KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
Er was véél belangstelling voor de Nederlandse Grand Prix afgelopen weekend. Wat in België niet kon de afgelopen jaren, kan bij onze noorderburen wel : Twee regionale televisiezenders waren aanwezig in Oldebroek en ook de nationale sportzender bij uitstek, NOS was er. Een paar uur na de race kon je reeds hun verslag bekijken op televisie in het programma NOS Sport. Zie de gele knop 'Extra' . Na wat wielernieuws en hockeynieuws, komt er een deskundig verslag over de openings Grand Prix .
En om bij onze noorderburen te blijven : Ook Jaap Oosterman bleef vandaag niet bepaald bij de pakken zitten. Zijn verslag vind je bij de gele knop 'resultaten'. Kijken en nagenieten maar !
Wilkinson-Chamberlain waren nu de verrassende kopstarters van dienst maar zagen in de tweede ronde al Hermans-van Gaalen langszij komen. Koen Hermans probeerde te ontsnappen maar kreeg reeds in de vierde ronde Bax en Musset op bezoek , die een ronde later de koppositie overnamen en die daarna niet meer af stonden. Hermans zag een zekere tweede plaats verloren gaan, toen in de laatste ronden zijn motorblok alle power verloor, en ie terugviel naar een teleurstellende achtste plaats. Op die manier werd Wilkinson toch nog tweede, voor de Fransman Giraud die in de allerlaatste ronde de sterk rijdende Zwitser Andy Burgler een plekje terug wees. Krsitof Santermans werd op vijf , na een zware strijd opnieuw de beste Belg, voor Brown en Willemsen.
Naast toppers als Vandaele en Daiders, stonden ook Nederlanders D. Willemsen, J. Veldman en G. Van Werven op rij twee om te starten. De noorderburen hadden echter ook nog andere ijzers in het vuur, want Bax-Musset en Hermans-van Gaalen konden vanaf rij één vertrekken. In de eerste bocht ontstond meteen al een massale crash met als voornaamste slachtoffers de broers Visscher, die mochten inbinden. Van Daele-vd Bogaart, Veldman-vd Putten, en de broers Janssens, konden helemaal achteraan op grote achterstand aan het verhaal beginnen.
We waren al toe aan de vierde wedstrijd om het BK bij de zijspannen binnen de VLM rangen in een reeks van 15 om de titel op Paasdag in Lummen. We moesten het wel doen zonder de kleppers Nick& Glenn Jansssens en Stan Goeyvaerts & Jimmy Van Gennip. Nick & Glenn konden zich op zaterdag knap kwalificeren voor de GP in het Nederlandse Oldebroek door middel van een hele knappe zesde plaats tijdens de kwalificatie reeks van groep A . Ook de voorlopige leiders in het BK, Stan & Jimmy, waren in Oldenbroek aan de slag maar dan een stuk minder fortuinlijk. Op een kwalificatie plaats rijdend werd Jimmy geraakt aan de arm door een Russisch team dat er bovenop sprong. Arm gebroken en over and out. Maar niet getreurd, er was nog genoeg schoon volk aanwezig om er een leuke wedstrijd van te maken. Terug aanwezig, Glenn Van Der Schraelen & Peter Verlinden, na hun crash in Arendonk. Ook Larris Hendrickx nu met Dries Van Den Broek in het bakje was terug na de crash in Tongerlo. De grootste namen waren echter Christian Corthouts & Dave Gorris. Het Fun MX Team had ook niets aan het toeval overgelaten om een knap maar wel technisch circuit aan te bieden. Ook in de grote feesttent was het al dadelijk tof vertoeven door de fel gekleurde eieren die op de tafels stonden.
Alvorens de strijd om de knikkers op Paasmaandag daadwerkelijk losbarst, in Oldebroek geven we u als aperitiefhapje graag reeds twee beeldverslagen mee van de verreden kwalificaties. Onze Nederlandse collega Jaap Oosterman liet er alweer geen gras over groeien, en zette zich in zijn paasbeste kostuum op Paaszondag aan de montagetafel. Het resultaat kunt u bekijken bij de gele knop 'Extra'. Ook voor de mannen van het Tsjechische WSC was Pasen allerminst een rustdag. Er werd druk geselecteerd, geknipt en gemonteerd en het deskundig bijhorend commentaar maakt het plaatje helemaal af. Een zijspancrosspareltje dus, te bekijken bij de gele knop 'resultaten'. Enjoy it, en . . . kom op Paasmaandag vooral zélf kijken in Oldebroek naar 's werelds snelste matadoren op drie wielen !
