KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
Het is vakantie, ook in motorcrossland. In het Duitse Strassbessenbach waar àltijd een gezellig vakantiesfeertje hangt, ietsje ten westen van Aschaffenburg, wordt gestreden om de WK-punten. De Belgen spelen er een hoofdrol, met Vanluchene-vd Bogaart op twee en Dierckens-Bax en Sanders-Beunk op vier en vijf, en dàt willen onze landgenoten graag zo houden in Duitsland. In eigen land neemt de VMCF federatie een weekendje vrij. Geen nood, wie wil kan terecht bij VLM op het circuit Duinberg in Retie, alwaar op zaterdag al een stomende avond staat te wachten voor de bezoekers van de feesttent. De VLM driewielers zijn er reeds aan hun tiende kampioenschapsproef van het seizoen toe, volgens de VLM-kalender. De MCLB federatie is aan de slag in hetOostvlaamse Wachtebeke – Mendonk, waar MC Speedmobil instaat voor de organisatie.
Je hebt ze in elk land wel, de dappere sidecarcross ladies die in het mannenbastion dat de zijspancrosswereld toch wel is, hun mannetje proberen te staan. Op dàt vlak spant België, qua zijspancross-emancipatie ongetwijfeld de kroon. Bij MCLB heb je heden ten dage het dameskoppel Colleen van Troys en Jitske de Soete , die geregeld in de B-categorie het dagpodium weten te halen. Vorig jaar al hadden we ene Kelly Debruyne die tussen al haar mannelijke collega’s toch maar mooi de MCLB-kampioenentitel wist te veroveren in de B-categorie. Op 24 aug. 2014 kroonde onze Sabrina van Calster zich tot allereerste vrouwelijke zijspancrosspiloot ooit , die er in slaagde WK-punten te scoren,Dat geschiedde tijdens de Zwitserse Grand Prix in Roggenburg met Larris Hendrickx als co-piloot. . Ondertussen slaagde Kelly Debruyne er dit jaar al in deze prestatie scherper te stellen, en zij telt momenteel reeds zes WK-punten achter haar naam. Komend weekend, tijdens de Grand Prix van Strassbessenbach treden La debruyne en La Van Calster voor ’t eerst allebei samen in het strijdperk, op het allerhoogste zijspancrossniveau.
Sedert de handblessure van Lari Kunnas op de ONK-race in Valkenswaard, kampt onze Belgische zijspantopper Davy Sanders met een bakkenistenprobleem. Afgelopen zondag viel Kenny van Gaalen in bij de gedreven Sanders. Op zaterdag wonnen zij hun kwalificatieheat. Voor Davy Sanders, de tweede keer in zijn carrière . Op zondag liep het wat stroever. Bij de start al bleef Kenny haperen met zijn shirt in het voorwiel van de Zwitser Marco Heinzer, waarbij Kenny’s shirt helemaal losgerukt werd en tussen de voorrem van de Zwitser verdween, voor wie de race prompt over was. Er zat niks anders op dan na één ronde de pits in te rijden waar Kenny inderhaast een jas aan trok en de inmiddels los gekomen stuurdemper opnieuw werd gemonteerd. Dat leverde helaas geen punten meer op. Na het dramatische ongeval bij de start van reeks twee, kwamen Sanders en van Gaalen in de herstart beter weg dan in reeks één.
Op de VLM wedstrijd verschenen zondag negen zijspannen aan de start, met eens te meer N. Janssens – D. Gorris als dubbelwinnaars. J. Vaes en J. Horijon slaagden er in beide manches in de vinger aan de pols te houden en volgden van kortbij. Ben Segers- Kenny van de Plas werden twee keer derde in Tessenderlo, waar in de tweede manche slechts drie spannen in dezelfde ronde eindigden. MX Grietje trok voor ons naar Tessenderlo en stuurde ons een dikke enveloppe vol met VLM zijspanfoto’s.
In Genk was de VMCF-federatie van de partij, waar Christian Corthouts-Robin Weggerse in beide manches nipt de meerdere waren van vader en zoon Steegmans.
In Heldergem kwamen achttien teams opdagen om er te strijden om de kampioenschapspunten bij MX team The Scheldeboys. Van der Haeghen-van der Voorden , die de jongste weken niet van pech gespaard bleven, namen op passende wijze ‘revenge’ , en wisten via twee tweede plaatsen , de zege naar zich toe te halen. Delmotte-Verbrugghe wonnen nipt de eerste reeks. Dierckens-Valcke werden vlag achter Maxime van der Haeghen derde. Daarna kwamen de B-koppels D. Valcke – R. de Veene en Arne De Meulemeester die opnieuw een beroep kon doen op Niki Debruyne. Regerende kampioenen B. Soetaert-G. Dhondt werden pas zesde, maar zetten de situatie na de pauze weer helemaal recht door de tweede heat op hun naam te schrijven.
