KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
Onder een lekker zonnetje en een publieke belangstelling die een pak beter was dan gisteren, stelden de twintig sidecars zich iets over één uur lokale tijd op achter het starthek. Locals Tanel reesna en Sven Nitsoo waren er niet bij, K. en P. Poldma, die de kwalificatiewedstrijd gisteren hadden gemist werden heropgevist, en stonden wél aan de start.
Net als gisteren waren het opnieuw Hermans-vd Bogaart die de debatten openden, maar dit keer waren ze niet zo snel klaar met hun naaste belagers Vanluchene-Musset. Onze Belgische WK-leider en zijn Franse bijrijder beten zich ruim een kwartier lang vast aan het achterwiel van koploper Hermans, maar moesten zich na een zenuwslopend openingskwartier en een niet optimaal functionerende stuurdemper toch stilaan gewonnen geven en meer en meer terrein toegeven op de ongenaakbare Koen Hermans.
De geluidscontrole na de kwalificatiewedstrijd in groep B werd een tegenvaller voor wereldkampioen en Etienne Bax en Ondrej Cermak ,die aanvankelijk als winnaars werden uitgeroepen. Wegens het produceren van teveel decibels, werd Bax in de uitslag vijf plaatsen terug gezet,en moet dus in de beide manches op zondag als twaalfde zijn plekje achter het starthek opzoeken. Dat betekent dat o.a.onze landgenoten Prümmer-Steegmans,Sanders-Rostingt en Van Daele-Beleckas allen een plaatsje opschuiven naar voor. Aangepaste startlijst voor de Grand Prix, bij de gekende gele knop ‘Resultaten’ .
Aan de organisatie en de infrastructuur in Lange zal het niet gelegen hebben, want die is elk jaar top daar op en rond het Lange Motokeskus complex, vlakbij Tartu. En ook het weer deed flink zijn best, zodat het raden is naar de oorzaak van de erg zwakke bezetting op deze WK-wedstrijd. Slechts eenentwintig teams passeerden de technische controle, waarvan we er tegen de kwalificaties al eentje kwijt waren,nl de plaatselijke Katrin en Patrik Poldma.
Wedstrijden van tien deelnemers – of minder – in eigen land kijken we er al lang niet meer van op. Op een WK-wedstrijd echter, verwacht je dit soort toestanden niet zo gauw.
Enfin, de tien dapperen in kwalificatiegroep A namen om 15 uur, plaatselijke tijd , de start,met voorop, de gekende namen : Hermans-vd Bogaart, voor Keuben-Rietman en Vanluchene-Musset. Onze Belgische WK-leider kon snel door stoten naar plek twee, maar het kleine gaatje met koploper Koen Hermans, raakte niet gedicht. Integendeel, Hermans en vd Bogaart reden steeds verder weg, terwijl Keuben-Rietman op drie ferm bleven tegenstribbelen aan het achterwiel van Vanluchene en Musset.
Het is niet enkel in België dat de motorcrosscircuits én wedstrijden onder zware druk staan. Onlangs nog werd bekend gemaakt dat dit jaar op 21 juli de jaarlijkse MCLB-klassieker in Wilskerke-Middelkerke - nieuwe grondeigenaars - niet zal kunnen doorgaan.
In Tsjechië ligt het mooie circuit in Kaplice onder vuur, en daarom verhuist de voorziene Grand Prix zijspanross aldaar, naar het noordelijker gelegen Loket. Voor alle duidelijkheid : De voorziene datum en het land blijven getzelfde, enkel de locatie verandert. Op 19 en 20 augustus wordt aldus de twaalfde wedstrijd om de wereldtitel 2023 verreden in het Tsjechische Loket,in plaas van het voorziene Kaplice. Zie nieuwe kalender bij de gele knop 'Extra' .
