KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
Na drie weken rust kreeg het WK zijn vervolg in het Franse Chaumont, vlakbij de Zwitserse grens, in de Savoie-streek, waar nooit eerder een Grand Prix werd verreden. De organisatoren o.l.v. ex-zijspancrosser François Gaillard, hadden er alles aan gedaan om er een pracht organisatie van te maken. De weersvoorspellingen waren echter erbarmelijk slecht ! Toch scheen op zaterdag volop de zon,,en werden de trainingen afgewerkt in stoffige omstandigheden. In de late namiddag , tijdens de kwalificaties viel de regen met bakken uit de lucht, en dat bleef de ganse nacht voort duren. Dit had gelukkig weinig invloed op de rotsachtige bodem, en op zondag kenden de wedstrijden een normaal verloop.
Op de terugweg van Oekraïne, konden de ‘Westerse’ rijders halt houden in het Tsjechische Kramolin. Het deelnemersveld was meer dan verdubbeld (!) tegenover een week eerder in Oekraïne : Liefst 52 teams passeerden de technische controle, en wilden graag hun kans wagen op het supersnelle old school motorcrosscircuit vlakbij het historische stadje Nepomuk. In Kramolin, waar in het verleden ook reeds verschillende wedstrijden werden gehouden om het wereldkampioenschap trial, moet je als zijspancrosser een groot hart hebben, om achterin het circuit op volle snelheid het dal in te jumpen, en te hopen dat , beneden gearriveerd, je remmen het niet begeven.
Van de negen thuisrijdende Tsjechische teams, overleefden er vier de kwalificaties. De broers Cermak hadden in eigen land helemaal de rol overgenomen van de gestopte broers Rozehnal. Ook de Belgen waren met negen aanwezig in Kramolin, waarvan er zich mooi acht wisten te kwalificeren, zodat bijna de helft van het startveld op zondag, er uit Belgen en Tsjechen bestond.
Dag twee van onze sidecarcross.be countdown, en dat brengt ons meteen bij de tweede Grand Prix van het - bijna voorbije – jaar 2017 , namelijk die van Oekraïne, in Chernivtsi. Een flink uit de kluiten gewassen provinciestad, in het westen van het land, gelegen op zo’n 500 km van hoofdstad Kiev.
Het was overigens van 2013 geleden dat er nog op WK-niveau gecrosst werd in Oekraïne. Daarna raakte het land verwikkeld in een conflict met grote buur Rusland. De Krim werd opnieuw geannexeerd bij Rusland, en vooral in het oosten van het land, woedden er geregeld felle gevechten tussen Russische troepen en Oekraïnse soldaten en verzetstrijders.
Dit alles speelde zich weliswaar af op meer dan 1000 km afstand van Chernivtsi, doch FIM wou de afgelopen drie jaren niet het risico nemen om motorsporters richting Oekraïne te sturen, ondanks het feit dat men er telkenjare opnieuw een aanvraag indiende voor het organiseren van een Grand Prix aldaar. In 2017 waren de gemoederen er terug bedaard, en konden de zijspancrossers terug richting Chernivtsi om er te gaan strijden om de WK punten.
Bij MC Maasland is er van winterslaap momenteel absoluut geen sprake. MC Maasland, sinds jaar en dag organisator van de Belgische ronde om het wereldkampioenschap zijspancross, ontvangt in 2018 de zijspannen opnieuw in Lommel, alwaar er op 24 juni zal worden gestreden om de WK-punten, op Belgische bodem. Achter de schermen zijn de organisatoren ondertussen al druk bezig met de voorbereidingen. In samenwerking met de KNMV is overeen gekomen dat- in het nevenprogramma van de Grand Prix – er een wedstrijd zal gereden worden die mee telt voor het nationaal Nederlands kampioenschap KNMV., voorbehouden voor Nederlandse teams met een nationale KNMV licentie. Zeg maar, de categorie zijspannen Nationalen. Een luxe die we in België niet kennen. Daar naast, wordt er uiteraard ook nog een 'gewone' nevenwedstrijd georganiseerd, waaraan alle anderen (daglicenties, teams uit de liefhebbersbonden, niet gekwalificeerden van de Grand Prix, oldtimers , enz. ) kunnen deelnemen, zodat het in Lommel eind juni, opnieuw één groot zijspanfeest zal worden.
Precies 14 dagen scheiden ons nog van het nieuwe jaar. Veertien, dat is ook precies het aantal WK-wedstrijden dat in 2017 werd verreden. Maandag 18 dec. Het geschikte moment dus om te beginnen aftellen naar Nieuwjaar. Vanaf vandaag tot 31 dec blikken we elke dag terug op één Grand Prix van het afgelopen jaar. Nièt om de winnaars en de toppers nog eens extra in de bloemetjes te zetten dit keer. Maar om van elke Grand Prix één – of enkele – randverschijnselen nog es in de spotlights te plaatsen. Voornamelijk Bélgische randverschijnselen uiteraard, waar op het moment zelf, in het heetst van de strijd vaak weinig of géén aandacht wordt aan besteed, maar die vaak een onopvallend belangrijke rol spelen in het verdere verloop van het seizoen. We beginnen vandaag bij de seizoensopener in Oldebroek, om binnen veertien dagen, op 31 december dus, af te sluiten bij de WK-finale van Markelo.
Het WK-seizoen werd op gang getrapt op Paasmaandag in Oldebroek, waar Stichting Circuit Oldebroek een voorbeeldorganisatie neer pootte. Voor België werd het een dramatisch begin van het wereldkampioenschap 2017. Om te beginnen waren onze coryfeeën Jan Hendrickx en Ben Adriaenssen , de mondiale nummers één en twee van 2016, er nièt meer bij. Of was u dat al vergeten ?