voor MC De Kempendrivers dat er slechts een 180-tal piloten kwamen opdagen terwijl MCLB een pilotenbestand heeft van 450. Het circuit was mooi in orde en tijdens de pauze werd er opnieuw met man en macht gewerkt om het na de pauze opnieuw in optimale staat te kunnen aanbieden aan de aanwezige piloten en teams. We blijven het verder wel jammer vinden dat de MCLB federatie nog steeds geen trainingstijden hanteert om de start volgorde te bepalen maar nog steeds dat oude gedoe van een balletje te trekken.