KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
Er werd op Pinksterzondag alsnog weer es op twéé plaatsen competitief gezijspancrosst in België, en dàt is anno 2024 absoluut niet meer vanzelfsprekend. De MON zijspanklasse was te gast op het VLM-programma in Lommel, alwaar de organisatie in handen was van de geoliede machine van MC Betemo. De organisatoren slaagden er zelfs in om de dreigende onweerswolken boven Lommel bijn allemaal te verjagen gedurende de racedag. De Betemo-sticker op de machine van Bart van den Bulck leek het Belgisch-Nederlandse koppel Van den Bulck-van Gennip in elk geval vleugels te geven,want zij schoten – in beide manches - als snelsten uit de startblokken. Toch waren het in beide manches de jongelingen Winston Derksen en Ross Vincent die in het – voor sidecars – loodzware Lommelse zand , twee keer aan het langste eind trokken. Bart van den Bulck hield op plek twee de Belgische eer bijzonder hoog,temidden al het Nederlandse geweld.
Het was een hele opluchting dat – ondanks de zware regenval op sommige plaatsen in België – de MCLB-wedstrijd in Wontergem dit keer gewoon kon doorgaan, alwaar MC Kweetetnie en het Jansson team de handen in mekaar sloegen en zorgden voor een schitterend motorcross weekend. Ruim twintig sidecars verschenen op het appèl, wat zorgde voor bijzonder aantrekkelijke wedstrijden.
Ex-MCLB-kampioen Bert Soetaert is het zijspancrossen duidelijk nog niet verleerd,en nam,samen met co-piloot Loïd Bekaert de snelste start. Tegen Junior Verhelst en Dagwin Sabbe was er echter geen kruit gewassen. Zij namen na één ronde de leiding over en stevenden daarna af op een onbetwiste zege,voor Soetaert-Bekaert, en Delmotte-Valcke die in de slotfase nog de hete adem van Joerie Van Malderen en Toni Kramar in de nek kregen.
Bij MCLB werd er afgelopen weekend van de nood een deugd gemaakt, en werd het circuit van Aalter, na de race van twee weken geleden,opnieuw geprepareerd voor de wedstrijd van gisteren. Achttien sidecars kwamen opdagen,en die maakten er opnieuw een spannend wedstrijddagje van bij de organiserende club MC Poeke.
Joeri Van Malderen en Tony Kramar waren in beide manches de snelste starters, en bleken algauw, samen met Yens Delmotte-JoeyValcke en Junior Verhelst-Dagwin Sabbe, de drie snelsten van het peloton te zijn.
In de eerste manche knokten Verhelst-Sabbe zich ,na een kleine valpartij onderweg, vanaf een zesde plek terug naar voor om de heat winnend af te sluiten. Van Malderen-Kramar,die in de slotfase nog even tot stilstand kwamen werden tweede voor Delmotte-Valcke.
De tijd dat het motorcross seizoen moést en zoù van start gaan begin februari, ligt al een tijdje achter ons. En daar is eigenlijk niks mis mee, aangezien er zo vroeg op ‘t seizoen vaak meer wedstrijden werden afgelast dan er effectief verreden werden. Op dat vlak heeft MCLB het dus duidelijk bij het rechte eind.
Ook de tijd dat je in België wekelijks bij drie federaties – lees op drie locaties - terecht kon om er competitief te gaan zijspancrossen, is sedert dit jaar voltooid verleden tijd. De federaties uit oostelijk België,VLM en VMCF ,besloten afgelopen winter om zijspancrosswedstrijden definitief van het programma te schrappen. Wegens . . . gebrek aan deelnemers. Een spook dat vooralsnog bij MCLB nog niet meteen de kop opsteekt. Gelukkig maar. Toch zal ook hier de komende jaren nood zijn aan vers bloed om deze motorsport discipline op waardige wijze in leven te houden.
