KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
Bijzonder verrassend toch wel, het plotse nieuws dat de Grand Prix van Rudersberg (D ), voorzien op 15 en 16 september , en zoals reeds zo vaak in het verleden, voorzien als WK-finale, niét zal doorgaan. Als officiële reden wordt opgegeven dat het financiële risico te hoog is. Wel wordt er aan toegevoegd dat het de bedoeling is om in de toekomst de Grand Prix sidecars wèl terug naar - laat ons wel wezen – het immer gezellige, Rudersberg te halen.
In elk geval heeft de organiserende MSC Wieslauftal de voorziene Grand Prix van 16 september e.k. afgezegd, en dat ook reeds gemeld bij de Duitse nationale DMSB federatie.
Of er alsnog een andere Duitse organisator op de proppen komt als vervanger om de WK-finale te organiseren, of als de finale nu gewoon opschuift naar wat aanvankelijk als voorlaatste Grand Prix was voorzien, nl. 2 sept in het Franse Vesoul, is momenteel nog niet duidelijk.
Het was alweer géén makkelijke opgave afgelopen weekend in Talavera de la Reina. Wie had kunnen voorspellen, dat noch Giraud-Mucenieks, noch Bax-Stupelis de start van de eerste reeks niet zouden halen ? En wie had verwacht dat Vanluchene-vd Bogaart hun eerste Grand Prix samen gingen winnen ? Dat Brown-Millard er terug zouden staan ? En dat de Cermak-broers terug de top vijf zouden in duiken ? Ellen Thys is de winnares van de week, met amper 14 punten op 30. Haar geloof in de eerste overwinning van Marvin Vanluchene gaf hierbij de doorslag. Romane Cormerais en Ralf van Kessel scoorden beiden 13 op 30. De rest . . . tja. Luc van de Aa scoort tot nu toe het regelmatigst over de drie verreden Grand Prix en wordt de nieuwe leider, met 48 punten op de negentig die reeds te verdienen waren. Theo Bollansee op twee weet met zijn 46 op 90 nog net de helft te halen. Daarna valt er al een gat van vijf punten op Ricardo Klein Nijenhuis (41) en Luc Maenhaut en Brain Vullers die elk 40 punten tellen. Binnen twee weken : nieuwe GP, nieuwe kansen !
In het Oostvlaamse Sinaai waren afgelopen weekend de sidecars met 23 teams op het appèl. Net als in de GP van Spanje, liep het ook hièr tijdens de trainingen al mis voor één der topfavorieten : Regerende MCLB titelverdedigers Boussy-Boxtaele gingen kopje over, waarbij rijder Dylan Boussy zijn sleutelbeen brak, en co-piloot Kenny Boxtaele zich blesseerde aan de schouder.
Bert Soetaert-Eduard Soenens namen in heat één van meetaf aan de leiding in handen, en stonden die, ondanks hevig verweer van Delmotte-Verbrugghe, die in de tweede koershelft, de leiders moesten laten gaan, niet meer af . Dierckens-Dhondt wonnen nipt de strijd om plek drie van Van Calster-van Gennip. De Soete-Vanlerberghe finishten vijfde.
Na de koffie maakten Soetaert-Soenens opnieuw meteen hun bedoelingen duidelijk, en legden zo d ebasis voor de zege in de tweede heat, én de eindzege. Sabrina deed haar titel als ‘snelste vrouw op drie wielen’ opnieuw alle eer aan, finishte met Jimmy van Gennip aan haar zijde als tweede, en werd meteen ook tweede overall. Dierckens-Dhondt hielden op drie Van der Haeghen-Dhondt af, en stelden daarmee plek drie in het dagklassement veilig.
Spanning alom in de B-categorie, waar we quasi wekelijks andere namen op het dagpodium zien te verschijnen.
Een heel verschil met vorige week in Lille toen er 11 teams kwamen opdagen. Nu in Tildonk hadden we er 20. We moeten er wel bij zeggen dat er vorige week er enkele naar de VMCF gingen om de herdenking van Patrick " Trikke " Van der Veken mee te maken. Hoe dan ook hadden we schoon volk aan de start in Tildonk en zagen we een mooie en spannende wedstrijd. Wat ons opviel was dat Dave Gorremans & Peter Verlinden nu ook in de kleuren van het GWS team reden. Met andere woorden dus nu vier teams in deze kleuren. We kregen aanvankelijk een aangename dag nadat het er zaterdagavond en nacht nog hevige buien over het circuit waren getrokken en was het circuit perfect berijdbaar. Naargelang de dag vorderde ging het zonnetje wat schuilen wat het in tegenstelling tot vorig jaar eigenlijk tot een opluchting maakte. Toen was het er immers verschroeiend warm.
