KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
De aanrijding tijdens de kwalificaties in het Duitse Rudersberg half september, waarbij Marvin Vanluchenes linkerpink geplet raakte tussen zijn eigen machine en die van een gretige concullega , is er eentje met kwalijke gevolgen. Er was op dat moment geen tijd om de blessure degelijk te laten verzorgen, laat staan te genezen : Het WK-weekend in Duitsland diende afgewerkt te worden, de week erna volgde de WK-finale in Italië en nog es een week later stond de Sidecarcross of Nations geprogrammeerd in het Tsjechische Loket. Pas half oktober was er uiteindelijk tijd voor wereldkampioen Vanluchene om zich te laten opereren,waarbij drie pinnen werden geplaatst in de linkerhand. Controle in het ziekenhuis achteraf bracht aan het licht dat een bacterie zich had genesteld in de wonde,en dat leidde gisteren uiteindelijk tot de amputatie van de linkepink. Marvin Vanluchene blijft alvast niet bij de pakken zitten ,en trekt zich op aan het feit dat het wereldkampioenschap in 2025 vrij laat op gang wordt geschoten. Begin mei om precies te zijn,en tegen dan hoopt de Oostozebekenaar een aangepaste manier gevonden te hebben om zijn machine te besturen ,en tesamen met zijn Franse bijrijder Nicolas Musset op jacht te gaan naar een vierde wereldtitel. Bij de gele knoppen ‘Extra’ en ‘Bekijk Resultaten’ de Sporza-reportage en het verslag op televisiezender Focus-WTV.
Het Tsjechische WSC , sedert enkele jaren de promotor van het WK zijspancross, heeft de wedstrijdkalender voor het seizoen 2025 gepubliceerd. Die klokt – momenteel – af op negen wedstrijden. Daar komt mogelijks nog een tiende bij ,in het Nederlandse Oss.
Het zijspancross-seizoen 2025 komt laat op gang. De eerste WK-race is pas voorzien op 11 mei, in het Tsjechische Kramolin. Als het Nederlandse Oss alsnog bevestigd wordt, dan gaat het WK een weekje vroeger van start, in het Noord Brabantse zand dus. Oss is – onder voorbehoud – voorzien voor 4 mei. Als er in Oss alsnog niet geraced wordt, dan,is er verder géén Grand Prix voorzien in Nederland. In België staat Lommel terug op het programma, zoals het de jongste jaren gebruikelijk is, tijdens het laatste weekend van juni.
In Duitsland staan de vaste waarden Strassbessenbach en Rudersberg (WK-finale 2025) op het menu. In Frankrijk is het de beurt aan Brou (Pinksterweekend) en Vésoul.
Heuglijk nieuws is alvast dat er terug om de WK-punten gestreden wordt in Engeland, zodat de Engelse toppers Wilkinson & Millard terug een heuse thuis Grand Prix voor de wielen geschoven krijgen.. Op 25 mei wordt er geraced in Foxhill ,één van ’s werelds meest legendarische motorcrosscircuits.
De sidecarcross of Nations is voorzien voor het laatste weekend van september,in het Nederlandse Heerde.
Ook voor de vice-wereldkampioenen van dit jaar ,de jonge Letse broers Lielbardis,is er een home-GP voorzien. Voor het eerst sedert 2019, trekt het WK zijspancross terug naar Letland. Met Madona ,vlakbij de woonplaats van de Lielbardis-boys, staat overigens een nieuwe locatie in de geschiedenis van dit WK gepland.
Ondertussen - en het is nog maar pas half november - zijn ook alle puzzelstukjes in elkaar gevallen en de bezettingen van alle topteams gekend , en kan iedereen in alle rust de lange winterperiode tegemoet.
Als de Rode Duivels géén wereldkampioen zijn, dan worden ze gehuldigd op de Grote Markt in Brussel. Als Marvin Vanluchene voor de derde keer wél wereldkampioen is,dan wordt hij gehuldigd in Oostrozebeke, in een feesttent die hij zelf moet helpen opzetten en terug afbreken. De harde realiteit voor een succesvol motorcrosser die dit jaar, voor de derde keer wereldkampioenn werd,ondanks flink wat blessureleed voor zowel hemzelf als voor zijn co-piloot Glenn Janssens. De wereldtitel van Vanluchene en Janssens werd gisteren, onder grote publieke belangstelling, uitgebreid gevierd op de wijk de Ginste,op een boogscheut van het prachtige zijspancross monument in Oostrozebeke.Een op en top Belgische wereldtitel overigens, met een twee Belgische top atleten aan boord van een op en top Belgische VMC-Zabel motor,geruggesteund door een Belgisch mekaniekersteam dat eveneens in de bloemetjes werd gezet.
