KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
Dertig dagen vooraf aangemeld zijn voor elke Grand Prix ,zo luidt de regel in het WK zijspancross, waarop de promotor – gelukkig maar – na afsluiten van inschrijfdatum nog enkele wijzigingen kan/mag aanbrengen. Met voorlopig zevenentwintig aanmeldingen voor de WK opener in het Spaanse Talavera de la Reina, binnen een maand, in een land dat zelf géén zijspancrosscompetitie kent en dus ook geen plaatselijke teams kan afvaardigen, ziet de seizoenstart er in elk geval veelbelovend uit. Bovendien mogen we ons nog verwachten aan enkele ‘last minute’ aanmeldingen,zodat de definitieve lijst hoogstwaarschijnlijk nog wat zal uitgebreid worden. Positief is ook dat er vanuit o.a. Noord Ierland, Estland en Letland wordt afgezakt naar de WK-opener in het ‘verre’ Spanje, want voor deze jongens uit de uithoeken van Europa is het flink wat duurder én ingewikkelder om een WK zijspancross af te werken, dan voor de rijders uit de meer centraal gelegen Europese landen.
Sidecarcross.be zou sidecarcross.be niet zijn, als ons oog niet onmiddellijk zou speuren naar de Belgische afvaardiging voor dit WK, en ook dàt stemt ons meer dan tevreden. Drie Belgische rijders , allen met een buitenlandse co-piloot , staan aangemeld. Marvin Vanluchene heeft dit jaar zijn lot verbonden aan de tweevoudige Franse wereldkampioen Nicolas Musset. Davy Sanders vormt terug team met zuiderbuur Luc Rostingt. Belgisch kampioen Jason Van Daele heeft in Spanje de Litouwer Kostas Beleckas aan boord. Daarenboven treden in dit WK ook nog twee jonge talentvolle co-piloten aan : Robbe de Veene assisteert bij noorderbuur Gert van Werven, Jarno Steegmans co-piloteert bij oosterbuur Tim Prümmer. Wat het totaal aantal Belgische deelnemers straks in Spanje aldus op vijf brengt. Laat het aftellen maar beginnen !
Bij de gele knop ‘Extra’ de voorlopige deelnemerslijst voor de openings Grand Prix in Talavera de la Reina.
Het werd vorig jaar slechts ter elfder ure beslist en op minder dan twee maanden tijd slaagden Davy Maris en zijn volgelingen er in om de Belgische zijspancross Grand Prix van de ondergang te redden en een fel gesmaakt evenement neer te zetten.
Dit jaar hebben de organisatoren van de Belgian Sidecarcross Grand Prix (24 en 25 juni) wat meer ademruimte ,en het ziet er naar uit dat de pijlen dit keer volledig, en enkel en alleen, op de sidecars worden gericht . Naast de eigenlijke Grand Prix worden er wedstrijden voorzien voor het NK zijspannen , voor de classics/oldtimers (CZC classics zijspancross club ) gecombineerd met de hobbyrijders ,en wordt er eveneens een Support Class voorzien voor licentiehouders van om ’t even welke federatie. Deze laatste klasse wordt enkel weerhouden als zich vooraf minstens vijftien teams hebben aangemeld.
Lommel ziet er straks dus als volgt uit : Op zaterdag kwalificaties voor de eigenlijke Grand Prix plus twee manches voor het NK zijspannen. Op zondag de twee Grand Prix-manches, twee manches oldtimers classics & hobbyrijders én twee manches Support Class.
In Estland vond onlangs het nationale gala van de sterren van het afgelopen sportjaar plaats. Estland is – in tegenstelling tot België – een land waar de prestaties van motorsporters wél nog naar waarde worden geschat, en de vice wereldkampioen zijspancross van 2022 Kert Varik was er dan ook een graag geziene gast. Varik mocht er de prestigieuze prijs van de culturele schenking in ontvangst nemen, en liet in het daarbij horend interview voor de Estse televisie weten, dat hij hiermee ook zijn carrière wenst te beëindigen. Het heeft er dus alle schijn van dat we de sympathieke Estse vice wereldkampioen 2022 Kert Varik,die overigens binnen een paar maanden negenendertig jaar wordt, in 2023 niet meer aan de start zullen zien in het WK sidecarcross.
