KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
Het seizoen is amper begonnen, of onze jonge landgenoot Marvin Vanluchene kampt al met problemen. En niet van de minste : Op amper zes dagen voor de eerste BK-wedstrijd zit Vanluchene zonder co-piloot. Vanluchene en Soenens gingen afgelopen weekend voor ’t eerst met de motor trainen, in Londinières. Marvin Vanluchene doet het relaas bij ‘Lees meer’.
Met 31 teams , een flink pak volk en een schraal voorjaarszonnetje als bijzonderste ingrediënten, kan de organiserende Sport en Vriendschap Lochem tevreden terug blikken op de internationale seizoensopener in de zijspancross. De Belgen waren er aan het feest, met Hendrickx-van den Bogaart als verdiende winnaars. Zij waren niet de enige landgenoten die van zich lieten spreken in Lochem !
De Belgische kannibaal in het veldrijden, Sven Nijs, houdt er op de vooravond van zijn veertigste verjaardag, na vele jaren het internationale veldrijden te hebben gedomineerd, mee op. De bijna 41-jarige Nederlandse kannibaal Daniel Willemsen, is voorlopig nog niet zo ver. Integendeel. Tienvoudig wereldkampioen Willemsen, die in 2016 Peter Beunk aan zijn zijde heeft staan, ziet het helemaal zitten voor 2016. Vorig jaar slaagde Willemsen er nog in om twee Grand Prix te winnen. Twee Grand Prix winnen in één en hetzelfde jaar, het is iets waar 90 % van de motorcrossers enkel maar kan van dromen. Voor Willemsen is het d enormaalste zaak van de wereld, al vele jaren lang. Ook in 2016 gaat de kannibaal, temidden een deelnemersveld waarvan velen nog aan de papfles zaten toen Wilemsen zijn eerste wereldtitel behaalde, nog es flink zijn tanden laten zien. Hoe ie dat zal doen, hoefden we hem niet eens te vragen. In een fraai promotiefilmpje, opgenomen in Lochem, door onze collega's van Motocrossplanet.Nl in samenwerking met de KNMV (Nederlandse motorsportfederatie) geeft de kannibaal himself ons een kijk op zijn plannen voor het nieuwe seizoen. Smullen maar, bij 'Extra' !
Voor Marvin Vanluchene lijkt de seizoenstart net iets te vroeg te komen. Vanluchene en Soenens reden in 2015, in hun debuutjaar, meteen de pannen van het dak. Ze werden vice Belgisch kampioen, zevende in het wereldkampioenschap en werden geselecteerd voor het Belgisch team voor de Sidecarcross of Nations, waar België de bronzen medaille wist te behalen. Maar er was ook een keerzijde aan die medaille. Vanluchene, pas twintig geworden, stond ons te woord.
Pittemnaar Jason Van Daele kende een moeizaam seizoen in 2015. Zowel hijzelf als co-piloot Olivier Valcke lagen geregeld in de lappenmand. Ondrej Cermak en Gianni D’Hondt dienden een paar keer als stand-in passagier te fungeren, zodat het voor Van Daele en Valcke dan ook een moeilijke klus werd om goed op mekaar ingespeeld te raken.
Voor 2016 kan Jason terug een beroep doen op zijn trouwe partner Tim Smeuninx als co-piloot. Smeuninx, die eind 2014 op de Franse GP in Vesoul een gecompliceerde beenbreuk opliep, was ruim een jaar inactief, maar lijkt nu terug volledig hersteld én klaar voor de strijd te zijn.
Precies op zijn verjaardag hadden wij een enthousiaste Jason Van Daele – die eergisteren 26 jaar werd - aan de telefoon .
Inderdaad, nog zeer voorbarig, maar toch is daar de eerste voorlpoge kalender voor seizoen 2017. Met 14 Gp's spreken we over een normale kalender. Wel zouden we nog eens naar Oostenrijk (Möggers) mogen trekken en zou Rudersberg, waar sinds jaar en dag de finale doorgaat, zelfs niet opgenomen zijn. Bekijk de kalender bij 'Extra'.
Viervoudig Belgisch kampioen Jan Hendrickx heeft er ondertussen reeds zijn eerste wedstrijd opzitten in 2016, en kijkt reikhalzend uit naar de eerste échte confrontaties met de concurrentie.
Sidecarcross.be : Hallo Jan, heb je de seizoensopener van Eersel afgelopen zondag vlot verteerd ?
Jan H. : We kijken er toch een beetje met gemengde gevoelens op terug . We beslisten pas in laatste instantie om er deel te nemen. Mijn co-piloot Ben van den Bogaart woont namelijk zowat op wandelafstand van Eersel, en ook mijn mekaniekers wonen vlakbij. Dan is het voor hen natuurlijk ook es plezant als je es zo dicht bij huis aan de slag kunt hé. Jammergenoeg werd het een echte ouderwetse slecht weercross, en bovendien gingen we ook nog es flink onderuit. Gelukkig zonder veel erg , zodat de voorjaarswedstrijden niet in het gedrang komen. (vervolg bij Lees meer)
Het nieuwe motorcross-seizoen staat voor de deur. Was de winter te lang of te kort ? Of te nat ? Zijn de rijders , co-piloten en machines er klaar voor ? Of worden straks Lochem, Genk, Oss en Moerbeke-Waas aanzien als dé ideale voorbereiding om alles op punt te zetten , alvorens begin april het WK van start gaat ? Wij deden een rondje ‘zijspancrossers bellen’ , en zoals te verwachten was , met de ene gaat het al beter dan met de andere. De komende dagen vindt u hier het relaas van onze gladiatoren op drie wielen op weg naar het nieuwe seizoensbegin, en de eerste die we aan het woord laten is Etienne Bax, de regerende wereldkampioen. En die had ons wel het één en ander te vertellen ! Snel naar 'Lees meer' dus.
Nog heel even, en het is weer zo ver. Het nieuwe motorcross-seizoen staat namelijk in de steigers, en nadat straks op de laatste zondag van februari het Nederlandse Lochem het ONK 2016 opent en aldus de eerste internationale confrontatie van het seizoen heeft geprogrammeerd, strijken de sidecars de week erna, op 6 maart, voor een eerste keer neer in België. De Genkse Horensbergdam vormt het decor voor de eerste proef om het Belgisch kampioenschap, en de organisatie is er in handen van MC Santi, onder de bezielende leiding van zijspancrosser Kristof Santermans.
Ook in de reeks zijspannen nationaal kregen we een mooi deelnemersveld. Ook hier weer een aantal VLM en VMCF teams. Het circuit was meer dan behoorlijk berijdbaar ondanks de regenval van zaterdag en zondagnacht mede door de werken die MCC De Kempen had laten uitvoeren in de loop van de voorgaande week. Dat het circuit er loodzwaar bij lag dat namen de piloten met graagte er toch bij omdat ze vonden dat de winterpauze lang genoeg geduurd had.