KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
Het was frisjes, zonnig en droog toen om elf uur in de voormiddag het starthek een eerste keer viel voor de sidecars. De Franse Prunier-broers lieten meteen na het vallen van het starthek de rest van het peloton terplaatse en daar kwam tot op de finish geen verandering meer in. De strijd om plek twee was des te spannender. Die was aanvankelijk in handen van D. Foden – J. Chamberlain voor onze landgenoten Marvin Vanluchene en Robbe de Veene en de Esten Normak-Kasesalu,die algauw het gat lieten vallen op Foden en Vanluchene. Dat speelde zich allemaal af ver achter de rug van winnaar Killian Prunier, die absoluut geen tegenstand duldde. Pas toen de vanaf rij twee gestarte Hermans-vd Bogaart, begonnen kietelen aan het achterwiel van Vanluchene, schakelde de wereldkampioen een versnelling hoger, en verdrong Dan Foden van plek twee. Met nog twee ronden te gaan moest de Engelsman ook buigen voor Koen Hermans,die onmiddellijk het gat met tweede man Vanluchene dicht reed en er zelfs nog vlotjes over ging,om daarmee voor Nederland een eerste sterk resultaat neer te zetten. Vanluchene-de Veene eindigden eervol als derde,vlak voor de sterk terug gekeerde Duitsers Prümmer-Vincent,die na een bijzonder heftige strijd in de slotronden nog hadden afgerekend met de Engelsen Foden en Chamberlain.
Als de Sidecarcross of Nations op zaterdag zou verreden worden, dan had België ‘m zeker al tien keer gewonnen. Ook vandaag weer waren de Belgen de besten,met een maximale score van twee reekszeges. De prijzen worden echter pas op zondag uitgedeeld, zo heeft de geschiedenis ons al vaak met de neus op de feiten gedrukt. , en aldus dienen er ook vandaag weer , nog geen berenvellen verkocht te worden van beren die nog niet geschoten zijn.
De rijders in Loket kregen een druilerige voormiddag en een flauw zonnetje in de namiddag voorgeschoteld,om hun kwalificatiedag af te werken. Marvin Vanluchene en Robbe de Veene,die in groep A waren ingedeeld,moesten al om acht uur ’s ochtends de baan op voor hun vrije training. Meteen klaar wakker dus voor de wereldkampioen.
Ondanks een minder goeie positie aan het starthek pakten Vanluchene en de Veene toch de kopstart in de eerste heat,gevolgd door de Prunier broers, , Foden-Chamberlain, Hermans-vd Bogaart en de Letse kampioenen Janis en Lauris Daiders. Terwijl Vanluchene vooraan op kousevoeten weg reed van de rest ,schoof Hermans na ruim tien minuten door naar plek drie.
Dit weekend wordt in het Tsjechische Loket, het internationale zijspancross seizoen traditioneel afgesloten met de Sidecarcross of Nations, zeg maar het kleine broertje van de MX of Nations in de solo-klassen die trouwens volgende week wordt verreden in Matterley Bassin (GB). Onze beide Belgische teams werden de afgelopen weken geconfronteerd met onvoorziene omstandigheden. Bij de solo's diende in laatste instantie Liam Everts vervangen te worden door Jago Geerts. Bij de zijspannen blesseerde Jason Van Daele zich,en wordt in Loket dit weekend,vervangen door Kim de Cock en Stijn de Vylder. De Oostvlamingen vormen er team met Davy Sanders-Jarno Steegmans en Marvin Vanluchene – Robbe de Veene. Vanluchene’s vaste co-piloot van dit jaar,Glenn Janssens,had eerder dit jaar al aangegeven om liever niet deel te nemen aan de SMX of Nations ,en gezien de blessures die Glenn de twee jongste weken moest incasseren,komt dit al bij al niet ongelegen.
