KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
Weer waren het de jongeren die de lakens uit deelden in Oekraïne, met Vanluchene-vd Bogaart, Hermans-Musset en Veldman-Janssens in de glansrollen. ‘Oudjes’ Stuart Brown en Daniel Willemsen wisten zich nog nipt te handhaven tussen dit jonge geweld. Onze zuiderbuur Catherine Renard deed de beste voorspelling, doch met een score van amper 50 % (15 op 30) , is dit zeker geen glansrijke overwinning geworden. Karl Goossens en Nico Lovink waen met hun scoren van 14 op 30 niet ver uit de buurt.
Aan de top van het klassement verandert er niets. Luc Vanderaa en Theo Bollansee scoorden elk negen punten en blijven met resp. 57 en 55 punten de ranking aanvoeren. Op de derde plek Wouter Quinart met 51 punten. Evenveel als dagwinnares Catherine Renard, en Tom Nonneman , die wat dichter komen in de tussenstand.
Voor de volgende Grand Prix (Kramolin – Tsjechië) kan er nog gespeeld worden tot vrijdag middernacht. Doen ! !
VANLUCHENE-VD BOGAART LATEN HUN TANDEN ZIEN.
De tweede manche startte dramatisch voor wereldkampioen Etienne Bax die in de eerste bocht ten val kwam en daarbij zijn schouder uit de kom viel. Co-piloot Kaspars Stupelis kwam met de schrik vrij. In de herstart die een kwartier later – precies de tijd die Koen Hermans nodig had om een haperende carburator te vervangen - volgde, waren het Willemsen-Bax die er als een speer van door gingen, van nabij gevolgd door Brown, Veldman, Vanluchene, Hermans, Dierckens, Santermans en Varik. Sanders-Haller konden de gecrashte Wilkinson niet meer ontwijken, verloren heel veel tijd en moesten achteraan her beginnen. Wilkinson kon inbinden met een afgebroken stuur.
Vooraan vonden Brown-Millard in de tweede ronde al het gaatje om Willemsen te verschalken en door te stoten naar de koppositie. Het Britse koppel slaagde er echter niet in om zich helemaal los te werken van de achtervolgers.
Met 30 aanwezige teams, was dat er nét eentje te weinig om in twee groepen te kwalificeren. De uitslag van de kwalificatierace diende dus enkel als startopstelling voor morgen. Niemand hoefde dus te vrezen om uit de boot te vallen, en er dienden ook geen reserve rijders te worden aangeduid. Vier rijders zagen ondertussen hun co-piloot geblesseerd uitvallen en moesten op zoek naar een vervanger : Valentin Giraud deed een beroep op de diensten van de vrij onbekende Johny Badaire. Julian Veldman vond in onze landgenoot Glenn Janssens een geschikte vervanger. Brett Wilkinson had Ryan Humphrey bij als stand-in voor Dan Chamberlain. En de Zwitser Christophe Cuche vormde team met zijn landgenoot Stefan Forster. Er was véél zon, maar ook véél wind in westelijk Oekraïne vandaag : De baan droogde snel op, en om de stofontwikkeling in te perken diende er overvloedig gesproeid te worden.
Tijdens de pre-kwalificaties liep het nog heel even mis, toen een kabel van de tijdswaarneming het begaf, maar na de nodige reparaties kon men alsnog, weliswaar met een uurtje vertraging van start gaan. Willemsen-Bax schoten als snelsten uit de startblokken.
Precies dertig teams passeerden deze ochtend de technische controle, en dat betekent dat er net eentje tekort is om de kwalificaties in twee groepen te laten verrijden. Slechts één groep dus, en bijgevolg een rustig zaterdagprogramma met om 13.00 uur de pre-kwalificatie en om 16 uur de kwalificatiewedstrijd, die dus enkel bepalend is voor de posities aan het starthek morgen.
Valentin Giraud verschijnt aan de start met Johny Badaire aan zijn zijde. Brett Wilkinson doet een beroep op Ryan Humphrey als invaller co-piloot. Julian Veldman is, zoals we reeds eerder schreven, gekoppeld aan onze landgenoot Glenn Janssens.
We wijzen er graag nog even op dat er in Oekraïne een uur tijdsverschil is met België. Dus, om alle misverstanden te voorkomen en er voor te zorgen dat iedereen tijdig voor het scherm zit voor de live-uitzendingen via www.fimsidecarcross.com :
Kwalificatiewedstrijd vandaag om 15 uur Belgische tijd. De twee manches morgen om 12.15 uur en om 15 uur Belgische tijd.
Chernivtsi is reeds vele jaren een klassieker in het WK zijspannen. Het is er telkenjare één van de drukst bezochte en gezelligste Grand Prix uit de WK-cyclus, en dat zal dit jaar niet anders zijn. Vooral niet nu onze landgenoten, en onze noorderburen de pannen van het dak rijden in dit wereldkampioenschap. Vanluchene-vd Bogaart trekken als terechte, maar toch eerder onverwachte, WK-leiders richting graanschuur van Europa van weleer. De jonge ambitieuze en gedreven Vanluchene gekoppeld aan de ervaring en de drive van ex-wereldkampioen vd Bogaart blijkt bijzonder goed te matchen. Beiden stonden in de eerste drie WK-wedstrijden telkens op het podium, wonnen zelfs één Grand Prix en tellen momenteel 13 punten voorsprong, op Hermans-Musset. Nederlander Koen Hermans, amper een jaartje jonger dan Vanluchene prijkt op plek twee, en is samen met zijn Franse bijrijder Nicolas Musset eveneens aan een bijzonder sterke WK-campagne begonnen.
