KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
Een levend uithangbord voor de zijspancross,zo mag je Jason Vandaele uit het Westvlaamse Pittem zeker omschrijven. Vandaele, regerend Belgisch kampioen zijspancross, is sedert een jaar aan een voorzichtige comeback bezig op het allerhoogste niveau en wil graag volgend seizoen nog es alles op alles zetten in het wereldkampioenschap. En passant is Vandaele niet te beroerd om geregeld aan de start te verschijnen op een VLM of een MCLB-wedstrijd,en neemt zelfs deel aan alle VLM-wedstrijden tellend om het Belgisch kampioenschap zijspancross. Met andere woorden, overal waar Jason Vandaele kàn publiciteit maken voor de Belgische zijspancross,dan doet hij dat ook. Respect met de hoofdletter R dus voor onze nationale kampioen, en zeker ook voor zijn stuntmaatje Birgen Beernaert. Beernaert, zelf een begenadigd co-piloot in een niet eens zo ver verleden,is al een paar jaar ‘out of competition’, maar was er als de kippen bij om te assisteren bij het waanzinnige idee van Jason Vandaele om te proberen een backflip te maken met een zijspan. Twee jaar ondertussen – waarin ook enkele andere kandidaat co-piloten de revue passeerden – zijn Vandaele en Beernaert aan het testen , en in die tijd hebben ze reeds ruim honderd geslaagde jumps achter de rug. Vandaele en Beernaert schoven, op hun trainingssite, zelfs al eens het landingsluchtkussen aan de kant om na hun backflip te landen op de harde ondergrond. Een onmogelijk geachte missie die ze tot een goed einde brachten , maar die voorlopig nog onvoldoende in de vingers zit om aan het grote publiek te demonstreren.
Enfin, wat we zaterdagavond en zondag te zien kregen van Vandaele en Beernaert grensde in elk geval aan het ongelooflijke.
Jason Van Daele en Birgen Beernaert warmden het publiek op perfecte wijze op voor heat twee, door op het middenveld nog een drietal sidecar backflips te demonstreren. Een stunt waar de mensen met open monden naar stonden te kijken, alvorens het startschot van heat twee weerklonk. De manche ging op turbulente wijze van start . Bax-Cermak leken de kopstart te gaan pakken maar gingen kopje over in de eerste bocht. Hermans-Musset en Veldman-Janssens die er vlak achter kwamen konden de spartelende WK-leiders niet ontwijken en haakten met hun machine vast aan die van de gestrande Bax. Buitenom zette Kert Varik het gashendel helemaal open en wist zo de hole shot award van driehonderd euro op zak te steken. Willemsen-Lebreton, Vanluchene-Bax, ,wilkinson, Wijers en Heinzer waren de naaste achtervolgers. Vanluchene-Bax schoven in de tweede ronde door naar plaats twee,en gingen er samen met koplopers Varik-Kunnas vandoor. Ondertussen waren Veldman, Hermans en Bax als drie laatsten, op ruime achterstand , aan het karwei begonnen.
Onder een bewolkte maar zwoele hemel stopten Bax & Cermak de driehonderd euro op zak die verbonden was aan de hole shot award. Hermans,Willemsen, Varik en Veldman zagen het voor hun neus gebeuren. Bij de crash in het middenveld waren voor Devoldere-Kramar, Keuben-Rietman en Vos-susebeek de voornaamste slachtoffers. Gelukkig zonder al te veel lichamelijk leed. Vooraan hield Etienne Bax het tempo strak. K. Varik en K. Hermans die na enkele ronden van plaats wisselden, D. Willemsen en J. Veldman bleven hangen op een kleine tien seconden. Daarachter kwam een groepje waarin Vanluchene-Bax gevangen zaten tussen de linksen S. Brown, M. Heinzer en B. Wilkinson die in de beginfase de betere sporen vonden. Vanluchene verzeilde op plek negen ! Nog even lter volgde het peloton dat werd aangevoerd door Tim Prümmer en Jarno Steegmans. Naarmate de wedstrijd vorderde werd de kopgroep uitgedund, en bleven enkel nog Bax-Cermak over samen met Veldman-Janssens die waren genaderd tot op vier seconden. In de slotronde begon de motor van Veldman echter te sputteren en reed Etienne Bax naar de overwinning. Veldman wist nog als tweede de race te overleven. Iets verder kwamen Varik en Kunnas als derde over de streep. Hermans-Musset hadden ondertussen de kopgroep moeten laten gaan, en kregen in de slotronde nog het bezoek van een herboren Vanluchene-Bax, die de vierde plek nog wisten af te snoepen.
