KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
Met veertien waren ze, de MCLB driewielers in Volkegem, waar het DJP-Racing team er een mooie golvende omloop aanbood. Onze Sidecarcross.be fotografe Kay was er uiteraard weer bij, en zij zag door de lens van haar Canon 70 D hoe ‘het ploegske’ F. Van der Haeghen-P. Slegers een wereldstart lukten in de openingsheat, en Boussy-Boxtaele alweer probleemloos beide manches op hun naam schreven. Die hards Delmotte-Verbrugghe werden tweede in reeks één, maar vielen in de tweede manche in de slotfase uit. Dierckens-Dhondt , die tweede werden in de slotmanche, werden finaal ook tweede overall.
Zo goed als het voor de pauze ging met de Belgen, zo slecht verliep de tweede heat voor onze landgenoten. Het begon nog voor de start : Vanluchene’s co-piloot Kurpnieks moest na reeks één volledig uitgeput aan het infuus en was niet meer in staat om nog te starten in heat twee. Ook Goeyvaerts-van Hal kwamen niet meer opdagen. De kopstart was voor Willemsen-Bax, voor Bax-Musset. Sanders-Soenens namen de rol als snelstarter van de afwezige Vanluchene over, en vertrokken op drie, voor Giraud-Mucenieks en Cermak. Sanders hield tien minuten stand in de spits van de wedstrijd, maar moest daarna het hoofd buigen voor Giraud-Mucenieks.
Er was een pàk volk komen opdagen , een dik pàk volk om ‘s werelds beste sidecaristen aan het werk te zien in Moggers. De eerste reeks ging – wegens ultieme werkzaamheden aan de baan – met een half uur vertraging van start. Dat kwam goed uit voor Koen hermans die in allerijl nog een andere koppeling diende te steken.
Giraud-Mucenieks namen de kopstart, voor Willemsen-Bax, Vanluchene-Kurpnieks en Bax-Musset. Giraud wist duidelijk goed wat hem te doen stond, want samen met Willemsen muisde hij er meteen vanonder. Etienne Bax verslikte zich bij een inhaalpoging bij Vanluchene en viel terug naar acht. Vanluchene kwam zo vrij comfortabel op plek drie te zitten. Op het kwartier volgde op 15 seconden achter de Belg een hevig strijdend groepje met een uitmuntend rijdende Gert Van Werven, Tomas Cermak, Julian Veldman en Etienne Bax. Eventjes verderop werd er geknokt om plek acht door Arne Dierckens, Davy Sanders, Brett Wilkinson en de van rij twee vertrokken Janis Daiders.
Na de gietende regen van de afgelopen week, scheen de zon volop van boven het schilderachtige Moggers, vanwaar de Bodensee lag te glinsteren in het dal. De meeste Belgen en Nederlanders moesten in groep A aan de slag, die om 15 uur van start ging. Opvallende afwezigen : Kristof Santermans, die nog té veel last ondervond van zijn polsblessure, en Keuben-Rietman die wél waren afgereisd, maar wegens een administratieve kronkel te laat waren aangemeld, en terplekke de start werden geweigerd.
Willemsen-Bax namen in groep A meteen de kopstart , voor Vanluchene-Kurpnieks en Daiders-Stupelis die al in de eerste ronde botsauto speelden. Van Werven, Cuche, Bax, Sanders en Wilkinson waren de naaste achtervolgers .
Naast de live uitzendingen via www.fimsidecarcross.com , kunt u het verloop van de wedstrijden uiteraard ook meevolgen via de rondentijdentabellen . Klik hiervoor op de gele knop 'Extra' .
Ondertussen hebben zich in Möggers 38 teams aangemeld, waaronder zeven Belgen, nl. M. Vanluchene, A. Dierckens, D. Sanders, S. Goeyvaerts, A. Clohse, de broers Janssens en D. Op de Beeck. Na de ochtendlijke trainingen van de solo-nevenwedstrijden is gebleken dat het terrein er nog steeds bijzonder zwaar bij ligt. Ondertussen is men met man en macht aan het werk aan het circuit, en doet ook de zon haar uiterste best , zodat de vooruitzichten voor de Oostenrijkse ronde van het WK 2017, in Möggers, alvast positief zijn.