Piloot en co-piloot werden uitgebreid aan de tand gevoeld en er viel op het podium en in de coulissen flink wat nieuws te rapen op deze schitterende motorsport avond,waarop Vanluchene en Janssens met hun lijfspreuk ‘Pijn is tijdelijk ,een wereldtitel is voor altijd’ flink wat applaus oogsten. ,
Dat co-piloot Glenn Janssens er volgend jaar mee stopt was reeds bekend,maar voor de daarop volgende jaren houdt de immer sympathieke Brabander de deur toch nog op een kier. You never know !
Drievoudig wereldkampioen Marvin Vanluchene verraste daarop de zaal met de bekendmaking van zijn nieuwe co-piloot voor volgend jaar,die als mystery guest, vermomd en onherkenbaar naar het podium werd geleid.
Jawel,u leest het goed ,co-piloot zoekt rijder ! Het is inderdaad meestal net andersom ,maar dit keer kregen we een oproep binnen van de talentrijke Franse bakkenist Bastien Chopin ,die in 2025 graag opnieuw op het hoogste niveau wil gaan bakkenisten. Chopin is de co-piloot die enkele jaren terug in Gueugnon Dardon , voor de allereerste keer een Italiaanse rijder (Zeno Compalati) aan een WK-podium hielp. In 2023 verving Chopin bij de Franse rijder Romaric Chanteloup diens geblesseerde broer als co-piloot,maar dat eindigde helaas fataal met een zware crash in Rudersberg,waarbij Chopin twee gebroken polsen opliep. In 2024 verscheen de Fransman niet meer aan de start, maar ondertussen is de man uit de Vaucluse , die de Mont Ventoux in zijn achtertuin heeft liggen en 'm wekelijks een paar keer op fietst als opwarming , er terug helemaal klaar voor. Bastien Chopin wil in 2025 graag opnieuw schitteren in de voorste gelederen van het wereldkampioenschap zijspancross. U kunt onze sympathieke zuiderbuur contactren via Messenger / Facebook.
Het wereldkampioenschap zijspancross,het bestaat sedert 1980. De allereerste wereldkampioenen waren twee Duitsers, Reinhard Böhler en Siegfried Müler. België moest wachten tot in 2005 ,vooraleer er een wereldtitel voor ons land uit de bus kwam. Sven Verbrugge werd toen, als co-piloot, wereldkampioen aan de zijde van de Nederlandse rijder Daniel Willemsen. Beiden deden er daarna tesamen nog twee wereldtitels bovenop. Voor een Belgische zijspancrosser als wereldkampioen moesten we nog iets langer wachten. In 2009 werd Joris Hendrickx de aller eerste stuurman die world champion werd voor ons land. Zijn neef Jan Hendrickx bezorgde België enkele jaren later ook een wereldtitel. En Ben Adriaenssen stuurde zijn AMS-KTM zelfs twéé keer naar een wereldtitel. Raar maar waar, geen van onze Belgische rijders slaagde er ooit in om wereldkampioen te worden met een landgenoot als co-piloot.
En dààr is nu, in 2024, verandering in gekomen ! Marvin Vanluchene en Glenn Janssens zijn het allereerste complete Belgische team dat er in slaagt om een wereldtitel te veroveren in de discipline zijspancross. Bovendien is het voor rijder Vanluchene reeds zijn derde wereldtitel,en daarmee kroont de Oostrozebekenaar zich definitief tot beste Belgische zijspancrosser uit de geschiedenis. Dubbel feestje dus ! Dàt feestje gaat door,nu vrijdag 11 oktober,in een speciaal opgetrokken reuze feesttent op de marktplaats van ‘de Ginste’ , een gehucht van de Westvlaamse gemeente Oostrozebeke.
Vanluchene en Janssens zullen er omstreeks 20:00 uur het podium op rijden op hun succesvolle VMC-Zabel machine en die es flink laten knallen. Beiden worden geïnterviewd en gehuldigd op het podium , waarna er een feest losbarst dat u zeker niet mag missen. Want een drievoudige Belgisch wereldkampioen,en een compleet Belgisch team als wereldkampioen zijspancross, dààr hebben we verdorie vierenveertig jaar moeten wachten ! Het is dus zaak om deze afspraak met de Belgische motorsportgeschiedenis nu vrijdag, vooral niet te missen !
