KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
Een heel verschil met vorige week in Lille toen er 11 teams kwamen opdagen. Nu in Tildonk hadden we er 20. We moeten er wel bij zeggen dat er vorige week er enkele naar de VMCF gingen om de herdenking van Patrick " Trikke " Van der Veken mee te maken. Hoe dan ook hadden we schoon volk aan de start in Tildonk en zagen we een mooie en spannende wedstrijd. Wat ons opviel was dat Dave Gorremans & Peter Verlinden nu ook in de kleuren van het GWS team reden. Met andere woorden dus nu vier teams in deze kleuren. We kregen aanvankelijk een aangename dag nadat het er zaterdagavond en nacht nog hevige buien over het circuit waren getrokken en was het circuit perfect berijdbaar. Naargelang de dag vorderde ging het zonnetje wat schuilen wat het in tegenstelling tot vorig jaar eigenlijk tot een opluchting maakte. Toen was het er immers verschroeiend warm.
Het was frisjes en bewolkt voor de start van reeks twee. Bax en Stupelis waren er nu wél terug bij. Er werd een nieuw motorblok gemonteerd en met frisse moed herbegonnen. Vanwege het aangepaste tijdschema hadden de rijders tussen de manches slechts anderhalf uur tijd gehad om te recupereren. Willemsen-Bax namen een vliegende start voor Van Werven-Mans, Vanluchene-vd Bogaart, Brown-Millard , Bax-Stupelis en Hermans-Musset die de openingsheat hadden gewonnen. Door een opstopping in de tweede bocht verzeilden o.a. Veldman, Santermans en Keuben meteen in de achterhoede. Dierckens-Rostingt kwamen na één ronde als zevende door, Sanders-Haller als twaalfde.
Geen Giraud-Mucenieks aan de start van reeks één. De Frans-Letse combinatie was in de warm-up zwaar gecrasht , waarbij co-piloot Mucenieks onder de motor was terecht gekomen, en met hevige pijn aan rug en borstkas werd afgevoerd naar het ziekenhuis. En alsof dàt nog niet volstond , verscheen ook . . . wereldkampioen Etienne Bax niet aan de start. Tijdens de sighting lap gaf het motorblok van de machine van Bax & Stupelis de geest. Duwend teruglopen naar het rennerspark, meer zat er voor beiden niet meer in , in heat één. Uiteindelijk waren ze dus nog met vierentwintig toen het starthek een eerste keer viel. Brown-Millard namen de kopstart voor verrassend onze landgenoot Kristof Santermans. Hermans-Musset volgden op drie, voor Van Werven-Mans, Vanluchene-vd Bogaart , Willemsen, Cermak en Veldman. Sanders-Haller en Clohse-van Hal begon rond plek vijftien aan het karwei, terwijl Dierckens-Rostingt nog wat verderop zaten.
Met 26 teams gingen ze om 16 uur van start, onder een stralende zon en een staalblauwe lucht. Niemand hoefde af te vallen. De wedstrijd diende enkel om de startopstelling voor morgen te bepalen. Onder de 26 teams, zes Nederlanders en vijf Belgen, waarvan er bij de start al meteen twee werden uitgeschakeld voor een topnotering. Als het stof was opgetrokken , bleven de Cermak-broers en Sanders-Haller en Vanluchene-vd Bogaart – in elkaar gehaakt – eenzaam achter in de eerste bocht. Ondertussen hadden Giraud-Mucenieks de kopstart gepakt en dan weet je hoe laat het is.
26 teams hebben zich in Spanje aangeboden voor de derde WK-race van het seizoen 2018,waaronder vijf Belgen en zes Nederlanders. De kwalificaties en wedstrijden kunnen gevolgd worden via live-timing, maar het tijdschema ziet er in Spanje eventjes anders uit dan we gewoon zijn. Vandaag wordt er om 16 uur gekwalificeerd : Een wedstrijdje over 20 minuten plus twee ronden, dat de startvolgorde voor morgen moet bepalen. Morgen dan wordt de eerste manche al verreden om 12.15 uur en de tweede manche om 14.30 uur. Via de gele knop ‘Extra’ gaat u rechtstreeks naar live timing pagina van www.sidecarcross.com
Het is van 2015 geleden dat de driewielers nog es richting zonnige – nou ja – zuiden trokken , om er in Spanje (Malpartida de Caceres) een Grand Prix te gaan betwisten. Binnen enkele dagen zijn de jongens er opnieuw aan de slag. Dit keer op het spectaculaire circuit van Talavera de la Reina, zo’n 120 km ten zuidwesten van hoofdstad Madrid, waar de laatste keer gezijspancrosst werd in 2005. Toen wonnen Sergis-Stupelis er, voor Willemsen-Verbrugge en . . . van de Boomen-van de Wiel. Als we de volledige uitslag bekijken van toen (30 rijders en 30 co-piloten) , dan vinden we nog slechts vier namen terug die, net als in 2005, anno 2018 opnieuw van de partij zullen zijn in Talavera : Daniel Willemsen, Stuart Brown, Kaspars Stupelis en onze landgenoot Kristof Santermans.
Het zijn drukke tijden voor de heren zijspancrossers. Voor de pronostiekers ook trouwens. Amper bekomen van de GP van Castelnau de Levis, waar de drie geblesseerde teams Bax – Giraud – Willemsen alvast lieten optekenen dat ze er alweer staan , dienen de hersenen alweer gepijnigd te worden, met het oog op de Grand Prix van Spanje komend weekend.
Maar eerst nog even terug blikken : In Castelnau werd alvast véél beter gescoord dan tijdens de WK-opener in Oss. Ondanks al het blessureleed, werden de namen van E. Bax, V. Giraud en D. Willemsen gretig ingevuld op de meeste lijstjes . Geblesseerd of niet, het maakte weinig uit. Addertjes onder het gras waren echter het niet scoren van de Engelsman S. Brown, en vooral . . . de vierde plaats van Varik-Daiders. Wie had dàt zien aankomen ?! Enfin, Theo Bollansee was de beste en scoorde een nette 25 op 30, voor Liga Ramone, Thom vd Lagemaat, Sam van Tongerloo en Luc Vanderaa die alle vier volgden op vijf (!) punten achterstand.
Het was hun allereerste optreden dit jaar voor Dylan boussy en Kenny Boxtaele, en beiden maakten meteen hun bedoelingen voor 20185 duidelijk : Winnen, en proberen de MCLB-titel van 2017 te verlengen. De knappe organisatie en het - eindelijk es – betere weer, zorgden er voor dat maar liefst 23 zijspanteams van de partij waren in Velzeke ! De MCLB driewielercategorie heeft de wind in de zeilen !