KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
De jarenlange ervaring van de mensen van Maasland Motorsport, het enthousiasme van the next generation zijnde VMC Sidecarservice en Denicol Motor Oil , én de grenzeloze inzet voor de zijspancross in ons land van onze Belgische kampioen Jason Van Daele zorgen ervoor dat we binnen enkele dagen een onvergetelijke zaterdagavond zullen beleven in Lommel. Erbij zijn is alvast de boodschap ! Naast de wedstrijden om het nationale Nederlands kampioenschap met tal van Belgische rijders achter het starthek,is het ’s namiddags uiteraard uitkijken naar de prestaties van onze landgenoten tijdens de kwalificaties van de eigenlijke Grand Prix. Ondertussen hebben 36 teams zich aangemeld, waarvan de dertig snelsten op zondag mogen van start gaan in de Grand Prix. (de non-qualifiers kunnen op zondag deelnemen in de Support Class). Uiteraard rekenen onze landgenoten op zaterdagnamiddag op de nodige vocale steun om zich doorheen het zware Lommelse zand én doorheen de kwalificaties te hijsen . Naast onze vaste WK rijders M. Vanluchene-R. Bax, D. Sanders-L. Rostingt, J. Van Daele-M. Zatloukal en G. vd Schraelen – J. Mans , is het evenzeer uitkijken naar onze nationale co-piloten in buitenlandse dienst : Glenn Janssens (met Julian Veldman) , Robbe de Veene (met T. vd Lagemaat) , Niki Debruyne (met A. Peter) en debutant Jarno Steegmans (bij T. Prümmer) , Bij de late entries vinden we de Belgische namen terug van Stan Goeyvaerts-Thomas Semuninx,en Tony Kramar aan de zijde van de Fransman A. Devoldere. Maar er is nog veel meer te beleven op zaterdag ! Een heuse rijdersvoorstelling op zaterdagavond, live music met de top coverband Prime , en . . . een backflip met een sidecar ! Met een sidecar ? Jawel, u leest het goed,.Met een sidecar !
Deze morgen, maandag 20 juni,overleed in Nederland Siep de Wit. Een naam als een klok in het Belgische,Nederlandse en internationale zijspancrossmilieu. Siep , zoals iedereen hem kende, was zelf in zijn jeugdjaren een begenadigd solorijder, en vooral een uitstekend monteur. De Wit’s mekaniekerscapaciteiten werden algauw opgemerkt ,en naast een baan als technieker in de gekende motorenzaak Brouwer Motors in het Nederlandse Zwartebroek, werd Siep de Wit ook mekanieker in het team van zijspancrosser Ton van Heugten. Van Heugten en co piloot Kiggen, én mekanieker Siep de Wit werden wereldkampioen in het jaar1981.
Vanuit zijn job als technieker bij Brouwer Motors speelde Siep de Wit halverwege de jaren ’80 handig in op de revolutie binnen de zijspancross,namelijk de overschakeling van zware viertakt twee cilinder motoren,naar lichte tweetakt ééncilinders. Siep de Wit reisde vele jaren heel Europa af naar alle zijspancross Grand Prix met een servicetruck met onderdelen, en ondersteunde op die manier heel wat beginnende teams. Siep de Wit had namelijk niet enkel een neus voor techniek maar ook een neus voor talent. Dit gebeurde aanvankelijk onder de vleugels van Brouwer Motors, later richtte Siep de Wit zijn eigen firma op,Triple S Benelux.
Met slechts één wedstijd op de rol in eigen land,en toch amper tien teams achter het starthek in Genk, blijft het een mysterie waar al onze Belgische zijspancrossers zich verscholen houden op dit soort zondagen. Op de Graspop Metal meeting in Dessel misschien ? Zou zomaar es kunnen,want het programma dit jaar mocht er in elk geval best wezen op het festival dat ooit nog werd georganiseerd op de legendarische motorcrosslocatie de Witte Berg in Dessel. Enfin,met zijn tienen waren ze dus in Genk,waar voor de start van heat één een minuut stilte in acht werd genomen n.a.v. het recente overlijden van twee gekende VLM –sijspanmensen, Jules Goris en de vader van VLM zijspancrosser Ben Segers. Verrassende deelnemers in Genk waren in elk geval Stan Goeyvaerts en Thomas Smeuninx,die zich volgens ingewijden wat kwamen inrijden met het oog op deelname aan de Grand Prix komende week in Lommel.