De Sidecarcross of Nations wordt dit jaar niet meer verreden onder FIM Europe vlag, maar is nu door FIM voor de eerste keer erkend als een ‘echt’ wereldkampioenschap. Dit geeft de medailles achteraf een extra dimensie ,en heeft ook als consequentie dat de wedstrijdduur van de manches is opgetrokken naar dertig minuten en twee ronden,zoals in de Grand Prix-races.
Voor de zege in Loket, is er eigenlijk slechts één favoriet ,en dat is – je raadt het nooit – Nederland. Nederland is het enige land dat aan de start komt met drie WK-toppers : Koen Hermans,Tim Leferink en Gert van Werven prijken alle drie binnen de top elf van de WK-eindstand,en daarkan geen enkel ander land iets tegenin brengen.
Het was gelukkig ook de regionale TV-zenders Focus-WTV en Rob TV niet ontgaan dat we een Belgisch team als wereldkampioen in de zijspancross hebben. Ook op de website van Sporza werd de wereldtitel van Marvin en Glenn toegelicht. Check it out bij de gekendegele knoppen ‘resultaten’ en ‘extra’.
De juiste man op de juiste plaats op het goeie moment. Dat is het minste wat je kunt zeggen van onze man in ‘t veld afgelopen weekend in La Colla . Braïn, de man met het roze hoedje ,vloog in Italië over berg en dal ,van de ene kant van het circuit naar de andere kant en terug, om toch maar de juiste plaatjes te kunnen schieten. Desnoods ging hij zich net voor de start in het midden van ‘t startveld - vlak voor het starthek – gaan posteren op jacht naar het perfecte plaatje. Geniet opnieuw van de haarscherpe beelden van de WK-finale in La Colla, van de hand van the one & only Braïn,bij de gele knop ‘Lees Meer’.
Met een gerust gevoel konden M. Vanluchene en G. Janssens aan de tweede heat beginnen. De wereldtitel was binnen, en daarmee was de taak volbracht.De motor werd gepimpt in de regenboogkleuren , het kampioenenplunje werd uit de kast gehaald, en de laatste opdracht van het seizoen 2024 kon beginnen.
Prunier was opnieuw de snelste starter voor Hermans-vd Bogaart,Wilkinson, Willemsen, Sanders-Steegmans, Prümmer-Lebreton en Leferink. Lielbardis (twaalfde) en Vanluchene (vijftiende) hadden compleet hun start gemist.
Na een kwartier namen Hermans-vd Bogaart de koppositie over en reden regelrecht naar de manche – en dagzege. Daarmee wonnen Hermans-vd Bogaart in extremis nog hun eerste Grand Prix van het seizoen.
Wilkinson nam de tweede plek over van Prunier, en even later moesten de Franse broers zelfs nog twee plaatsen prijs geven aan een geweldig tekeer gaande Sanders en Steegmans, en Prümmer-Lebreton.
De opdracht voor de start van reeks één was voor beide titelkandidaten duidelijk : Lielbardis moest winnen om zijn kansen gaaf te houden. In dàt geval moest Vanluchene in de top drie finishen om mathematisch zeker te zijn van de titel. Het plaatje klopte, . . . tot in de voorlaatste ronde .
De Franse Prunier broers waren er bij de start als een kanonskogel vandoor gegaan , en fietsten meteen een flinke voorsprong bijeen. Vanluchene-Janssens, Willemsen-Gabor , Prümmer-Lebreton, Leferink-de Veene, Hermans-van den Bogaart en de Lielbardis-broers waren de andere mannen voorin. De situatie keerde halfkoers toen Hermans-van den Bogaart door stootten naar twee en het gat met koploper Prunier razendsnel dicht reden. Op het moment dat de Nederlanders de aanval op de Franse leiders wilden inzetten,sloeg hun motor af,en moesten ze herpakken op vier. Zo kreeg Prunier terug wat adem voorin. Vanluchene en Lielbardis volgden op acht seconden,ietsverderop kwamen Hermans-van den Bogaart opnieuw op kruissnelheid. Met nog vijf ronden te gaan stootte Lielbardis door naar twee en Hermans naar drie. Vanluchene-Janssens op vier,moesten de rol lossen, maar waren wel virtueel wereldkampioen.
