KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
In tegenstelling tot in België, is het in Portugal wél al lekker warm. Van de 32 aangemelde teams waren er dertig effectief afgezakt naar het zonnige Alqueidao om er onder zomerse omstandigheden deel te nemen aan de twee zaterdagse kwalificatieraces, waarin vanaf dit jaar eveneens WK punten te verdienen zijn (resp. 5 – 4 – 3 – 2 – 1 voor de top vijf van elke groep).
In groep A pokerden D.Foden en J.Keuben in de eerste bocht om de koppositie , een duel dat Keuben & Rietman na een paar bochten in hun voordeel beslechtten, doch het geluk was van korte duur. Bij een kwalijke landing na het opspringen van het startveld in de tweede ronde , kwam het Hollandse koppel zwaar ten val waarbij rijder Justin Keuben een zware beenblessure opliep en werd afgevoerd naar het ziekenhuis.
Wilkinson-Millard maakten van de consternatie gebruik om de koppositie over te nemen, terwijl even later Vanluchene & Janssens , de eilandbewoners Foden & Humphrey verdrongen van de tweede plaats.
Terwijl in eigen land zowel de vrijetijdswedstrijd van Ranst (zaterdag) als de MCLB wedstrijd van Sinaai (zondag) wegens de spreekwoordelijke aprilse grillen zijn afgelast , zijn de mondiale sidecaristen onderweg naar het zuiderse Portugal alwaar komend weekend, in Alqueidao , het wereldkampioenschap 2024 van start gaat.
Voor ’t eerst sinds lang gaat het WK van start zonder de Nederlandse multi-kampioenen Daniel Willemsen (10 wereldtitels) en Etienne Bax(5 wereldtitels). De taak om de Nederlandse overheersing in deze motorsportdiscipline door te trekken , rust nu voornamelijk op de schouders van Koen Hermans, die in het gezelschap van routinier Ben vd Bogaart , meteen één der grote favorieten is voor de wereldtitel 2024. Ook – en vooral – door het feit dat de regerende wereldkampioen , de Belg Mavin Vanluchene ,zijn voorbereiding door diverse onvoorziene omstandigheden ,in de soep zag draaien en aldus met achterstand aan de start komt in Portugal.
Iets wat niet kan gezegd worden van de jonge Letse broers Lielbardis, die in hun voorbereidingswedstrijden in Frankrijk, Nederland en Duitsland, telkens met de zege gingen lopen.
Aan mediabelangstelling momenteel geen gebrek bij Marvin Vanluchene en zijn kersverse co-piloot Glenn Janssens. De mediadag voor de Belgische motorcross-top die vrijdag jl. werd georganiseerd in Lommel, bracht opnieuw flink wat interesse voor het Belgische zijspancrosskoppel . Nadat ze vorige week nog te zien waren in het nationale sportprogramma Sportweekend op VRT 1, waren het dit keer Rob TV – de Brabantse regionale televisiezender, én Focus-WTV -de Westvlaamse televisiezender – die Vanluchene en Janssens voor de camera en de microfoon haalden. Marvin Vanluchene werd afgelopen weekend , en passant, overigens ook nog gehuldigd als ereburger van de gemeente Oostrozebeke waar trouwens binnenkort zelfs ,op een vernieuwde rotonde, een standbeeld wordt geplaatst van een zijspancross-team.
De reportages op Rob-TV en op Focus-WTV zijn te bekijken via de gele knop ‘Extra’ en ‘Bekijk resultaten’.
(foto’s Veia)
De WK-kalender sidecarcross 2024 werd officieel bevestigd door promotor WSC : De datum van 1 september die nog open stond wordt niét ingevuld, zodat het WK 2024 afklokt op tien wedstrijden,met de WK-finale in Italië. Een primeur in deze sport ! De Sidecarcross & Quadscross of Nations . sluit een week later (laatste weekend van september) het seizoen helemaal af in het Tsjechische Loket.
