KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
Het kwam een beetje als een donderslag bij heldere hemel , de aankondiging dat WK zijspancross promotor WSC in 2024 opnieuw alle WK-wedstrijden live zal uitzenden. We kennen ondertussen allemaal de fel gesmaakte reportages van WSC, die enkele dagen nà elke Grand Prix te bekijken zijn via de website www.fimsidecacross.com. Professionele wedstrijdverslagen doorspekt met de nodige interviews, en . . . het onovertroffen deskundig commentaar van de juiste man op de juiste stoel voor de juiste microfoon, Barry Nutley. Voor rechtstreekse live-uitzendingen leek – en lijkt – deze kleine tak van de motorsport eigenlijk te klein. Maar zie, in 2024 wil promotor WSC er blijkbaar toch nog een keertje zijn schouders onder steken en kondigde onlangs verrassend aan om volgend seizoen alle WK-wedstrijden alsook de Sidecarcross of Nations via het internet live uit te zenden,zowel op zaterdag àls op zondag ,zodat ook de thuisblijvers straks niets van de actie hoeven te missen.
Tot 2 januari biedt WSC overigens een jaarabonnement aan voor de gunstprijs van honderdvijftig euro. Wie de races straks wedstrijd per wedstijd wil bekijken kan dat ook. Daarvoor is de prijs dan vastgesteld op twintig euro per wedstrijdweekend. Alle info : www.fimsidecarcross.com
Als er een wereldtitel zou zijn voor wie het meest doorzettingsvermogen heeft in het WK zijspancross, dan had Jason Van Daele die ongetwijfeld al enkele malen binnen gehaald. Na een denderende seizoenstart eerder dit jaar kwam Van Daele opnieuw in een spiraal van mechanische , maar vooral, fysieke ellende terecht en half juli had de meervoudig Belgische kampioen er toch even de buik van vol. Van Daele zocht – en vond – een geschikte chirurgische oplossing en werd aan beide heupen geopereerd. Waarna de Pittemnaar beetje per beetje al opnieuw de blik begon te richten op het WK-seizoen 2024. Maar eerst . . . nog even een backfliptourneetje afwerken doorheen Duitsland,geassisteerd door durfal Birgen Beernaert,en ondertussen op zoek gaan naar een co-piloot voor de WK-campagne 2024. En diè is nu gevonden in de persoon van de drieëntwintigjarige noorderbuur Loet van der Putten. Van der Putten was afgelopen seizoen, met succes, aan de slag in het WK aan de zijde van Stephan Wijers,en geldt als één van de meest gedreven co-piloten uit het WK-circus,die met volle overgave het maximum uit zijn carrière wil halen. Een ideale match dus voor de al even gedreven Jason Van Daele.
Van der Putten was onlangs te gast in het Westvlaamse Pittem om samen met Jason Van Daele de laatste details voor het nieuwe motorcross seizoen nog es te overlopen. De Zabel werd terloops es aangetrapt en even warm gedraaid. Of Van der Putten vooraf was geïnformeerd dat daar ook een backflip bij behoorde, kwamen we niet te weten.
Met Vanluchene-Musset, Sanders-Steegmans en Van Daele-van der Putten kunnen we met drie Belgische topteams alvast opnieuw reikhalzend uitkijken naar het WK-seizoen 2024.
Bij de gele knop ‘Extra’ het kenningsmakingsfilmpje van Loet van der Putten met Jason Van Daele.
In het ACC Convention Centre in Liverpool – de stad waar The Beatles geboren en getogen waren, én beroemd werden – streken afgelopen zaterdag de beroemdheden uit de motorsportwereld neer. De Britse motorsportfederatie ACU was toe aan haar honderdtwintigste verjaardag ,en kreeg van de internationale motorsportfederatie FIM de eer om het jaarlijkse FIM gala en de uitreiking van de FIM-Awards te organiseren.
Alle wereldkampioenen uit de diverse disciplines (motorcross, road racing, track racing, enduro, trial ,snowmobile, enz. ) maakten er hun opwachting, en ontvingen er hun gouden FIM WK-medaille. Zo’n vijftig wereldkampioenen in totaal. Onder hen, één Belg : Marvin Vanluchene, die in 2023 zijn tweede wereldtitel in de zijspancross-discipline wist te veroveren,samen met zijn Franse co-piloot Nicolas Musset.
Het motorcross seizoen zit er op , de kampioenschappen zijn verdeeld,en de najaarswedstrijden verreden. Of gecancelled, vanwege het slechte weer. Wat moet een mens nu in godsnaam gaan doen tijdens de weekends, de komende donkere maanden ? Jason Van Daele en Birgen Beernaert hebben er iets op gevonden : Gaan backflippen met een sidecar. Een ideetje dat waarschijnlijk slechts voor weinigen is weggelegd, wat zeggen we , dat waarschijnlijk voor nièmand anders is weg gelegd !
Maar geen nood. Je kunt ook doen zoals wij : Gewoon es gaan kijken naar de twee Belgische waaghalzen, want sedert gisteren zijn Jason en Birgen begonnen aan een tournee doorheen Duitsland, als top of the bill in het ‘Night of Freestyle’ event.