Het Belgisch kampioenschap sidecarcross mag dan al achter de rug zijn, het W.K. is nog in volle gang. Dit weekend zijn de GP-jongens te gast in het Oostenrijkse Möggers, en dat is alweer een tijdje geleden. Begin jaren ’90 werd er in het Alpenland voor het laatst om de WK punten gestreden in het legendarische Feldkirch Tosters. De regen speelde er de organisatie wel es parten, en dat is in Möggers anno 2017, niet anders. Oostenrijk deed de afgelopen week zijn naam als regenland alle eer aan. Het regende er vijf dagen naeen onophoudelijk oude wijven, met op woensdag en donderdag zelfs tot 60 liter per vierkante meter ! Desondanks bleven de organisatoren moedig verder ploeteren en prepareerden er in bijzonder moeilijke omstandigheden een schitterende, maar zeer technische baan voor de mondiale zijspanrijders, met een uniek zicht op de Bodensee.
De afscheiding die er in het WK stilaan lijkt te komen, die komt er in de sidecarcross.be pronostiek voorlopig nog niet. Met zijn zessen bevinden ze zich vooraan binnen een marge van vijf punten. Leider Kurt De Baere heeft 105 punten, de zesde in de stand, Sarah Vertriest heeft er 100. En daarna . . . volgt een pelotonnetje van vijf die allen 99 punten tellen.
Superspannend dus, en we kijken alvast benieuwd uit naar wat de Grand Prix van Oostenrijk komend weekend zal teweeg brengen. Nooit eerder werd er in Möggers een WK-wedstrijd verreden en het is dan ook voor iedereen een verrassing wat er daar zal worden voorgeschoteld : Links circuit of rechts circuit ? Harde ondergrond of zanderig ? Stenen of geen stenen ? We hebben er het raden naar. Zoals gewoonlijk hebt u tot vrijdag middernacht de tijd om uw vijf favorieten voor Oostenrijk in te vullen.
MC Santi en hun opperhoofd Kristof Santermans speelden het toch weer klaar om 20 teams aan de start te krijgen in de nevenreeks van de finale om het BK van de grote jongens in Hasselt. Binnen deze 20 teams toch ook een aantal VLM teams ondanks dat deze een proef hadden voor hun BK in Paal. We blijven het jammer vinden dat de VLM federatie deze cross in eigen beheer op poten heeft gezet en dat dan op minder dan 20 km van deze organisatie in Hasselt. Het merendeel van de aanwezige teams kwam dan ook uit de MCLB federatie die op de nationale feestdag nog aan de slag waren in Middelkerke en daar ook een proef om hun BK hadden. Maar hoe dan ook 20 teams in deze nevenreeks is toch een mooi aantal. Na de opstap dag op zaterdag die ook al het nodige plezier had opgeleverd aan menigeen en de aansluitende BBQ in de feesttent en de regen die in de nachtelijke uren naar beneden was gekomen was het toch even afwachten hoe het circuit er bij zou liggen. Maar we moesten geen vrees hebben. Alles was mooi onder controle.
Het was een bewogen dag gisteren in het Limburgse Hasselt, waar de finale van het Belgisch kampioenschap zijspancross werd verreden. Een dag ook, die achteraf bekeken, bulkte van de toevalligheden, die gisteren allemaal , door een samenloop van omstandigheden, in de juiste plooi vielen, waardoor de cirkel op het einde van de dag helemaal rond was. Maar waarom precies ?
Om te beginnen kroop kampioen Van Daele bij de start van reeks één al door het oog van de naald. Als je – met een reeds geblesseerde arm – voorover over je stuur duikt en daarna nog es aangereden wordt door de achtervolgers, dan mag je de hemel danken dat je niet in het Hasseltse Virga Jesse ziekenhuis belandt, maar finaal wél op het hoogste podiumtrapje. Dat is één.
Ten tweede : Jason Van Daele werd gisteren Belgisch kampioen met het startnummer 23. Zo vreemd is dat op het eerste zicht niet, ware het niet dat . . . Van Daele zijn vorige Belgische titel (bij de MCLB Juniores MX1/MX3 in 2009) ook wist te behalen met het startnummer 23 !
En er is nog meer !