KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
In het Achterhoekse Lochem waren ze al aan de derde race om ‘the Dutch Open’ toe. Bax-Cermak hadden in de vorige race even de puntjes op de i gezet,en namen ook in Lochem de kopstart in reeks één,gevolgd door Keuben-Rietman en Van Werven-van den Bogaart die al na één ronde uitvielen met pech. Veldman-Janssens deden het aanvankelijk voorzichtig aan,maar waren tegen halfkoers toch opgeklommen vanuit het middenveld naar plek twee. Een paar ronden later sloot de jonge Veldman aan bij koploper Bax en koos meteen voor de erop en erover strategie, waarna de race in zijn beslissende plooi lag. Keuben-Rietman werden op ruime afstand derde,wat verderop volgden good old Stuart Brown-Josh Chamberlain. Onze landgenoot Davy Sanders werd met zijn Franse maatje Luc Rostingt vijfde. Van de Lagemaat-de Veene eindigden negende, Van der Schraelen-Mans vijftiende.
In heat twee waren Van Werven-vd Bogaart ready for revenge,en namen meteen de kopstart, voor J. Keuben, J. Veldman en E. Bax. Meteen alle favorieten voorin dus.
In eigen land wordt er komende zondag opnieuw op drie fronten gestreden : Bij VMCF nodigen de mannen van MXTW ,motorcross team Wichelen ,iedereen uit in Wichelen, tussen Wetteren en Dendermonde. GPS adres : Boeygem 9260 ,Wichelen (ingang via de Paepestraat) . Op zaterdag zijn er reeds vrije trainingen, van 15 tot 18 uur.
Bij de VLM federatie ligt de organisatie zondag in handen van MC Cauberg. Het circuit is gelegen in Tildonk, vlakbij Haacht ,op een boogscheut van de wereldberoemde festivalweide in Werchter. Op zaterdag wordt het traditionele JMS jeugdprogramma afgewerkt,maar dit keer zijn ook de oldtimers terug van de partij ! Op zondag het reguliere VLM programma met ook hier uiteraard de categorie sidecars op het menu. GPS adres Kasteeldreef,3150 Haacht.
Bij MCLB zijn de zijspannen toe aan hun eerste kampioenschapsproef van het seizoen 2022. In Meulebeke krijgen we een ‘echte’ zijspancrossorganisatie voorgeschoteld . MCLB-toppers Yens Delmotte en Joey Valcke en hun supporters,slaan er de handen in mekaar met Claude Maertens en zijn MC Kweetetnie equipe en zorgen zo voor een nieuwe frisse verschijning op de MCLB-kalender. Voor zijspancrosser Yens Delmotte begint het MCLB kampioenschap dit jaar létterlijk in zijn achtertuin,alwaar een typische MCLB weide omloop werd uitgetekend. GPS adres : Gentstraat, 8760 Meulebeke.
Ook in het buitenland wordt komend weekend druk gezijspancrosst.Zowel in Italië als in Duitsland gaan de nationale kampioenschappen van start. In Nederland (Lochem) is men er al aan de derde kampioenschapsproef van 2022 toe !
Slechts zes sidecars aan de start in Sinaai gisteren,het is niet meteen iets om echt vrolijk van te worden. Vooral als je weet dat Sinaai de enige zijspanwedstrijd in België was die plaats vond. VLM en VMCF hadden namelijk een wedstrijdvrije dag. Akkoord, de broers Moenaert en Merreel-Van Mol zijn gekwetst, en ook D. Boussy en T. Kramar blesseerden zich ’s zaterdags op training. En een tweetal teams trokken gisteren ook richting Nederland voor de nevenwedstrijd van het ONK aldaar. En ja, er was ook nog de Ronde Vlaanderen. Vlaanderen wielerland, weet je wel. Maar dan nog kunnen we niet anders dan vaststellen dat er in de Belgische zijspancrosserij,als het nu over MCLB, VLM of VMCF gaat, dringend nood is aan meer deelnemers. Je kunt nu eenmaal niet eeuwig blijven wedstrijdjes organiseren met telkens slechts een handvol rijders achter het starthek. Wie de oplossing kent, gelieve zich dringend te wenden tot één van de vernoemde federaties. Ze gaan er u met open armen ontvangen.
