KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
Young, fast and beautiful. Het zijn drie termen die zeker toepasselijk zijn op MCLB-sidecars B kampioene 2018 Kelly Debruyne . Kelly sleepte, geassisteerd door haar broer Niki, bij MCLB de kampioenentitel in de wacht na een felle strijd met o.a. Siongers-Valcke en Valcke-De Veene. Volgend jaar zoekt La Debruyne het een trapje hogerop. De wegen van zus en broer Debruyne gaan uit mekaar, en Jens Mans – in 2018 nog succesvol aan de slag in het WK aan de zijde van noorderbuur Gert van Werven – komt in 2019 zijspanrijdster Kelly assisteren.
Kelly Debruyne : “ Ik wil graag es mijn grenzen aftasten in deze sport, en dat leidt me , naast een MCLB-programma, ook richting WK alwaar Jens en ik van plan zijn om toch minstens aan zes Grand Prix deel te nemen. Met Lommel, Gooik, Oldebroek, Markelo, Plomion en Strassbessenbach hebben we al zes WK-races die niet eens echt ver van huis zijn. (Lachend) Wie weet kan er zelfs niet nog een zevende bij ! “
De voorziene Mega-testdagen, komende zaterdag 17 en zondag 18 november zijn verplaatst van het Belgische Genk naar het Nederlandse Geldermalsen. Wie het Oostenrijkse tweetakt Mega SC 750 - motorblok, waar de jongste seizoenen o.a. de Tsjechische broers Cermak mee aan de slag waren, aan de tand wil voelen kan dit op zaterdag doen van 13 tot 17 uur, en op zondag van 11 tot 16.30 uur. Geldermalsen ligt iets ten noorden van 's Hertogenbosch, in de buurt van het in zijspancrossmiddens legendarische Zaltbommel. GPS adres : Meersteeg 15, 4191 Geldermalsen - Nederland.
Davy Sanders. Hij stond er zelf ook versteld van toen zijn Duitse co-piloot Andres Haller – na amper één seizoen , waarin het koppel Sanders-Haller Duits kampioen werd, én in het WK door stootte naar plaats negen – eind september liet weten de samenwerking met de talentvolle Belg stop te zetten. Een echte reden kwam er niet, en meningsverschillen waren er gedurende het seizoen nooit geweest.
Davy Sanders : “ Tja, Andres liet wel es van zijn tong rollen dat hij in 2019 misschien terug wilde verder studeren, maar of dit er nu wel of niet mee te maken heeft, weet ik eigenlijk zelf niet. We hebben goed samen gewerkt in 2018, bereikten samen onze voorop gestelde doelen, maar gaan in 2019 inderdaad niét samen verder. Er zijn absoluut geen hoge woorden gevallen, dus wie weet, kruisen onze wegen mekaar nog es in de toekomst. Never say never. “
Ondertussen moest Davy Sanders wel op zoek naar een nieuwe co-piloot voor 2019. Voor wie zich binnen de mondiale top tien wil handhaven, geen eenvoudige zoektocht.
Davy Sanders : “Dat was inderdaad geen simpele opdracht. Eindelijk kan ik na al die jaren en
Scheveningen, de moeder der laaglandse strandraces, vormt zaterdag 10 november - dààgs voor de Wapenstilstand ! - het decor voor de Red Bull Knock Out ! Zijspannen zijn er niet bij, in tegenstelling tot de jaren '80 , toen t.g.v. de legendarische 'Veronica's Strandrace' o.l.v. de gedreven Bob de Jong zaliger , de sidecars wél een vooraanstaande rol in het programma innamen. Times are changed zullen we maar zeggen. En toch wordt de zijspancross-discipline niet hélemaal vergeten, daar in Scheveningen ! Wereldkampioenen M. Vanluchene-B. van den Bogaart zijn er special guests, en zullen er samen met o.a. negenvoudig rally-wereldkampioen Sebastian Loeb, en MX GP wereldkampioen Jeffrey Herlings, een demo verzorgen. Wat extra promotie voor de sport is altijd meegenomen ! Voor wie er niet bij kan zijn in Scheveningen, biedt Red bull TV, misschien dé oplossing : De Red Bull knock Out is er live te volgen zaterdagnamiddag, via www.redbull.com/be-nl , of via de gele knop 'Extra' .
(foto's FB)
De Sidecarcross of Nations in Denemarken is voor team België absoluut niet geworden wat er van verwacht werd. Om het maar es zacht uit te drukken. Een ganse resem tegenslagen zorgden ervoor dat onze landgenoten op een teluerstellende voorlaatste plaats eindigden. Davy Sanders was uiteindelijk, met een vijfde en een derde plaats, de enige van het team die er in slaagde de verwachtingen in te lossen. Marvin Vanluchene, wist met een gehavende linkerhand en een gekneusde voet in de eerste heat nog een vijfde plek uit de brand te slepen. In de herneming werd er niet meer gescoord, nadat de radiator het al vroeg in de race had begeven. Erger was het gesteld met Arne Dierckens. Dierckens werd – toen wegens een geblokkeerde gasschuif de motor op hol sloeg in de Warm-up – aan een springschans de lucht in gekatapulteerd en werd van zijn motor geslingerd. Met een zware knieblessure diende Arne Dierckens af te haken, maar kon wel op zondagnacht met het team terug samen huiswaarts keren. Co-piloot Luc Rostingt kwam met de schrik vrij. Thuis gekomen, werd een afspraak geregeld met dr Peersman, een autoriteit op het vlak van knieblessures , in Antwerpen. En daar was het verdict niét mals.