Met vierendertig aanwezige teams, dienden er naast de twee reservisten , ook twee definitieve afvallers te worden aangeduid tijdens de kwalificaties. Onder een zwoele drukkende grijsblauwe lucht ging om drie uur groep A de wei – lees de zandbak – in. Bax-Cermak pakten binnendoor de kopstart, gevolgd door Vanluchene-Bax, Hermans-Musset, Van Werven-vd Bogaart en Wilkinson-Millard. Lang duurde deze situatie niet. Koploper Etienne Bax kreeg algauw Koen Hermans aan zijn broek, en beide teams zonderden zich af van de rest. Wilkinson volgde op respectabele afstand op drie. Daarachter streden Van Werven-vd Bogaart, een verbluffende Prümmer-Steegmans en Kops-de Louw een hevige strijd om plaats vier. Vanluchene waren we vooraan ondertussen kwijt : stuurdemper geblokkeerd , stuurdemper een trap van een crosslaars verkocht, en daarna met lichte tred de weg vervolgd vanaf de laatste plaats. Ondertussen waren Leferink-Beleckas (tot stilstand gekomen in de eerste bocht) aan een onwaarschijnlijke remonte begonnen.
Hermans-Musset namen vooraan ondertussen gezwind de koppositie over, wonnen de heat,maar bleven de ganse race de hete adem van Etienne Bax in de nek voelen. In de tweede koershelft vielen de slachtoffers : Van Werven-Bax zagen een topklassering in rook opgaan toen hun motorblok het begaf. Idem voor Wilkinson-Millard die zich met een hevig rokende machine nog als achtste over de finish sleepten. Tim Leferink knokte zich van de allerlaatste plaats finaal terug naar een onverhoopte derde plaats. Tim Prümmer-Jarno Steegmans kwamen binnen langs de grote poort met een magnifieke vierde plek, net voor . . . Vanluchene-Bax die met een gebrekkige stuurdemper en een gigantische inspanning in de slotronden, toch nog naar plek vijf wisten door te schuiven. Waarmee de meubelen gered waren. Jong Hollands geweld – met een Belgisch tintje vd Lagemaat-de Veene (weer es slecht gestart) en Kops-de Louw plaatsten zich probleemloos op zes en zeven. Wisselink-Tourbier kwalificeerden zich met de hakken over de sloot als twaalfde. Goeyvaerts-Gorris misten nipt de boot.
In groep B was het weer eens – wat had je gedacht – Daniel Willemsen die de kopstart nam, en meteen een gat sloeg op naaste achtervolgers Varik-Kunnas. Op enkele ronden tijd wisten die echter het gat met snelstarter Willemsen te dichten,en maakten alras aanstalten om de leiding over te nemen.
We hebben er drie jaar moeten op wachten,maar komend weekend is het eindelijk opnieuw zo ver. The Belgian Sidecarcross Grand Prix is back ,en begint reeds – zoals in de goeie ouwe tijd – op vrijdagavond, waar op zwoele wijze het motorcrossfeest in Lommel wordt ingezet in de feesttent, met enkele verrassende optredens ! Op zaterdag zijn er de kwalificaties voor de Grand Prix, zijn er nevenwedstrijden om het Nederlands kampioenschap zijspancross categorie Nationalen ,is er ’s avonds een rijdersvoorstelling, een backflip met een sidecar als wereldprimeur (!), en live music met de formidabele band Prime ! Op zondag strijden de Quads om de Nederlandse kampioenschapspunten, zijn er twee manches voor de nevenreeks/Support Class Sidecars,en komt het hoogtepunt van het weekend, nl. de twee reeksen om de WK-punten ! Lommel is de derde Grand Prix dit jaar,nadat de heren sidecaristen eerder dit jaar al de degens kruisten in Nederland en in Tsjechië.
In de afgelopen twee wedstrijden is alvast gebleken dat de equipes van Etienne Bax-Ondrej Cermak en Julian Veldman-Glenn Janssens er met kop en schouders bovenuit steken. Veldman &Janssens kregen echter zowel in Markelo,als in de eerste heat in Loket met flink wat tegenslag af te rekenen, en zo leek het er op dat Bax-Cermak er een walkover zouden van maken in 2022,tot zij in de slotminuten van de Tsjechische WK-ronde eveneens door hun machine in de steek werden gelaten,en de situatie er eensklaps helemaal anders uit zag.
