KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
Richtlijnen GP zijspannen Lommel 2023 voor de NIET GP teams
Zaterdag 24 juni NK
- Aanmelden via de normale KNMV weg - Licence2race.
- 35 € = recht op 4 inkombandjes .
- Rijder en bakkenist kunnen met 2 voertuigen op de paddock .
- 25 € paddock per voertuig met stroom en douches geldig van vrijdag tot zondagavond. Er zal NIET extra betaald moeten worden na het NK zaterdagavond . Ook de bandjes zijn heel het weekend geldig zonder meerkosten.
- Extra voertuigen gaan op de camping moeten staan .
- Camping = 45€ voor weekend inclusief stroom, wc’s
- Dus elk NIET GP team betaalt Paddock, geen uitzonderingen.
Support klasse zondag
- Aanmelden via Moto inside app of ter plaatse
- 35€ = 4 bandjes, af te halen aan de Wellcome Office en geldig heel het GP weekend
- Paddock max 2 voertuigen mogelijk. 25€ per voertuig en geldig van vrijdag tot zondag incl. stroom en douches.
Op vrijdagavond al was een ganse delegatie Belgische zijspancrossers aanwezig in het Duitse Kleinhau, alwaar maar liefst drie verschillende categorieën sidecars aan bod kwamen tijdens de jaarlijkse gekende ‘Flutlicht cross’ aldaar. Een wedstrijd waarvan de eerste manche wordt verreden in de late namiddag, en de tweede manche ’s nachts bij kunstlicht. ! In de oldtimerklasse boven zestig jaar, waren Vandendijck-Deveux onze beste landgenoten met een vijfde plaats. Bij de ‘jongere’ oldtimers waren Ivan Lefebre en Bart Verbrugghe op hun tweetakt Honda CR uit 1986 onze beste Belgen, met een zevende plaats. In de wedstrijd voor Inters Sidecars, werden de beide manches gewonnen door de lokale Christian Hentrich en Simon Lenz. Noorderbuur Roger Vlot met onze landgenoot Jimmy Horyon aan boord werden twee keer tweede. Onze MCLB-kampioenen van vorig jaar Yens Delmotte en Joey Valcke deden het voortreffelijk met twee keer een derde stek. Luc Descheemaeker had Wim Swennen mee aan boord, en zorgde met twee vierde plaatsen voor nog een mooi Belgisch resultaat. Op zondag dan was de MCLB-delegatie terug neergestreken in eigen gouw,meer bepaald in Oostkamp, waar vlakbij de autosnelweg de manchezeges naar Soetaert-Dhondt en naar Delmotte-Valcke gingen .
Er zijn nog zekerheden in het leven. Op Hemelvaartsdag wordt er gezijspancrosst ,en dat is sinds jaar en dag het geval in het Nederlandse Rhenen en in het Franse Torcé en Vallée.
Onze snelste Belgische sidecaristen trokken naar de atypische Franse baan in Torcé en Vallée, en maakten er voor zo’n zevenduizend (!)toeschouwers, letterlijk en figuurlijk het mooie weer. Van Daele-Beleckas verbeten de pijn van Heerde en trokken op karakter richting Torcé.alwaar zij er met de start telkens meteen goed bij zaten en zich via drie tweede plaatsen naar een tweede plaats overall reden. De zege in deze zesde wedstrijd om het Frans kampioenschap 2023 ging – logisch,zo lijkt het wel – naar Marvin Vanluchene en Nicolas Musset die in de twee eerste manches reeds vroeg de koppositie overnamen, en in de slotheat van start tot finish leidden. D. Sanders-L. Rostingt hadden in de openingsmanche een flinke inhaalrace nodig om finaal terug te keren tot de vierde plaats, in het spoor van derde man Killian Prunier. In heat twee namen Sanders & Rostingt de kopstart.