Ook de kalender van het Europees kampioenschap Quads is ondertussen definitief bevestigd.De vierwielers hebben vijf races op de kalender staan en openen en eindigen samen met de sidecars, respectievelijk in Portugal en in Italië.
Promotor WSC kondigde eveneens aan dat het contract met FIM met vijf jaar is verlengd,zodat meteen tot in 2029 WSC de touwtjes in handen houdt in het WK zijspancross.
Het volledige wedstrijdschema voor zowel de zijspannen als voor de quads, vindt u bij de gele knop 'Lees meer'.
De Sidecarcross en Quadcross of Nations die tot nu toe steeds onder de vlag van FIM Europe werd georganiseerd , krijgt vanaf dit jaar een upgrade en gaat verder onder de vlag van de overkoepelende FIM , de hoogste internationale motorsport organisatie. Vergelijk het zo’n beetje met de UEFA en de FIFA uit de voetbalwereld.
De wedstrijd krijgt dan ook vanaf dit jaar de status van officieel FIM landenkampioenschap, net zoals de Motocross of Nations in de solo-klassen, waardoor aan de medailles toch weer een extra sportieve waarde komt te hangen.
Deze beslissing vanuit FIM is vrij logisch aangezien – vooral in de Quadsklasse – de deelname de jongste jaren telkens mondiaal is met teams uit o.a. USA , Argentinië en Australië. Ook in de zijspanklasse kwamen in het verleden landenteams uit Australië en USA hun geluk beproeven in deze jaarlijkse teamwedstrijd.
De Sidecarcross en Quadcross of Nations vindt dit jaar plaats op 28 en 29 september,in het Tsjechische Loket.
Op donderdag 15 februari overleed in Wichelen dhr Octaaf Goeman, voorzitter van de motorclub MC Scheldeland, en jarenlang coördinator van de werkgroep motorcross van BMB en Motorsport Vlaanderen. Met MC Scheldeland organiseerde Octaaf Goeman in het verleden ook verschillende wedstrijden voor het Belgisch kampioenschap zijspancross, o.a. in Wachtebeke en Moerbeke-Waas. Samen met een delegatie van MC Scheldeland was dhr Goeman ook vaak als aandachtig toeschouwer te vinden op de Grand Prix WK-wedstrijden zijspancross in binnen – en buitenland, ter ondersteuning van onze Belgische rijders.
De begrafenis vindt plaats in de Sint Gertrudiskerk in Wichelen, op vrijdag 23 februari om 10:30 uur. Octaaf Goeman werd 74 jaar. (foto Motorsport Vlaanderen).
Bij de gele knop ‘Extra’ vindt u het overlijdensbericht terug.
Precies een week geleden zat zijspancrosser Marvin Vanluchene, de enige wereldkampioen in de motorsport die ons land nog rijk is , in zak en as. Co-piloot Nicolas Musset (F ) had zopas met veel pijn in het hart,laten weten dat hij wegens rugproblemen in 2024 niét aan de start zou kunnen verschijnen van het op til zijnde motorsportseizoen. Op amper een goeie twee maand voor de start van het nieuwe motorcross-seizoen,kwam wereldkampioen Vanluchene aldus plots voor een huizenhoge hindernis te staan. Een hindernis van het kaliber die hij op de wedstrijdomlopen tijdens het racen, nooit aantreft. Vanluchene is er echter de man niet voor om bij de pakken te blijven zitten. Na een slapeloze nacht en wat overleg binnen het team, werd de bladzijde algauw om geslaan,en begon de zoektocht naar een nieuwe geschikte co-piloot. Not easy op deze tijd van het jaar. De ‘transferperiode’ is voorbij, en de samenstellingen van de teams voor 2024 zijn reeds een feit. Sommigen zijn zelfs al samen op de motor aan het trainen ter voorbereiding van het nieuwe seizoen. Toch wist wereldkampioen Vanluchene in extremis nog een wit konijn uit de hoed te toveren.