Onze jonge Belgische co-piloot Glenn Janssens zet een stapje hogerop. Doordat Siebe vd Putten, co-piloot bij Nederlander Julian Veldman, kampt met een aanslepende hielblessure, moest Veldman noodgedwongen op zoek naar een vervanger. Afgelopen zondag trokken Veldman en Janssens al samen ten strijde in de BK-wedstrijd in Lommel, en werden er derde. De wedstrijd verliep voor beiden naar wens, en beiden gaan ook de twee eerstvolgende WK-wedstrijden de handen in elkaar slaan. Zowel komend weekend in het Oekraïense Chernivtsi, als de week erna in het Tsjechische Kramolin gaan beiden samen proberen om zoveel mogelijk WK punten binnen te rijven. In de voorlopige WK-tussenstand bekleedt Julian Veldman de 13de plaats met 53 punten.
De jongens van WSC maakten er opnieuw een meesterwerkje van, van de Spaanse Grand Prix. Een prachtige reportage, voorzien van de nodige omkadering, interviews en deskundig commentaar. Dat onze landgenoten Vanluchene-vd Bogaart wonnen en de WK-stand blijven aanvoeren was uiteraard de kers op de taart.. Ook zij komen uiteraard aan het woord in dit verslag. Zesentwintig minuten duimen en vingers aflikken dus, bij de gele knop 'Extra'.
Graag vermelden we er nog even bij dat WSC - de merknaam voor de filmcrew van het WK zijspancross - onder de vleugels van moederfirma APO Multicam, ook actief in het WK autorally, onlangs een definitieve overeenkomst sloot met FIM omtrent de TV- en filmrechten van het WK zijspancross 2018. Een goeie zaak in elk geval voor deze sporttak, waarin er reeds jaren luidop wordt geschreeuwd om meer aandacht op promotioneel vlak. Bij deze worden de teams en de zijspancrossfans op hun wenken bediend dus. WSC brengt in 2018 van elke Grand Prix een reportage van ongeveer 25 minuten, die ook te zien is op televisiezender Motorsport.TV. Voor de twee volgende Grand Prix (Oekraïene en Tsjechië) bestaat zelfs de kans dat er - in samenwerking met de lokale televisie - opnieuw live wordt uitgezonden, maar dat is momenteel nog geen zekerheid.
Op www.fimsidecarcross.com zit u in elk gaval op de eerste rij om dit WK in woord en beeld van dichtbij te volgen. Enjoy it !
Vandaag maakte FIM bekend dat de voorziene WK-finale in Rudersberg (D) op 15/16 september niet doorgaat, en ook niet wordt overgnomen door een andere Duitse DMSB organisator .Het aantal WK-wedstrijden .in 2018 wordt dus van dertien terug geschroefd naar twaalf, en wordt de WK-finale toegewezen aan het Franse Vésoul waar op 1 en 2 september wordt gezijspancrosst om de WK punten. Bij de gele knop 'Extra', de herwerkte kalender van het WK zijspancross 2018.
Marvin Vanluchene en Ben vd Bogaart werden door het motorsportblad Motorgazet gisteren extra in de kijker gezet, en sierden de cover van het snelste en meest complete motorsportblad van Europa. Op de redactie van Motorgazet werkt men zich elke zondagnacht uit de naad, om al het motorsport nieuws – motorcross, snelheid, enduro, trial, supercross, ijsspeedway, grasstrack, enz. – uit àlle hoeken van de wereld, en uit alle Belgische en Nederlandse federaties , samen te bundelen , drukklaar te maken, en ervoor te zorgen dat het blad op dinsdagochtend bij de abonnees in de bus ligt. Een huzarenwerk dus, week na week. Vandaar ook de – terechte – naam ‘meest complete motorsportblad van Europa’. En met zo veel motorsportnieuws, week na week, is het vaak ook niet makkelijk om de juiste cover te kiezen, want elke zondag gebeuren er wel verschillende topgebeurtenissen in motorsportland.
Bijzonder verrassend toch wel, het plotse nieuws dat de Grand Prix van Rudersberg (D ), voorzien op 15 en 16 september , en zoals reeds zo vaak in het verleden, voorzien als WK-finale, niét zal doorgaan. Als officiële reden wordt opgegeven dat het financiële risico te hoog is. Wel wordt er aan toegevoegd dat het de bedoeling is om in de toekomst de Grand Prix sidecars wèl terug naar - laat ons wel wezen – het immer gezellige, Rudersberg te halen.
In elk geval heeft de organiserende MSC Wieslauftal de voorziene Grand Prix van 16 september e.k. afgezegd, en dat ook reeds gemeld bij de Duitse nationale DMSB federatie.
Of er alsnog een andere Duitse organisator op de proppen komt als vervanger om de WK-finale te organiseren, of als de finale nu gewoon opschuift naar wat aanvankelijk als voorlaatste Grand Prix was voorzien, nl. 2 sept in het Franse Vesoul, is momenteel nog niet duidelijk.