De première ervan vond gisteren in Hannover plaats , waar Jason Van Daele en Birgen Beernaert voor een wereldprimeur zorgden door voor de allereerste keer in de geschiedenis een backflip met een sidecar uit te voeren , voor een laaiend enthousiast publiek. Wie vorig jaar op de Grand Prix in Lommel aanwezig was, kreeg er al een voorsmaakje van de toen nog in de maak zijnde stunt.
Gisteravond was het ‘voor echt’. Van Daele & Beernaert hadden in de namiddag al, van de organisatie, slechts één testjump gekregen ter voorbereiding op het event,dat ’s avonds plaats vond. De zo'n drieduizend toeschouwers in de Hannoverse Zag Arena wachtten aldus vol spanning af wat er ’s avonds ging gebeuren.
Vandaag maakten FIM en de WK-promotor WSC de kalender bekend voor het wereldkampioenschap zijspancross 2024. Daar waar dit jaar het WK werd verreden over veertien wedstrijden,zijn er voor volgend seizoen elf voorzien. De meesten zullen er waarschijnlijk niet rouwig om zijn. In 2023 trekt het WK niét richting Engeland en Noord-Ierland,wat vooraf al was aangekondigd. Het WK begint niet echt vroeg volgend jaar, en begint (Alqueidao Portugal) en eindigt (La Colla Italië) trouwens in het zonnige zuiden. De kalender biedt overigens ook flink wat opportuniteiten voor de Belgische en de Nederlandse zijspancrossliefhebber : Lommel, Heerde en Plomion zijn binnen handbereik. Ook Strassbessenbach en Rudersberg zijn niet echt veraf. De heren rijders en bakkenisten hebben in elk geval nog flink wat tijd om ervoor te zorgen dat ze er klaar voor zijn tegen eind april in Portugal.
Iedereen kent uiteraard het dagelijkse programma 'Iedereen Beroemd' , na het zeven uur journaal op VRT . Inderdaad,dàt programma dat in een niet eens zo ver verleden nog 'Man bijt hond' heette, en nu dus al enkele jaren door gaat onder de noemer 'Iedereen Beroemd'. Sedert begin september is er op maandag telkens een rubriek over extreme sporten, met de ietwat laconieke titel 'Goe zot' . We weten natuurlijk allemaal wel dat het WK zijspancross een bijzonder ernstige aangelegenheid is , waar zotten - halve of hele - absoluut niet aan de bak komen. Dat het er voor een buitenstaander soms wél wat zotjes uit ziet, dààr kunnen we in elk geval wél in komen. We vergeven onze nationale televisiezender aldus de keuze van de titel van het programma ,en zijn uiteraard erg blij dat de mooiste sport ter wereld, op prime time op de grote Belgische VRT televisiezender , de nodige aandacht kreeg gisteravond in het reeds vernoemde programma 'Iedereen Beroemd'. Voor zij die de uitzending hebben gemist ,hierbij de link naar de reportage via de gele knop 'Extra' die je via de FB-pagina van Marvin Vanluchene himself, naar het verslag brengt.
En ,o ja, bij het bekijken van de reportage ging ons Belgische zijspancrosshart toch wel even wat sneller slaan. Toen de reportage werd opgenomen (begin oktober) was co-piloot Nicolas Musset niet in de mogelijkheid om bij de opnames aanwezig te zijn. Hij werd in het bakje, aan de zijde van wereldkampioen Marvin Vanluchene ,vervangen door de getalenteerde stand-in Robbe de Veene die het 'co-piloteren' op bijzonder attractieve wijze tentoon spreidde. We zagen aldus iets wat onze ongebreidelde fantasie meteen op hol deed slaan : Twee Belgen op één zijspan, allebei met de regenboogtrui aan ! Zou dit een voorteken kunnen zijn dat Vanluchene-de Veene in de toekomst het àllereerste complete Belgische koppel wordt,dat gezamenlijk voor een Belgische wereldtitel zal zorgen ? Voor ons niet gelaten ,in elk geval ! Enjoy de reportage bij de gele knop 'Extra' .
Het is elk jaar weer een grijze en nare tijd, zo rond 1 november. Het bericht dat we vandaag ontvingen past helemaal bij deze tijd van het jaar,en maakt het allemaal nog ietsje grijzer dan het al is. Eerder op de dag overleed in het AZ teTurnhout dhr René Loodts. René Loodts was jarenlang official bij de Belgische Motorsport Federatie BMB , en was gedurende een kleine tien jaar team manager van het Belgische team voor de Sidecarcross of Nations. En met succes ! Zowel in 2011 (Jauer ) ,2014 (Markelo) als 2016 (Dardon Gueugnon) slaagde het Belgische team,onder leiding van de immer goedlachse René Loodts er in om de Sidecarcross of Nations te winnen. De gezondheid liet de succesvolle team manager de jongste tijd niet meer toe om nog langer motorcross wedstrijden te bezoeken,en vanochtend heeft R. Loodts dan ook stilletjes het tijdelijke voor het eeuwige ingeruild. Het gaat overigens erg hard de jongste tijd in het zijspancrosswereldje dat onlangs al afscheid moest nemen van andere zijspancross-monumenten zoals Friedhelm Zabel, Siep de Wit, Jan Bakens, Willie Liebl en Henny Vruwink , zeg maar de uitvinder van de VMC –zijspancross frames.