Terug naar het Oostvlaamse Sinaai nu. Kenneth Dierckens en Dagwin Sabbe,twee ervaren zijspanmannen met een flink palmares achter hun naam,waren toe aan hun eerste wedstrijd van het nog prille nieuwe seizoen. En meteen werd het een schot in de roos. Dierckens & Sabbe kwamen, zagen en overwonnen in de beide manches, en dus uiteraard ook in het dagklassement in de A-categorie.
Op het zware zandcircuit ’t Kötterbos was de zijspanklasse in Halle aan de twee race om het Open Nederlands kampioenschap toe. Wereldkampioen Etienne Bax kwam duidelijk beter beslagen ten ijs dan twee weken geleden ,nam in beide manches de kopstart en liet zich daarna niet meer bedreigen. De geluidscontrole na heat één deed Bax & Cermak echter de das om ,en ze werden van de eerste terug gezet naar de zesde plaats in de uitslag. Van Werven-vd Bogaart die als tweeden waren geëindigd schoven daardoor een plaatsje op en werden als reekswinnaars uitgeroepen. In de tweede heat voegden de regelmatige Van Werven-vd Bogaart daar nog een derde plek aan toe,en dat volstond meteen voor de dagzege. Bax-Cermak,die de tweede heat wél ‘officieel’ wisten winnen, werden zo tweede overall. De derde plek ging naar Justin Keuben-Dion Rietman, die in de eerste heat tweede werden,en in de tweede heat , na een flinke buiteling, finaal nog de Britten Brown-Horton verdrongen van de vijfde plaats. Brown-Horton werden overigens zesde in het dagklassement,met voor hen . . . hun landgenoten Wilkinson-Millard (vierde) en Foden-Cooper (vijfde). Van een Britse invasie gesproken ! Van Belgische zijde noteerden we een achtste plaats van vd Lagemaat – de Veene, en een negende plek voor jongelingen Prümmer-Steegmans die vooral in de eerste koershelft aantoonden de afgelopen weken een enorme progressie te hebben gemaakt.
Het is een moeilijke bevalling geworden om na de twee jaar durende Covid-pandemie opnieuw een degelijke WK-kalender op poten te zetten voor de sidecars categorie. Geplande races in Oekraïne en Noord Ierland vielen door onvoorziene omstandigheden af. Dat échte WK-klassiekers en grote zijspancrosslanden als Roggenburg (CH) , Strassbessenbach (D) of de Franse organisaties op de WK-kalender 2022 ontbreken, is echter absoluut geen goede zaak voor deze nichetak binnen de motorsport. Het lijkt een beetje de World Tour wielercompetitie zonder Paris-Roubaix en de Ronde van Vlaanderen op het programma.
2022 wordt na het Covid-jaar 2021 (vier Grand Prix) het kortste WK-seizoen ooit uit de WK-geschiedenis, met zeven wedstrijden, verdeeld over slechts vijf landen. Ook halverwege de nineties moest het WK zijspancross het overigens verschillende jaren naeen doen met telkens een competitie van slechts negen of tien wedstrijden. Over het minimum aantal wedstrijden voor een wereldkampioenschap kan eindeloos gediscussieerd worden. In veel grotere sporten als wielrennen, atletiek of zwemmen wordt je wereldkampioen op één dag. Slechts één wedstrijd dus. In het voetbal zelfs amper één keer om de vier jaar. In andere sporten moet je voor een wereldtitel wel twintig keer per jaar aan de slag,denk maar aan Formule 1 of Moto GP.