In Estland werd tienkamper Janik Oiglane gehuldigd als sportman van het jaar. Freestyle skister Kelly Sildaru werd er sportvrouw van het jaar,en autorallyrijdersTanak- Jarveoja,die de vice wereldtitel wegkaapten voorr de neus van onze landgenoot Thierry Neuville, werden verkozen tot sportteam van hetjaar 2022. Van voetballers of wielrenners ,de bij ons meest gekende sporthelden, ,is er in de Baltische Staten vooralsnog geen sprake in dit soort verkiezingen.
Bj de gele knop ‘Extra’ een kort beeldverslag van de huldiging en het interview met Kert Varik.Voor wie begrijpt wat de vice wereldkampioen van 2022 er nog allemaal te vertellen heeft, gelieve contact op te nemen met www.sidecarcross.be .
Op de valreep wist promotor WSC nét voor Kerstmis, de zijspancrosswereld nog te verblijden met een prachtig kerstgeschenk : De WK-kalender voor 2023,die bij de eerste uitgave nog een flink aantal TBC’s bevatte, is ondertussen uitgebreid naar twaalf bevestigde wedstrijden met nog slechts twee TBC’s ( Gdansk en Strasbessenbach) er bovenop. Daarmee lijken na drie jaar met corona-gevolgen, de magere jaren achter de rug te liggen, en krijgen zowel rijders als sidecarcross-fans opnieuw datgene waar ze om vroegen : Een WK-titelstrijd met voldoende wedstrijden en een gevarieerd aanbod. Iedereen op zijn wenken bediend dus straks in 2023, en ook ons eigen België en Nederland prijken opnieuw op de kalender. Half mei strijkt het WK-circus neer in Nederland, meer bepaald in Heerde,alwaar de rijders toe zijn aan hun vierde race van het seizoen. End juni komt het WK zijspancross naar Lommel, en tegen dan is het WK 2023 halfweg. De finale voor volgend jaar is voorzien in het Franse Castelnau de Levis.
De nieuwste versie van de WK kalender 2023 bij de gele knop ‘Extra’ .
Opnieuw heuglijk Belgisch zijspancrossnieuws, dit keer vanuit de hoek van onze nationale kampioen Jason Van Daele. Van Daele,die een paar moeilijke seizoenen achter de rug had, met flink wat blessureleed, hees zich afgelopen seizoen voorzichtig terug uit het dal, met o.a. M. Zatloukal, S De Schacht en T. Smeuninx aan zijn zijde als co-piloten. Van Daele kon op de Belgische Grand Prix op heel wat bijval rekenen met zijn spectaculaire sidecar backflip ,waarvoor Birgen Beernaert de geknipte man was als co-piloot. Op de circuits kroonde Van Daele zich afgelopen seizoen – voor de derde keer al – tot Belgisch kampioen , schraapte in het WK zes WK-punten bijeen, en miste op de Sidecarcross of Nations met team Belgium, slechts op een haar na het podium. De inmiddels tweeëndertigjarige Van Daele wil er zich in 2023 nog es helemaal goed voor gaan zetten, en opteert in eerste instantie op een volledig WK , de BK-wedstrijden,aangevuld met enkele races in Frankrijk en Duitsland. Een flink gevulde kalender dus. Litouwer Kostas Beleckas is ondertussen gewogen en goed bevonden,en kijkt samen met Jason Van Daele reikhalzend uit naar de start van he nieuwe seizoen. Voor de zes jaar jongere Litouwer Konstantinas Beleckas ,zoals ie voluit heet, een uitgelezen kans om zich hoger op te werken in de mondiale zijspancrosserij.
Het regende WK-motorsport-kalenders 2023 de afgelopen weken,en vandaag maakten FIM en promotor WSC ook de WK kalender sidecarcross voor volgend jaar bekend. En die ziet er alvast hoopvol uit. De afgelopen jaren kreeg het WK zijspancross enkele ferme klappen te verwerken. Na het corona jaar 2020 waarin zelfs helemaal géén WK werd verreden, kwam de driewieler-discipline slechts moeizaam terug op gang. Vier races in 2021, zes races in 2022, het is niet meteen wat je van een wereldkampioenschap verwacht. Voor 2023 ziet het er in elk geval al een stuk rooskleuriger uit ! Negen wedstrijden prijken er officieel op de kalender plus nog es vijf onder voorbehoud. Not too bad ! België lijkt volgend jaar opnieuw verzekerd van een Grand Prix, eind juni, in Lommel. Nederland nog niet (Heerde,half mei onder voorbehoud) ,maar het zou ons ten zeerste verbazen mocht er in het land van de regerende wereldkampioen géén WK-wedstrijd worden verreden..
