KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
Passagierswissels komen wel vaker voor in het mondiale zijspancrosswereldje. Nood breekt wet is dan ook een harde realiteit op het hoogste niveau in deze sport. We hebben in het verleden al vaker es de wenkbrauwen gefronst bij sommige veranderingen bij bepaalde teams, maar deze keer was het toch maar goed dat we stevig op een stoel mèt leuning zaten toen we dit nieuws vernamen : Daniël Willemsen rijdt de drie volgende Grand Prix met . . . Lauris Daiders, nota bene de vice-werldkampioen van vorig jaar !
Het BK zijspancross, heeft, net als de volledige Belgische motorcross-wereld trouwens, dit jaar te maken met een bijzonder grillig verloop. En daar zijn in hoofdzaak de weermakers de grote schuldige aan. Ook de voorziene BK-wedstrijd van nu zondag in Herzele gaat, wegens overvloedige regen niet door. Misschien jammer voor de organisatoren, maar voor de rijders is dit eerder een geluk bij een ongeluk..
De gevolgen van de GP in het Franse Lacapelle Marival zijn niet min voor negenvoudig wereldkampioen Daniel Willemsen.
Willemsen, die in de eerste GP van het seizoen reeds zijn oorspronkelijke co-piloot H. Kurpnieks zag uitvallen met een polsblessure, vond daarna in de persoon van Kenny Vangaalen de geschikte vervanger, en is sinds half april bezig aan een razende achtervolging op WK-koploper Etienne Bax. Of Kenny Vangaalen het seizoen zal kunnen afwerken aan de zijde van D. Willemsen, is momenteel ten zeerste de vraag. Vangaalen blesseerde zich zondag namelijk aan de knie, en die blessure lijkt ernstiger dan aanvankelijk gedacht.
Na de pauze, en een flinke bui die het stof wat bluste, werd er onder zonnige omstandigheden opnieuw van start gegaan. Bax-Stupelis startten nu op kop, rukten zich in de openingsronden al los, en wonnen onbedreigd deze tweede heat. Lange tijd leek het erop dat Hendrickx-Liepins probleemloos tweede gingen worden, tot ze in een diep spoor de motor even lieten afslaan, en 'm daarna terug uit versnelling dienden te duwen om 'm opnieuw te starten. Dat was net voldoende tijd voor Jan Hendrickx-tim smeuninx om voorbij te razen naar plek twee, en voor de slecht gestarte Daniel Willemsen om aan te sluiten.
Geen houden terug aan de Nederlanders, die van bij de start meteen de eerste drie plaatsen inpalmden : Willemsen-van Gaalen op kop, verrassend Derks-Bax op twee en Bax-Stupelis op drie. Bax-Stupelis zagen de bui hangen, schoven al na één ronde door naar plaats twee, maar slaagden er niet in een ontketende Daniel Willemsen tot de orde te roepen.
Bij 'bekijk resultaten' kan je de verwezenlijkingen van onze Belgen, en anderen, op de voet volgen!
Slechts 28 teams in het charmante Lacapelle, vlakbij het sprookjesachtige Rocamadour, wat bij elke doorwinterde toerist de nodige romantische herinneringen moet oproepen.
28 teams betekende meteen dat iedereen gekwalificeerd was, en dat was voor sommigen meer dan terecht, enkele en alleen op basis van moed en doorzettingsvermogen. De afwezigen hadden, zoals in 99% van de gevallen, dus weer es ongelijk.
Een dag nà de veldslag van Genk, scheen vanaf 's ochtends opnieuw een waterachtig zonnetje over de Horensbergdam. Een veldslag waarin uiteindelijk naast glorieuze winnaars Willemsen-Van Gaalen, enkel Adriaenssen-Verbrugge overeind bleven uit het lijstje favorieten. Zij werden dan ook verdiend één en twee, terwijl Joris Hendrickx, na een hapering in reeks één, nog de derde plaats uit de brand sleepte in het dagklassement.
Voor de boom die zondagmiddag werd geplant op de Horensbergdam, in aanwezigheid van de zijspancross-tenoren en FIM-afgevaardigden (in het kader van 'Red de Motorcross') , was de gietende regen een goeie zaak. Voor het circuit daarentegen betekenden de grote hoeveelheden neerslag een kleine ramp. Kort na de start reeds raakten de broers Millard die op de zevende plaats lagen, muurvast in de tweede bocht. Brown-Chamberlain en Vandaele-Vandenbogaart knalden erbovenop en meteen was de weg totaal versperd voor de 21 achterop komende teams. Het kluwen van machines, rijders en bakkenisten was bijlange na nog niet ontward als "de zes ontsnapten" Willemsen-Eggink, Willemsen-Van Gaalen, Bax-Stupelis, Adriaenssen-Verbrugge, Hendrickx-Liepins en Hendrickx-Smeuninx zich opnieuw aanboden op de cruciale plek. Een sleutelmoment in de wedstrijd werd het : Hendrickx-Smeuninx gingen overkiop, Hendrickx-Liepins reden zich vast en Bax-Stupelis mochten de pits in met elektrische stoornissen en ginen even later overkop waardoor ze puntenloos bleven. De drie overgeblevenen vooraan, Willemsen-Van Gaalen, Willemsen-Eggink en Adriaenssen-Verbrugge waren meteen zo goed als zeker van hun top drie plaatsje. Hendrickx-Liepins en Hendrckx-_Smeuninx schudden uiteindelijk nog een formidabele remonte uit hun mouw, maar tegen dan waren de prijzen vooraan uiteraard reeds verdeeld.
Bij 'bekijk resultaten' kan je de verwezenlijkingen van onze Belgen, en anderen, op de voet volgen!
Eindelijk is het zover. De dag van de waarheid is aangebroken. En dat zullen ze geweten hebben daar in Genk. Sedert middernacht is het er al aan het regenen, en het stoffige circuit van gisteren is veranderd in een glibberige, modderige glijbaan. Allesbehalve ideale omstandigheden dus.
Ondertussen hebben de oldtimer-twinshocks en de support class reeds hun eerste manche afgewerkt. In de support class was een hoofdrol weggelegd voor de Belgische equipes Descheemaecker-Sabbe, Corthouts-Corthout, Vanluchene-dHondt en Dierckens-Kint, die de kopstart hadden genomen.