KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
Het gekende huis DSM crosscenter in Alken,heeft momenteel flink wat zijspanmateriaal in de aanbieding.
Er staat vooreerst een complete VMC Husqvarna AMS 665 cc, bouwjaar 2020 gestald,met . . . nul meter op de teller. Brand new dus.
Daarnaast biedt DSM ook enkele motorblokken Husqvarna AMS te koop aan, allen met nul uren op de teller en volledig nagezien door de gerenommeerde zijspanspecialist AMS.
1 x Husqvarna 610cc
1 x Husqvarna 665cc
1 x Husqvarna 680cc met AMS carters
1 x Husqvarna 700cc met AMS carters
1 x Husqvarna 630cc met 6 versnellingen
Alle info : DSM crosscenter,Heiligenbornstraat 50, 3570 Alken. Tel 011 314 337 of email : info@crosscenterdsm.be
Foto's bij de gele knop 'Lees meer'
Onlangs overleed noorderbuur Andre Godschalk, die vooral in de seventies & eighties één van de betere Nederlandse co-piloten was in de internationale zijspancrosswereld. Het scheelde geen haar, of André Godschalk lag mee aan de basis van de allereerste Belgische mijlpaal in het wereldkampioenschap sidecarcross, halfweg de jaren ’80 ,doch brute pech besliste er toen anders over.
André Godschalk werd geboren op 12 augustus 1953. Twintig jaar later,halfweg 1973, werd Godschalk’s talent als co-piloot opgemerkt door toenmalig Nederlands topper Broer Dirkx. Dirkx ‘ vaste co-piloot Henk Mensinck was geblesseerd, en de jonge Godschalk werd aan de zijde van de ervaren Dirkx voor de leeuwen geworpen in het internationale circuit. Dat beviel beiden erg goed, en in 1974 verschenen ze opnieuw samen aan de start. In april 1974 raakte Godschalk echter zélf geblesseerd,en werd zijn plaats opnieuw ingenomen door Mensinck. Het was voor Godschalk meteen het begin van een lange rijkgevulde zijspancarrière. De jaren erop acteerde Godschalk o.a. aan de zijde van Han Vels, Rikus Lubbers, August Muller en Ton van Heugten. Niet de minsten dus ! In 1986 koppelde co-piloot André Godschalk zijn lot aan onze Belgische WK-rijder Luc Descheemaeker. Een eervolle dertiende plaats in de WK-eindstand deed beiden ertoe besluiten in 1987 opnieuw samen op pad te gaan. Het seizoen 1987 begon slecht voor het koppel Descheemaeker-Godschalk. .
Met al het huidige getouwtrek over de maatregelen en het reisadvies ivm de Covid 19-pandemie , en het winterweer hier in België , lijkt dit momenteel een vrij ingewikkelde kwestie. Deze twee Zwitserse jongeren liggen er alvast niet van wakker. In hun achtertuin in Schweizersholz, in de buurt van de Bodensee, werd wat sneeuw geruimd , een trainingstrack aangelegd, en probleem opgelost. Life can be easy. Geef toe, het levert prachtige, bijna sprookjesachtige beelden op in het feeërieke witte Zwitserse sneeuwdecor.
De jonge broers Nevio en Jano Käser (amper elf en tien jaar jong ! ) rijden – tegen de Zwitserse tradities in – met een rechts zijspan , en zijn voor alle duidelijkheid geen familie van Adi Käser die in de nineties vier keer wereldkampioen werd (aan de zijde van Andreas Fuhrer). Laat ons hopen dat het spreekwoord ‘jong geleerd is oud gedaan’ hier van toepassing is, en we binnen enkele jaren opnieuw een Zwitserse equipe in de frontlinie van het wereldkampioenschap mogen verwachten. Good luck guys !