Voor de derde keer dit weekend schoven Bax & Cermak als eersten door de haakse bocht na de start, met dit keer Vanluchene-Musset als tweede, gevolgd door Wilkinson-Millard, Hermans-vd Bogaart, Prümmer-Steegmans, en de broederparen Prunier en Lielbardis. Wie dacht dat Vanluchene zou aangeslagen zijn door zijn knock-out nederlaag een paar uur voordien, had het verkeerd voor. Vanaf de derde ronde ging de WK-leider es voorzichtig ruiken aan het achterwiel van koploper Etienne Bax, en voerde ronde na ronde de druk op, tot het gaatje gevonden werd. De nieuwe koplopers waren daarna alles behalve klaar, want Bax-Cermak klikten zich vast aan Vanluchene en gezamenlijk reden ze de rest – aangevoerd door Wilkinson ,Hermans en Prümmer, op achterstand. Het verschil tussen Vanluchene-Musset en Bax-Cermak liep nooit hoger op dan drie seconden , en geen van beiden kon zich ook maar het minste foutje veroorloven. Onder een oorverdovend gejuich van vele duizenden toeschouwers – co piloot Nicolas Musset is een Fransman, weet je wel – slaagde Marvin Vanluchene er in, om de leiderspositie in handen te houden en winnend de finishlijn te overschrijden, als zijn schaduw gevolgd door Etienne Bax. Brett Wilkinson werd - gehinderd door een kapotte koppeling - op een kleine twintig seconden derde,en dat was vooral zuur voor vierde mannen K. Hermans en Ben vd Bogaart, die hun puntenwinst van een week eerder in Heerde, nu in Brou quasi volledig teniet zagen gedaan worden.
Er was flink gesproeid tegen het stof in Brou,waardoor het circuit er op sommige plaatsen erg glad tot zelfs modderig bij lag . Dit zorgde vooral in de openingsronde voor enkele schuivers waarvan Jason Van Daele,en even verder Brett Wilkinson, de voornaamste slachtoffers waren die helemaal achteraan opnieuw mochten herbeginnen.
Vooraan werd de race zowat een kopie van ’s zaterdags. Opnieuw Etienne Bax die overtuigend de kopstart pakte, voor Tim Prümmer, Marvin Vanluchene , de Prunier-broers, Koen Hermans en Justin Keuben. Vanluchene kon al snel de tweede plaats overnemen, maar kreeg het kleine gaatje met koplopers Bax-Cermak opnieuw nét niet gedicht, waarna de wereldkampioenen vanaf de zevende ronde terug verder gingen uitlopen en finaal wonnen met ruim tien seconden voorsprong op de WK-leiders. Om de derde plaats ontspon zich een bloedstollende driestrijd tussen Prümmer-Steegmans, de luid aangemoedigde Prunier broers, en K. Hermans-Ben vd Bogaart. Laatst genoemden hadden bijna twintig minuten nodig om de hevig tegenstribbelende Tim Prümmer te verschalken en de derde plek in te palmen. Prümmer en Steegmans finishten dolgelukkig op plek vier. Prunier had de rol moeten lossen en werd vijfde.
Slechts eenendertig teams waren vandaag aanwezig in Brou, zodat iedereen op voorhand al zeker was van kwalificatie. Grootste afwezigen waren de Engelsen. Van de zes WK-rijders van het seizoensbegin blijft er momenteel – wegens allerlei blessures - enkel nog Brett Wilkinson over. De Est Gert Gordejev was na zijn polsblessure van Portugal terug op post, samen met zijn Nederlandse bijrijder Aivar vd Wiel. Dat betekende dat Daniel Willemsen terug op zoek moest naar een invaller, die echter niet tijdig gevonden werd, zodat ook de tienvoudige wereldkampioen diende forfait te geven. En ook vanuit Tsjechië was geen enkel team naar Brou afgereisd. De helft van het ganse peloton in Brou is trouwens afkomstig uit België of Nederland.
Onder een stralende zon namen Bax-Cermak in groep A een raketstart, voor Sanders-Rostingt en Vanluchene-Musset. Vanluchene kon in de tweede ronde op de voor zijspannen ietwat smalle baan doorstoten naar twee,en kon meteen beginnen de kloof te dichten met leider Etienne Bax, die slechts een drietal seconden bedroeg. Na enkele ronden bleek echter al snel dat de WK-leiders er niet in slaagden om de kleine afstand te overbruggen,en na een vijftal ronden reden Bax en Cermak zelfs steeds verder weg, om tenslotte te zegevieren met ruim vijftien seconden voorsprong op onze landgenoot Vanluchene. Davy Sanders wist zijn positie te behouden en liep een kleine halve minuut later als derde binnen.
Het kan verkeren, zo luidt een zeventiende eeuws cliché dat wordt toegeschreven aan dichter G.A. Bredero . De afgelopen maanden moesten in eigen land heel wat zijspancrosswedstrijden worden afgelast, wegens het slechte weer. En nu het weerbericht er voor het komende Pinksterweekend bijna zomers uitziet, zijn er . . . geen wedstrijden op de Belgische zijspancrosskalender voorzien.
