KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
Zaterdag jl. deed viervoudig Belgisch kampioen zijspancross Jan Hendrickx, geruggesteund door zijn fanclub , zijn naam als ambassadeur van de Belgische zijspansport opnieuw alle eer aan. De jaarlijkse opstapdag was er alweer eentje om duimen en vingers bij af te likken. en dàt deden de meeste aanwezigen dan ook. Bijna letterlijk zelfs. Velen stonden al kwijlend in de rij te wachten om toch maar plaats te kunnen nemen aan het stuur of in het bakje van één van de talrijk aanwezige zijspancombinaties. De VMC en de WSP constructeurs waren van de partij, en er kon duchtig getest worden. Zowel toekomstige als ex-zijspancrossers en co-piloten vonden de weg naar het Kempische Tongerlo, en voelden hun zijspancross-hart kloppen als nooit tevoren. We liepen er zelfs een Grand Prix-zijspanrijder tegen, die . . . enkel en alleen maar wou bakkenisten, en absoluut niet zélf wou rijden met één of andere machine. Vanuit iedere federatie zagen we rijders en bakkenisten, zodat het uiteindelijk één grote verbroedering werd van de Belgische zijspancrossfamilie. Mooi toch. Zelfs enkele van de BMB-Inters - en niet van de minsten ! - waren van de partij, om te snoepen van het zijspancrossgevoel.
We zagen dan ook niks dan gelukkige gezichten in Tongerlo, en naarmate de avond vorderde leek het wel alsof iedereen er met het uur gelukkiger uitzag. Of zou daar een andere reden voor geweest zijn. De foute after-party duurde als vanouds tot in de vroege uurtjes, en tussen pot en pint werd - tussen ons gezegd en gezwegen, weet je wel - vernomen wie volgend jaar precies met wie aan de start zal verschijnen. Aangezien we bij sidecarcross.be niet de gewoonte hebben op dronkemanspraat te verkopen - of altans toch niet op de site - wachten we maar rustig af tot de diverse teams de tijd rijp achten om zelf naar buiten te komen met het 'officiële' nieuws welke motor, welk frame en welke co-piloot er worden uitverkoren om in 2016 mee op jacht te gaan naar een zo groot mogelijke WK-puntenbuit. In afwachting genieten we bij de foto's van de opstapdag van team Hendrickx-van den Bogaart nog wat na van de laatste stuiptrekkingen van het seizoen 2015.
Net zoals vorig jaar nu ook weer een reeks zijspannen solo in Ravels. Er waren 11 piloten die het aandurfden om solo te rijden met een zijspan. Onder al die deelnemers ook onze WK topper Jason Van Daele en IMBA kampioen Nick Janssens alsook organisator Glenn Cools die ook al z'n eerste stappen in het WK zette afgelopen jaar maar dan afgeremd werd door kwetsuren. Ook onze VLM kampioen Stan Goeyvaerts wou dit proberen. (Verslag: Jo Nijs)
Bij aanvang van de trainingen was het echt een mistig weertje en dit zou tot haast tot de middag blijven aanhouden. Jammer voor de organisatoren die een mooi circuit hadden uitgetekend dat de opkomst van de solo piloten echt aan een bedroevende lage kant lag. De sociale media ( Facebook en Twitter ) zijn leuke items maar ook dooddoeners en die lagen hiervoor mede aan de basis. Maar een echte hoogdag voor de zijspannen kregen we in de Gilseinde in Ravels. 21 teams bij de licentiehouders, 18 teams bij de mechaniekers, 29 teams in de gemengde wedstrijd en 11 piloten die het solo aandurfden met een zijspan. Onder al die deelnemers ook enkele toppers die aan het WK en BK deelnemen. Ook enkele die zelfs zes reeksen wilden rijden en daar ook in slaagden maar wel helemaal doodop waren na afloop van deze knappe dag. (Verslag: Jo Nijs)