We herdenken René Loodts graag met bijgevoegde archieffoto’s van de succesvolle overwinningen van team Belgium in Dardon Guegnon in 2016 en in Markelo 2014.
Dhr René Loodts werd onlangs tweeëntachtig jaar. Er wordt afscheid van hem genomen op maandag 6 november om 12 uur in de aula van het crematorium Pontes, Steenweg op Merksplas 68, te Turnhout.
Eens het seizoen erop zit, is het een jaarlijks gegeven in de wondere wereld der zijspancross : Rijders kiezen een andere co-piloot , co-piloten kiezen een andere rijder. Het lijkt de vermenigvuldigingsdans wel. Ook zijn er elk jaar verschillende atleten die aankondigen te stoppen. Sommigen stoppen ook écht. Anderen staan enkele maanden later opnieuw vrolijk fluitend achter het starthek. Een ingewikkelde puzzel dus , waarvan het grootste deel der stukjes dit keer al – relatief vroeg - op zijn plaats is gevallen. Wereldkampioenen M. Vanluchene en N. Musset lieten zopas weten dat ze er samen nog een jaartje bij doen. Met als hoofddoel uiteraard de verlenging van hun wereldtitel. Ook Koen Hermans bilijft Ben van den Bogaart trouw. Hetzelfde geldt voor B. Wilkinson en J. Millard, de broers Lielbardis en J. Keuben en D. Rietman. Tim Prümmer rijdt in 2024 met de Fransman Rodolphe Lebreton , Davy Sanders gaat op pad met landgenoot Jarno Steegmans. En de broers Prunier blijven mekaar ook in 2024 trouw. Daarmee is de samenstelling van de WK top tien – op twee teams na – voor 2024 een feit . Marco Heinzer en Ruedi Betschart (zevende in het WK 2023) kondigden al vroeg in het jaar aan dat 2023 hun laatste seizoen zou zijn. Het grootste vraagteken blijft momenteel achter de naam staan van vice world champion Etienne Bax. De ondertussen 38-jarige co-piloot Ondrej Cermak verkondigde op de Sidecarcross of Nations in Italië op vrij overtuigende wijze dat hij er volgend seizoen niet meer wou mee doorgaan. Of daar ondertussen verandering is in gekomen , of , als Etienne Bax ondertussen een nieuwe bijrijderop het oog heeft,valt nog even af te wachten. Het is momenteel het nog enige ontbrekende puzzelstukje om de mondiale WK-top puzzel voor volgend seizoen te vervolledigen.
De valpartij van afgelopen zondag van Marvin Vanluchene en Robbie Bax tijdens de eerste manche van de sidecarcross of Nations in het Italiaanse Cingoli heeft voor co-piloot Bax zwaardere gevolgen als verwacht. Nader onderzoek in Nederland bracht vanochtend aan het licht dat Robbie zijn voorste kruisband van de knie heeft afgescheurd. Binnen enkele weken volgt een operatie waarna de ongelukkige Bax nog een paar maanden revalidatie wacht. Vanwege www.sidecarcross.be wensen we Robbie Bax, die op deze manier slechts schamel beloond werd voor zijn invalbeurt bij team Belgium, een spoedig herstel toe.
Een Belgische wereldkampioen in de motorcross, het is anno 2023 geen evidentie meer. De gloriejaren der Belgische motorcross met grote wereldkampioenen zoals Stefan Everts, Joël Smets, Steve Ramon, Jacky Martens, Eric Geboers, Georges Jobé of in een verder verleden Joël Robert of Roger Decoster liggen reeds ver achter ons.
Onze laatste Belgische wereldkampioen in de solo-categorieën was Sven Breughelmans (MX 3 in 2008). Vijftien jaar geleden ondertussen !
Gelukkig namen daarna de Belgische zijspanrijders de fakkel over ! Nadat Sven Verbrugge eerder al drie wereldtitels op zijn naam schreef als co-piloot, volgden er wereldtitels voor stuurmannen Joris Hendrickx (2009) , Ben Adriaenssen (2013 en 2014) en Jan Hendrickx (2016).
En toen kwam Marvin Vanluchene, die in 2018 de jongste wereldkampioen ooit werd in het zijspancrossen. Opvallend feit : Bij vier van de vijf Belgische wereldtitels had de Nederlandse co-piloot Ben van den Bogaart – die ondertussen meer Belg dan Nederlander is geworden – een dikke vinger in de pap.
Na 2018 bleef het vijf jaar stil, maar dit jaar was het terug boenk er op voor Marvin Vanluchene die voor de tweede keer in zijn carrière wereldkampioen werd . En dat moet uiteraard gevierd worden ! Nu donderdag 12 oktober gaan de deuren van de feesttent op de wijk de Ginste in Oostrozebeke open om 19 uur.