‘En elk nadeel heb ook zijn voordeel’ waren ooit de wijze woorden van een beroemd Nederlands voetballer. Een WK met slechts zeven Grand Prix zal voor de teams die het wat minder breed hebben als muziek in de oren klinken, met de huidige torenhoge brandstofprijzen in het achterhoofd. En laat ons wel wezen ,een megagrote, brandstof verslindende, wedstrijdbus heb je absoluut niet nodig om wereldkampioen zijspancross te worden. Dàt werd vorig jaar nog bewezen door Etienne Bax die alle wedstrijden af ging met een compact minibusje!
In tegenstelling tot de wielrennerij, draait het Belgische motorcross seizoen momenteel nog niet helemaal op volle toeren. In eigen land wordt komende zondag slechts op één locatie gezijspanncrosst : In het Oostvlaamse Sinaai organiseert MX Waasland, de derde MCLB-wedstrijd van 2022. GPS locatie : Braambessenstraat 9160 ,Lokeren.
Bij onze noorderburen wordt in Halle, op het vermaarde circuit de Kappenbulten, de tweede race om het internationale open Nederlands kampioenschap verreden, dat momenteel officieel ‘The Dutch Masters’ heet. D. Willemsen, Koen Hermans en J. Veldman blesseerden zich tijdens de vorige wedstrijd,en zijn er hoogstwaarschijnlijk niet bij zondag in Halle. Of toch ? Julian Veldman maakt zich alvast sterk dat hij komende zondag in Halle 'gewoon' weer achter het sterkhek staat ! E. Bax-O. Cermak, leiders in de voorlopige tussenstand kunnen twee vliegen in één klap slaan : Hun nieuwe revolutionaire Husqvarna-machine verder op punt stellen,én hun voorsprong uitbreiden. Het weerwerk zal vooral moeten komen van zandhazen Van Werven-vd Bogaart en Keuben-Rietman. Eenentwintig teams prijken op de startlijst,waaronder dus verrassend genoeg ook Julian Veldman en Glenn Janssens. Ook onze co-piloten Niki Debruyne (Adrian Peter-D) , Jarno Steegmans (Tim Prümmer –D) en Robbe de Veene (Thom vd Lagemaat-NL) tekenen present in de Achterhoek zondag. Het enige complete Belgische koppel op de startlijst is dat van Glenn vd Schraelen en Jens Mans,die in Halle aan hun seizoensdebuut toe zijn.
In Nederland kent men ondertussen reeds vele jaren de ‘Kids & sidecars’ stichting , een organisatie die het zijspancrossen bij jonge kinderen promoot. Deze kunnen dan o.a. aantreden als nevenwedstrijd tijdens sommige ‘grote’ ONK-wedstrijden,maar hebben ook geregeld hun eigen wedstrijdjes op zaterdag. En dàt levert resultaat op. Huidige WK-toppers als Julian Veldman, Koen Hermans,of Justin Keuben – ondertussen jonge twintigers - hebben hun eerste zijspancross stappen gezet bij Kids & Sidecars,en zijn nu zélf uitgegroeid tot de voorbeelden waar jonge zijspancrosskinderen naar opkijken. In België bestaat dergelijke leerklasse niét voor de categorie sidecars. Wat niet wegneemt dat België het de afgelopen jaren toch méér dan voortreffelijk heeft gedaan in de mondiale zijspancross,met o.a. wereldtitels voor Sven Verbrugge, Joris Hendrickx, Jan Hendrickx,Ben Adriaenssen en Marvin Vanluchene. Maar voor de Belgische zijspancrosskids blijft het vooralsnog behelpen. Bij JMS (de zaterdagse jeugdfederatie van de VLM-federatie) toeren momenteel wekelijks twee mini sidecars rond op zaterdag,die ingedeeld worden bij de kids quads categorie. De kleine sidecaristjes kennen overduidelijk al goed de knepen van het vak,en slagen er met hun volleerde capriolen elke zaterdagnamiddag in om flink wat volk langs de afsluitingen bijeen te brengen,die vooral niets van het spektakel willen missen.