Een geluk bij een ongeluk : Zaterdag en zondag vindt in het Franse Brou de vierde Grand Prix sidecarcross van het seizoen 2023 plaats, alwaar de Belgische delegatie op de deelnemerslijst sterk vertegenwoordigd is. En het stadje Brou, dat is absoluut niet ver zodat een op en afje vanuit België door elke sidecarcrosslover probleemloos kan worden afgewerkt. Brou ligt vlakbij de autosnelweg A 11, die Parijs met Nantes verbindt , afslag nr 4 ‘Luigny’ , tussen Chartres en Le Mans. GPS : 1, les Petites Tonnes, 28160 Dampierre-sous-brou.
Wie er na twee dagen top motorsport in Brou nog niet genoeg van heeft ,kan op zondagnacht nog verder reizen naar het zevenhonderd kilometer verder gelegen Zwitserse Muri , waar op Pinkstermaandag één van die weinige nog resterende klassiekers wordt verreden : De Pfingst Montag motorcross, in Muri dus, zo’n dertig km ten zuidwesten van Zurich, alwaar de club dit jaar haar vijftigste verjaardag viert. De Zwitserse topper Marco Heinzer, de jonge Zwitserse belofte Remo Käser en o.a. ook wereldkampioen Etienne Bax sieren er de startlijst,en verschijnen er ’s maandags aan de start, met een flinke nachtelijke roadtrip vanuit Brou achter de kiezen. GPS : Böschenäcker 1234, 5630 Muri (CH) En, o ja . Een toeschouwersaantal van tienduizend mensen, daar kijken ze niet vreemd van op in Muri.
Met drie van de veertien Grand Prix achter de rug, is de hiërarchie, sinds de laatst verreden race in het Nederlandse Heerde, opnieuw hersteld in zijspancrossland. Etienne Bax en Koen Hermans zijn na hun mindere start in Zuid Europa begin april, terug op kruissnelheid gekomen, en nemen nu plaatsen twee en drie in de tussenstand in, na onze landgenoot Marvin Vanluchene, die nog steeds comfortabel leidt.
In het Franse Brou ,ongeveer halfweg tussen Chartres en Le Mans, strijkt het WK sidecarcross - na enkele jaren van mysterieuze onderbreking - komend weekend gelukkig terug neer in La Douce France, en krijgen de WK-leiders Vanluchene & Musset in elk geval een circuit voorgeschoteld, dat hen véél beter moet liggen dan de zware Hollandse zandbak van twee weken terug. Dat zowel de strijd om de dagzege,àls de strijd om de WK-titel 2023 zich tussen de drie reeds vernoemde equipes zal afspelen, lijkt een aan de zekerheid grenzende waarschijnlijkheid. Als één van de drie toppers echter een steek laat vallen, dan staan er verschillende andere teams klaar om hun plekje op het dagpodium op te eisen. En dan kijken we uiteraard eerst met Belgische ogen . Zowel Sanders-Rostingt, Van Daele-Beleckas, àls Van Werven-de Veene, àls Prümmer-Steegmans liggen op de loer en zijn podiumrijp.
Richtlijnen GP zijspannen Lommel 2023 voor de NIET GP teams
Zaterdag 24 juni NK
- Aanmelden via de normale KNMV weg - Licence2race.
- 35 € = recht op 4 inkombandjes .
- Rijder en bakkenist kunnen met 2 voertuigen op de paddock .
- 25 € paddock per voertuig met stroom en douches geldig van vrijdag tot zondagavond. Er zal NIET extra betaald moeten worden na het NK zaterdagavond . Ook de bandjes zijn heel het weekend geldig zonder meerkosten.
- Extra voertuigen gaan op de camping moeten staan .
- Camping = 45€ voor weekend inclusief stroom, wc’s
- Dus elk NIET GP team betaalt Paddock, geen uitzonderingen.
Support klasse zondag
- Aanmelden via Moto inside app of ter plaatse
- 35€ = 4 bandjes, af te halen aan de Wellcome Office en geldig heel het GP weekend
- Paddock max 2 voertuigen mogelijk. 25€ per voertuig en geldig van vrijdag tot zondag incl. stroom en douches.