KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
De Grand Prix van Stelpe (LV) van afgelopen weekend is er eentje die nog lang zal nazinderen bij de deelnemers. De drukkende hitte en het bijzonder zware circuit met zijn ontelbare jumps waar je op den duur helemaal tureluurs van wordt, zorgden ervoor dat het zowel voor rijders als co-piloten een zware klus werd. Zwalpende motorsporters die in de eindfase het tempo drastisch moesten laten zakken, en slechts met moeite het einde van de tweede heat haalden , waren meer regel dan uitzondering. Ook bij de 21-jarige winnaar Koen Hermans, die zijn allereerste Grand Prix zege uit zijn carrière liet noteren, sloeg de hitte en de vermoeidheid - ondanks de dubbele reekszege - toe. Co-piloot Nicolas Musset was achteraf niet in staat om zich naar het podium te begeven voor de huldigingsceremonie. Zo zwaar was het !
De wedstrijd werd opnieuw prachtig in beeld gebracht door de mannen van WSC, officiële mediapartner van het WK zijspancross, en u kunt het allemaal nog es rustig bekijken via onze gele knop 'Extra', of via de site www.fimsidecarcross.com, waar u steeds alle up tot date informatie kunt terug vinden over dit wereldkampioenschap. Enjoy it !
Zouden de gokchinezen – of in dit geval gokwestvlamingen – zich op de sidecarcross.be pronostiek hebben gestort ? Het heeft er alle schijn van ! Twee weken na mekaar de pronostiek winnen, én daarbovenop door stoten naar de kop in het klassement. Hmm , zou daar geen reukje aan zijn ?
In elk geval, Bruggeling Kurt Debaere wist de uitslag van zowel de GP van Strassbessenbach en nu ook die van Stelpe het dichtst te benaderen, en neemt bovendien ook de leidersplaats over in de voorlopige tussenstand ! Hiermee is het eeuwenoude gezegde ‘En zy je van Brugge, zet je van achter’ definitief naar de prullenmand verwezen. Kathy van den Bossche - geloof het of niet, eveneens uit Brugge - scoorde evenveel punten als Kurt Debaere (17 op 30) , maar laatst genoemde was iets sneller met het ingeven van zijn gegevens. Met nog twee Grand Prix te gaan blijft het razend spannend . Het verschil tussen de nieuwe leider Kurt Debaere en zevende man Dries Dewitte bedraagt amper elf punten. Het laatste woord is hier duidelijk nog niet gezegd !
De WK-finale zijspancross wordt dit jaar verreden in het Franse Vésoul, ongeveer in het midden tussen Epinal en Besançon. Met nog twee races te gaan (Roggenburg-CH 26 aug. en dan de finale in het Franse Vésoul op 2 september) leidt het Belgische team Vanluchene-vd Bogaart in de WK-ranking met 56 punten voorsprong op Nederlander Koen Hermans en 83 punten op regerend wereldkampioen Etienne Bax. Er kan dus nog van alles gebeuren, maar de kaarten voor Vanluchene en van den Bogaart liggen momenteel allerminst ongunstig. Dat Vanluchene en zijn bijrijder van den Bogaart zeker en vast een WK-medaille mogen ontvangen in Vésoul, dàt staat nu reeds mathematisch vast. Als u er bij wil zijn, om met eigen ogen te zien of het finaal de bronzen, zilveren of gouden medaille wordt, dan kunt u zich het best snel aanmelden voor de busreis die wordt georganiseerd richting WK-finale in Vésoul op zondag 2 september. Er wordt op zaterdagnacht vertrokken vanuit twee stopplaatsen : café De Biljart (Hovestraat 31, Arendonk) en de carpoolparking langs de Franklin Rooseveltlaan in Waregem. Op zondagnacht keert de supportersbus terug richting huiswaarts. Alle praktische info voor deze mogelijks onvergetelijke gebeurtenis, bij de gele knop ‘Lees meer’.
We lazen net op de site van de VMCF federatie dat de wedstrijd in Komen, voorzien voor zondag 5 aug. , afgelast is.
De boer heeft aan de federatie laten weten dat hij geen water heeft om te sproeien.
