KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
De MC De Liller Treffers waren echt niet in de gunst van de weergoden gevallen. In de nacht van zaterdag op zondag gingen blijkbaar alle hemel sluizen open en op zondagmorgen was het alle hens aan dek om het circuit berijdbaar te krijgen. Even werd overwogen om de wedstrijd af te gelasten maar de koersdirecteur besliste daar anders over. Het zou een modderige dag worden met nog veel meer regen die neerdaalde over " De Kolis " in Sint-Huibrechts-Lille. Zonde was het voor al het werk dat Luc Steensels en zijn team van medewerkers hadden verricht.
De derde laatste wedstrijd van het MCLB- seizoen vond plaats in Eksaarde, in een organisatie van MC Samdow Mabilde, alwaar Belgisch oudste motorcross-website www.sidecarcross.be, niet echt van harte welkom was. Strange world.
Desondanks trok onze lieftallige medewerkster Kay toch maar haar herfstlaarsjes aan , toonde haar groot crosshart in Eksaarde, en keerde huiswaarts met opnieuw een aantal haarscherpe zijspancrossfoto’s.
De wedstrijd werd gewonnen door D. Boussy-K. Boxtaele (A-categorie) en S. Siongers – P. Slegers (B-categorie) . Uitslagen zijn te vinden op mylaps.com. Volgende week wordt er gereden in Sinaai. Nieuwe dag, nieuwe kansen dus.
Op donderdagavond 5 oktober en dan zijn we bijna einde seizoen binnen de VLM rangen was er een info vergadering waarop de voorlopige kalender voor het seizoen 2018 werd opgesteld. Haast alle clubs waren aanwezig en de enkele die er niet waren die waren verontschuldigd. Er werden enkele nieuwigheden op tafel gegooid en werden ook enkele cijfers bekend gemaakt over het seizoen 2017 dat nog niet helemaal te einde is.
Zo waren er op zaterdag bij de JMS gemiddeld 147 en op zondag bij de VLM 287 piloten.
Bij de JMS zal er indien er meer dan 30 piloten zijn bij de dames deze opgesplitst worden in een A en B reeks.
Nog binnen de JMS zullen de Quads helemaal verdwijnen uit het programma tenzij een organisator er een extra reeks wil van maken.
Ook zullen de JMS Aspiranten nu op zondag gaan uitkomen samen met de Beloften.
De Nieuwelingen MX 2 worden Nieuwelingen A open - leeftijd tussen 17 en 23 jaar.
Voor de Nieuwelingen B - leeftijd tussen 24 en 30 jaar.
Voor de Nieuwelingen C open - leeftijd tussen 31 en 45 jaar.
Voor de 45 plussers komt er een reeks Seniors.
Er komt ook een reeks Masters en dit is voor de piloten die hoger gereden hebben dan de Juniors.
Voor zowel de Juniors, de Nationalen en de Inters is de minimum leeftijd 15 jaar.
Wie er komend weekend nog een doorgedreven trainings- of testweekend wil van maken, kan terecht op het circuit de Molenbergen in Wuustwezel. ‘De Molenbergen’ is geen vast trainingscircuit. Het is slechts een paar keer per jaar toegankelijk. Komende zaterdag 7 okt en zond 8 okt. zijn alvast ook de zijspannen welkom in Wuustwezel. Wie er één dag wil trainen betaalt 20 €, wie beide dagen verkiest betaalt 30 €. Het voorziene tijdschema vindt u bij de gele knop’ Lees meer’.
Alle verdere info bij : www.amcwuustwezel.be
Bij MC De Kleiduivels in Reet op zondagmorgen was het al een gezellige bedoening in de grote feesttent waar je nog wat zag van de huldiging van de BOTC ( Old-Timer ) piloten op zaterdag. Maar het was vooral de geur van de koffie en de verse koffiekoeken. In deze eerste van de vier najaars crossen zagen we enkele opmerkelijke teams verschijnen aan de inschrijvingstafel. Verrassend maar wel leuk voor de toeschouwers.
