KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
Komende zondag staat alweer de laatste GP van het seizoen 2014 geprogrammeerd, en die gaat - na een eenmalig uitstapje naar het Belgische Nismes vorig jaar - dit jaar terug door in het vertrouwde Duitse Rudersberg. Weliswaar vele honderden kilometers extra voor onze landgenoten, maar wie maalt daar nu om ?
Voor de titel gaat het zondag tussen Adriaenssen-van den Bogaart en Bax-Stupelis. Adriaenssen heeft een veilige - zo lijkt het - voorsprong van 28 punten op Etienne Bax, zodat er al véél zal moeten gebeuren , wil de titel de Belg nog ontglippen.
En toch kijken de Bennen met enige ongerustheid tegen de wedstrijd van komende zondag aan. Afgelopen zondag, in het Franse Vesoul liep rijder Ben Adriaenssen een dubbele neusbeenbreuk op, en die zal straks in Rudersberg allesbehalve geheeld zijn. De pijngrens van Adriaenssen ligt gelukkig zeer hoog, en ook aan adrenaline zal het niet ontbreken om de pijn te verbijten in de ultieme poging om de wereldtitel met een jaartje te verlengen.
Zondag jl kregen we voor de laatste keer de broers Kenneth en Arne Dierckens samen aan de start te zien. 't Is te zeggen, altans samen op een zijspan. Bakkenist Arne Dierckens stopt er namelijk mee, en keert terug naar zijn eerste liefde, nl de solo motor. .
Meervoudig MCLB kampioen Kenneth Dierckens zag eind 2013 zijn vaste passagier Danny Kint de crosslaarzen aan de wilgen hangen. Veel moeite kostte het K. Dierckens niet om aan een andere co-piloot te geraken : Zijn jongere broer Arne Dierckens, een succesvol rijder bij de MCLB nationalen, zou de solomotor aan de kant zetten, en plaats gaan nemen in het zijspan bij grote broer Kenneth.
Wie zélf ooit met een solo-motor heeft rond gereden, en ook al es plaats heeft genomen in een zijspan bij een rijder die behoorlijk gas weet te geven, weet dat de beslissing van de jongste Dierckens, op zijn zachtst uitgedrukt, bijzonder moedig te noemen was !
Ook dit jaar is hij er weer – naar goeie gewoonte op de laatste Grand Prix van het seizoen – de nieuwe sidecarcrosskalender 2015 ! Dé kalender 2015, met de mooiste en spectaculairste foto’s van het afgelopen WK-seizoen, is zaterdag in Rudersberg te koop voor –besparingsmaatregelen van de regering of niet – nog steeds dezelfde prijs als afgelopen jaren : Slechts 14 € voor dit unieke collectors item, of 12 € per stuk voor wie er tien tegelijk koopt.
En bovenal : Meteen van alle kopzorgen verlost omtrent het aanschaffen van een passend nieuwjaars geschenk voor nonkel Miel of tante Kaat . Want zeg nu zelf , wie kan er straks géén kalender gebruiken van 2015 ?
Op de nieuwste uitgave van de sidecarcross-kalender zijn er bovendien enkele nieuwigheden aangebracht.
Van Jo Nijs kregen we een leuk verslagje binnen van de VLM-wedstrijd in Genk afgelopen zondag, waar 20 driewielers aan de start verschenen. Dank u wel Jo, and . . . keep up the good work, zouden we durven zeggen !
VLM – 14 september 2014 Genk.
Onder een mooi zonnetje krijgen we een wedstrijd op het Grand-Prix circuit de Horensbergdam in Genk.
In de eerste reeks nemen 20 spannen de start voor een vrij spannende reeks waarbij tot 3 ronden voor het einde het duo Christian Corthouts en Dennis Van Den Bulck de leiding hebben maar uiteindelijk toch het hoofd moeten buigen voor de broertjes Nick en Glenn Janssens. De derde plaats was voor het duo Stan Goeyvaerts en Yannick Hereigers die van de vijfde plaats bij de eerste doortocht naar de derde plaats opschoven aan de eindstreep. Vierde werd het duo Christof Van Der Veken en Danny Meeus. De vijfde plaats was weggelegd voor het duo Karl Goossens en Dave Gorris. Zes werd het duo Filip Op De Beeck en Wim Van Roy na een egale reeks net zoals het duo Luc Van Den Plas en Glenn Cools die zevende eindigden. De achtste plaats was voor Sven Verbrugge en Tim Schoenmakers die van de 19de plaats bij de eerste doortocht kwamen, en daarmee de grootste remonte maakten. Op de negende plaats kregen we dan het duo Bart Van Den Bulck en Rik Maes en tiende werden Ben Segers en Dave Gorremans. We kregen uiteindelijk 13 duo’s die eindigden in dezelfde ronde.
