KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
Net geen 20 karren aan het starthek bij de sympathieke organisatie van MX Taem Verhulst, MC Samen Sterk. Wij van sidecarcross.be worden daar telkens zeer warm onthaald, waarvoor onze oprechte dank
Verslag, resultaten, foto's en tussenstand (extra) onder de gekende gele knoppen
Als een duivel uit een doosje schoten Jan Hendrickx en Ben van den Bogaart opnieuw als snelsten uit de startblokken voor Willemsen-Bax , én Giraud-Musset die dit keer wél goed bij de les waren. Ook Hermans-Van Gaalen en Van Daele-Cermak bevonden zich in de top vijf. Bax-Stupelis zaten middenin de stofwolk op plaats twaalf. Vooraan deden Hendrickx-van den Bogaart er alles aan om hun leiderspositie te verdedigen, maar met de jagende Giraud – geruggesteund door bijna 10 000 schreeuwende Fransen - op komst, was dit onbegonnen werk. In de vierde ronde verried een oorverdovend lawaai langsheen de omloop dat er een nieuwe leider was. Giraud-Musset kregen van dan af vleugels en rukten zich los van elke concurrentie. Bax-Stupelis rondden een perfecte inhaalrace af op plaats twee. Jan Hendrickx verdedigde met succes zijn derde plaats en dat volstond eveneens voor de derde plek in het dagklassement. Willemsen-Bax werden kort achter Hendrickx, vierde. Daarna was het even wachten op vijfde man Stuart Brown.
Een hevig onweer in de vroege zondagochtend zorgde ervoor dat de warm-up in Iffendic een modderig zootje werd. Slechts 15 teams voelden zich geroepen de baan in dergelijke omstandigheden te verkennen. Onder hen, één dappere Belg : Jason Van Daele.
Tegen de start van reeks één scheen de zon terug boven Iffendic en het circuit lag er alweer een heel stuk beter bij.
Het was verrassend de geblesseerde Jan Hendrickx die resoluut de kopstart nam voor Etienne Bax, Daniel Willemsne, Brett Wilkinson, Marvin Vanluchene, Stuart Brown, en op zeven Valentin Giraud die meteen kon beginnen aan een ferme inhaalbeweging.
Het blijft onbegrijpelijk dat, net als in Oldebroek eerder dit jaar, ook hier ‘slechts’ 32 zijspanteams komen opdagen om er in Iffendic te kunnen racen op één van die verschillende wondermooie banen die er her en der zijn in Frankrijk. Kunnen crossen op een mooie en prachtig verzorgde baan, het lijkt – raar maar waar – steeds minder rijders aan te spreken. Een kwalijke trend, want op die manier gaan er vroeg of laat ook organisatoren beginnen afhaken, als de opkomst niet meer bevredigend is. Gelukkig maakten zij die er wél zijn in Iffendic, er wél een mooi kijkstukje van vandaag.
In de pre-kwalificatie al dienden de twee reservisten te worden aangeduid, en die twijfelachtige eer viel te beurt aan de Franse equipes Raymond-Bomberault en eeuwige doorzetter Patrick Girardin en Johny Badaire.
Voor zij die niét naar Iffendic zijn afgereisd - en die, zoals het àltijd is met de afwezigen, uiteraard ongelijk hebben - is de Grand Prix te volgen via live-timing. Een ingewikkelde multimediale samenwerking over de grenzen heen tussen www.sidecarcross.com en www.sidecarcross.be - en waar wij zélf weliswaar geen jota van snappen, doch dit geheel terzijde - zorgt ervoor dat zowel de kwalificaties als de wedstrijdne morgen te volgen zijn.
Aangezien er slechts 32 teams aanwezig zijn in Iffendic, wordt er vandaag in één groep gekwalificeerd, en wel om 16 uur. Daarvoor, om 13 uur vindt de pre-kwalificatie plaats, waarin meteen al de beslissing valt wie de 2 reserve-rijders zullen zijn. Morgen vinden de eigenlijke WK-manches plaats om 13.30 uur en om 16. uur. Allemaal te volgen via onderstaande link dus.
Net zoals de Belgische zijspanteams, had onze filmcrew vorig weekend te lijden onder blessureleed. Rudi lag en ligt nog steeds in de lappenmand, Filip kon er door omstandigheden ook niet bij zijn. En dus trok er een one-man-crew, zonder veel toeters en bellen (geen gorpo's, stabilizers, sliders, drone, ....) maar enkel een XA20 en statief naar Genk. Geniet nog even mee van de wederopstanding van Daniël Willemsen en het intense geluk voor de eerste GP winst van Robbie Bax!