Hoog bezoek gisteren in Beervelde op de MCLB wedstrijd, alwaar de West/Oostvlaamse federatie aan haar laatste crossmaand van 2017 begon. Tussen de achttien aanwezige teams verschillende gelegenheidskoppels, maar ook enkele opvallende namen. Wereldkampioen 2016 Jan Hendrickx tekende present, met aan boord Nederlander Peter Beunk. Ook het jonge Nederlandse talent Julian Veldman was naar Beervelde afgezakt, met naast zich Siebe van der Putten, die de twee laatste WK-seizoenen aan de zijde van Gert van Werven afwerkte. Co-piloot Ben vd Bogaart - drievoudig wereldkampioen – kwam Kelly Debruyne bijstaan in de B-categorie.
Zondag morgen in het Limburgse Veulen kwamen er 10 zijspannen opdagen om de laatste proef om hun kampioenschap te betwisten. Het circuit werd op zaterdag gespaard en dat was blijkbaar de enige juiste beslissing. Het circuit was op sommige plaatsen wat bewerkt en dat maakte dat er een perfect berijdbare omloop voor de wielen van de karren en solo's kon worden geschoven. Dikke pluim aan de organisatoren. Het was meteen ook de laatste wedstrijd van het seizoen 2017 binnen de VMCF federatie en ook de laatste proef om het Belgisch kampioenschap bij de zijspannen.
De Sidecarcross of Nations is achter de rug, met een schitterende derde plaats voor België. In Engeland, dit weekend, probeert de Belgische solo-ploeg tijdens de Motorcross of Nations , het minstens even goed te doen. Hét perfecte bruggetje aldus, naar de voorstelling van een nieuw boek. Over motorcross, uiteraard ! Vrijdag al, werden in het Engelse Matterley Basin door FIM prijzen uitgereikt. Motorgazet hoofdredacteur Frank van Hoydonck werd er gehuldigd als beste motorcross journalist van het jaar 2017. Motorgazet, het meest complete en actueelste gedrukte motorblad van de lage landen, is tot nader order, het enige Nederlandstalige motorsportmagazine dat nog steeds wekelijks heel veel aandacht besteed aan de zijspancross, naast alle andere motorsporttakken uiteraard.
Sedert 1997 brengt Motorgazet ook jaarlijks een ‘Jaarboek der motorcross’ uit, met daarin de jaaroverzichten, uitslagen en foto’s van alle motorcross-competities binnen FIM en alle Nederlandstalige federaties. Ook de zijspannen komen er uitgebreid aan bod.
Maar er werd uiteraard ook al gecrosst voor 1997 ! Het eerste Belgische kampioenschap motorcross (500 cc) dateert van 1946, met als kampioen Victor Govaerts. Het eerste Belgische kampioenschap zijspancross vond plaats in 1951, met als kampioen Karel Dom. Over de geschiedenis van de Belgische zijspancross wordt overigens op 2, 3 en 4 nov. 2017 een tentoonstelling georganiseerd in het Westvlaamse dorpje Klerken. Maar hierover later meer !
Eerst een boek, dus : Motorcross 1947 – 1980 , de hele geschiedenis.
Het seizoen 2017 is amper voorbij, maar toch gonsde het al enkele weken van de geruchten in de wandelgangen van het mondiale zijspancross circus. Als we het allemaal hadden geloofd, dan zaten er rijders tussen die zelfs met drie co-piloten zouden starten in 2018 ! Daniel Willemsen was de eerste die naar buiten kwam : Drie weken geleden al maakte hij bekend dat de samenwerking met Robbie Bax nog een jaartje doorgaat. Ook wereldkampioen Etienne Bax schepte een paar dagen na het behalen van zijn wereldtitel, al enige klaarheid : Er zal in 2018 nièt meer worden samen gereden met Nicolas Musset !
Enkele dagen geleden kwamen we uit welingelichte bron te weten dat ook Marvin Vanluchene voor 2018 reeds een nieuwe co-piloot had. Nieuws, dat door de betrokkenen zelf vandaag werd bevestigd. In 2018 trekken Vanluchene & van den Bogaart samen ten strijde, met startnummer negen.