Het was frisjes en bewolkt voor de start van reeks twee. Bax en Stupelis waren er nu wél terug bij. Er werd een nieuw motorblok gemonteerd en met frisse moed herbegonnen. Vanwege het aangepaste tijdschema hadden de rijders tussen de manches slechts anderhalf uur tijd gehad om te recupereren. Willemsen-Bax namen een vliegende start voor Van Werven-Mans, Vanluchene-vd Bogaart, Brown-Millard , Bax-Stupelis en Hermans-Musset die de openingsheat hadden gewonnen. Door een opstopping in de tweede bocht verzeilden o.a. Veldman, Santermans en Keuben meteen in de achterhoede. Dierckens-Rostingt kwamen na één ronde als zevende door, Sanders-Haller als twaalfde.
Geen Giraud-Mucenieks aan de start van reeks één. De Frans-Letse combinatie was in de warm-up zwaar gecrasht , waarbij co-piloot Mucenieks onder de motor was terecht gekomen, en met hevige pijn aan rug en borstkas werd afgevoerd naar het ziekenhuis. En alsof dàt nog niet volstond , verscheen ook . . . wereldkampioen Etienne Bax niet aan de start. Tijdens de sighting lap gaf het motorblok van de machine van Bax & Stupelis de geest. Duwend teruglopen naar het rennerspark, meer zat er voor beiden niet meer in , in heat één. Uiteindelijk waren ze dus nog met vierentwintig toen het starthek een eerste keer viel. Brown-Millard namen de kopstart voor verrassend onze landgenoot Kristof Santermans. Hermans-Musset volgden op drie, voor Van Werven-Mans, Vanluchene-vd Bogaart , Willemsen, Cermak en Veldman. Sanders-Haller en Clohse-van Hal begon rond plek vijftien aan het karwei, terwijl Dierckens-Rostingt nog wat verderop zaten.
Met 26 teams gingen ze om 16 uur van start, onder een stralende zon en een staalblauwe lucht. Niemand hoefde af te vallen. De wedstrijd diende enkel om de startopstelling voor morgen te bepalen. Onder de 26 teams, zes Nederlanders en vijf Belgen, waarvan er bij de start al meteen twee werden uitgeschakeld voor een topnotering. Als het stof was opgetrokken , bleven de Cermak-broers en Sanders-Haller en Vanluchene-vd Bogaart – in elkaar gehaakt – eenzaam achter in de eerste bocht. Ondertussen hadden Giraud-Mucenieks de kopstart gepakt en dan weet je hoe laat het is.
26 teams hebben zich in Spanje aangeboden voor de derde WK-race van het seizoen 2018,waaronder vijf Belgen en zes Nederlanders. De kwalificaties en wedstrijden kunnen gevolgd worden via live-timing, maar het tijdschema ziet er in Spanje eventjes anders uit dan we gewoon zijn. Vandaag wordt er om 16 uur gekwalificeerd : Een wedstrijdje over 20 minuten plus twee ronden, dat de startvolgorde voor morgen moet bepalen. Morgen dan wordt de eerste manche al verreden om 12.15 uur en de tweede manche om 14.30 uur. Via de gele knop ‘Extra’ gaat u rechtstreeks naar live timing pagina van www.sidecarcross.com
Het is van 2015 geleden dat de driewielers nog es richting zonnige – nou ja – zuiden trokken , om er in Spanje (Malpartida de Caceres) een Grand Prix te gaan betwisten. Binnen enkele dagen zijn de jongens er opnieuw aan de slag. Dit keer op het spectaculaire circuit van Talavera de la Reina, zo’n 120 km ten zuidwesten van hoofdstad Madrid, waar de laatste keer gezijspancrosst werd in 2005. Toen wonnen Sergis-Stupelis er, voor Willemsen-Verbrugge en . . . van de Boomen-van de Wiel. Als we de volledige uitslag bekijken van toen (30 rijders en 30 co-piloten) , dan vinden we nog slechts vier namen terug die, net als in 2005, anno 2018 opnieuw van de partij zullen zijn in Talavera : Daniel Willemsen, Stuart Brown, Kaspars Stupelis en onze landgenoot Kristof Santermans.