KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
Nadat vorig weekend alle Belgische liefhebbersfederaties de motoren reeds lieten ronken, en ook onze noorderburen aan hun Open Nederlands kampioenschap begonnen, is het zondag de beurt aan de BMB om het motorcross-seizoen 2017 te openen. En meteen komen in Moerbeke-Waas àlle categorieën aan de start, inclusief de zijspannen die er 2 manches van 20 minuten + 1 ronde voor de wielen geschoven krijgen. Een wedstrijdduur die trouwens geldt voor alle categorieën in 2017 !
Ondanks de mooie vooruitzichten en al de inspanningen die de organisatoren hadden geleverd viel het openingsweekend der liefhebbersbonden in extremis, toch nog in het water. De mens en de natuur, het zal waarschijnlijk een eeuwige strijd blijven.
Heel wat rijders kozen dan ook het zekere voor het onzekere, en dat was te merken aan het aantal deelnemers : In Meldert-Lummen (VLM, zie verslag Jo Nijs elders) werkten negen teams één manche af. Ook in Bouwel (VMCF – 6 deelnemers) diende de wedstrijd na één manche te worden gestaakt. Enkel bij MCLB (Overslag) , slaagden zes teams er in de beide manches af te werken.
Een flink pak volk, goed berijdbaar circuit, mooi weer en spannende races waren de ingrediënten van de ONK-seizoensopener in Lochem , waar de Hollanders aan het langste eind trokken, maar de Belgen eveneens bij de pinken waren.
De eerste manche leek het Husqvarna AMS-team van Van Daele-van den Bogaart de zege naar zich toe te halen, tot in de finale een gedubbeld rijder hen de weg versperde, en de Belgische dakwerker lijdzaam moest toezien, hoe Bax-Musset van de situatie profiteerden om de leiding over te nemen. Van Daele, nog kampend met de naweeën van een hand operatie , kon terugblikken op een ijzersterke manche en liep als tweede binnen. De 17-jarige Julian Veldman werd met zijn derde plek alvast de revelatie van de dag. Santermans-Daiders hielden er met hun vierde plek eveneens flink de pas in, voor Wilkinson, de broers Visscher en Stuart Brown. Daniël Willemsen, die lange tijd derde zat, viel ver terug door problemen met de dodemansknop, maar knokte zich daarna nog terug naar acht. Jongelingen Koen Hermans en Nick Janssens vielen vroeg weg met radiatorproblemen
Hadden we in onze voorbeschouwing nog gehoopt op een hoger aantal deelnemers dan vorige week in Lommel dan bleek dit ijdele hoop. We waren immers op vrijdagnamiddag nog een kijkje gaan nemen op het circuit en het lag er prima bij. Zaterdag tijdens het JMS gebeuren van alles ook nog picobello in orde en konden de wedstrijden onder hele normale omstandigheden afgewerkt worden. Ook de vrije trainingen die nadien nog volgden konden netjes gereden worden maar dan was er 's avonds nog een ware zondvloed die over het circuit raasde. Wat we dan ook meteen vreesden werd werkelijkheid. De sociale media en meer bepaald Facebook speelde dan weer de tam tam. Jammer voor de organisatoren want die werkten alsof hun leven er vanaf hing en konden op zondagmorgen een heel goed berijdbaar circuit aan de toch aanwezige piloten en teams aanbieden. Dat het er maar een goede 160 waren over alle reeksen samen waren maakte de pil des te zuurder. Als we in ogenschouw nemen dat er in de twee voorgaande wedstrijden bij de inters telkens ruim over de 40 piloten aanwezig waren en dat het er nu maar 9 waren noem ik wraak roepend. Dat ik me dan de vraag stel of het voor de organisatoren nog wel de moeite loont om in te richten is en dat de piloten eens in de spiegel moeten kijken en zich zelf de vraag moeten stellen of ze crossers zijn of dat ze een andere sport zouden moeten gaan doen. In ieder geval kregen we toch leuke wedstrijden en waren de aanwezigen in hun nopjes met het aangeboden circuit en hadden ze allemaal lovende woorden over voor de organisatie.
Alvorens volgende week (Moerbeke-Waas 11 maart) het BMB zijspancross seizoen van start gaat , trapt men in Nederland een weekje vroeger de motoren aan. Het Open Nederlands Kampioenschap (kortweg ONK) van de KNMV-federatie begint zondag 5 maart, in Lochem, woonplaats van tienvoudig wereldkampioen Daniel Willemsen. Ook een flink pak Belgen trekken er naartoe. Het feit dat de eerste Grand Prix van 2017 in Oldebroek (17 april) op een zandbaan wordt verreden, zal daar niet vreemd aan zijn.