Er zal in elk geval geen tijd voor verveling zijn in Lommel komend weekend, zoveel is zeker. Naast de WK-kwalificaties,zijn er op zaterdag twee reeksen om het Nederlands kampioenschap zijspancross Nationalen,die alom vijf voor half negen ’s ochtends de baan op gaan voor hun tijdstraining. De reeksen worden verreden om half twaalf ’s middags en om tien voor vijf in de namiddag. In deze categorie krijgen we ook verschillende landgenoten aan de start met Kim de Cock en Kevin van Vaerenbergh als voornaamste Belgische speerpunten.
Op zondag zijn er ,naast de wedstrijden om het WK, ook wedstrijden om het Open Nederlands kampioenschap Quads voorzien, en zijn er twee manches Support class (nevenwedstrijd) Sidecars, voor al wie niet aan de Grand Prix deelneemt. Ondertussen hebben zich dertien teams aangemeld voor deze Support Class,die op zondagnog kan worden aangevuld met de non qualifiers van de Grand Prix.
VLM teams kunnen aan deze nevenwedstrijd deelnemen met hun VLM licentie. VMCF en MCLB-licentiehouders hebben een afvaardiging van hun federatie nodig. Buitenlanders,of wie geen licentie heeft, dient terplaatse een dagvergunning te nemen. En hier komen de organisatoren flink in tegemoet !
De jarenlange ervaring van de mensen van Maasland Motorsport, het enthousiasme van the next generation zijnde VMC Sidecarservice en Denicol Motor Oil , én de grenzeloze inzet voor de zijspancross in ons land van onze Belgische kampioen Jason Van Daele zorgen ervoor dat we binnen enkele dagen een onvergetelijke zaterdagavond zullen beleven in Lommel. Erbij zijn is alvast de boodschap ! Naast de wedstrijden om het nationale Nederlands kampioenschap met tal van Belgische rijders achter het starthek,is het ’s namiddags uiteraard uitkijken naar de prestaties van onze landgenoten tijdens de kwalificaties van de eigenlijke Grand Prix. Ondertussen hebben 36 teams zich aangemeld, waarvan de dertig snelsten op zondag mogen van start gaan in de Grand Prix. (de non-qualifiers kunnen op zondag deelnemen in de Support Class). Uiteraard rekenen onze landgenoten op zaterdagnamiddag op de nodige vocale steun om zich doorheen het zware Lommelse zand én doorheen de kwalificaties te hijsen . Naast onze vaste WK rijders M. Vanluchene-R. Bax, D. Sanders-L. Rostingt, J. Van Daele-M. Zatloukal en G. vd Schraelen – J. Mans , is het evenzeer uitkijken naar onze nationale co-piloten in buitenlandse dienst : Glenn Janssens (met Julian Veldman) , Robbe de Veene (met T. vd Lagemaat) , Niki Debruyne (met A. Peter) en debutant Jarno Steegmans (bij T. Prümmer) , Bij de late entries vinden we de Belgische namen terug van Stan Goeyvaerts-Thomas Semuninx,en Tony Kramar aan de zijde van de Fransman A. Devoldere. Maar er is nog veel meer te beleven op zaterdag ! Een heuse rijdersvoorstelling op zaterdagavond, live music met de top coverband Prime , en . . . een backflip met een sidecar ! Met een sidecar ? Jawel, u leest het goed,.Met een sidecar !
Het is drie jaar geleden dat ’s werelds beste zijspancrossers nog es te zien waren in eigen land. In de zomer van 2019 werd er in België voor ’t laatst gezijspancrosst op het allerhoogste niveau. In Gooik ! In 2020 was er zelfs helemaal geen WK, wegens corona. In 2021 werd er een mini-WK verreden over vier Grand Prix ,zonder België. Ook voor 2022 stond België aanvankelijk niet op de kalender. Pas toen de WK-wedstrijd in Oekraïne van het programma verdween, verscheen België in beeld. In allerijl sloegen de mannen van Maasland Motorsport de handen in mekaar met de mensen van VMC Sidecar-service Berlaar en Denicol Motor Oil, en verscheen de Belgian Sidecars Grand Prix 2022 officieel op de FIM World Championship kalender, op 25 en 26 juni. Voor de Maasland-equipe is het hun twintigste (!) en meteen ook laatste zijspancross Grand Prix waar ze hun schouders onder zetten. De leeftijd begint parten te spelen, en twintig is een mooi getal om af te ronden. Voor Davy van VMC sidecarservice en Robin van Denicol Motor Oil is het hun allereerste organisatie. Hopen maar dat zij het nu ook twintig jaar volhouden ! En dàt ligt voornamelijk in mijn, uw, onze en jullie handen . We zijn het er allemaal roerend over eens dat er iets moet gebeuren om de Belgische zijspancross de komende jaren alive and kicking te houden. Het woord ‘samenwerking ‘ klinkt wekelijks op elke Belgische motorcross-organisatie als een klok langs de circuits.