Filmpje bij de gele knop ‘Extra’ . (met dank aan Gisela Käser-Rotach voor de foto’s)
Vandaag overleed op 77-jarige leeftijd Joël Robert (° 26 nov 1943 ), bijgenaamd ‘Monsieur Motocross’. Nee , hij was inderdaad geen zijspancrosser. En nee,hij is ook nooit co-piloot geweest in het zijspan ! Toch kunnen we de dood van dit Belgische motorcross icoon ook in de zijspancross wereld niet onopgemerkt laten voorbij gaan. Dat mag alvast blijken uit bijgevoegde foto.
Mijn persoonlijke verste herinneringen aan Joël Robert gaan terug naar het einde van de sixties. Vader was ‘fan’ (toen heette dat nog gewoon supporter) ,en droeg een supporterspetje van Joel Robert met de typerende regenboog er doorheen. We schuimden alle motorcross-wedstrijden af waarvan de afstand heen en terug, van huis af, in één dag te overbruggen was. Op het rennerspark mocht ik wel es op de schoot bij Joël Robert. Er zijn geen foto’s van , dat was toen nog ‘geen mode’. ‘Mec, tu vas devoir manger beaucoup de sandwiches’ ,sprak Joël me toen toe, en blies een stevige nicotine rookpluim in mijn gezicht. Ik beefde als een riet, en durfde me amper te bewegen. Op de schoot bij God himself ! Het leek wel een mirakel, in mijn kinderogen.
Joël Robert werd zes keer wereldkampioen ,in de 250 cc klasse. Drie keer op het Tsjechische merk CZ, drie keer op een Suzuki. Enkel Antonio Cairoli en Stefan Everts zouden dit exploot, veel later , nog overtreffen. Hendrik Conscience leerde zijn volk lezen,zegt men. Wel,Joel Robert leerde zijn volk motorcrossen !
Jong geleerd is oud gedaan. Zo dachten ook de Westvlaamse broersDemuynck er over, enkele jaren geleden. Ondertussen zijn beiden de linkse Kawasaki 85 cc reeds flink ontgroeid, en verplaatsen zich heden ten dage met groter en zwaarder materiaal. De Kawa belandde lekker warm onder de dekens in de schuur en heeft aan één trap genoeg om zich van zijn beste kant te laten horen. Startklaar dus, en te koop voor het zachte prijsje van 1500 €. Alle info via 0491 0879 62 (Jerry).
Deze volledig nieuwe WSP heeft nul meter op de teller. Nieuwer kan het niet dus. Het ingebouwde motorblok is een KTM viertakt SXF450 van 2018, met slechts veertig draai-uren op de teller.
De vraagprijs voor dit juweeltje is 14 900,- €.
Alle verdere info bij het gekende huis van vertrouwen DSM, in het Limburgse Alken . Telefonisch te bereiken via 011/314337
Een vraag waar momenteel geen kat een zinnig antwoord op kan geven. En zeker al niet als het om een ‘contactsport’ , zoals zijspancross gaat. De verschillende Belgische motorsportfederaties lijken er nochtans klaar voor. Zowel bij MCLB, VMCF als bij VLM en bij Motorsport Vlaanderen – u weet wel, het vroegere VMBB – kan er in 2021, na een jaar onderbreking, terug gezijspancrosst worden. De licentie-aanvragen en voorwaarden, en de verschillende wedstrijdkalenders staan online, bij de respectievelijke websites van de federaties. Toch wordt dit grondige huiswerk vooralsnog overschaduwd door een grote ‘maar’.
Een ‘maar’ die evenzeer geldt voor de wedstrijdkalenders die in eigen, en , de ons omringende landen reeds werden gepubliceerd. De strandrace in het Franse Le Touquet , de MX-seizoensopener in het Britse Hawkstone Park half maart, de VMCF-wedstrijd in Sint Truiden,en de VLM-wedstrijd in Zoutleeuw half mei zijn inmiddels reeds geschrapt wegens de Covid-toestanden.