Het lijkt wel stilte voor de storm,aan week voor de Belgische WK-wedstrijd er aankomt in Lommel, waarvoor ondertussen zesendertig teams zich hebben aangemeld. Maar eerst wordt er komende zondag gezijspancrosst in Genk, op en rond de Horensbergdam, waar in een niet eens zo ver verleden jaarlijks de Grand Prix zijspancross werd verreden. De VLM-organisatie – die voor het weekend erna géén zijspannen op het programma heeft staan – in Genk is in handen van AMC Genk. De MCLB en VMCF-sidecaristen die geen wedstrijd hebben dit weekend,weten dus waarheen. Op zaterdag rijden er ook oldtimers in Genk.
In het buitenland trekken de Britse zijspancrossers zaterdag naar Noord-Ierland,voor de vierde race om het Brits kampioenschap 2022, waarin S. Brown – J. Chamberlain en B. Wilkinson – J. Millard momenteel een nek aan nek race aan het uitvechten zijn. De race gaat door in het Tandagree Motorcross Park , vlak onder Lough Neagh, het grootste meer van het Verenigd Koninkrijk. Het circuit is bereikbaar vanaf de Tamnaghmore Road, BT623 SL Tandagree, United Kingdom.
In Frankrijk wordt er gecrosst in het – zelfs naar Franse normen – verre Chaumont.
Het is drie jaar geleden dat ’s werelds beste zijspancrossers nog es te zien waren in eigen land. In de zomer van 2019 werd er in België voor ’t laatst gezijspancrosst op het allerhoogste niveau. In Gooik ! In 2020 was er zelfs helemaal geen WK, wegens corona. In 2021 werd er een mini-WK verreden over vier Grand Prix ,zonder België. Ook voor 2022 stond België aanvankelijk niet op de kalender. Pas toen de WK-wedstrijd in Oekraïne van het programma verdween, verscheen België in beeld. In allerijl sloegen de mannen van Maasland Motorsport de handen in mekaar met de mensen van VMC Sidecar-service Berlaar en Denicol Motor Oil, en verscheen de Belgian Sidecars Grand Prix 2022 officieel op de FIM World Championship kalender, op 25 en 26 juni. Voor de Maasland-equipe is het hun twintigste (!) en meteen ook laatste zijspancross Grand Prix waar ze hun schouders onder zetten. De leeftijd begint parten te spelen, en twintig is een mooi getal om af te ronden. Voor Davy van VMC sidecarservice en Robin van Denicol Motor Oil is het hun allereerste organisatie. Hopen maar dat zij het nu ook twintig jaar volhouden ! En dàt ligt voornamelijk in mijn, uw, onze en jullie handen . We zijn het er allemaal roerend over eens dat er iets moet gebeuren om de Belgische zijspancross de komende jaren alive and kicking te houden. Het woord ‘samenwerking ‘ klinkt wekelijks op elke Belgische motorcross-organisatie als een klok langs de circuits.
Op 25 en 26 juni is het ‘hét’ uitgelezen moment om de daad bij het woord te voegen !
De organisatoren van de Grand Prix in Lommel (25 & 26 juni) doen er alles aan om van de Belgische Grand Prix sidecarcross opnieuw hét zijspanfeest van weleer te maken. En daar hoort , zoals weleer, uiteraard ook een nevenwedstrijd op zondag bij voor de niet-Grand Prix rijders. In het tijdschema is de training voor deze klasse voorzien van 09:00 tot 09:20. In de namiddag volgen twee manches van telkens achttien minuten plus één ronde, om 11:30 uur en om 17:15 uur. Onmiddellijk na de finish van de tweede reeks wordt de top drie van het dagklassement gehuldigd op het podium. Deze nevenwedstrijd staat open voor iedereen uit om het even welke federatie of nationaliteit. Aanmelden kan via het inschrijfformulier dat u vindt bij de gele knop ‘Extra’.
Voor de Belgische licentiehouders : VLM-teams kunnen deelnemen via hun gewone VLM-licentie.
VMCF- en MCLB-licentiehouders dienen een schriftelijke afvaardiging bij te hebben, anders moet er terplaatse een dagvergunning worden genomen.
Wie in geen enkele Belgische federatie een licentie heeft, zal sowieso terplekke een daglicentie moeten afsluiten.
Buitenlanders zonder Belgische licentie, dienen dus sowieso een daglicentie te nemen.
Prijs daglicentie per persoon: 30 € .
Teams die in Lommel op zaterdag reeds deelnemen aan de NK zijspanwedstrijd, kunnen op zondag ook deelnemen aan de nevenreeks, maar dienen zich wel vooraf aan te melden via het inschrijfformulier (zie gele knop ‘Extra’ ), en volgen de procedure zoals hierboven aangegeven.
