KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
Nadat eerder deze week al Jason Van Daele en Ben van den Bogaart bekend maakten om in 2017 samen op pad te gaan, liet nu ook Marvin Vanluchene ons weten dat ie in 2017 opnieuw samen met de immer goedlachse Let Haralds Kurpnieks door gaat. Ook het vertrouwen in het VMC-frame en de Zabel krachtbron blijft behouden. Vanluchene en Kurpnieks werden dit jaar elfde in het WK, maar misten enkele Grand Prix wegens een polsblessure opgelopen bij de start van de thuis Grand Prix in Genk. Een blessure die overigens nog niet volledig is genezen en waaraan Vanluchene binnen enkele dagen opnieuw wordt geopereerd.
Marvin Vanluchene steekt overigens niet onder stoelen of banken dat het zijn grote droom is om ooit wereldkampioen te worden, maar er staan er volgend jaar waarschijnlijk wel meerderen aan de start met hetzelfde soort droom. In elk geval heeft de 20-jarige Oostrozebekenaar nog vele jaren de tijd om zijn droom na te jagen. Het basisconcept voor 2017 is er, en ondanks het afscheid van Jan Hendrickx en Ben Adriaenssen, hebben we nu àl, met Van Daele-van den Bogaart én Vanluchene-Kurpnieks reeds twee Belgische combinaties om naar uit te kijken volgend jaar.
Inderdaad, Jason Van daele heeft zijn bakkenist voor volgend seizoen beet, en wat voor één! Niemand minder dan 3-voudig Wereldkampioen Ben van den Bogaart gaat hem assisteren. Het WHT frame blijft behouden en Glenn Woodman gaaty zich persoonlijk over de Husqvarna blokken ontfermen. Als dat geen winnende combinatie is! Succes heren :-)
Zondag morgen in Sint-Huibrechts-Lille en we kregen de eerste najaarscross van de drie die op de kalender staan. MC De Liller Treffers hun wedstrijd mag dan wel volledig in het teken staan van de Team Trophy voor de solo klassen maar dit is ook wedstrijd waar we leuke dingen te zien krijgen bij de zijspannen. Leuke dingen in de zin van dat we er al enkele stoel verschuivingen te zien krijgen zoals bij Filip Op De Beeck die na het afscheid van Wim Van Roy ( die reed zijn laatste wedstrijd immers in Reet ) nu al zou aantreden met Dennis Derboven. Dennis zal de vaste bakkenist worden voor Filip in 2017. Stapje hoger voor Dennis na 2 jaar harde leerschool te hebben gehad bij vader Wim Derboven. Ook een nieuw duo voor 2017 Glenn Vanderschraelen & Peter Verlinden kwam voor het eerst aan de start. Zodoende dus ook enkele gelegenheids duo's voor deze wedstrijd en net zoals vorig jaar in de najaars crossen zagen we Shane Van Den Bleeken opduiken met voor deze wedstrijd Yan Hereygers in het bakje. Ook op het laatste moment werd er bij het team Vaes & Vanhamel beslist om de rollen eens om te draaien. Nick zou rijden en Jimmy ging in het bakje staan. In laatste instantie beslisten Timmy Tysmans & Lindsey Bosch om lekker thuis te blijven lazen we op Facebook.
In de beslissende race trokken de Tsjechische broers Cermak de wedstrijd op gang , voor Hendrickx-vd Bogaart, Willemsen-vd Putten, Daiders, Brown en alweer die Franse Thomas-broers. Hermans-van Gaalen trokken als zevende op pad en dat opende meteen perspectieven voor Nederland, aangezien de tweede Belgische equipe Adriaenssen-Daiders pas als zeventiende het veld indoken. Terwijl vooraan Jan Hendrickx koploper Cermak het vuur aan de schenen legde, perste Ben Adriaenssen er een remonte uit om U tegen te zeggen. Halfkoers had Hendrickx de leiding over genomen en zat Adriaenssen al zevende, met voor zich de Hollandse equipes van Hermans en Willemsen.
Vanluchene-Kurpnieks die dit keer vanaf de eerste rij startten, pakten de holeshot, maar zagen na een halve ronde reeds Bax-Bax passeren. Geen reden tot paniek voor de koelbloedige Belgische jongeling die zich netjes in het spoor van de Hollandse broers parkeerde. Verrassingen van formaat : De Zwitser Marco Boller op vier en de Ier Neil Campbell op vijf. Beiden waren blijkbaar zelf ook hard geschrokken : Boller crashte in de derde ronde, en Campbell dacht dat ie aan de kant moest gaan, als een snellere rijder hem bij beende. Hendrickx-vd Bogaart kwamen vanaf rij twee als 14de de eerste ronde uit. Hermans-van Gaalen pas als 21ste.
Om 11 uur reeds ging de eerste race van start. Het was frisjes en de bergachtige omgeving was nog helemaal in een mistgordijn gehuld toen het starthek de eerste keer viel.
Het werd alvast géén race voor hartlijders, want het was pas bij het vallen van de finishvlag, dat met zekerheid kon gezegd worden wie de zeven eerste plaatsen zouden innemen.