Goed nieuws voor de Belgische en Nederlandse zijspancrossfans, en het wereldkampioenschap zijspancross tout court ! De teller gaat van zes naar zeven Grand Prix, want . . . België komt er bij. Op 25 en 26 juni zullen de mannen van de Maaslandse motorsport en die van Sidecar Service en Denicol motoroliën de handen in mekaar slaan om ervoor te zorgen dat er ook in eigen land opnieuw kan worden gestreden om de WK-punten ! Hoera, hoera ! Voor het nevenprogramma is er reeds een overeenkomst met KNMV,en komen de Nationalen sidecars en deONK Quads aan de start in Lommel. Achter de schermen wordt nu ook hard gewerkt om de Belgische federaties allemaal op één lijn te krijgen, zodat ook alle Bélgische sidecaristen dat weekend in Lommel aan de slag zouden kunnen in een nevenwedstrijd. Hoe heette dat liedje van onze Belgische band Het Zesde Metaal ook alweer? ’t Is nog oal nie noar de wuppe ,of zoiets ?
Dertien sidecars passeerden de inschrijvingstafel bij VLM in Arendonk,met van de Lagemaat- De Veene als notoire gastrijders. Het Hollands-Belgische WK-koppel pakte depole-position,maar miste in beide manches compleet de start. Jannsens-Goris die telkens meteen goed bij de les waren, schreven de beide manches op hun naam en pakten dan ook overtuigend de dagzege. Van de Lagemaat wist telkens na een zware inhaalrace es derde en een keer tweede te worden, en werd zo tweede overall. Briers-van de Plas deden net het omgekeerde,lieten een tweede en een derde plek optekenen en werden finaal als derde gehuldigd. Onze jarige vaste fotograaf François nam een welverdiende snipperdag,zodat we het deze week zonder VLM-foto’smoeten doen.
Bij MCLB kwamen ze in Oosteeklo eveneens met dertien opdagen, en daar lijken de B-kampioenen van vorig jaar Kim De Cock-Stijn DeVylder de overstap naar de A-klasse vlot te verteren. Van meetaf aan de zweep erop dachten beiden,en dat leverde een overtuigende dubbelzege op, nadat beiden ook vorige week in het Nederlandse Sint Isidorushoeve al aan het feest waren. In de eerste manche zagen we een verrassende B. De Schyter-F. Wittebolle op een knappe tweede plaats,van kortbij gevolgd door D. Valcke-T. Verbrugghe , en A-rijders Y. Delmotte-J. Valcke.
Afgelopen week vond in Antwerp Expo de tweejaarlijkse internationale industriebeurs ‘Pumps & Valves’ plaats. Een vakbeurs voor industriële vloeistof – en gastechnologieën, met ruim honderdvijftig exposanten uit gans Europa. Ook Gillain & Co van Heleon Group had er een stand opgebouwd, en daarvoor werd een beroep gedaan op onze vice-wereldkampioen Marvin Vanluchene die Heleon tot zijn sponsors mag rekenen. ‘Voor wat hoort wat’ is anno 2022 in de zijspancross sport nog immer een courant toegepast principe,en Vanluchene moest er dan ook niet lang over nadenken toen hem werd gevraagd zijn wedstrijdmotor eventjes voor een paar dagen richting Antwerpen te verhuizen. De sponsor plezieren én de zijspancross onder de aandacht brengen van een publiek dat niet altijd zo vertrouwd is met de motorsport. Het is overduidelijk een win-win situatie. Ook Heleon Group zaakvoerder Jan Timmer himself nam de tijd om es plaats te nemen op de WK-machine van de jongste wereldkampioen ooit in de zijspancross . De WSP-Zabel van Vanluchene is dit jaar overigens voor ’t eerst afgeveerd met YSS schokdempers ,een overstap waarmee Marvin Vanluchene en co-piloot Robbie Bax hun voordeel hopen te doen. Het wereldkampioenschap zijspancross 2022 gaat van start op24 april in het Nederlandse Markelo.