KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
Het was een schril contrast met een week eerder in Lommel, waar in totaal ruim tachtig zijspanteams (Grand Prix en nevenreeksen) aan het werk waren,en er gisteren in Tessenderlo slechts . . . vier aan de start stonden. Janssens-Goris hadden hun motor nog es van stal gehaald, en dan weten de anderen meestal al hoe laat het is. De regerende VLM-kampioenen wonnen dan ook de beide manches,telkens voor Briers-van de Plas en Segers-Verlinden. Baetens-Baetens waren de ongelukkigen die naast het podium vielen. Onze man François smeet zich desondanks ,voor de volle honderd procent,en keerde huiswaarts met flink wat foto’s. En kom nu asjeblief niet af met de opmerking ‘’t Zijn precies nogal vaak dezelfden die er opstaan hé’ ! ?’
Ook bij VMCF werd er, net als een paar weken geleden, gezijspancrosst op en rond ’t Fort van Koningshooikt. Hier stonden er acht teams aan de start.
Het is drie jaar geleden dat ’s werelds beste zijspancrossers nog es te zien waren in eigen land. In de zomer van 2019 werd er in België voor ’t laatst gezijspancrosst op het allerhoogste niveau. In Gooik ! In 2020 was er zelfs helemaal geen WK, wegens corona. In 2021 werd er een mini-WK verreden over vier Grand Prix ,zonder België. Ook voor 2022 stond België aanvankelijk niet op de kalender. Pas toen de WK-wedstrijd in Oekraïne van het programma verdween, verscheen België in beeld. In allerijl sloegen de mannen van Maasland Motorsport de handen in mekaar met de mensen van VMC Sidecar-service Berlaar en Denicol Motor Oil, en verscheen de Belgian Sidecars Grand Prix 2022 officieel op de FIM World Championship kalender, op 25 en 26 juni. Voor de Maasland-equipe is het hun twintigste (!) en meteen ook laatste zijspancross Grand Prix waar ze hun schouders onder zetten. De leeftijd begint parten te spelen, en twintig is een mooi getal om af te ronden. Voor Davy van VMC sidecarservice en Robin van Denicol Motor Oil is het hun allereerste organisatie. Hopen maar dat zij het nu ook twintig jaar volhouden ! En dàt ligt voornamelijk in mijn, uw, onze en jullie handen . We zijn het er allemaal roerend over eens dat er iets moet gebeuren om de Belgische zijspancross de komende jaren alive and kicking te houden. Het woord ‘samenwerking ‘ klinkt wekelijks op elke Belgische motorcross-organisatie als een klok langs de circuits.
Op 25 en 26 juni is het ‘hét’ uitgelezen moment om de daad bij het woord te voegen !
De organisatoren van de Grand Prix in Lommel (25 & 26 juni) doen er alles aan om van de Belgische Grand Prix sidecarcross opnieuw hét zijspanfeest van weleer te maken. En daar hoort , zoals weleer, uiteraard ook een nevenwedstrijd op zondag bij voor de niet-Grand Prix rijders. In het tijdschema is de training voor deze klasse voorzien van 09:00 tot 09:20. In de namiddag volgen twee manches van telkens achttien minuten plus één ronde, om 11:30 uur en om 17:15 uur. Onmiddellijk na de finish van de tweede reeks wordt de top drie van het dagklassement gehuldigd op het podium. Deze nevenwedstrijd staat open voor iedereen uit om het even welke federatie of nationaliteit. Aanmelden kan via het inschrijfformulier dat u vindt bij de gele knop ‘Extra’.
Voor de Belgische licentiehouders : VLM-teams kunnen deelnemen via hun gewone VLM-licentie.
VMCF- en MCLB-licentiehouders dienen een schriftelijke afvaardiging bij te hebben, anders moet er terplaatse een dagvergunning worden genomen.
Wie in geen enkele Belgische federatie een licentie heeft, zal sowieso terplekke een daglicentie moeten afsluiten.
Buitenlanders zonder Belgische licentie, dienen dus sowieso een daglicentie te nemen.