Het leek wel comeback day daar gisteren in Oostrozebeke, waar de regen van de afgelopen dagen er voor had gezorgd dat er in perfecte omstandigheden kon geraced worden. Tussen de twintig teams die de inschrijvingstafel passeerden, zagen we onder andere de namen van Kurt De Smet, Ivan Lefebre, Bart Verbrugghe en Kenneth Willems opnieuw opduiken. Ook Bert Soetaert en Gianni Dhondt trokken na een lange onderbreking nog es gezamenlijk op pad op een sidecar en zorgden meteen voor de verrassing van de dag,door zomaar beide manches op hun naam te schrijven. In de eerste manche duelleerden de B-rijders Van Malderen en van Grembergen op korte afstand van winnaar Soetaert om de tweede plek. Van Malderen-Dhondt trokken aan het langste eind. Kurt De Smet en Tony Kramar reden zomaar out of the blue naar plaats vier. De Moenaert-boers spoelden de pech van de dag ervoor in het Nederlandse Heerde op gepaste wijze door met een vijfde plaats.
Alle inspanningen, samenwerkingen en vooraf inschrijvingen ten spijt , blijkt het toch weer een moeilijke zaak te worden voor de zijspancross om in het oostelijke landsgedeelte het hoofd boven water te houden. Slechts zes teams – die ondanks de ondermaatse bezetting gelukkig toch startgelegenheid kregen - verschenen op het appèl op het nochtans goed berijdbare circuit in Zoutleeuw,en deden er alles aan om de mooiste sport ter wereld in een goed daglicht te plaatsen. Jimmy Vaes en Wim Swennen wonnen er vlotjes de beide manches , telkens voor Ben Segers-Peter Verlinden en Kenny van de Plas – Kjento Spannenburg. Ook François , onze man in ‘t veld, was trouw op post en bracht de zes dapperen op passende wijze in beeld. De volgende wedstrijd op de officiële VMCF/VLM sidecars kalender is voorzien voor 11 juni in Beaumont.
Hoe hard kan het noodlot zijn ! Komende zaterdag had René Boon ,op de Grand Prix in Heerde nota bene, zijn zesenvijftigste verjaardag moeten kunnen vieren. Een ongelukkige fatale crash tijdens de Sidecars Veterans race afgelopen zondag in het Tsjechische Kramolin besliste er anders over.
René Boon behaalde zijn grootste successen aan de zijde van noorderbuur Marcel Willemsen, met wie in 2004 dertiende werd in het wereldkampioenschap en twee jaar eerder al es zestiende. Na zijn actieve carrière was de immer behulpzame en vriendelijke R. Boon nog een lange periode chauffeur en mekanieker in het Team van Daniel Willemsen,waarmee nog diverse wereldtitels werden behaald.
René Boon wordt komende dinsdag 16 mei om 13 uur begraven, in de aula Stuifduin, Norbert Neeckxlaan, 3920 in Lommel.
Als laatste eerbetuiging aan René Boon wordt opgeroepen tot al wie kan, om een erehaag met zijspancrossmotoren te vormen , en op te stellen vanaf 11:30 uur op de parkeerplaats aan de begraafplaats aan de Norbert Neeckxlaan in Lommel. Deze oproep werd verspreid via facebook,en klinkt als volgt :
“Dinsdag 16-05-23 willen we graag een grote erehaag van zijspannen vormen ter ere van René zijn laatste rit. Hierbij willen we iedereen die René en de familie een warm hart toe draagt. vragen om 16-05-23 om 11:30 uur te verzamelen op de parkeerplaats van de begraafplaats in Lommel,aan de Norbert Neeckxlaan 156 3920 Lommel België. Zodat we van daaruit een mooie haag kunnen vormen in de Norbert Neeckxlaan, ter ere van René Boon. Waarna iedereen uitgenodigd is voor de dienst. “
Via de gele knop ‘Extra’ komt u bij de link terecht alwaar u zich kunt aanmelden.
Bij de gele knop ‘Lees Meer’vindt u de rouwkaart
(foto FB)
Met veertien teams aan de start was het starthek mooi gevuld in Wontergem waar Van Malderen-Dhondt de eerste leiders van de dag waren, maar later wegvielen met machinepech. De B-kampioenen van vorig jaar,Valcke-Verbrugghe trokken de reekszege naar zich toe , voor van Grembergen-Hoste die op de organisatie van hun sponsor, gebrand waren op een sterke prestatie. Merreel-van Mol hadden eindelijk es hetgeluk aan hun zijde en dat resulteerde meteen in plek drie, voor de regerende A-kampioenen Delmotte-Valcke, die er een flinke inhaalrace hadden moeten uit persen. In de tweede manche namen Yens Delmotte en Joey Valcke revenge door de reeks op hun naam te schrijven, voor een opnieuw sterk rijdende Daen Valcke en Tom Verbrugghe die hiermee zeker waren van de dagzege. Sander Lauwers en Jasey Vlot mochten als derde A-equipe mee naar de huldiging. In de B-categorie waren Van Grembergen-Hoste opnieuw de besten, waarmee de dagzege in eigen huis bleef. Merreel-van Mol bevestigden hun sterke rijden van reeks één, en werden tweede B-team in het dagklassement, voor de regelmatige S. Huysentruyt-F. Wittebolle. Onze man Brain stond opnieuw op de eerste rij om alles perfect op de gevoelige plaat vast te leggen. Volgende week wordt er gecrosst op de heilige MCLB-grond in Oostrozebeke.