Bax-Bax startten op kop, maar raakten hun naaste achtervolger, de zichzelf overtreffende Lukas Cerny, niet kwijt. De Tsjech, zélf opgejaagd door Daiders, Adriaenssen en Vanluchene (vanaf rij twee gestart !) kon niet anders dan gas geven, en zo ontstond er een kopgroep van vijf, die na tien minuten nog wat aangroeide. De Tsjechische broers Cermak die op de tweede rij waren gestart, hadden ondertussen wat opruimingswerk verricht en kwamen aansluiten. Na een kwartier deed de Franse kampioen Auvray hetzelfde, en toerden ze met zijn zevenen rond op een zakdoek. Het minste foutje kon zwaar worden afgestraft in zo’n drukke bedoening. En zo geschiedde.
13 landenteams van elk drie sidecars tekenden present vandaag in Dardon Gueugnon. Zweden en Estland waren de voornaamste afwezigen, in een wedstrijd waar de kwalificaties enkel dienden om de startvolgorde voor morgen te bepalen.
Onder een voorzichtig najaarszonnetje ging de eerste race om halftwee van start. Adriaenssen-Daiders schoten als een raket uit de startblokken, maar zagen in de eerste ronde al verrassend Daiders-Stupelis langszij glijden. Enkele ronden later namen ook de broers Cermak de maat van het Belgische team. Deze drie vormden vanaf dan een hevig strijdende kopgroep waarbij Wilkinson nét niet kon aansluiten. Gelegenheidskoppel Daiders-Stupelis verrasten vriend en vijand door voor team Letland deze heat te winnen, voor Cermak die tot de laatste meters bleef beuken en Adriaenssen die van kortbij derde werd. Wilkinson werd vier en op grote afstand volgden Willemsen-vd Putten – die méér dan hun handen vol hadden gehad met thuisrijder Yohann Hydulphe - op vijf.
Achter de schermen is vanochtend in Guegnon Dardon alweer hard gewerkt - gisteravond ook trouwens, doch dit geheel terzijde - door de vrolijke jongens van www.sidecarcross.com en www.sidecarcross.be , die in samenwerking met de Franse federatie FFM , er weer hebben voor gezorgd dat ook de thuisblijvers de Sidecarcross of Nations vanachter hun computerscherm kunnen mee volgen. Met een koffietje en een koekje bij de hand, nét alsof u er zélf ook bij was !
De kawlificaties in de zijspanklasse worden vandaag verreden om 13.30 uur (groep A) , 15.00 uur (groep B) en 16.30 uur (groep C).
Op zondag wordt er geraced om 11.00 uur (reeks 1) , 13.00 uur (reeks 2) en 15.30 uur (reeks 3) . Tussenin worden de wedstrijden om de Quadscross of Nations verreden , die u eveneens live kunt meevolgen.
Klik op de knop 'Estra' of ga naar : http://timing.sidecarcross.be/
Komend weekend wordt het international zijspancross seizoen afgesloten met de prestigieuze Sidecarcross of Nations. Die wordt dit jaar verreden op het prachtige vallei circuit Sainte Radegonde, vlakbij het plaatsje Dardon-Gueugnon, zo’n 150 km ten noorden van de Franse grootstad Lyon.
België behoort eens te meer tot de favorieten. Zij zijn echter niet de enigen. België heeft met Hendrickx-van den Bogaart en Adriaenssen-Daiders alvast de top twee uit het WK 2016 in huis . Het derde team, Vanluchene-Kurpnieks bewees in 2016 geregeld over voldoende snelheid te beschikken om zich eveneens te meten met de groten. De kans op slagen is dus reëel .
Er zijn echter kapers op de kust. En dan denken we in de eerste plaats aan Nederland. Oranje rekent op Hermans-van Gaalen (de jeugdige evenknie van Vanluchene) , Bax-Bax (de wereldkampioen van 2015) en Daniël Willemsen die met Siebe van der Putten – net als vorig jaar – de bakkenist van Gert van Werven aan boord hijst . Ook de Engelsen kunnen vervaarlijk uit de hoek komen.
Er zijn té veel motorcross federaties in België, is een vaak gehoorde opmerking, maar daar is duidelijk niet iedereen het mee eens. In de provincie Limburg rijpt zelfs het idee om een nieuwe motorcross-federatie op te richten, onder de noemer VMB. Niet te verwarren met de vroegere VBM-federatie !
En ja, volgens ‘onze man’ komen ook de zijspannen in beeld . Wie er alles wil over weten kan terecht , nu donderdag 6 okt. om 19 uur in de AMAC Lommel kantine, bij het motorcrosscircuit. Adres : Marie Curiestraat , 3920 Lommel.
Wie liever vast houdt aan de bestaande structuren, kan een dag later, vrijdagavond 7 okt. terecht aan de andere kant van ons land, in het Westvlaamse Oostrozebeke. Daar wordt vanaf 19.30, in zaal Vrij Polen, de MCLB-kalendervergadering gehouden voor het seizoen 2017.