Prijs daglicentie per persoon: 30 € .
Teams die in Lommel op zaterdag reeds deelnemen aan de NK zijspanwedstrijd, kunnen op zondag ook deelnemen aan de nevenreeks, maar dienen zich wel vooraf aan te melden via het inschrijfformulier (zie gele knop ‘Extra’ ), en volgen de procedure zoals hierboven aangegeven.
Ze kan er wegens werkomstandigheden niet meer elke week bij zijn, onze arme Kay , maar als ze er is, dan weet ze nog steeds de goeie invalshoeken te kiezen om ons met een geheel eigenzinnige fotoreportage te verblijden. Gisteren trok Kay nog es haar fototoestel en alle registers open in Tielt. Check it out,bij de geleknop 'Lees meer'.
Het Fort in Koningshooikt houdt nog steeds stand, en is één van die weinige,typisch legendarische motorcrossomlopen waar anno 2022 nog mag gecrosst worden, en waar alle grote namen uit de motorcrosswereld de revue zijn gepasseerd,in de afgelopen halve eeuw. Gisteren was de VMCF federatie er te gast,en zag dertien zijspacombinaties het inschrijfblad tekenen . En die maakten er een aangenaam en spannend kijkstuk van. N. De Schepper – D. Gielkens en J. Vaes – W. Swennen ontliepen mekaar niet veel, en verdeelden de reekszeges. De doorslaggevende tweede manche ging naar De Schepper & Gielkens die hiermee de dagzege op zak staken. S. Coen en W. van Roy vervolledigden het podium via twee derde plaatsen. Onze VLM-fotograaf François Rombouts liet zijn VLM-vrije zondag voor wat het was,en trok ten strijde richting Koningshooikt, zag er het programma wegens een paar valpartijen flink uitlopen, pakte ook nog es de huldiging mee en keerde ’s avonds laat, uitgehongerd, versleten en doodmoe huiswaarts met een dikke enveloppe vol mooie foto’s .
Mooi weer , tweeëntwintig sidecars aan de start, een massa volk en een puike organisatie van MC De Bangermannen zorgden ervoor dat we gisteren in Tielt opnieuw een motorcrossdag van de bovenste plank beleefden. De driewielers streden er om de kampioenschapspunten, en aangezien het seizoen ondertussen halfweg is, begint vanaf nu elk puntje te tellen. Gastrijder Jason Van Daele, die Steve de Schacht had kunnen overhalen om nog es opnieuw in het bakje te stappen, was in beide manches een maatje te groot voor de concurrentie, en mocht de zegebloemen in ontvangst nemen. Van Daele was in Tielt aan de slag als gastrijder, en kon er dus geen kampioenschapspunten verdienen. Die gingen in de A-categorie vooral naar Yens Delmotte en Joey Valcke,die nà Van Daele telkens de beste A-rijders waren en aldus met de volle buit – lees vijftig punten – aan de haal gingen. Hiermee doen Delmotte en Valcke een uitstekende zaak in de tussenstand. Rechtstreeks concurrent Bert Soetaert moest ,wegens een duimblessure opgelopen bij een werkongeval, werkloos vanaf de zijkant toekijken,en zag zelfs zijn tweede plek in de kampioenschapsstand verloren gaan.
Van onze VLM medewerker François Rombouts vernamen we het nieuws van het overlijden van Jules ‘Juleke’ Goris, een bekend figuur in vooral VLM sidecarmiddens. ‘Juleke’, zoals hij door iedereen werd aangesproken, was in een ver verleden zelf nog zijspanpiloot,en ontfermde zich daarna als verzorger en mekanieker over verschillende VLM-rijders. Zo had Juleke de hand in o.a. de VLM-kampioenentitel van Karl Goossens,en in een recenter verleden,van Stan Goeyvaerts. Juleke Goris werd 68 jaar, en overleed op zondag 5 juni aan een slepende ziekte. Er wordt,naar de laatste wens van de overledene, geen begroeting of begrafenisplechtigheid voorzien. www.sidecarcross.be wenst de getroffen vrienden en familie veel sterkte toe.
