KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
Het leek wel comeback day daar gisteren in Oostrozebeke, waar de regen van de afgelopen dagen er voor had gezorgd dat er in perfecte omstandigheden kon geraced worden. Tussen de twintig teams die de inschrijvingstafel passeerden, zagen we onder andere de namen van Kurt De Smet, Ivan Lefebre, Bart Verbrugghe en Kenneth Willems opnieuw opduiken. Ook Bert Soetaert en Gianni Dhondt trokken na een lange onderbreking nog es gezamenlijk op pad op een sidecar en zorgden meteen voor de verrassing van de dag,door zomaar beide manches op hun naam te schrijven. In de eerste manche duelleerden de B-rijders Van Malderen en van Grembergen op korte afstand van winnaar Soetaert om de tweede plek. Van Malderen-Dhondt trokken aan het langste eind. Kurt De Smet en Tony Kramar reden zomaar out of the blue naar plaats vier. De Moenaert-boers spoelden de pech van de dag ervoor in het Nederlandse Heerde op gepaste wijze door met een vijfde plaats.
Alle inspanningen, samenwerkingen en vooraf inschrijvingen ten spijt , blijkt het toch weer een moeilijke zaak te worden voor de zijspancross om in het oostelijke landsgedeelte het hoofd boven water te houden. Slechts zes teams – die ondanks de ondermaatse bezetting gelukkig toch startgelegenheid kregen - verschenen op het appèl op het nochtans goed berijdbare circuit in Zoutleeuw,en deden er alles aan om de mooiste sport ter wereld in een goed daglicht te plaatsen. Jimmy Vaes en Wim Swennen wonnen er vlotjes de beide manches , telkens voor Ben Segers-Peter Verlinden en Kenny van de Plas – Kjento Spannenburg. Ook François , onze man in ‘t veld, was trouw op post en bracht de zes dapperen op passende wijze in beeld. De volgende wedstrijd op de officiële VMCF/VLM sidecars kalender is voorzien voor 11 juni in Beaumont.
Hoe hard kan het noodlot zijn ! Komende zaterdag had René Boon ,op de Grand Prix in Heerde nota bene, zijn zesenvijftigste verjaardag moeten kunnen vieren. Een ongelukkige fatale crash tijdens de Sidecars Veterans race afgelopen zondag in het Tsjechische Kramolin besliste er anders over.
René Boon behaalde zijn grootste successen aan de zijde van noorderbuur Marcel Willemsen, met wie in 2004 dertiende werd in het wereldkampioenschap en twee jaar eerder al es zestiende. Na zijn actieve carrière was de immer behulpzame en vriendelijke R. Boon nog een lange periode chauffeur en mekanieker in het Team van Daniel Willemsen,waarmee nog diverse wereldtitels werden behaald.
René Boon wordt komende dinsdag 16 mei om 13 uur begraven, in de aula Stuifduin, Norbert Neeckxlaan, 3920 in Lommel.
Als laatste eerbetuiging aan René Boon wordt opgeroepen tot al wie kan, om een erehaag met zijspancrossmotoren te vormen , en op te stellen vanaf 11:30 uur op de parkeerplaats aan de begraafplaats aan de Norbert Neeckxlaan in Lommel. Deze oproep werd verspreid via facebook,en klinkt als volgt :
“Dinsdag 16-05-23 willen we graag een grote erehaag van zijspannen vormen ter ere van René zijn laatste rit. Hierbij willen we iedereen die René en de familie een warm hart toe draagt. vragen om 16-05-23 om 11:30 uur te verzamelen op de parkeerplaats van de begraafplaats in Lommel,aan de Norbert Neeckxlaan 156 3920 Lommel België. Zodat we van daaruit een mooie haag kunnen vormen in de Norbert Neeckxlaan, ter ere van René Boon. Waarna iedereen uitgenodigd is voor de dienst. “
Via de gele knop ‘Extra’ komt u bij de link terecht alwaar u zich kunt aanmelden.