Voor 2024 zijn de voortekenen vooralsnog gunstig,en kunnen we – als alle omstandigheden mee zitten – een top zijspancrossjaar verwachten, zoals in de goeie ouwe tijd , toen de toeschouwers langs de omloop bleven tot de laatste minuut, om vooral niks van het geboden spektakel te missen. De ingrediënten zijn in elk geval beschikbaar :
Op donderdag 15 februari overleed in Wichelen dhr Octaaf Goeman, voorzitter van de motorclub MC Scheldeland, en jarenlang coördinator van de werkgroep motorcross van BMB en Motorsport Vlaanderen. Met MC Scheldeland organiseerde Octaaf Goeman in het verleden ook verschillende wedstrijden voor het Belgisch kampioenschap zijspancross, o.a. in Wachtebeke en Moerbeke-Waas. Samen met een delegatie van MC Scheldeland was dhr Goeman ook vaak als aandachtig toeschouwer te vinden op de Grand Prix WK-wedstrijden zijspancross in binnen – en buitenland, ter ondersteuning van onze Belgische rijders.
De begrafenis vindt plaats in de Sint Gertrudiskerk in Wichelen, op vrijdag 23 februari om 10:30 uur. Octaaf Goeman werd 74 jaar. (foto Motorsport Vlaanderen).
Bij de gele knop ‘Extra’ vindt u het overlijdensbericht terug.
Niet dat het echt als een verrassing komt, maar het is toch even slikken bij het vernemen van het nieuws dat er volgend jaar in eigen land énkel nog gezijspancrosst wordt bij de MCLB-federatie, die zijn thuishaven heeft in de provincies West – en Oost-Vlaanderen. Een logisch gevolg van de neerwaartse spiraal waarin de zijspancross-competitie in eigen land, zich reeds verschillende jaren bevindt. De VLM-federatie kondigde eind vorig jaar al aan dat er in 2024 géén sidecars meer op het programma zouden staan. Ook bij VMCF is de kogel nu door de kerk, en wordt er op het reguliere wedstrijdprogramma géén plaats voorzien voor de zijspannen.
De oorzaak hiervoor is eigenlijk dezelfde als waaraan het Belgisch kampioenschap zijspancross een achttal jaar terug teloor is gegaan : Ondanks uitstekende financiële tegemoetkomingen voor àlle rijders, en wedstrijden georganiseerd op de mooiste Belgische omlopen ( o.a. Nismes, Quiévrain, Kester, Mont Saint Guibert, Orp le Grand, Genk, Hasselt , Dürler, e.a. ) kwam er weinig of geen respons van de zijde van de Belgische rijders,en stierf het BK een stille dood. Hetzelfde euvel doet zich nu al enkele jaren voor bij zowel VLM als VMCF , waar men op de meeste wedstrijden het aantal deelnemers makkelijk op beide handen kan tellen. Toen VLM eind vorig jaar de zijspanklasse definitief van het programma schrapte , was er goeie hoop om te denken dat het aantal deelnemers bij VMCF nu de hoogte zou in gaan en men in 2024 dààr op goed bezette wedstrijden zou kunnen rekenen. Niet dus.
Op de valreep, voor de start van het nieuwe jaar,maakte MCLB zijn wedstrijdkalender 2024 bekend. Het seizoen begint op 17 maart in Stekene, sluit af op 6 oktober in Lembeke,en telt negenentwintig wedstrijddagen. Enkele opvallende nieuwkomers - of oude bekenden die terug opduiken - zijn o.a.Ellezelles, Ledegem, Hooglede en Westkapelle. Op elke wedstrijd staat de categorie sidecars op het programma. Ook de MCLB-kampioenschapsproeven zijn ondertussen aangekruist. Voor de sidecars begint het kampioenschap op 14 april in Aalter ,en wordt verreden over elf wedstrijden. De finale is voorzien op 8 september in Lichtervelde. De volledige MCLB-kalender met daarbij de voorziene kampioenschapsproeven,vind je bij de gele knop 'Extra'.