Ze kan er wegens werkomstandigheden niet meer elke week bij zijn, onze arme Kay , maar als ze er is, dan weet ze nog steeds de goeie invalshoeken te kiezen om ons met een geheel eigenzinnige fotoreportage te verblijden. Gisteren trok Kay nog es haar fototoestel en alle registers open in Tielt. Check it out,bij de geleknop 'Lees meer'.
Het Fort in Koningshooikt houdt nog steeds stand, en is één van die weinige,typisch legendarische motorcrossomlopen waar anno 2022 nog mag gecrosst worden, en waar alle grote namen uit de motorcrosswereld de revue zijn gepasseerd,in de afgelopen halve eeuw. Gisteren was de VMCF federatie er te gast,en zag dertien zijspacombinaties het inschrijfblad tekenen . En die maakten er een aangenaam en spannend kijkstuk van. N. De Schepper – D. Gielkens en J. Vaes – W. Swennen ontliepen mekaar niet veel, en verdeelden de reekszeges. De doorslaggevende tweede manche ging naar De Schepper & Gielkens die hiermee de dagzege op zak staken. S. Coen en W. van Roy vervolledigden het podium via twee derde plaatsen. Onze VLM-fotograaf François Rombouts liet zijn VLM-vrije zondag voor wat het was,en trok ten strijde richting Koningshooikt, zag er het programma wegens een paar valpartijen flink uitlopen, pakte ook nog es de huldiging mee en keerde ’s avonds laat, uitgehongerd, versleten en doodmoe huiswaarts met een dikke enveloppe vol mooie foto’s .
Mooi weer , tweeëntwintig sidecars aan de start, een massa volk en een puike organisatie van MC De Bangermannen zorgden ervoor dat we gisteren in Tielt opnieuw een motorcrossdag van de bovenste plank beleefden. De driewielers streden er om de kampioenschapspunten, en aangezien het seizoen ondertussen halfweg is, begint vanaf nu elk puntje te tellen. Gastrijder Jason Van Daele, die Steve de Schacht had kunnen overhalen om nog es opnieuw in het bakje te stappen, was in beide manches een maatje te groot voor de concurrentie, en mocht de zegebloemen in ontvangst nemen. Van Daele was in Tielt aan de slag als gastrijder, en kon er dus geen kampioenschapspunten verdienen. Die gingen in de A-categorie vooral naar Yens Delmotte en Joey Valcke,die nà Van Daele telkens de beste A-rijders waren en aldus met de volle buit – lees vijftig punten – aan de haal gingen. Hiermee doen Delmotte en Valcke een uitstekende zaak in de tussenstand. Rechtstreeks concurrent Bert Soetaert moest ,wegens een duimblessure opgelopen bij een werkongeval, werkloos vanaf de zijkant toekijken,en zag zelfs zijn tweede plek in de kampioenschapsstand verloren gaan.
Na een weekje rust,trekt de MCLB federatie zondag naar Tielt waar de vijfde race om het MCLB kampioenschap 2022 gepland staat. De spanning is momenteel te snijden in de groen witte federatie. Na de walkover van D. Boussy-T. Kramar vorig jaar , lijkt het wel alsof hun afwezigheid dit jaar de anderen plots vleugels geeft. Y. Delmotte- J. Valcke konden in Gooik onlangs hun voorsprong op B. Soetaert- L. Bekaert ,in de A-categorie lichtjes uitdiepen,doch het laatste woord is hier zeker nog niet gezegd. Vooral niet omdat ondertussen K. de Cock- S. de Vylder opnieuw aan het racen zijn, en in dit duel als scherprechter een belangrijke rol te vervullen hebben.
In de B-klasse is het nog spannender. Daar geven D. Valcke – T. Verbrugghe , B. De Schuyter-F. Wittebolle en de broers Moenaert elkaar geen duimbreed toe,en hebben alle drie de combinaties nog steeds alle kansen in eigen handen.
Belangrijk detail komende zondag : MCLB sidecarlady Colleen van Troys waagt zich in Tielt, na ruim twee maanden afwezigheid ,voor eigen volk opnieuw voorzichtig aan een comeback. Haal die spandoeken maar boven ! Het circuit ligt als vanouds langs de Tieltse Ringlaan, maar het GPS adres is Rijkegemkouterstraat, 8700 Tielt
Bij VMCF wordt er zondag gecrosst op het legendarische circuit van ’t Fort in Koningshooikt, middenin de driehoek Koningshooikt, Duffel, Sint Katelijne Waver. Een unieke kans voor de VLM-teams die een vrije zondag hebben, om er de conditie te gaan op peil houden. : Donderheide , 2570 Duffel