Bij de gele knop ‘Lees Meer’vindt u de rouwkaart
(foto FB)
Met veertien teams aan de start was het starthek mooi gevuld in Wontergem waar Van Malderen-Dhondt de eerste leiders van de dag waren, maar later wegvielen met machinepech. De B-kampioenen van vorig jaar,Valcke-Verbrugghe trokken de reekszege naar zich toe , voor van Grembergen-Hoste die op de organisatie van hun sponsor, gebrand waren op een sterke prestatie. Merreel-van Mol hadden eindelijk es hetgeluk aan hun zijde en dat resulteerde meteen in plek drie, voor de regerende A-kampioenen Delmotte-Valcke, die er een flinke inhaalrace hadden moeten uit persen. In de tweede manche namen Yens Delmotte en Joey Valcke revenge door de reeks op hun naam te schrijven, voor een opnieuw sterk rijdende Daen Valcke en Tom Verbrugghe die hiermee zeker waren van de dagzege. Sander Lauwers en Jasey Vlot mochten als derde A-equipe mee naar de huldiging. In de B-categorie waren Van Grembergen-Hoste opnieuw de besten, waarmee de dagzege in eigen huis bleef. Merreel-van Mol bevestigden hun sterke rijden van reeks één, en werden tweede B-team in het dagklassement, voor de regelmatige S. Huysentruyt-F. Wittebolle. Onze man Brain stond opnieuw op de eerste rij om alles perfect op de gevoelige plaat vast te leggen. Volgende week wordt er gecrosst op de heilige MCLB-grond in Oostrozebeke.
Zestien teams waren op de afspraak aan het kanaal Gent-Brugge, in Aalter om er te strijden om de MCLB-kampioenschapspunten. Regerende kamipioenen Y. Delmotte – J. Valcke deden er de beste zaak door beide manches op hun naam te schrijven. De B-kampioenen van vorig jaar, D. Valcke- T. Verbrugghe werden via een derde en een vierde plaats, tweede overall. Geert Valcke maakte met Brecht Lareu het ‘Valcke-podium’ compleet, door de derde plaats in te nemen. Opvallende naam in deze wedstrijd was het wederoptreden van Junior Verhelst, die hopelijk ook de komende wedstrijden het MCLB-peloton blijvend komt versterken. In de B-categorie waren Joeri Van Malderen – Michael Dhondt, die in de tweede heat de kopstart pakten, de eindoverwinnaars, voor die andere nieuwkomers Kendric van Grembergen en Nzelo Hoste. Het derde podiumtrapje was voor MCLB sidecarcrosslady Colleen van Troys en Simon Dinneweth. Onze fotograaf Braïn was van de partij in Aalter en bezorgde ons opnieuw een heerlijke fotogalerij.
Bij VMCF in Gierle, namen twaalf sidecars aan de wedstrijd deel.Nick Janssens en Dave Goris wonnen er met een gigantische voorsprong de eerste manche, voor J. Vaes-W. Swennen, en Stan Goeyvaerts, die in Gielre Luc Janssens als invaller co-piloot aan zijn zijde had. Wegens een zwaar ongeval tijdens de solo-wedstrijden, werd er geen tweede manche sidecars meer verreden in Gierle.
In Velzeke hadden de Willemsvrienden gezorgd voor een prima organisatie op een knap circuit, dat er voor de sidecars echter steeds zwaarder kwam bij te liggen. Diepe sporen zorgden voor onverwachte blokkages, opstoppingen en valpartijen,zodat het bijwijlen ploeteren was om alle te voorziene en niet te vooziene obstakels te omzeilen. Voor de rijders en co-piloten was het werken geblazen, voor de toeschouwers was het uiteraard een mooi spektakel. Uiteindelijk waren het toch de verwachte namen die de wedstrijd naar hun hand wisten te zetten ,met een dubbele reekszege voor de regerende kampioenen Y. Delmotte en J. Valcke. Een zegedie zeniet zomaar op een schoteltje kregen aangeboden, want zowel in de eerste reeks, als in de herneming wisten een fel duellerende De Cock-De Vylder en D. Valcke- T. Verbrugghe aardig in de buurt te blijven en palmden de twee andere podiumplaatsen in. Ook Bert Soetaert heeft nog steeds de snelheid om zich voorin te handhaven, maar zag jammergenoeg in de eerste reeks zijn co-piloot geblesseerd naast het bakje terecht komen.
