KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
In een zeer spannende Last Chance, waarin noorderburen Van Werven-Sellis, wegens technische problemen pas in de slotminuten de baan opkwamen, lieten Van Daele-Vandenbogaart vanaf de eerste ronde verstaan dat zij en niemand anders de snelsten waren van deze 'best of the rest'. De Duitser Tommy Morch (bakkenist sleutelbeen gebroken) kwam zelfs totaal niet meer aan rijden toe.
Een lekker zonnetje, een prachtig parcours in een feeëriek natuurschoon decor, AC/DC 's greatest hits die constant door de ferme luidsprekers knallen, lekker Tsjechisch bier , en . . . mooie kwalificatiewedstrijden, betwist door 48 aanwezige teams in Kramolin, bij Nepomuk, in Tsjechië. Wat kan een mens zich nog meer wensen op een zaterdagnamiddag begin juni ?
Bij 'bekijk resultaten' kan je de verwezenlijkingen van onze Belgen, en anderen, op de voet volgen!
Het wordt komend weekend menens in het Tsjechische Kramolin, vlakbij het plaatsje Nepomuk, waar het WK aan zijn vierde wedstrijd van het seizoen toe is . Na drie WK-races is het kaf duidelijk van het koren gescheiden en restten er nog zeven titelkandidaten. En die ontlopen mekaar momenteel niet zo veel. Bij de minste hapering kun je zomaar van een eerste naar een zevende plek wegzakken. En bovendien zien we komend weekend voor de gelegenheid zelfs nog enkele onverwachte gasten meedingen naar een podiumplaats. Spanning ten top dus !
Zijspanteams die zich nog wouden inschrijven om het BK te betwisten op de historische Kesterheide, zijn er aan voor de moeite. AMC Dworp liet ons weten dat de interesse enorm was en het maximaal aantal zijspannen bereikt is. Eerstdaags zullen we de volledige startlijst met een hele resem binnen- en buitanlandse toppers bekendmaken. Voor deze tweede proef is er opnieuw een Holeshot Award die aangeboden wordt door Side Car Service en Sidecarcross.be
We waren dit weekend te gast in Thuin. Een zeer smal parcours . Een goed trainingsparcours maar zeker geen parcours voor een bk op te geven.
Jammer dat er maar 5 combinatie’s aan de start stonden. Team Coen stond aan de start met Sam Van moer ( 16 jr) een dikke chapeau voor zijn prestatie!
ADRIAENSSEN-VERBRUGGE GLORIEUZE WINNAARS.
De tweede manche, verreden in apocalyptische omstandigheden, werd een kolfje naar de hand van Adriaenssen-Verbrugge , die strak sturend, de reekszege en de dagzege op zak staken. Meteen de tweede grote internationale overwinning voor deze combinatie die dan ook met een brede lach van hier tot Tokio, op het dagpodium de bloemen in ontvangst namen.
Bax-Stupelis glijden naar winst.
Ondanks de koude temperaturen en de aanhoudende regen, was de openingsmanche er alvast eentje waaraan je je kon warmen. Met Willemsen - van Gaalen als snelste starters, voor Bax - Stupelis, Hendrickx - Smeuninx, Daiders - Daiders en Adriaenssen - Verbrugge kregen we meteen zowat al het kruim voorin. Wereldkampioen Willemsen leek een beetje afstand te gaan nemen toen een stuurfoutje op het glibberige parcours hem terug wierp naar plaats drie, en even later zelfs naar plaats vier, nadat Willemsen en Van Gaalen in een gladde linkerbocht over de wal schoven. Bax - Stupelis, de nieuwe koplopers slaagden er niet in om meer dan drie seconden weg te rijden van Hendrickx - Semuninx, op hun beurt op een zestal seconden gevolgd door het drietal Daiders, D. Willemsen en B. Adriaenssen.
De laatste tien minuten ontbonden willemsen - van Gaalen nog es al hun duivels, en zetten Daiders opzij, om daarna aan te pikken aan het achterwiel van tweede man Jan Hendrickx, die op zijn beurt slechts een paar seconden verwijderd was van kopman Etienne Bax.
Onder een grijs wolkendek trokken vanochtend 32 sidecarteams de vijfde proef om het Open Duits kampioenschap op gang in Teutschenthal. Teutschenthal, waar overigens later dit jaar de finale van het WK MX1 en MX2 wordt verreden.
De snelste tijd vanochtend kwam op naam van D. Willemsen - K. Van Gaalen, doch dit had nogal wat voeten in de aarde. Een eerste poging om een snelle ronde te zetten werd gedwarsboomd door een tragere rijder, een tweede poging even later eindigde in een botsing met een gestrande rijder, waarna de negenvoudig wereldkampioen in ijltempo letterlijk enkele zaken terug diende recht te trekken aan zijn gehavende WSP-combinatie. Tijd om een nieuw nummerbord te monteren was er niet meer, want de tijdstraining ging ondertussen de slotminuten in. Precies voldoende voor Willemsen en Van Gaalen om op de valreep nog de snelste tijd te klokken, ruim een seconde sneller dan Bax - Stupelis en Hendrickx - Smeuninx. Met Adriaenssen - Verbrugge op vijf, Hendrickx - Liepins op zes, Santermans - Bielen op elf en Clohse - Godau op twaalf versierden overigens alle aanwezige Belgen een plaatsje op de eerste startrij.
Tegeneover gisteren waren er enkele teams niet bij zoals Descheemaecker - Sabbe, maar waren er anderen dan net wel aanwezig zoals het gelegenheidsduo Frank De Groodt - Bart Verbrugghe. De Groodt-Verbrugghe kwamen als eerste uit de start gevlogen, Coen-Bosmans en Huys-Verbrugghe waren de achterkomers. Al in de eerste Ronde konden Huys-Verbrugghe Coen-Bosmans te grazen nemen ook Latré-Versnick (die achterkwamen na mindere start) en Vanleeuw-Vanlerberghe , Het fixall team Viane-Serpieters konden allemaal voorbij Coen-Bosmans gaan.