Gematigd optimistisch - om het es in politieke termen uit te drukken - trekken onze nationale helden op drie wielen straks richting spektakelcircuit 'Chambre au Loup', in het Normandisch/Bretoense Iffendic, waar hen niet alleen een motorcross-circuit wacht om U tegen te zeggen, maar ook de zomerzon blijkbaar snode plannen heeft met rijders en co-piloten komend weekend. Onze landgenoten werden afgelopen weekend door Dame Fortuna niet gespaard, voor eigen volk. In zoverre zelfs, dat er op zondagavond in Genk de nodige vrees ontstond of we , na het wegvallen van onze Champ Ben Adriaenssen, straks in Iffendic nog méér Belgische toppers zouden dienen te missen. Ondertussen is de hemel gelukkig opgeklaard (heb je 'm ?), en zaterdag stààn onze jongens er weer , in Normandië, vlakbij de stad Rennes.
Jan Hendrickx leek er het ergst aan toe zondag jl. in Genk, maar een telefoontje op woensdagavond naar de Belgische oostkantons , bracht meer duidelijkheid. Jan Hendrickx : "In het ziekenhuis werden geen nieuwe breuken vastgesteld, en mijn schouder is ook niet uit de kom geweest. Wel werd er (lacht) - raar maar waar - een oude breuk in mijn schouder geconstateerd , waar ik tot op heden eigenlijk zelfs geen weet van had. enfin, om het kort te houden : Mijn beide schouders zijn eigenlijk flink gekneusd, en ook enkele ribben zijn gekneusd, of gebarsten - da's niet geheel duidelijk. Ik loop nu rond met beide schouders, én ribben, helemaal ingetaped. Ik heb op die manier vanavond al voorzichtig een mountainbike-tochtje proberen te doen, en dat is me niet tegen gevallen. We reizen dus af naar Iffendic, en gaan er , twee dagen voor mijn 33ste verjaardag, alleszins het beste proberen van te maken."
Het kon niet beter beginnen voor de Belgen in reeks twee : Vanluchene-Soenens alwéér op kop, voor Hendrickx-Mucenieks , gevolgd door drie Hollandse equipes D. Willemsen, E. Bax en K. Hermans. De Fransman giraud zat er als zesde eveneens goed bij. In de tweede ronde al ‘vloog’ Jan Hendrickx over de Horensbergdam én over Marvin Vanluchene naar de koppositie. Helaas , niet voor lang. Even later ging onze Belgische kampioen kopje over, startte wel nog opnieuw maar greep constant naar zijn schouder. Hendrickx eindigde teleurgesteld 24ste en zocht meteen het ziekenhuis op.
Voorin de wedstrijd nam Etienne Bax als snel de maat van Vanluchene-Soenens, waarna de WK-leiders door stoomden naar een onbedreigde zege. Willemsen-Bax werkten zich op naar twee, en zaten meteen safe voor de eindzege in de Grand Prix, ondanks Giraud-Musset (derde) nog dicht in de buurt kwamen. Het jongerenduel tussen Vanluchene en Hermans, werd met nog tien minuten te gaan, beslecht in het voordeel van de jonge hollanders, en dat betekende voor de 18-jarige Koen Hermans-Kenny Van Gaalen meteen hun eerste WK-podium. En als je ’t ons vraagt, dan zal het zeker ook niet het laatste zijn.
Ze dronken een glas, ze deden een plas, en . . . alles bleef zoals het was. Niets is beter van toepassing op reeks één als dit oeroude vlaamse spreekwoord. Vanluchene-Soenens namen de kopstart voor Giraud-Musset, Willemsen-Bax, Van daele-Valcke en Hendrickx-van den Bogaart. Bax-Stupelis crashten in de eerste bocht, en mochten herbeginnen vanaf plaats 26. Reuzezaak voor Giraud dus, die echter in de vierde ronde bovenop de gecrashte koploper Vanluchene knalde, en eveneens opnieuw kon herbeginnen vanaf plaats 24. Bax-Stupelis was ondertussen opgerukt naar 16. Jan Hendrickx , die kort daarop doorstootte naar plaats twee nà de nieuwe leider Daniel Willemsen, kon een reuzezaak doen , maar slaagde er niet in de oude krijger te verschalken en bleef hangen op twee. Van Daele-Valcke werden na een gigantische strijd met Hermans-Van Gaalen knap derde, voor . . . Bax-Stupelis die vierde werden in een sprintje met Koen Hermans. Synthese van het verhaal : Bax-Stupelis crashen in de start, moeten helemaal van achteraan terug beginnen, maar doet finaal – met dank aan hun rechtstreekse concurrenten Giraud en Hendrickx, de beste zaakjes. Zo kun je wereldkampioen worden.