We weten allemaal hoe het gaat met die reünie’s. Iedereen is het er steeds over eens dat het moet gebeuren, maar de mensen vinden die er hun schouders willen onder zetten, da’s natuurlijk een ander paar mouwen. Bart Decaluwé en Martin Bullinck,beiden ex-MCB crossers – de één als solorijder, de ander als succesvol zijspancrosser na een korte solocarrière – voegden de daad bij het woord ,sloegen de handen eerst in mekaar en staken die daarna uit de mouwen. Gisteren,in het Westvlaamse Eernegem , was het zover : Reünie van ex MCB-motorcrossers.
O ja, MCB staat voor Motor Cross Bond ,één van de vele Belgische ‘liefhebbers’ motorcrossfederaties die operationeel was van begin jaren ’60 ,tot in 1992. Toen smolten twee federaties MCB en BLB tesamen, en gingen – ook nu nog – verder onder de noemer MCLB.
Typisch voor MCB en het huidige MCLB : de groen-witte kleuren.
Meer dan honderd ex- MCB crossers die geraced hadden in de periode 1960 – 1992 ,tekenden gisteravond present in Eernegem, waaronder ruim dertig zijspancrossers.
Vroeger was alles anders. De MCLB-federatie heette nog gewoon MCB , VLM heette BLM en VMCF was vroeger BVM. Er bestond geen mobiele telefoon , geen computer , geen internet,geen facebook of instagram. Muziek werd afgespeeld door een naald op een zwarte rond draaiende vinylplaat te laten zakken , die je kon opnemen op een . . . cassettebandje . Om te laten spelen in de auto,als je naar de cross reed bijvoorbeeld. En niemand had een mobilhome om naar de cross te gaan. En toch werd er gemotorcrosst ,kun je het je inbeelden ? Ook kreeg je toen één keer per maand een groen-wit boekje in de brievenbus, het MCB motorcrosstijdschrift met de ronkende titel MCB Gebrom.
De West-Vlaamse motorcrossfederatie MCLB organiseert op zaterdag 18 nov. ,in zaal Kruispunt in Eernegem een reünie. Niet voor MCLB-piloten ! Wél voor zij die er al bij waren van toen de groen-witte motorcrossbond nog gewoon MCB heette. En dat was van eind jaren ’60 tot in 1992. Wie in deze periode crosste- of de MCB-crossen geregeld bezocht – is welkom op 18 november. Bart Decaluwé en Martin Bullinck – zelf beiden ex MCB-crossers – staan in voor de organisatie in Eernegem. Ondertussen hebben reeds vijfentachtig ex-MCB crossers zich aangemeld voor deze reünie ,en ook flink wat supporters uit die periode zullen volgende zaterdag naar Eernegem afzakken.
Zij die actief gecrosst hebben bij MCB wordt gevraagd om zich vooraf aan te melden, zodat men de avond zelf toch weet wie wie precies is. Een mens kan namelijk veel veranderen in de loop der jaren . . .
Veertien zijspanteams present op het legendarische circuit de klak in Reet ,voor de allereerste VMCF-VLM kampioenschapsfinale uit de geschiedenis. VLM en VMCF sloegen in 2023 voor ’t eerst de handen in mekaar om de zijspancrossdiscipline in het oosten van ons land, van de ondergang te redden en organiseerden gezamenlijke wedstrijden én een gezamenlijk kampioenschap waarvan Reet de finale kreeg voorgeschoteld. J. Vaes- W. Swennen werden de allereerste VLM-VMCF kampioenen in de A-klasse. In de B-klasse was die eer weg gelegd voor Kenny van de Plas en Kjento Spannenburg. Toch waren het geen van beiden die tijdens deze kampioenschapsfinale de dagzege wisten te behalen. Die ging naar MCLB-gastrijder Joeri van Malderen (MCLB B-kampioen 2023) die gelegenheidspassagier Tony Kramar aan boord had.