Vandaar dat we er ons bij www.sidecarcross.be vooralsnog voor hoeden om al te voorbarige voorspellingen en aankondigingen de wereld in te sturen. Covid 19 heeft ons vorig jaar goed liggen gehad bij het publiceren van de diverse kalenders. We hebben ons lesje geleerd. Vandaar een eerder afwachtende houding. Allerlei wedstrijden en evenementen aankondigen en daarna week na week met hangende pootjes het woordje ‘cancelled’ moeten boven halen. Nee, dàt is niet de huisstijl bij www.sidecarcross.be.
In 2020 was er helemaal géén wereldkampioenschap zijspancross , en niemand weet momenteel hoe het leven er in 2021 zal uitzien. In afwachting publiceerde promotor WSC alvast toch maar een voorlopige wedstrijdkalender voor volgend jaar, waarop vreemd genoeg géén wedstrijd in België is voorzien ! Toch wel bijzonder eigenaardig , vooral als je weet dat we in België met de teams van Marvin Vanluchene, Arne Dierckens, Davy Sanders en Kristof Santermans maar liefst vier atleten binnen de mondiale top tien ranking hebben staan ! Dan mag je België ,anno 2020 , toch wel een heus zijspancrossland noemen, zo denken wij dan met ons eenvoudig boerenverstand. Hoog tijd dus om her en der es ons licht op te steken ivm de voorlopige WK-kalender van 2021 !
2020 ,het had zo’n mooi jubileumjaar moeten worden voor de zijspancross-sport . Veertig jaar wereldkampioenschap zijspancross ! Men was er in Rudersberg (D) al lang mee bezig om eind september ,t.g.v.de WK-finale aldaar, deze mijlpaal niet onopgemerkt te laten voorbij gaan. Helaas , de realiteit draaide helemaal anders uit. In plaats van een feestelijk jaar, werd het zelfs een jaar zonder wereldkampîoenschap ! Toch willen we bij www.sidecarcross.be deze mijlpaal in de mooiste sport op aarde, niet zomaar laten voorbij gaan. Veertig jaar wereldkampioenen. Eerder dit jaar belichtten we reeds de allereerste wereldkampioenen R. Bohler – S. Müller (1980) en T. van Heugten – F. Kiggen (1981). Vanaf 1982 drukten de Zwitsers zwaar hun stempel op dit wereldkampioenschap. Niet verwonderlijk overigens . Van 1971 tot 1979 werd aanvankelijk gestreden om het FIM European Championship, en in die negen jaar,gingen maar liefst zeven titels naar Zwitserland,met Robert Grogg (vijf titels) als grootste slokop. Grogg zou er echter , vanaf 1980 dus,niét in slagen om een ‘echte wereldtitel’ te bemachtigen. De eerste Zwitserse wereldtitel ging , zowel in 1982 àls 1983 naar Emil Bollhalder, op een linkse EML- viertakt tweecilinder Yamaha.
1980 -2020 ,veertig jaar wereldkampioenschap zijspancross . Het had een groot glorieus zijspancrossjaar moeten worden . . . De realiteit is echter geheel anders, en het lijkt er zelfs op dat 2020 een waar tragediejaar wordt in de geschiedenis van de internationale zijspancross sport !
Een Chinese vleermuis kreeg de twijfelachtige eer om het virus Covid 19 aan het licht te brengen, wat er toe leidde dat er in 2020 zelfs helemaal géén wereldkampioenschap werd verreden. Alsof dàt nog niet erg genoeg was, verloren we een goeie maand terug onze noorderbuur Rikus Lubbers. Lubbers werd vierenzeventig, en was in 1971 de allereerste rijder in de geschiedenis die een officiële FIM-titel wist te behalen in de discipline zijspancross. Het heette toen nog ‘European FIM-Cup’ . Bart Notten, die nog steeds een graag geziene figuur is op vele Grand Prix-wedstrijden was dat jaar de co-piloot van dienst die eveneens met deze titel mag pronken.
Eerder deze week dan bereikte ons het nieuws van het overlijden van Friedhelm Zabel. Een man die geschiedenis schreef in de ontwikkeling van de moderne zijspancrosserij. En vanuit Zwitserland bereikte ons deze week ook nog het bericht dat Samuel Haller onlangs is overleden !