Zestien teams waren op de afspraak aan het kanaal Gent-Brugge, in Aalter om er te strijden om de MCLB-kampioenschapspunten. Regerende kamipioenen Y. Delmotte – J. Valcke deden er de beste zaak door beide manches op hun naam te schrijven. De B-kampioenen van vorig jaar, D. Valcke- T. Verbrugghe werden via een derde en een vierde plaats, tweede overall. Geert Valcke maakte met Brecht Lareu het ‘Valcke-podium’ compleet, door de derde plaats in te nemen. Opvallende naam in deze wedstrijd was het wederoptreden van Junior Verhelst, die hopelijk ook de komende wedstrijden het MCLB-peloton blijvend komt versterken. In de B-categorie waren Joeri Van Malderen – Michael Dhondt, die in de tweede heat de kopstart pakten, de eindoverwinnaars, voor die andere nieuwkomers Kendric van Grembergen en Nzelo Hoste. Het derde podiumtrapje was voor MCLB sidecarcrosslady Colleen van Troys en Simon Dinneweth. Onze fotograaf Braïn was van de partij in Aalter en bezorgde ons opnieuw een heerlijke fotogalerij.
Bij VMCF in Gierle, namen twaalf sidecars aan de wedstrijd deel.Nick Janssens en Dave Goris wonnen er met een gigantische voorsprong de eerste manche, voor J. Vaes-W. Swennen, en Stan Goeyvaerts, die in Gielre Luc Janssens als invaller co-piloot aan zijn zijde had. Wegens een zwaar ongeval tijdens de solo-wedstrijden, werd er geen tweede manche sidecars meer verreden in Gierle.
In Velzeke hadden de Willemsvrienden gezorgd voor een prima organisatie op een knap circuit, dat er voor de sidecars echter steeds zwaarder kwam bij te liggen. Diepe sporen zorgden voor onverwachte blokkages, opstoppingen en valpartijen,zodat het bijwijlen ploeteren was om alle te voorziene en niet te vooziene obstakels te omzeilen. Voor de rijders en co-piloten was het werken geblazen, voor de toeschouwers was het uiteraard een mooi spektakel. Uiteindelijk waren het toch de verwachte namen die de wedstrijd naar hun hand wisten te zetten ,met een dubbele reekszege voor de regerende kampioenen Y. Delmotte en J. Valcke. Een zegedie zeniet zomaar op een schoteltje kregen aangeboden, want zowel in de eerste reeks, als in de herneming wisten een fel duellerende De Cock-De Vylder en D. Valcke- T. Verbrugghe aardig in de buurt te blijven en palmden de twee andere podiumplaatsen in. Ook Bert Soetaert heeft nog steeds de snelheid om zich voorin te handhaven, maar zag jammergenoeg in de eerste reeks zijn co-piloot geblesseerd naast het bakje terecht komen.
De VLM-VMCF samenwerking leverde opnieuw een goed gevuld startveld op in Ranst, waar zestien sidecars plaats namen achter het starthek. Lokale man Glenn van der Schraelen ging er in de eerste bocht al bij liggen en was meteen op achtervolgen aangewezen. Startspecialisten Vaes-Swennen waren de eerste leiders, maar moesten algauw hun meerdere erkennen in VLM-kampioenen Janssens-Goris die ruim twintig seconden voorsprong bij mekaar fietsten op Goeyvaerts-smeuninx die net voor Vaes-Swennen eindigden. Van der Schraelen-Hereygers knokten zich terug naar plek vier.