Foto FB François Rombouts
De volgende WK wedstrijd zijspancross komt stilaan dichterbij, en die wordt – driewerf hoera – in eigen land verreden. Op 25 en 26 juni strijken ’s werelds beste zijspancrossers neer in Lommel . De laatste keer dat er in België een Grand Prix voor zijspannen werd verreden,was in 2019 ,ondertussen drie jaar geleden. Het is dus zaak om het laatste weekend van juni met rood aan te duiden in de agenda ! Trouwens, ook dit jaar heeft het lang aan een zijden draadje gehangen. Gelukkig hebben de mannen van Motorsport Maasland (die , at least, aan hun 20ste editie toe zijn !) , samen met VMC Sidecar Service en Denicol precies op tijd de handen in elkaar geslaan om alsnog dit schitterende topmotorsport evenement naar België te halen . In het nevenprogramma zijn er wedstrijden om het Europees kampioenschap Quads, op zaterdag voor het NK zijspancross en op zondag twee reeksen voor al wie kan,wil, of mag van zijn vrouw (of man) , van om het even welke federatie. Meer info hieromtrent volgt binnenkort, maar de kuiten mogen alvast ingesmeerd worden !
Ondertussen gaf FIM de officiële deelnemerslijst vrij, waarop we tussen de vierendertig aangemelde teams vier Belgische rijders terug vinden, en vijf Belgische co-piloten. Het nieuwe systeem 2022 (aanmelden via de promotor) laat toe dat er tot in de laatste week voor de eigenlijke Grand Prix nog late entries kunnen toegevoegd worden. Niet gekwalificeerde Grand Prix-deelnemers op zaterdag hoeven overigens niet te wanhopen in Lommel. Er kan in dat geval deelgenomen worden aan de nevenwedstrijd (twee manches) op zondag, zodat de kans op een dagpodium in Lommel – zélfs bij niet kwalificatie – toch nog tot de mogelijkheden behoort ! Bij de gele knop ‘Extra’ alvast de voorlopige WK-deelnemerslijst voor 25 en 26 juni in Lommel. Binnenkort ook meer nieuws over al het andere moois dat de organisatoren ons gedurende dat weekend zullen presenteren . Be there !
Met eenentwintig deelnemers achter het starthek kregen de organisatoren van AMC Dworp loon naar werken in Gooik gisteren. Marvin Vanluchene nam, ondanks een knieblessure , zijn verantwoordelijkheid op tegenover de organiserende club waar hij zelf lid van is en tekende, met een pijnlijke grimas op het gezicht,present aan de Wijngaardbosstraat in het Pajottenland. In de eerste manche,die geteisterd werd door een paar felle onweersbuien, namen Marvin Vanluchene en zijn Nederlandse bijrijder Robbie Bax meteen het heft in handen,voor Van Werven-vd Bogaart en Yens Delmotte-Joey Valcke die het MCLB-legioen aanvoerden.
Vanluchene-Bax en Van Werven-vd Bogaart waren zoals verwacht een maatje te groot en wisten het best zich een weg te banen door de modderige sporen die her en der ontstonden. Delmotte-Valcke hielden voorin knap stand,bolden als derde over de finish en deden daarmeeeen prima zaak in de strijd om de MCLB-driekleur.
Terwijl broer Glenn Janssens mee het mooie weer maakte op de WK-wedstrijd in het Tsjechische Loket, en er als enige landgenoot in slaagde het dagpodium te halen, haalde ook Nick Janssens de motor nog es van stal. N. Janssens en D. Goris hebben niet meer de ambitie om elke week op trofeeënjacht te gaan,maar àls ze van de partij zijn is het meteen ook mee voorin de lakens uit te delen. En dat was gisteren in Genk, waar er mooi veertien equipes achter het starthek verschenen,niet anders. Nochtans kregen Janssens & Goris het niet op een schoteltje aangeboden op en rond de Genkse Horensbergdam,waar in de openingsreeks vooral het Duitse koppel Knübben-Lenz voor het nodige weerwerk zorgde,en finishte op slechts vijf seconden van reekswinnaar Janssens.