KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
Denk vooral niet dat je ‘m zult vinden in de Standaard boekhandel, in de Fnac, noch in de Casa, Action of de Blokker. Wandkalenders met hondjes, poezen, paarden, blitze auto’s en dito meiden, dié ga je er in groten getale aantreffen. Maar een sidecarcross kalender, nee, dat is een zeldzame vogel !
En toch is ie er. Jaar na jaar opnieuw. Uniek, en in beperkte oplage. Net als alle voorgaande jaren wordt de Sidecarcross Calendar 2019 , gepresenteerd t.g.v. de WK-finale zijspancross, en dat is komend weekend in het Franse Vésoul. Een voorpagina met al de teams die punten scoorden in het afgelopen seizoen plus twaalf pagina’s met foto’s. Eén pagina per Grand Prix, met telkens ruim voldoende plaats aan de zijkant om bij elke dag te noteren wie er verjaart, wanneer deze of gene een supportersfeest organiseert, wanneer je op controle naar de tandarts moet, of op welke dagen je verlof dient te nemen om je favoriete Grand Prix te gaan bezoeken.
Een uniek en handig ding dus, voor de prijs van slechts 15 € , op A3-formaat, voorzien van ringen en haakjes om ‘m op een deftige manier op te hangen. Voor dié prijs ga je dat poezen – of hondenspul niet in handen krijgen !
O ja, als je met zijn tienen samen legt, dan is de prijs slechts 12,50 € per stuk. Met die 25 € die je zo uitspaart, kun je in de feesttent lekker . . . , inderdaad.
Vergeet dus vooral niet ‘m aan te schaffen komend weekend in Vésoul, anders is het misschien te laat. The one and only sidecarcross calendar 2019 !
Vanluchene-vd Bogaart werden afgelopen weekend, vroeger dan verwacht,in Zwitserland wereldkampioen in het FIM World Championship Sidecarcross, zoals het officieel heet. De negenendertigste wereldtitel uit de geschiedenis van het wereldkampioenschap zijspancross, de vijfde voor België, in amper tien jaar tijd. En of zijspancross dé motorsportdiscipline nummer één is in België !
Deze wereldtitel is niet zomààr een wereldtitel : Marvin Vanluchene is nu, met zijn 22 jaar en acht maanden de jongste wereldkampioen ooit in dit wereldkampioenschap ! Ben vd Bogaart is de eerste co-piloot ooit die er in slaagt wereldtitels te behalen aan de zijde van drie verschillende rijders (Ben Adriaenssen, Jan Hendrickx en nu Marvin Vanluchene). Bovendien treedt Ben vd Bogaart nu de galerij der allergrootste co-piloten ooit binnen : Artis Rasmanis (LET) is nog steeds de absolute recordhouder met vijf titels achter zijn naam. Drie co-piloten slaagden er ooit in om vier wereldtitels bij mekaar te co-piloteren : Adi Käser (1993 tot 1996, met Andreas Fuhrer) , Fritz Fuss ( 1984 tot 1987 , met Hansi Bachtold) , en nu dus Ben vd Bogaart. De vorige zijn allen reeds lang gestopt, laatst genoemde nog niet . . .
WSC, de officiële mediapartner van het wereldkampioenschap zijspancross zat er weer met de neus bovenop in Roggenburg, en leverde weer een reportage af om duimen en vingers bij af te likken, en ten gepaste tijde een traantje bij weg te pinken. Beleef het allemaal opnieuw via de gele knop ‘Extra’ , of neem een kijkje op www.fimsidecarcross.com
Enjoy it !
De wereldtitel 2018 is binnen. Vroeger dan verwacht, want komend weekend wordt er nog één Grand Prix verreden, in het Franse Vésoul. De bus met supporters die er heen trekt kan dus met gerust hart op pad : Op zondagavond in Vesoul, krijgen hun poulains Marvin Vanluchene en Ben vd Bogaart tijdens de ceremonie protocolaire, de gouden FIM medailles omgehangen, als nieuwe wereldkampioen 2018. Dat moet gevierd worden. Uiteraard !
Op donderdagdagavond 6 sept. staat de ruime feesttent opgesteld in de Grotstraat, op de wijk ‘De Ginste’ , vlakbij Oostrozebeke. Vanaf 19.30 uur gaan de deuren (heeft een tent eigenlijk wel deuren ?) open. De nieuwe wereldkampioenen Marvin en Ben worden er, mét hun blinkende WK-medailles en spiksplinternieuwe regenboogshirts, , verwacht omstreeks 20.30 uur , voor hun blijde intrede ! Na de plechtige viering, wordt er uiteraard gefeest. En wat hoort daar bij in het Vlaamse sportlandschap ? Juist, bier, worsten , frieten en muziek uiteraard !
In het wereldkampioenschap mag de nieuwe wereldkampioen dan al gekend zijn, in de www.sidecarcross.be pronostiek is dit absolluut nog niet het geval, en wordt het afwachten tot de laatste wedstrijd komend weekend in Vesoul. In Roggenburg scoorden vier deelnemers . . . veertien op dertig. Nipt gebuisd dus, maar desondanks toch de hoogste score van de week ! Ellen Thys was blijkbaar het snelst om haar vijf namen in te geven, en is dan ook de winnares, ex aequo met Luc van der Aa, Tom Thys en Ilse van Calster. Huidig leider Kurt de Baere volgde op één puntje en blijft aldus, met nog één wedstrijd te gaan, zijn leidersplaats behouden met een totaal van 144 punten. Naaste achtervolgers zijn Tom Nonneman (141) , Luc van der Aa (137) , Theo Bollansee (133) en Kris van den Bogerd (132). Tot vrijdag middernacht kunt u hier nog verandering in brengen, door zo correct mogelijk de uitslag van de slot Grand Prix in Vesoul te voorspellen. Succes ermee !