Het duurt wel nog even voor het nieuwe zijspancross seizoen zich aandient, maar voor Marvin Vanluchene stelt zich momenteel toch plots een onvoorzien probleem : Co-piloot Nicolas Musset stopt per direct met de motorcross competitie, zodat wereldkampioen Vanluchene ter elfder ure op zoek moet naar een nieuwe geschikte bijrijder om zijn wereldtitel te verdedigen.
Huidig co-piloot Nicolas Musset gaf eind vorig seizoen al geregeld aan dat hij steeds meer last kreeg van de rug ,en het seizoen finaal vol maakte op karakter én de reeds opgebouwde conditie gedurende het seizoen. Voldoende rust nemen in de wintermaanden zou er voor zorgen dat de Franse drievoudige wereldkampioen er begin 2024 terug zou staan om samen met Vanluchene de regenboogtrui te verdedigen. Maar dààr komt nu,totaal onverwacht, niets van in huis.
N. Musset verwoort het zelf met deze woorden : “Ik beëindig noodgedwongen mijn carrière als topsporter. Drie maanden geleden had ik al flink last van pijn in mijn onderrug,die ik toeschreef aan het drukke en intensieve seizoen. Ik had al mijn woord gegeven om samen met Marvin onze wereldtitel te verdedigen in 2024,maar helaas is de pijn in mijn rug na de winterrust nog steeds aanwezig en wordt vooral de pijn in mijn rechterbeen steeds heviger.
Komende zaterdag vindt de jaarlijkse BMB-kampioenenhuldiging plaats. Daarop worden alle Belgische kampioenen uit de motorsport gehuldigd,zowel in de snelheid, classic bikes , motorcross, trial, enduro,endurance-cross , supermoto en e-bike.
Marvin Vanluchene wordt er gehuldigd voor zijn wereldtitel in de zijspancross,en ontvangt eveneens 'het gouden stuur' ,de trofee voor de beste Belgische motorsporter van het afgelopen seizoen. Nick Janssens en Dave Goris worden in de bloemetjes gezet als Belgische kampioenen zijspancross 2023.
De huldiging van alle laureaten vindt plaats op zaterdag 13 januari,vanaf 16:30 uur in Waver en is voor iedereen toegankelijk . GPS : Place des Carmes 5 , 1300 Waver.
Etienne Bax doet in 2024 geen gooi naar een eventuele zesde wereldtitel. Dat nieuws werd gisteren officieel gemaakt door Etienne Bax zelf , via de social media. Het hing natuurlijk al langer in de lucht, zoals u een maand geleden al tussen de regels door al kon lezen op www.sidecarcross.be in het verslag van de FIM huldiging in Liverpool. But, . . . it ain’t over ‘ till it’s over. Het was dus enkel nog wachten op de bevestiging ,die er dus net voor het afsluiten van het jaar 2023 , alsnog is gekomen.
Etienne Bax behaalde vijf wereldtitels (twee met K. Stupelis, twee met N. Musset en eentje met O. Cermak) ,en bekleedt daarmee in de Worlds Greatests Ever Ranking een gedeelde tweede plaats met Kristers Sergis & Artis Rasmanis, die beiden ook vijf gouden WK-medailles op het schap hebben liggen. Dat Daniël Willemsen met zijn tien wereldtitels deze lijst op eenzame hoogte aanvoerdt, weet ondertussen iedereen.
De vijfendertigjarige Etienne Bax werd in zijn carrière ook negen keer Nederlands kampioen. Een palmares om lichtjes duizelig van te worden dus. De laatste Grand Prix zege van E. Bax en O. Cermak dateert van zeventien september, in het Duitse Rudersberg. Co-piloot Ondrej Cermak liet begin oktober, op de zondagavond, na de SMX of Nations in het Italiaanse Cingoli al weten definitief een punt te zetten achter zijn zijspancrosscarrière op het allerhoogste niveau.
Bij de gele knop ‘Extra’ de mededeling van Etienne Bax himself.