KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
WERELDKAMPIOEN NR. ZES : BENNY JANSSEN - FRANS GEURTS VAN KESSEL .
In afwachting van de definitieve bevestiging van de opstart van de WK-cyclus 2021 ,blikken we verder terug op veertig jaar WK-geschiedenis in de zijspancross (1980 – 2020). In 1990 was dit WK tien jaar jong. De Duitser Reinhard Bohler en noorderbuur Ton van Heugten hadden in de beginjaren elk één wereldtitel behaald.Daarna was het jaar na jaar een Zwitser die met de titel ging lopen. Na Bollhalder (tweemaal) en Bachtold (vier maal) waren het de broers Hüsser die in 1988 en 1989 met de hoogste eer gingen lopen. Ook voor aanvang van het seizoen 1990 werd C. Hüsser aanzien als de te kloppen man,doch dat pakte helemaal anders uit ! Het seizoen 1990 telde slechts negen Grand Prix ! Er werd gestart begin mei, in België,op en rond de traditionele Balenberg in Betekom ! Wereldkampioen C. Hüsser had zijn jonge landgenoot Adi Käser aangetrokken als vervanger voor zijn tweelingbroer Andreas Hüsser die de helm aan de wilgen hing. Nieuwkomer Käser liep echter nog voor de start van het WK een beenbreuk op en in allerijl diende A. Hüsser toch opnieuw plaats te nemen aan de zijde van zijn broer Andreas Hüsser. Het werd echter geen succes.
Het was warm en zonnig begin mei op en rond de Brabantse Balenberg, waar de Nederlandse jonge dertigers én vice-wereldkampioenen Benny Janssen en Frans Geurts van Kessel meteen toe sloegen via twee tweede plaatsen. Pas twee maand later stond de tweede WK-race geprogrammeerd,in het Franse Iffendic. Dààr diende co-piloot Geurts van Kessel in de tweede heat vroegtijdig af te kloppen wegens conditionele problemen en hartkloppingen. Er diende dringend gezocht te worden naar een vervanger, want een week later al werd er geraced in het immer gezellige Tsjechische Oubenice. Benny Janssen trad er aan met zijn land – en naamgenoot (maar geen familie) Tiny Janssen, die eerder al zijn sporen had verdiend bij o.a. de Oostenrijker Karl Mathis en Jan Bakens. Janssen hield zich goed staande, maar motorpech in heat twee zorgde ervoor dat de Duitsers Garhammer-Haas de WK-leiding overnamen. Niét voor lang ! Een week later stond de Grand Prix van Nederland gepland ,in de zandbak van Lichtenvoorde, en dàn weet je het wel : Janssen boekte er een dubbelzege , WK-leider Garhammer beet letterlijk en figuurlijk in het Hollandse zand , en regerend wereldkampioen Christophe Hüsser brak zijn hand en was uitgeteld voor wat het WK betrof. In het Finse Imatra trof men begin augustus opnieuw een zandbak en diepte Benny Janssen zijn voorsprong als WK-leider verder uit naar 21 punten !
Eind augustus werd er geraced in het Zwitserse Roggenburg. WK-leiders Janssen & Janssen waren nog slechts een schim van zichzelf en bleven steken bij één vijfde plaats. Locals Fuhrer-Stettler scoorden maximaal en knabbelden flink aan hun achterstand op leider Benny Janssen. Daarna trok men naar het zuiderse Portugal en Italië,alwaar de publieke belangstelling voor het zijspancrossen beneden alle peil was. In het Portugese Cortelha verscheen,na een paar woordenwisselingen, onverwacht opnieuw Frans Geurts van Kessel in het bakje bij Benny Janssen. De hernieuwde samenwerking leverde één zevende plaats én een lekke band op. De Zwitser Andreas Fuhrer naderde tot op slechts elf punten, met nog twee wedstrijden voor de boeg ! In Italië , dat vooral gekend is om zijn spectaculaire harde heuvelachtige crossbanen, wachtte de zijspannen in Mantova een vlakke heuse zandbaan, die werd opgewaardeerd met enkele kunstmatige zandheuvels. Een kolfje naar de hand van B. Janssen en F. Geurts van Kessel, die via een 2-1 score opnieuw hun WK-voorsprong gevoelig vergrootten. Hun landgenoten Hugo de Vries en André Visser wonnen er hun enige WK manchezege uit hun carrière.
De laatste zondag van september eindigde het WK 1990 in het Duitse Strassbessenbach. De wedstrijd werd live uitgezonden op Eurosport ! Benny Janssen en Frans Geurts van Kessel, reden op safe naar een derde plaats in heat één,wat rekenkundig voldoende was voor de wereldtitel. De vele meegereisde supporters gingen na de finish volledig uit de bol. In de tweede heat gaven de nieuwe wereldkampioenen er na een paar ronden, wegens een handblessure van stuurman Janssen, de brui aan. Voor Janssen-Geurts van Kessel,die met petroleumfabrikant BP een ferme sponsor in huis hadden, zou het bij die ene wereldtitel blijven. Het jaar erop begonnen ‘de mennekes’ zoals ze genoemd werden, nog sterk aan het WK, maar allerlei bakkenistenperikelen, dreven de wereldkampioenen van 1990 uiteindelijk naar de snelheidscircuits, waar ze in 1992 begonnen aan een tweede carrière in het WK sidecars circuitracen. Een wereldtitel zat er in deze nieuwe discipline echter niet meer in. Beste Belgen in 1990 waren Eddy Ramon en Gino Stubbe die achtste werden, en vooral naar het eind van het seizoen toe,steeds vaker hun neus aan het WK-venster kwamen steken.
foto's : FB
Terug naar overzicht