We lieten de VLM wedstrijd in Pulderbos aan ons voorbij gaan en we zakten vol verwachting af naar Tessenderlo voor de MCLB wedstrijd van MC De Kempendrivers. Als we spreken van vol verwachting was dit omdat er bij de MCLB federatie toch wekelijks een 20-tal zijspannen aan de start staan. Maar onze droom was al snel voorbij toen we tijdens de trainingen slechts 8 combinaties zagen verschijnen. Ook in de solo klasses was de bezetting maar magertjes. Het is zoals een solo piloot tegen mij zei: Als ze voorbij de Antwerpse ring moeten dan is het al snel te ver voor diegenen die thuis zijn gebleven. Mijn antwoord was : Als ze een paar weken geleden naar Hasselt konden voor de BMB wedstrijd van MC Santi dan is deze toch dichterbij. We kregen prompt het antwoord dat er in Hasselt meer te rapen viel. Opnieuw zonde dus voor MC De Kempendrivers dat er slechts een 180-tal piloten kwamen opdagen terwijl MCLB een pilotenbestand heeft van 450. Het circuit was mooi in orde en tijdens de pauze werd er opnieuw met man en macht gewerkt om het na de pauze opnieuw in optimale staat te kunnen aanbieden aan de aanwezige piloten en teams. We blijven het verder wel jammer vinden dat de MCLB federatie nog steeds geen trainingstijden hanteert om de start volgorde te bepalen maar nog steeds dat oude gedoe van een balletje te trekken.
Het warme weer, vakantie en ‘de afstand’ speelden de welwillende organisatoren MC De Kempendrivers parten afgelopen zondag. Slechts acht zijspannen zakten af naar het circuit de Oosterbergen, alwaar met Boussy-Sabbe al meteen een hoofdrolspeler uit beeld verdween na een crash in de start. De piepjonge B-rijder Junior Verhelst nam met zijn teammate Fredje van der Voorden de kopstart, maar finaal waren het toch de A-teams van Dierckens-Dhondt en Van Calster-van Gennip die op overtuigende wijze het laken naar zich toe haalden. De Cock-Stadeus en Verhelst-van der Voorden waren op drie en vier de snelste B-teams.
De zon scheen ongenadig bij de start van reeks twee, en dat maakte de wedstrijd extra zwaar. Hermans-Musset leken er weinig of geen last van te hebben. Meteen na de start stoven ze weg, en lieten iedereen hun achterwiel zien. Giraud-Badaire hadden daar aanvankelijk het beste zicht op, maar na drie ronden namen Vanluchene-vd Bogaart de rol van naaste achtervolgers over. Hermans was toen al een kleine tien seconden gaan lopen. Achter Vanluchene stootten Bax-Stupelis na een goeie tien minuten door naar plaats drie, waarna posities één tot en met drie muurvast leken te liggen. Tot . . . Liutaurus Variakojis na twintig minuten in beeld kwam ! De Litouwer was in een krappe bocht stil komen te staan met een afgelopen ketting, en de aanstomende Hermans-Musset konden het gestrande gevaarte niet meer ontwijken. Vanluchene-vd Bogaart zagen het gevaar en konden nipt binnendoor doorglippen naar de koppositie.
Zwoel en drukkend warm was het in Stelpe, maar uit de dreigende onweerswolken viel geen druppel toen de rijders om kwart over één de wei in gingen voor hun eerste manche. Giraud-Badaire namen na een warm-up voormiddagje vol technische problemen, de kopstart voor hun rekening, voor Hermans-Musset, Dierckens-Rostingt en Vanluchene-van den Bogaart. Een viertal dat een drietal werd toen Dierckens al in de aanvangsfase wegviel met een haperende motor, maar even later opnieuw een viertal werd toen Bax-Stupelis kwamen aansluiten. Bax stootte al gauw door naar drie, met Hermans en koploper Giraud voor zich uit. Vanluchene-van den Bogaart bekeken het spektakel rustig vanop plek vier.
Het is , ook in Letland, al wekenlang hoog zomer, met temperaturen die vlotjes de dertig graden overschrijden. Slechts 27 teams hadden de trip gemaakt naar de tweede Letse Grand Prix van het seizoen 2018, alwaar het Piladzu circuit in Stelpe opnieuw in prima conditie werd aangeboden aan de heren WK-rijders. Onder de zevenentwintig, zes Nederlanders en vier Belgen die om 16 uur lokale tijd, aan het karwei begonnen.
De Zwitser Cuche, wiens co-piloot Humphrey tijdens de Free Practice zijn onderarm en pols brak, was er tegen dan al niet meer bij. Ook bij Santermans ‘ co-piloot Beleckeas, die vorige week enkele ribben brak, ging het allesbehalve naar wens.
Een korte bui vlak voor de start, zorgde ervoor dat het stof wat geblust werd , en bracht eveneens wat verkoeling voor de rijders.
De Nederlandse koppels van Bax-Stupelis en Hermans-Musset gooiden meteen hun kaarten op tafel, door op kop te starten en meteen van de rest weg te rijden. Etienne Bax controleerde en won overtuigend, op een vijftn won overtuigend, op een vijftal seconden gevolgd door Hermans-Musset.