Hij wordt binnen een maand achtentwintig, en werd onlangs wereldkampioen zijspancross, als co-piloot bij Marvin Vanluchene. Dan lacht de toekomst je , op sportief vlak,toe denken we dan. Maar wereldkampioen Glenn Janssens ziet dat anders. Hij stopt er mee ! Na de laatste race in Italië op zondagavond liet Glenn Janssens ons al weten dat hij komend seizoen niet aan de start zou verschijnen,maar stiekem hoopten we natuurlijk dat de immer sympathieke bouwvakker uit Rillaar,zich nog wel zou bezinnen en zijn mening zou herzien. Niet dus. Geen Glenn Janssens in het WK zijspancross volgend jaar. En zo moet Marvin Vanluchene weer es op zoek naar een nieuwe bijrijder voor het seizoen 2025. De reportage en het interview met Glenn Janssens was te zien bij RobTV, de Brabantse regionale televisie omroep. U kunt 'm herbekijken bij de gele knop 'Extra'.
Hij bleef na de Grand Prix in Rudersberg nog wat hangen in het mooie Baden Würtemberg, en toen kwam de WK-finale in Italië er aan,meteen gevolgd door de Sidecarcross of Nations. Zodoende bleef het filmverslag van de Grand Prix in Rudersberg, die overigens werdgewonnen door de Engelsen Wilkinsion & Millard , wat op de plank liggen. Hoog tijd dus om het prachtige verslag van onze Nederlandse vriend Jaap Oostermann online te zetten. Enjoy it bij de gele knop 'Extra'.
Het stof van het seizoen 2024 is nauwelijks gaan liggen ,of daar is al het eerste nieuws voor het seizoen 2025. Onze landgenoot Davy Sanders vormt volgend seizoen een team met de jonge Nederlander Jens Vincent als co-piloot. Sanders en Vincent werkten dit jaar al enkele wedstrijden gezamenlijk af, en komen dus volgend seizoen gezamenlijk aan de start van het WK 2025.
De wedstrijd van de waarheid startte om kwart voor vier. Van in het begin zagen we meteen de zware kanonnen voorin met Lielbardis op kop voor Vanluchene-de Veene en Gordejev-Debruyne, die echter al snel moesten plaats ruimen voor de broers Prunier en Hermans-vd Bogaart die haast leken te hebben. Dan Foden (zesde) en Brett Wilkinson (negende) zorgden ervoor dat ook Engeland bleef mee tellen. Van Werven-van Hal lagen aanvankelijk op negen, de Cock-de Vylder op een hoopvolle tiende plaats.
Vooraan vielen, na vier ronden, eerst de Lielbardissen – letterlijk weg – krabbelden terug recht, en konden hervatten op plaats zestien. Vanluchene &de Veene werden zo de nieuwe koplopers,maar kregen alras de Franse Prunier-broers in de achteruitkijkspiegel. De Fransen verkeken zich in hun haast echter in een modderige strook, waarbij rijder Killian van de motor tuimelde en co-piloot Evan alleen zijn weg moest vervolgen. Tegen dat beiden hun weg konden vervolgen waren ze weg gezakt naar de elfde plek.
In reeks twee vooral geen steken laten vallen vooraleer straks de finale in te gaan , dat was de boodschap voor de wedstrijd waarin Kim de Cock en Davy Sanders aan de start verschenen. De Belgen volbrachten de opdracht met glans. Sanders & Steegmans werden derde, de Cock-de Vylder veertiende en daarmee blijft België in de running voor het eindpodium.
Het was een Belg die de kopstart nam : Niki Debruyne – gekoppeld aan Gert Gordejev en rijdend voor Estland –nam de bende op sleeptouw. Wilkinson, Leferink,Lielbardis en Sanders volgden in het spoor.
Na één ronde namen de Britten Wilkinson-Millard de koppositie over, Lielbardis stootte een ronde later door naar twee. Beiden sloegen een gat op de achtervolgers waarvan Gordejev en Debruyne met hand en tand hun derde plek verdedigden. Na een kwartier vonden de Letse vice-wereldkampioenen het welletjes, en namen definitief de leiding over van Wilkinson-Millard, die op plek twee binnen liepen met een los getrild motorblok.