Op 25 en 26 juni is het ‘hét’ uitgelezen moment om de daad bij het woord te voegen !
De organisatoren van de Grand Prix in Lommel (25 & 26 juni) doen er alles aan om van de Belgische Grand Prix sidecarcross opnieuw hét zijspanfeest van weleer te maken. En daar hoort , zoals weleer, uiteraard ook een nevenwedstrijd op zondag bij voor de niet-Grand Prix rijders. In het tijdschema is de training voor deze klasse voorzien van 09:00 tot 09:20. In de namiddag volgen twee manches van telkens achttien minuten plus één ronde, om 11:30 uur en om 17:15 uur. Onmiddellijk na de finish van de tweede reeks wordt de top drie van het dagklassement gehuldigd op het podium. Deze nevenwedstrijd staat open voor iedereen uit om het even welke federatie of nationaliteit. Aanmelden kan via het inschrijfformulier dat u vindt bij de gele knop ‘Extra’.
Voor de Belgische licentiehouders : VLM-teams kunnen deelnemen via hun gewone VLM-licentie.
VMCF- en MCLB-licentiehouders dienen een schriftelijke afvaardiging bij te hebben, anders moet er terplaatse een dagvergunning worden genomen.
Wie in geen enkele Belgische federatie een licentie heeft, zal sowieso terplekke een daglicentie moeten afsluiten.
Buitenlanders zonder Belgische licentie, dienen dus sowieso een daglicentie te nemen.
Prijs daglicentie per persoon: 30 € .
Teams die in Lommel op zaterdag reeds deelnemen aan de NK zijspanwedstrijd, kunnen op zondag ook deelnemen aan de nevenreeks, maar dienen zich wel vooraf aan te melden via het inschrijfformulier (zie gele knop ‘Extra’ ), en volgen de procedure zoals hierboven aangegeven.
De volgende WK wedstrijd zijspancross komt stilaan dichterbij, en die wordt – driewerf hoera – in eigen land verreden. Op 25 en 26 juni strijken ’s werelds beste zijspancrossers neer in Lommel . De laatste keer dat er in België een Grand Prix voor zijspannen werd verreden,was in 2019 ,ondertussen drie jaar geleden. Het is dus zaak om het laatste weekend van juni met rood aan te duiden in de agenda ! Trouwens, ook dit jaar heeft het lang aan een zijden draadje gehangen. Gelukkig hebben de mannen van Motorsport Maasland (die , at least, aan hun 20ste editie toe zijn !) , samen met VMC Sidecar Service en Denicol precies op tijd de handen in elkaar geslaan om alsnog dit schitterende topmotorsport evenement naar België te halen . In het nevenprogramma zijn er wedstrijden om het Europees kampioenschap Quads, op zaterdag voor het NK zijspancross en op zondag twee reeksen voor al wie kan,wil, of mag van zijn vrouw (of man) , van om het even welke federatie. Meer info hieromtrent volgt binnenkort, maar de kuiten mogen alvast ingesmeerd worden !
Ondertussen gaf FIM de officiële deelnemerslijst vrij, waarop we tussen de vierendertig aangemelde teams vier Belgische rijders terug vinden, en vijf Belgische co-piloten. Het nieuwe systeem 2022 (aanmelden via de promotor) laat toe dat er tot in de laatste week voor de eigenlijke Grand Prix nog late entries kunnen toegevoegd worden. Niet gekwalificeerde Grand Prix-deelnemers op zaterdag hoeven overigens niet te wanhopen in Lommel. Er kan in dat geval deelgenomen worden aan de nevenwedstrijd (twee manches) op zondag, zodat de kans op een dagpodium in Lommel – zélfs bij niet kwalificatie – toch nog tot de mogelijkheden behoort ! Bij de gele knop ‘Extra’ alvast de voorlopige WK-deelnemerslijst voor 25 en 26 juni in Lommel. Binnenkort ook meer nieuws over al het andere moois dat de organisatoren ons gedurende dat weekend zullen presenteren . Be there !