Deze zaterdag is het weer zover, de alomgekende opstapdag van Jan Hendrickx met aansluitend de legendarische 'Foute Party'! In Tongerloo staan er vanaf 13:00 tal van motorcross zijspannen te wachten op al wie het aandurft. Het zal er, naar jaarlijkse gewoonte, een heuse vedettenparade worden. Wereldkampioen Etienne Bax, 10-voudig Wereldkampioen Daniël Willemsen, Team België (Hendrickx, Vandaele, Vanluchene), IMBA kampioen Janssens, VLM kampioen Goeyvaerts, Ken De Dijcker, André Vromans en anderen hebben hun aanwezigheid reeds bevestigd. Om 16:00 nemen deze heren even een kleine pauze om handtekeningenjagers van dienst te zijn. Voor de kleinsten onder ons staat er een springkasteel en ook een speciaal aangelegd mini-parcours. Wie de nieuwe VMC modellen 2016 wil testen is hier ook aan het juiste adres, tijdens de opstapdag is Side Car Service aanwezig. Rond 21:00 maken de ronkende motoren dan plaats voor wel hééél foute muziek :-)
Op de Kolis in Sint-Huibrechts-Lille was de eerste van de 3 najaarscrossen binnen de rangen van de VLM. Veel en schoon volk voor de teamtrofee in de soloklassen maar ook 13 teams voor de zijspannen. Enkele gelegenheidsteams maar ook weer een stoelendans bij een paar van de vaste teams. De Belgische kampioen Stan Goeyvaerts trad opnieuw aan met z'n maatje van het begin van het seizoen, Yan Hereygers. Thomas Smeuninx ging in het bakje staan bij Ben Segers en Levi Vaes stond bij Walter ( de vader van Sabrina ) Van Calster in het bakje. Kwamen ook afgezakt Bart Van Den Bulck & Jurgen Huysentruyt. Het was frisjes toen de trainingen werden aangevat maar dat zou in de loop van de dag stukken beter worden. Geen verrassing dat Stan & Yan de snelste tijd neerzette maar de plaatsen twee en drie waren voor Walter Van Calster & Levi Vaes en Bart Van Den Bulck &Jurgen Huysentruyt. Vier was voor JimmyVaes & Joeri Heleven en vijf voor Nicky Gielkens & Nick De Schepper. Dit alles binnen de 5 seconden. Na de trainingen besloten Wim& Dennis Derboven niet aan de wedstrijd deel te nemen. Dennis voelde zich niet al te lekker in zijn vel. (Verslag: Jo Nijs)
De spanning was te snijden voor de start van reeks drie, waarin er voor de Belgen absoluut niks fout mocht lopen, om hun kansen gaaf te houden. de Nederlanders konden, met een resultaat op overschot, zich een foutje permitteren. Hendrickx nam meteen het heft in handen en liet onmiddellijk zijn naast achtervolgers Giraud, Riim, Hermans en Brown in de steek. Vanluchene startte als negende, maar lag na vier ronde al op plaats vijf. Bax volgde op zes als zijn schaduw. Op dat moment was België zelfs virtueel winnaar van de Sidecarcross of Nations, doch een ronde later sloeg voor België het noodlot toe.
De tweede reeks werd gewonnen door Willemsen-Beunk, voor Vanluchene-soenens en Wilkinson-Kirwin die in het begin eventjes op kop hadden gereden. Hermans-van gaalen reden vanaf de tweede startrij naar plaats vier. De Tsjechen Cermak en Cerny scoorden in blok uitstekend. Van Daele-D'Hondt, die hun machine niet aan de praat kregen, en van start gingen met de motor van Jan Hendrickx, finishten na een valpartij, alsnog als tiende, maar werden achteraf gediskwalificeerd. In de uitslag schuift aldus iedereen vanaf plaats tien een plaatsje naar voor.
België leidt !
Het was geen race voor hartlijders, zo vlak voor de middag. Belgisch teamleider R. Loodts opteerde ervoor om Van Daele-D'Hondt vanaf rij 1 te laten vertrekken. Hendrickx-van den Bogaart moesten zich zien te redden vanaf rij twee. Nederland deed het andersom : Hun snelste team, Bax-Stupelis op startrij één en Willemsen-Beunk daar vlakachter op rij twee. Eens de stofwolken opgetrokken in de eerste bocht fronsten velen de wenkbrauwen : In de eerste bocht waren Willemsen-Beunk, Bax-Stupelis, Hendrickx-van den Bogaart en Brown-Chamberlain in mekaar gehaakt. Giraud en Mucenieks stonden aan het starthek nog te prutsen aan hun weigerende machine. Vooraan had Van Daele resoluut de kop genomen voor de Est Riim, de Fransman Hydulphe, de Italiaan Pozzi, en de Brit Wilkinson. Mannen die je niet meteen voorin verwacht. Hendrickx passeerde na één ronde als elfde, Bax als veertiende en Brown en Willemsen resp. als 23ste en 24ste. Giraud had uiteindelijk zijn KTM aan de praat gekregen en volgde op bijna één ronde als allerlaatste.