Het was geen goed nieuws wat we vandaag via de ‘social media’ vernamen over de crash van Valentin Giraud gisteren bij de start van de tweede manche in Markelo . Het volledige bericht is te lezen via de gele knop ‘Extra’. Ondanks zware ongevallen – gelukkig – eerder zeldzaam zijn in de zijspancross, heeft het noodlot voor de Franse sidecaristen de jongste tijd ongenadig hard toegeslagen. Twee jaar geleden verloren we al de jonge zeer beloftevolle broers Barat uit het zijspancross peloton . Ook nu is met Valentin Giraud een Frans rijder het slachtoffer. De Franse zijspancross-top is onthoofd , een drama voor de sport bij onze zuiderburen, maar in de eerste plaats voor Valentin Giraud zelf, en voor zijn naaste familie. Vanwege www.sidecarcross.be wensen we Valentin Giraud gigantisch veel moed en doorzetting bij zijn revalidatie en blijven we voor hem hopen op een zo goed als mogelijk herstel !
Iets over 16 uur verdwenen ’s werelds snelste sidecaristen voor een tweede keer het Markelose bos in. Op het startveld was echter een zware crash gebeurd met als voornaamste slachtoffer Valentin Giraud, die roerloos bleef liggen. De race werd in de tweede ronde stil gelegd om de zwaar gewonde Giraud in de best mogelijke omstandigheden te kunnen evacueren. Omstreeks halfvier volgde de herstart,met Hermans-Musset als snelstarters van dienst voor Brown-Chamberlain, Bax-Stupelis, Vanluchene-vd Bogaart en Sanders-van Gaalen. Na één ronde al hadden Hermans en Musset vijf seconden voorsprong bijeen geharkt in het Markelose bos, maar bij het ingaan van de derde hadden zij de terug gekeerde Bax-Stupelis reeds aan hun achterwiel hangen. De WK-leiders maakten er kotte metten mee, namen de kop over en lieten zich daarna niet meer bedreigen.
Het was na een ochtendlijke bui, opnieuw lekker warm op en rond de Herikerberg, toen om 13:15 uur het starthek een eerste keer viel , voor de 450ste Grand Prix uit de geschiedenis van het FIM WK zijspancross, dat ontstond in het jaar 1980. Weer schoten A. Dierckens en R. Bax als snelsten uit de startblokken, met vlak achter hen de zware kanonnen als een Hermans-Musset en Bax-Stupelis. Vanluchene-vd Bogaart gingen als zevende het bos in. Giraud-Haller, gevallen in de start, als laatsten. Ook voor onze beste zaterdagse Belg Davy Sanders, liep het meteen mis. Sanders , goed gestart, kwam in aanvaring met de Zwitser Marco Heinzer, waarbij co-piloot Kenny Van Gaalens shirt aan flarden gereden werd, en ie in zijn blote bast verder moest. Ook de stuurdemper sneuvelde daarbij. Bij de eerste doortocht reed Sanders dan ook meteen de pits binnen, en aangezien er geen reserveshirt voor handen was, trok van Gaalen dan maar een jas aan om de tocht verder te zetten, terwijl de stuurdemper vervangen werd. Met de moed der wanhoop werd nog herstart maar halfkoers zagen beiden het nutteloze van hun pogingen in en gaven er de brui aan.
Slechts 31 teams passeerden de technische keuring in Markelo, wat betekende dat er werd gekwalificeerd in twee groepen, en de Last Chance in feite enkel diende om de reserve rijder aan te duiden. D. Sanders had K. van Gaalen bij als invaller, en K. Stupelis (bij Etienne Bax) en D. Rietman (bij J. Keuben) konden terug hun plaats innmen ‘in het bakje’ . Veldman-Janssens en Wilkinson-Humphrey waren er na een lange afwezigheid wegens blessures , voor ’t eerst terug bij, en Daniël Willemsen had, sedert het ontslag van Luc Rostingt, geen passende vervanger gevonden om deel te nemen in Markelo. Van Belgische zijde verschenen Dylan Boussy (Steve de Schacht) en GlennVan der Schraelen (Nick Vanhamel) voor ’t eerst met een nieuwe bijrijder aan de start.
In groep A nam de Fransman Valentin Giraud de kopstart – durft ie wel es vaker doen in het voor hem onwennige zand – maar meer dan wat blufpoker was het ook dit keer niet . Hermans-Musset namen gezwind over en stonden daarna de koppositie niet meer af.
Ter gelegenheid van het WK sidecars motorcross te Gooik op 31/08 & 01/09 biedt AMC Dworp ook startgelegenheid aan de nevenklasse nationalen zijspannen.
Nationalen zijspannen en/of zijspannen van een andere federatie kunnen mits vooraf in te schrijven deelnemen in de support race sidecars voorzien op het programma van 31/08 & 01/09 met hun vergunning/ afvaardiging/dagvergunning..
Inschrijvingen via de BMB website (www.fmb-bmb)
Voor deze wedstrijd dienen alle piloten zich vooraf in te schrijven via de BMB website (www.fmb-bmb.be) en het inschrijvingsgeld te betalen op rekening van AMC Dworp. reknr: BE81 2930 4547 0524