De Nederlandse federatie KNMV heeft haar zijspancross competitie flink opgewaardeerd : Een kalender met zes wedstrijden waar telkens een ferme prijzenpot te verdienen is , én daarbovenop een meer dan behoorlijke bonus voor de top vijf van de eindstand van het kampioenschap. Het is dan ook niet verwonderlijk dat zich voor de eerste wedstrijd, zondag in Lochem reeds 30 teams hebben aangemeld, waaronder negen Belgen ! Van de top tien van het WK 2016 hebben zich overigens zes teams aangemeld voor Lochem.
De VLM-federatie is komende zondag al aan haar derde wedstrijd van het seizoen toe en trekt daarvoor naar Meldert ( Lummen ) voor een organisatie van het MX Rush Team. Ook de twee andere Belgische liefhebbersfederaties met een zijspancategorie in hun rangen trappen komende zondag het seizoen 2017 op gang. VMCF zag enkele weken geleden hun seizoensopener de mist ingaan door het slechte weer, maar komende zondag lijkt er in Bouwel (Grobbendonk), nabij de autosnelweg E 313 nu toch definitief gestart te kunnen worden. VMCF is trouwens ook de federatie die rijders afvaardigt naar de Europese IMBA-wedstrijden die later op het jaar worden verreden.
MCLB heeft de verstandige beslissing genomen om niet meer voor de strategische datum van 1 maart naar buiten te treden en opent komende zondag waar het eind 2016 is geëindigd, namelijk in het Oostvlaamse Overslag (bij Wachtebeke). Op de zandomloop in Overslag kan quasi het ganse jaar door worden gecrosst zodat er geen twijfel moet over bestaan dat deze openingsrace voor de hoofdszakelijk in West- en Oost-Vlaanderen actief zijnde MCLB-federatie opnieuw een flink aantal piloten naar buiten zal lokken.
Van de nieuwe motorcross-federatie ( VBM ) die afgelopen winter zou worden opgericht en eveneens zijspannen op haar programma zou plaatsen hebben we momenteel nog geen nieuws ontvangen en ook geen wedstrijdkalender zien verschijnen. Of er daar dus al of niet gecrosst wordt in 2017 is ons momenteel nog een raadsel.
Langs deze weg doen we graag nog eens een oproep naar organisatoren van zijspancrosswedstrijden om tijdig de affiche en wat info over hun wedstrijd door te mailen naar " info@sidecarcross.be " zodat www.sidecarcross.be ook in haar 15de jaargang opnieuw de nodige aandacht kan besteden aan de gebeurtenissen in het Belgische zijspancrosswereldje. Doen !
Lommel was de tweede plaats van afspraak voor de teams en de VLM federatie op de alom bekende Heeserbergen of zoals de piloten wel meermaals in de mond nemen Lommelwood. Officieel moeten we spreken van het " Stedelijk Motorcross Centrum " Lommel. Plaats waar al menige spannende wedstrijden om de WK titel bij de solo's werden uitgevochten. In 2017 gaat het ook het strijdtoneel worden voor de Belgische manche in het WK zijspannen. Jammer genoeg voor BeTeMo Arendonk, de organisatoren, kwam er slechts één team opdagen dat op 9 juli 2017 daar om de WK punten zal strijden. Ook was het jammer dat er gelijktijdig een trainingsweekend was voor de zijspannen in het Franse Londinieres doorging. Plaats waar een aantal Belgische teams naartoe trokken en ook plaats waar het stukken warmer was dan op de vlakte van Lommel.
Zoals we vorige week al schreven, het circuit in Helchteren was ruim en breed genoeg om spektakel te bieden. Maar blijkbaar waren er mensen die er anders over dachten. Op zaterdag morgen bij aankomst op het circuit kwamen de mensen van MC De Vrijheid tot de vaststelling dat er vandalen in de vrijdagnacht aan de gang waren geweest. De koorden waren over een heel stuk van het parcour aan elke paal doorgesneden, de linten over gerukt of ook doorgesneden. Schandalig dat het werk van de tachtig jarige opa Vermijl die zich daar voor een heel groot gedeelte mee bezig gehouden had zo teniet werd gedaan. Later kwam dan aan mijn oren dat er mensen die in de buurt wonen de crossers als marginalen en zigeuners bestempelen. Marginalen en zigeuners die geen respect hebben voor eender wat maar blijkbaar zijn er dus andere mensen die geen respect hebben voor mensen die het goed menen en niet enkel voor de cross. Ook voor de omgeving, op maandagavond of ten laatste dinsdag middag is er niks meer te merken van de wedstrijd en is alles weer netjes opgeruimd. Dit moest me toch even van het hart.