Twee groepen van elk veertien equipes reden vanochtend elk een tijdstraining om de startvolgorde te bepalen. De besttijden van de toppers lagen dicht bij mekaar,want zowel in groep A als in groep B zat er tussen de top vijf amper een seconde verschil. De Prunier-broers waren de snelsten in de A-groep en mogen straks als eerste hun plekje achter het starthek kiezen. Hermans-van den Bogaart die de snelsten waren in de andere groep,rijden als tweede op. Robbe de Veene, die Tim Leferink assisteert, is de eerste Belg die naar het starthek mag ,als derde. De Lielbardis-boys kiezen als vierde. Vanluchene en Janssens als negende. En voor de duidelijkheid : Aangezien het geen kwalificatiewedstrijden waren,maar tijstrainingen, waren er bijgevolg ook geen WK punten te verdienen.
Een wondermooie omgeving in de bergen bij de Ligurische Zee, een spectaculair circuit en mooi weer. Wat wil een mens nog meer ? Zijspancross misschien. Dàt zal er vandaag echter niet van komen in La Colla, waar de finale van het WK zijspancross 2024 gepland staat. De organisatie ,die voor de allereerste keer een WK-race organiseert en - letterlijk – bergen werk heeft verzet op en rond hun circuit, kampt nog met wat kinderziektes op allerlei vlak, waardoor FIM op vrijdag plots voor een huizenhoog administratief probleem kwam te staan, en in allerijl een noodscenario moest uitwerken : De Quads (17 rijders aanwezig) rijden hun finale om de Europese titel op zaterdag. De zijspannen rijden hun WK-finale op zondag. Er zijn achtentwintig teams aanwezig in La Colla , waaronder ook de Italiaanse nationale kampioenen Ivo en Ivan Lasagna. Er wordt voor de sidecars op zondagochtend een vrije training en daarna een tijdstraining verreden om de startvolgorde te bepalen. Op zondagmiddag volgen de twee manches om 13:00 uur, en om 16:00 uur zoals tijdens het normale Grand Prix programma,en is de nieuwe wereldkampioen gekend. De startlijst voor de Grand Prix in La Colla vind je bij de gele knop 'Extra'.
Komend weekend wordt de finale van het WK zijspancross 2024 verreden,in het Italiaanse La Colla. Een nieuwe naam in bijna vijfenveertig jaar wereldkampioenschap sidecarcross.
In eigen land slaat MCLB zijn tenten op in Hamme-Zogge, waar de Durmevrienden instaan voor de organisatie. GPS : Meerstraat, 9220 Hamme.
In het Zwitserse Amriswil vindt de tweede – tevens voorlaatste – wedstrijd om het IMBA kampioenschap plaats. Luc Descheemaeker is er onze enige landgenoot aan de start.
In Slägelse wordt de finale van het Deens kampioenschap zijspancross verreden. Limburger Arne Vanhamel treedt er aan als co-piloot bij de Deense topper Jacob Jensen.
Maar uiteraard zijn alle ogen komend weekend gericht op het Noorditaliaanse La Colla voor de WK-finale. Onze nationale trots ,Marvin Vanluchene en Glenn Janssens staan er als leiders met eenendertig punten voorsprong niet slecht voor, maar de buit is absoluut nog niet binnen. Vanluchene en Janssens dragen de gevolgen van een flinke crash in Duitsland vorige week,en moeten straks aan de bak met respectievelijk enkele gebroken ribben,en een handblessure. Vorig weekend lukte het onze Belgische leeuwen aardig om in deze moeilijke omstandigheden de schade binnen de perken te houden.Als dat ook zondag nog es lukt ,dan is de klus geklaard ,en dàt zou dan alleszins dik verdiend zijn.