Er viel ook flink wat internationaal nieuws te rapen, afgelopen zaterdag in Houtvenne. Marvin Vanluchene had géén motor en géén crosskleren bij,maar had wél belangrijk nieuws meegebracht naar Houtvenne ! Op zaterdagavond, tijdens de huldiging van de zijspancross -kampioenen , kondigden M Vanluchene en Davy Maris, de zaakvoerder van VMC Sidecar Service, tesamen aan dat de bronzen WK medaille-winnaar van 2022 volgend seizoen opnieuw ‘thuis’ komt en zich net als in 2018 – het jaar waarin Vanluchene wereldkampioen werd – zal verplaatsen op een VMC frame, en aldus opnieuw kiest voor het Antwerpse Berlaar – alwaar VMC Sidecar Service gevestigd is – als thuisbasis.
WSP en VMC zijn de twee meest voor de hand liggende keuzes als framemerk in de zijspancrosserij,en met zijn keuze voor VMC keert Marvin Vanluchene – tot nader order nog steeds de jongste wereldkampioen ooit – na vier jaar onderbreking, nu terug naar het merk waarmee hij in 2018 wereldkampioen werd.
Ondertussen zet ook onze jonge Belgische talentvolle co-piloot, Robbe de Veene volgend jaar een flinke stap voorwaarts.
Dat Koen Hermans in 2023 niet meer zou samen rijden met Nicolas Musset wisten we al. En dat Ben vd Bogaart in 2023 niet meer aan de zijde zou staan van Gert van Werven wisten we ook al. Het logische gevolg werd vandaag officieel aangekondigd door team Hermans, via een facebook clipje , het favoriete medium van de huidige generatie zijspancrossers.
Koen Hermans,die straks in januari zesentwintig jaar wordt, behoort reeds een vijftal jaar tot de wereldtop, en was al een paar keer dicht bij de wereldtitel. Het afgelopen seizoen was er eentje met hoogtes en laagtes . In de openings Grand Prix al,in Markelo, kreeg Hermans startverbod van de wedstrijddokter,na een kwalijke val tijdens de vrije trainingen, waardoor de blonde Nederlander al meteen zo goed als kansloos was voor de wereldtitel. Hermans & Musset revancheerden zich daarna op schitterende wijze door half mei de GP van Tsjechië,in Loket, op hun naam te schrijven.
Dat Hermans in 2023 een nieuwe gooi wil doen naar de wereldtitel staat als een paal boven water. En voor deze klus is nu Ben vd Bogaart aangetrokken.
In navolging van D Sanders – L Rostingt krijgen we er in 2023 een tweede Franco-Belge equipe bij in het WK zijspancross. Marvin Vanluchene gaat het WK-avontuur 2023 tegemoet geassisteerd door de Franse topper Niccolas Musset. Musset , vroeger het vaste maatje van Valentin Giraud,is reeds verschillende jaren een gerespecteerd en gewild co-piloot ,en behaalde aan de zijde van Etienne Bax reeds twee wereldtitels (2017 en 2021) . Marvin Vanluchene werd wereldkampioen in 2018,en draagt nog steeds de titel van jongste wereldkampioen ooit in de zijspancross. De jaarlijkse stoelendans in het zijspancrossmilieu is aldus opnieuw op gang gekomen,en we wachten met spanning af welke de volgende nieuwe combinatie wordt die officieel bekend gemaakt wordt.
Bij de gele knnop ‘Extra’ de mededeling van het team Vanluchene omtrent de nieuwe samenwerking met Nicolas Musset.
België strandt op één puntje van het podium.
De laatste reeks werd de clash der titanen met de nummers één, twee en drie uit de WK eindstand aan de start. Varik-Kunnas gingen als snelsten van start,maar werden al na twee ronden afgelost door Bax-Cermak. Vanluchene-Bax,als vijfde vertrokken wilden de trein niet missen en rukten in de vierde ronde op naar plaats twee. Daarna denderden E. Bax ,M. Vanluchene en K. Varik rondenlang op een zakdoek over het circuit ,en na een kwartier wist de Belg binnendoor te glippen en de leiding te veroveren. Niet voor lang echter , want wereldkampioen Bax liet dit niet zomaar over zich heen gaan en een halve ronde later waren de rollen terug omgekeerd,en trokken leiders Bax-Cermak een gaatje van een vijftal seconden, wat volstond voor de zege.