De schreeuw om meer media aandacht klinkt reeds vele jaren in zijspancrossland. En zie, op Pasen, de dag van de verrijzenis van de Heer, worden de gebeden verhoord en daalt vanuit Tsjechië ‘WSC’ neer over het wereldkampioenschap zijspancross. WSC staat voor FIM World Sidecar Championship en maakte afgelopen winter een overeenkomst met FIM over beeldcovering van het WK zijspancross. Alweer een stap vooruit dus voor de driewielersport.
WSC wil in 2017 vooral ervaring opdoen in het zijspancrosswereldje, en de start is alvast veelbelovend. Een vijftal cameramensen, een kabel-camera langsheen de startzone, een paar geluidsmensen en een regisseur, begeleid door de deskundigheid van ex GP-rijder Lukas Cerny, maakten in Oldebroek op zaterdag hun debuut..
foto's : Josef Hejnal
43 teams maakten vandaag , op Paaszaterdag jacht op de dertig beste paaseieren in Oldebroek, die recht geven op een startplaats overmorgen, Paasmaandag, in de openings Grand Prix van het nieuwe zijspancross seizoen 2017. Onder de deelnemers, elf Belgische en tien Nederlandse equipes. Wereldkampioen Jan Hendrickx en vice wereldkampioen Ben Adriaenssen waren er – wegens vervroegd pensioen - niet meer bij.
Er scheen een voorzichtig zonnetje om 15 uur toen groep A de wei in moest, maar het starthek dienst weigerde. Het was de voorbode van een tumultueuze wedstrijd, zonder voorgaande. In de eerste bocht al waren topfavorieten Willemsen-Bax en Bax-Musset kansloos, toen ze met de Oostenrijker Weis werden meegesleurd in een spectaculaire crash. Ook de Belgen Op de Beeck-Martens, en de Brit Wilkinson kwamen tot stilstand. Willemsen en Bax krabbelden recht, klopten het stof uit hun kleren, en zetten hun weg verder. Voor Willemsen van korte duur : stuurdemper kapot en opgave. Bax remonteerde nog tot een onverhoopte vijfde plek. In het daarop volgende kwartier werd het Hollandse leed alleen maar groter.
Op de vooravond van de openings Grand Prix van 2017, waar de eerste gasten op het rennerspark en op de camping ondertussen reeds gearriveerd zijn, laten we de mensen van Stichting Circuit Oldebroek graag nog es zelf aan het woord over hun 50 ste jubileum editie die komend weekend wordt gevierd :
Stichting Circuit Oldebroek staat al 50 jaar symbool voor fantastisch mooie motorsportactiviteiten. In de beginjaren op het Vreecircuit, maar al snel werd het asfalt ingeruild voor een motocrossbaan. “Circuit de Bargen”, vele mensen uit de omgeving zijn er mee opgegroeid en hebben minstens één keer een wedstrijd bijgewoond op dit spectaculaire circuit.
Stichting Circuit Oldebroek staat nu letterlijk aan de vooravond van de openingswedstrijd voor het Wereldkampioenschap Zijspancross en EK Quads. Een evenement waar door de vrijwilligers van Stichting Circuit Oldebroek al enorm lang naar wordt uitgekeken. Wie de vrijwilligers vraagt of het nu extra netjes gemaakt wordt voor de jubileumwedstrijd zal steevast te horen krijgen “het maakt ons niet uit of het het 49ste of 51ste jaar is, het moet altijd perfect zijn”. Met die instelling heeft SCO zich dan ook zeer geliefd gemaakt bij rijders, KNMV, FIM en de trouwe schare sponsors.De festiviteiten beginnen vrijdagavond, dan gaat het dak eraf in de feesttent aan de Vreeweg.
Het was een bijzonder boeiend gesprek op de vooravond van het nieuwe WK zijspancross en er leek geen einde te komen aan de woordenstroom van wereldkampioen 2016 Jan Hendrickx., toen we laatstgenoemde onlangs aan de tand voelden over het verleden, het heden en de toekomst. De bijna 35-jarige Hendrickx behaalde de afgelopen tien jaar vier bronzen en twee zilveren WK-medailles en één wereldtitel (2016). Daarnaast behaalde Hendrickx ook vijf keer de Belgische titel en won met team België drie keer de Sidecarcross of Nations. Jan Hendrickx werd in België drie keer verkozen tot " Motorsportman van het jaar " , winnaar van " het gouden stuur " dus. Daarmee is Jan Hendrickx zonder twijfel de beste Belgische motorsporter van het tijdperk nà Stefan Everts. Meer zelfs ! Daarmee is Jan Hendrickx één van de beste Belgische sportlui tout court van de afgelopen tien jaar. En toch bleef het afgelopen winter akelig stil rond de wereldkampioen die op het hoogtepunt van zijn carrière de helm aan de wilgen hing. Eind 2016 was dit.