De VLM-VMCF samenwerking leverde opnieuw een goed gevuld startveld op in Ranst, waar zestien sidecars plaats namen achter het starthek. Lokale man Glenn van der Schraelen ging er in de eerste bocht al bij liggen en was meteen op achtervolgen aangewezen. Startspecialisten Vaes-Swennen waren de eerste leiders, maar moesten algauw hun meerdere erkennen in VLM-kampioenen Janssens-Goris die ruim twintig seconden voorsprong bij mekaar fietsten op Goeyvaerts-smeuninx die net voor Vaes-Swennen eindigden. Van der Schraelen-Hereygers knokten zich terug naar plek vier.
Zestien teams tekenden present in Vorselaar,op een - ondanks de slechte weersomstandigheden van de dagen ervoor – mooi en goed berijdbaar circuit. De VLM en VMCF-rijders kregen het gezelschap van een viertal MCLB-teams en dat maakte meteen dat het starthek mooi gevuld was daar in Sassenhout. De regerende VLM-kampioenen N. Janssens – D. Goris waren aan hun eerste race van het seizoen toe, en zij kregen meteen af te rekenen met felle tegenstand van S. Goeyvaerts-T. Smeuninx en snelstarters G. Van der Schraelen – Y. Hereygers. In de eerste manche trokken het kampioenspaar nog het laken naar zich toe, maar in de herneming werden rollen om gedraaid.
In Tessenderlo boden zich twaalf teams aan voor de openingswedstrijd van de vernieuwde VLM-VMCF zijspancross samenwerking . De sidecars worden er – net als bij MCLB – verdeeld in een A-klasse en een B-klasse. De eerste manche werd een boeiend kijkstuk met in de hoofdrollen de gevestigde waarden G. van der Schraelen – Y. Hereygers, een heroptredende S. Goeyvaerts en T. Smeuninx en Bart vd Bulck en Dagwin Sabbe. Glenn van der Schraelen trok finaal het laken naar zich toe, voor Bart van den Bulck. Stan Goeyvaerts, die in de slotfase even een foutje maakte, werd derde.
In de tweede manche snoepten Goeyvaerts & Smeuninx al vroeg in de race de koppositie af van snelstarters Van der Schraelen-Hereygers en lieten zich daarna niet meer bedreigen. Van der Schraelen was met zijn tweede plek meteen zeker van de dagzege. Van den Bulck-Sabbe werden dit keer terug geslagen na een val en finishten op vijf, wat nog nét volstond voor de derde plek in het dagklassement, voor Segers-Verlinden en Vaes-Swennen , die al meteen lieten zien eveneens podiumrijp te zijn.
Elf teams trotseerden de voorjaarskou en tekenden het inschrijvingsblad in Stekene alwaar MC De Durmevrienden zorgden voor een prima berijdbare omloop. Terwijl K. de Cock – S. de Vylder reeds vroeg in de race weg vielen (achtervering kapot) , verschalkten Y. Delmotte & J. Valcke voorin de eerste kopstarters van 2023 J. Van Malderen-M. Dhondt,en stevenden daarna regelrecht op de overwinning af , voor de beide nieuwkomers Van Malderen-Dhondt en Van Grembergen-Hoste. Broer en zus Jeroen en Eva Visscher hadden er een ritje van tweehonderd vijftig kilometer – enkel ! – op zitten om in Stekene te geraken, en dan was die vierde plek dan ook dubbel en dik verdiend. Een doorwinterd zijspancrosser als Geert Valcke houden ze eveneens niet thuis door een beetje kou, en de vijfde plek met zijn bijrijder Mathis Lareu toonde meteen aan dat Geert er ook dit jaar nog steeds heel veel zin in heeft.