Jawel hoor, hij komt er aan. Danny van der Linden, de eindwinnaar van vorig jaar, heeft wel degelijk zijn eindsprint ingezet. In Vesoul behaalde hij het maximum van de punten en schuift met deze score op van de zestiende naar de vierde plaats in het algemene klassement. Hij zal tijdens de laatste GP van Rudersberg wel nog zes punten goed moeten maken op leider Patrick Van den Bossche, die momenteel eerste staat en ook de perfecte score behaalde in Frankrijk. Zo zie je maar, halfweg het seizoen compleet afgeschreven en nu met nog één wedstrijd te gaan, volledig herboren. Kan hij een tweede triomf op rij behalen, of houden de drie die voor hem staan hem moeiteloos af ? Wait and see zekerst :-)
Komend weekend de WK-finale in Rudersberg, 5 oktober BK-finale in Quiévrain en als apotheose de Sidecarcross of Nations in het Nederlandse Markelo op 12 oktober. Het gaat in sneltreinvaart richting einde zeizoen dus.
Voor die Sidecarcross of Nations hebben team manager René Loodts en zijn lieftallige assistente Tiny Van Meerbeeck hun zaakjes alvast opnieuw goed voor mekaar. Wie vorig jaar in Cingoli en twee jaar terug in Oss van de Belgische sidecar-teamsfeer heeft geproefd, die wil er dit jaar zeker en vast opnieuw bij zijn. Zoveel is duidelijk.
De voorlaatste Grand Prix van 2014 was er eentje met ver strekkende gevolgen voor onze Belgen en Nederlanders die gisteren aan het werk waren in Vesoul.
Bijzonderste slachtoffer was uiteraard Tim Smeuninx, de bakkenist van Jason Van Daele. Jason en de smeu kwamen tijdens de zaterdagse kwalificaties ongelukkig ten val toen hun gasschuif bleef hangen en beiden de lucht in gekatapulteerd werden. Co-piloot Smeuninx knalde hierop keihard tegen de betonnen Franse ondergrond en brak scheen- en kuitbeen. De ongelukkige Smeuninx werd zaterdagnacht huiswaarts gevoerd, en op zondagochtend om vier uur, werd hij in het ziekenhuis in Eeklo reeds geopereerd. Rijder Van Daele stond zondag moedeloos langs de kant toe te kijken en moest machteloos aanzien hoe de Zweedse Stenborg-broers vrij simpel zijn zesde plaats in de WK-tussenstand konden overnemen.
Maar ook wereldkampioen Ben Adriaenssen kwam niet ongeschonden uit de strijd.
In de tweede reeks namen Brown en Chamberlain de kopstart, maar werden na een halve ronde tot de orde geroepen door Ben en Ben, die in de vierde ronde zelf eveneens de koppositie dienden af te staan aan Bax-Stupelis,die simpelweg binnendoor naar de koppositie en de reekszege glipten. Adriaenssen werd wel tweede nu. Derde man Giraud had onderweg te veel tijd verloren bij het omzeilen van de voor hem uit rijdende Stuart Brown. Dit diende met de nodige omzichtigheid te gebeuren , aangezien de Fransman (sedert GP Letland) nog een onbetaald rekeningetje had openstaan bij de snelle Engelsman.
Bax en Stupelis zonder discussie.
De eerste manche in Vesoul , verreden in stoffige en bijwijlen zelfs gevaarlijke omstandigheden werd een kolfje naar de hand van Bax-Stupelis, die na een halve ronde kopstarter Stenborg opzij zetten, de leiding overnamen en verder niet meer verontrust werden.
Giraud-Musset, als zevende slechts matig gestart, konden onder de luidruchtige aanmoedigingen van duizenden Franse toeschouwers terugknokken naar plaats twee, op ruim 15 seconden van winnaar Etienne Bax.
Adriaenssen-Van den Bogaart zagen na een goeie tien minuten de Franse TGM langszij komen. Voor Adriaenssen was vanaf dan finishen de hoofdzaak, want ondertussen had een welgemikte kei de bril van de wereldkampioen doorboord, en met een wazig zicht en een hevig bloedende wonde boven het oog was een derde plaats in dergelijke omstandigheden meer als welkom.
Stuart Brown won het rechtstreeks duel om plaats vier van de slecht gestarte Jan Hendrickx, en sluipt een paar puntjes dichterbij in de strijd om het WK-brons .
In groep A nam Giraud snelstarter Stenborg al vrij vlug te grazen en stevende meteen op een onbedreigde zege af. Adriaenssen – van den Bogaart die na drie ronden door stootten naar twee, lieten de ontsnapte Giraud voorin begaan en stelden zich tevreden met de tweede plaats, voor Hendrickx-Mucenieks die vanaf zes naar drie was gereden.
Kopstarter Stenborg finishte als vierde . Het Brits duel om plaats vijf werd gewonnen door de broers Miljard voor Wilkinson-Kirwin. Vanluchene-Soenens, als negende gestart , schoven door naar zeven, op de hielen gevolgd door Willemsen-Eggink. Daarna was het eventjes wachten op de Nederlandse équipes van Visscher-Visscher (negen) en Derks-Bielen (tien)