KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
De opstap dag op zaterdag was alweer een schot in de roos met heel wat karren die gelegenheid bakkenisten lieten proeven van de zijspancross. Ook zaterdagavond was een succes met een bomvolle tent die aanschoven voor de BBQ en die gretig aan de drank sloegen. Maar de hoofdbrok was toch voor de zondag. We kregen net zoals vorig jaar 25 teams die zich kwamen melden voor de nevenwedstrijd van de BK proef in Hasselt in een organisatie van MC Santi met Kristof Santermans aan het hoofd. 25 Teams die vanuit de VLM, MCLB en VMCF federatie de toestemming kregen om daar te komen deelnemen. We kunnen het enkel maar toejuichen dat deze federaties de toestemming geven aan hun licentiehouders om naar een dergelijke wedstrijd te komen. Dit tilt onze geliefde zijspansport enkel maar naar een hoger niveau. Het was weer mooi wat Kristof klaar gespeeld kreeg. Het circuit had een andere lay-out gekregen en de teams vonden het zo net wat beter ten opzichte van vorig jaar en het haalde de snelheid wat naar beneden bij de start. De weervoorspellers hadden zich mild getoond en voorspelden zo'n 21 graden en droog weer. Vorig jaar hadden we bij aanvang van de trainingen immers maar een druilerig weertje maar het zou anders worden dit jaar.
Het is een heuse klassieker, de 21 juli MCLB wedstrijd in Middelkerke, waar weer veel rijders, en veel en schoon volk op af kwam ! Bijna 30 zijspanteams meldden zich aan voor de zesde kampioenswedstrijd van het seizoen 2016, op een prachtig geprepareerd circuit, dat bijna 2 km lang was ! Stijn Matthijs, nu met Michael Dhondt aan boord heeft zich duidelijk nog niet bij de situatie neergelegd, maar diende, ondanks een vlijmscherpe start, toch tweemaal het hoofd te buigen voor rechtstreekse concurrenten Soetaert-Vandeursen.
Toch waren het de broertjes Nick en Glenn Janssens die de meeste aandacht naar zich toe trokkken. Ondanks een slechte startpositie (tweede rij) en een aanvaring met een andere equipe in het begin van de race, stoomden de broers onweerstaanbaar naar voor, en dienden op de finish enkel de te ver weg gelopen BK-leiders Soetaert-Vandeursen te laten voorgaan.
De vierde proef om het BK was in handen van MC Hanenberg in Retie en we kregen 16 teams die zouden strijden om de punten en als we de weervoorspellers mochten geloven zou het een prachtige dag worden. Jurgen Van Nooten en zijn kompanen hadden een heel ander circuit uitgetekend ten opzichte van vorig jaar en we vonden het jammer dat die plaats waar vorig jaar die regelrechte zandbak lag nu verdwenen was. Grote afwezigen waren wederom Christof Van Der Veken & Thomas Smeuninx die naar de GP in Bessenbach, Duitsland waren.
Bij de oldtimers waren er 13 teams die de vrije training afwerkten op zaterdag. Karren met van die heerlijke geluiden die je deden weg dromen naar verre verleden tijden. Heerlijk toch om deze machines nog eens te zien rondrijden en dan te bedenken dat er nog meerdere van deze tuigen in ons landje moeten aanwezig zijn en het een zonde vinden dat ze niet in grotere getallen waren komen afzakken. Misschien nog iets meer promotie maken als ze volgend jaar opnieuw geprogrammeerd worden als nevenreeks bij de grand prix. Een mens mag toch al eens dag dromen zeker.
Onder het motto ‘hoe meer wielen, hoe meer vreugd’, zijn er op de MCLB/VJMO motorcross-klassieker te Oostrozebeke (13 & 14 augustus) traditiegetrouw opnieuw reeksen voor vrijetijdszijspannen, en dit op zaterdag 13 augustus.
De enige voorwaarde is dat de piloten GEEN vergunning hebben bij de zijspannen.
•Bakkenisten met een vergunning mogen dus wel deelnemen (hetzij in het bakje, hetzij aan het stuur).
•Zijspan piloten met een vergunning daarentegen, die mogen enkel in het bakje staan
Er wordt gevraagd om zich op voorhand aan te melden via onderstaande link! (zie het gele knopje 'extra' )
Wat blijkbaar al een tijdje een trend is bij de VMCF federatie is de lage opkomst van het aantal teams in de zijspan klasse. Maar we hadden goede hoop toen we ons richting Lommel begaven om toch een redelijk gevuld starthekken te zien maar dat was duidelijk verkeerd gedacht. Eénmaal we op het circuit arriveerden, waren slechts een schamele 7 teams komen opdagen waarvan er twee uit de VLM federatie. We hadden de hoop gekoesterd na de afgelasting van de VLM in Tessenderlo en de afgelasting van de MCLB in Wachtebeke er toch een 20-tal aan de start te zien. Noppes dus. Buiten Dave Op De Beeck & Ben Martens was er geen enkel IMBA team aanwezig. Nadien bleek dat zowel team Nick & Glenn Janssens als team Christian Corthouts & Sven Verbrugge met kwetsuren hadden af te rekenen. Voor de rest geen nieuws van de andere teams. Omdat er ook een aantal quad rijders van de VLM ( 3 stuks ) plus Patrick Vanleeuw die aan z'n comeback werkt na zijn kwetsuur aanwezig waren, werd besloten door de VMCF-federatie om deze samen te laten rijden.
Beste supporters en vrienden,
De week voor we deelgenomen hebben aan de GP te Brou, is er ingebroken in onze camionette.
De dieven zijn toen aan de haal gegaan met 2 voorwielen.
Een 20 inch in het zilver en een gloednieuw 21 inch haan wiel, groene naaf met goudkleurige velg en een nieuwe band erop.
Toen is er tevens onze gps en werkmateriaal ontvreemd.
We hebben dit stil gehouden met de hoop zelf te weten te komen wie dit kan gedaan hebben.
Nu gisteren is er weer ingebroken bij onze papa ( Luc Janssens ).
Zijn laptop is ontvreemd en tevens ook een oude cross motor van het merk Suzuki RM 125 cc van 1981.
Er is een zilver grijze camionette gezien op die moment door getuigen.
Daarom vragen wij jullie om uit te kijken naar deze ontvreemde spullen, aangezien het toch wel niet alledaagse voorwerpen zijn.
Degene die ons kan helpen onze spullen terug te krijgen zal hier voor beloond worden.
Nick & Glenn.