Het feit dat Marvin Vanluchene zich gisteren in Zwitserland kroonde tot jongste wereldkampioen zijspancross ooit, en co-piloot Ben vd Bogaart zich met zijn vierde wereldtitel, in het rijtje van de allergrootsten schaarde, heeft in ons land behoorlijk wat media aandacht opgeleverd. Volledig terecht uiteraard, als je weet dat het de jongste tien jaren, voornamelijk mannen als een Joris Hendrickx, Ben Adriaenssen en Jan Hendrickx waren, die er keer op keer voor zorgden dat het de zijspancrossers waren die de Belgische motorsport-eer op het mondiale niveau hoog hielden. Marvin Vanluchene is de eerste van ‘the new generation’ , die er op 22-jarige leeftijd reeds voor zorgt dat België opnieuw een wereldtitel behaalt in de discipline zijspancross. Het is hoogst twijfelachtig of daar in één of andere motorsport discipline nog een tweede wereldtitel zal aan toegevoegd worden voor ons land dit jaar. Zijspancross als hofleverancier van motorsport WK-medailles én wereldtitels voor België dus, het laatste decennium . Het is blijkbaar overal aan het doordringen. Op zondagavond al maakte Sporza melding van de nieuwe Belgische wereldtitel voor Vanluchene-vd Bogaart. Mooi hoor !
Met een voorsprong van ruim zestig punten konden Vanluchene-vd bogaart met een gerust gemoed aan reeks twee beginnen, en dienden geen risico’s meer te nemen om de wereldtitel binnen te halen. Vanluchene-vd Bogaart dachten er echter anders over, en schoven meteen na de start mee in het spoor van Dierckens-Rostingt die de holeshot namen. Met Giraud op drie, Bax op vier, Hermans op vijf en Willemsen op zes zaten de meeste favorieten meteen mee voorin. Enkel Veldman en Wilkinson misten hun start en moesten vanaf plaats twintig terug knokken.
Vooraan konden Vanluchene-vd Bogaart alras de kop overnemen, en met landgenoot Arne Dierckens op twee als rugdekking, zag de situatie er bijzonder rooskleurig uit voor de WK-leiders.
Het weer in Roggenburg was volledig omgeslagen en de zon scheen volop boven het gebergte toen de rijders zich om kwart over één hadden opgesteld voor hun eerste heat. De tricky eerste bocht na de start verliep vlekkeloos voor onze landgenoten die meteen de eerste drie plaatsen in palmden. Vanluchene-vd Bogaart op kop, gevolgd door Dierckens-Rostingt en Sanders-Haller die een paar uur eerder, blijkbaar niet toevallig, de snelste tijd hadden laten klokken in de warm-up. Ook de concurrenten waren meteen bij de les, want Giraud-Badaire, Hermans-Musset, Veldman-Janssens en Bax-Stupelis volgden in het spoor. Alle ingrediënten waren dus aanwezig om er een spannende race van te maken. En dat werd het !
Drieënveertig teams hadden zich in een zwaar bewolkt Roggenburg aangemeld voor dertig (plus twee reservisten) beschikbare plaatsen achter het starthek op zondag. Dat was dus dringen geblazen.
In groep A konden Bax-Stupelis gauw komaf maken met de voor hen gestarte Dierckens-Rostingt en Vanluchene-vd Bogaart , waarna de Belgen onder mekaar de strijd aan gingen om plaats twee. Die kantelde na een viertal ronden in het voordeel van Vanluchene-vd Bogaart die aldus tweede werden.
De strijd om plaats drie ontspon zich in de finale tot een heftig duel tussen Dierckens-Rostingt, die het zwaar aan de stok kregen met Veldman-Janssens. Pas in de allerlaatste ronde wist Arne Dierckens, met de jarige Luc Rostingt aan boord, na een spelletje stuivertje wisselen, het duel in zijn voordeel te beslissen.
Drieënveertig teams passeerden de technische controle in een bewolkt Roggenburg, alwaar de voorlaatste WK-race van het seizoen 2018 wordt verreden. Voor wie er niet bij kan zijn, is er - met dank aan www.sidecarcross.com - nog steeds de live-timing om up to date te blijven . Volg lekker vanuit uw luie zetel thuis, met de bijhorende chips en het pilsje bijn de hand, de gebeurtenissen in Zwitserland op de voet mee, via de gele knop 'Extra' . Kwalificaties vandaag om 15.00 en 16.00 , en Last Chance om 17.30 uur. Op zondag wordt er geraced om 13.15 uur en om 16.00 uur.
Uiteraard zijn de komende twee weekends alle ogen gericht op de afwikkeling van het WK 2018, waarin ons Belgisch-Nederlandse koppel Vanluchene-vd Bogaart momenteel aan de leiding prijkt, voor Hermans-Musset en Bax-Stupelis. Wie fase één van de eindstrijd van dichtbij wil mee maken, moet komend weekend richting Roggenburg in Zwitserland trekken, op amper een boogscheut van de Franse grens, vlakbij het Zwitserse stadje Délemont. Daar wcaht de teams een prachtig natuurlijk valleicircuit op, dat telkenjare garant staat voor een stevig potje zijspancross van de bovenste plank. Voor wie erheen trekt met een voertuig zwaarder dan 3,5 ton, melden we toch nog even dat de hoofdweg van Porrentruy naar Laufen afgesloten is, en men beter richting Roggenburg rijdt langsheen Délemont – Soyhières - Ederswiller .
Er wordt natuurlijk ook in eigen land stevig gezijspancrosst komend weekend.