Voor de start van de laatste race, kwam alvast het goeie nieuws dat Arne Dierckens het ziekenhuis had verlaten, en de thuisreis samen met de rest van zijn team kon aanvatten, om dan in België verder onderzoek te laten uitvoeren naar zijn geblesseerde knie. De ondertussen eveneens aan de linkerhand en –voet geblesseerde Marvin Vanluchene liet de eer om op de eerste startrij te starten, aan zijn teamgenoot Davy Sanders. Voor onze noorderburen kon er nog weinig verkeerd lopen. Het Frans-Hollandse koppel Thomas-vd Putten namen de kopstart voor hun rekening , voor Hermans-Musset, Gorbenko-Koiv, Sanders-Haller en de Tsjechische broers Boukal. Vanluchene-vd Bogaart kwamen er vanaf de tweede startrij als zesde uit. Bax-Stupelis misten compleet hun start en gingen pas als 20ste op pad. Vooraan kon Hermans de Franse snelstarter Thomas alras verschalken, doch die liet zich niet zomaar doen en volgde gezwind in het spoor van de nieuwe koploper. Sanders-Haller lagen op het vinkentouw om elk foutje van de Fransman onmiddellijk af te straffen.
De Fransen Giraud-Badaire – het ganse weekend testend op een tweetakt Zabel – namen de holeshot voor hun rekening, voor Hermans-Musset, Pozzi-Walti, Sanders-Haller, de Letse Daiders-broers , en Wilkinson-Chamberlain en Willemsen-Bax die alras hun wagonnetje kwamen aankoppelen. De strijd om de overwinning was al snel gestreden want reeds na drie ronden hadden Hermans- Musset zich naar de leiding gewerkt, en de rest ter plaatse gelaten. Giraud-Badaire leken zeker van hun tweede plaats, tot in de laatste tien minuten Brett Wilkinson zich kon loswerken uit de achtervolgende groep en met zeven mijlslaarzen het gat op tweede man Giraud dicht reed. In de voorlaatste ronde stootten de Engelsen nog door naar twee. Giraud liet voor Frankrijk een derde plek noteren. Daarachter woedde een gigantische strijd om plaats vier.
Voor de Belgen was alle hoop op een podiumplaats , nog voor de race begon, reeds opgegeven. Tijdens de warm-up was de motor van Dierckens-Rostingt opnieuw op hol geslagen, waarbij beiden op een steile jump de lucht in werden gekatapulteerd en kwalijk ten val kwamen. Rijder Dierckens diende met een knieblessure te worden afgevoerd. Met nog slechts twee rijders in koers kon België dus niet meer aan de vereiste vijf resultaten geraken, en was knock-out. Geen duel Nederland-België dus , wat meteen de kansen op een podiumplaats, voor enkele andere landen gevoelig deed stijgen.
Opnieuw was het die duivelse Let Didzis Gorbenko die kopstart nam, voor Vanluchene-vd Bogaart, Thomas-vd Putten en Bax-Stupelis. Gorbenko slaagde er in overal goed de deur dicht te doen, en bleef vier ronden aan de leiding, tot een gedubbeld rijder de weg versperde. Daar leek Vanluchene van te kunnen profiteren om de leiding over te nemen, ware het niet dat ie zich twintig meter verder vast reed, en Gorbenko-Koiv opnieuw de kop overnamen.
In groep A waren het – remember Kivioli – opnieuw de illustere Letten Gorbenko-Linters die kopstart pakten voor de Fransman Bastien Thomas en wereldkampioen Marvin Vanluchene. Bax-Stupelis kwamen als zesde de eerste bochten door. Vanluchene & vd Bogaart lieten er geen gras over groeien, en stootten op het verraderlijke circuit in de eerste ronde door naar de kop. Het koppel Gorbenko-Linters en Thomas-vd Putten duelleerden om plek twee, en zagen stilaan de Oostenrijkers Weiss-Schneider naderbij komen. Bax-Stupelis zagen in de vierde ronde de versnellingsbak kapot gaan, en werden uitgeschakeld. Vooraan stond geen maat op Vanluchene-vd Bogaart die met grote voorsprong wonnen. Gorbenko wist verrassend zijn tweed eplek vast te houden, nadat Thomas-vd Putten eventjes in de fout waren gegaan en terug vielen naar vier. Weiss-Schneider leverden voor Oostenrijk op drie een puik resultaat af. De Zwitsers Cuche-Betschart maakten de top vijf vol.
De tweede kwalificatierace werd op gang getrokken door de Engelsen Wilkinson-Chamberlain.
Twaalf zijspanlanden en 22 naties bij de quads zijn afgereisd naar het Deense Slägelse waar vandaag vanaf 13.30 de kwalificaties van start gaan. Morgen vindt om 10 uur al de openings ceremonie plaats, waarna om 10.30 uur de quads het hoofdprogramma af trappen. Goed nieuws voor wie vergeten heeft zich in te loggen om het thuis allemaal rechtstreeks live te volgen. Via de site www.sqmxon.live kunt u zich nog steeds voor een spotprijs registreren. MX kledingsponsor ‘ 101 riders ‘ doet zijn duit in het zakje, en zorgt ervoor dat wie zich vandaag nog registreert tussen 15.00 en 18.00 , om de races morgen op het scherm te kunnen bekijken, 40 % korting krijgt en dus slechts een goeie zeven euro dient te betalen om een ganse dag live top motorsport in de huiskamer te krijgen. De login code die voor deze actie dient gehanteerd te worden is : 101UNDERGROUNDRIDERS
Uiteraard is er ook nog steeds de goeie 'ouwe' livetiming, die te raadplegen is via : www.sidecarcross.com/live-timing/