KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
Tybo Tytgat uit Meulebeke. Hij is géén zijspancrosser, voor alle duidelijkheid, maar wat niet is kan nog komen. Vooral met het zijspancrossbloed in de aderen van ex-zijspancrossers opa Wilfried Tytgat, en opa Ronny Bullinck, die jarenlang succesvol was aan de zijde van o.a. Roger Vanhoutte bij de – toen nog – MCB-federatie, en met Michel Vanhauwe in de BLB-federatie, eind seventies begin eighties. Kleinzoon Tybo Tytgat, die ook nog op de huiselijke cross-steun kan rekenen van pa Kurt Tytgat en pluspa Wim Victor (beiden vroeger succesvol als solo-rijder bij MCB) telt momenteel achttien lentes,en is eigenlijk nog maar een drietal jaar aan het crossen (waarvan anderhalf jaar verloren ging wegens de corona-crisis) . De jonge Meulebekenaar rijdt bij de MCLB nieuwelingen 250 cc/ Open , op een Husqvarna, en wist half mei zijn eerste zege te behalen in de quasi thuiswedstrijd in Oostrozebeke. Ook afgelopen zondag was het opnieuw prijs.
Een zonovergoten crossdag en een compleet hertekend circuit aan de Mendonkdreef in Wachtebeke bracht een mooi startveld van zeventien MCLB sidecars in de wei. Organisator MC Kweetetnie met zijspancrosser Claude Maertens ,die tussen de bedrijven door zélf ook nog de tijd vindt om aan de wedstrijden deel tenemen, had de zaakjes netjes voor mekaar. In de eerste manche ging de zege naar de heersers van de jongste weken Yens Delmotte & Joey Valcke. De strijd er vlak achter,tussen drie heel sterk eB-teams was er weer eentje om duimen en vingers bij af te likken.Uiteindelijk raasden de broers Moenaert als tweedeover de streep,op de hielen gevolgd door D. Valcke-T. Verbrugghe en B. De Schuyter – F. Wittebolle.
Tien sidecars achter het starthek in Retie,en daar moeten we, anno summer of ’22 , méér dan tevreden mee zijn. K. Van Vaerenbergh – D. van Dijk waren de gastrijders van dienst ,en dat hebben ze geweten in Retie,zowel op, als nààst het circuit. Als G. Janssens en D. Goris op het appèl verschijnen en hun motor uitladen, dan weten de andere equipes meestal al hoe laat het is bij de VLM-federatie. En dat was gisteren niet anders in Retie,waar MX Retie had gezorgd voor een prachtige organisatie en een prima onderhoud van de baan,zodat stofontwikkeling tot een minimum beperkt bleef. Jansens-Goris wonnen aldus opnieuw beide manches ,het was nog even spannend en dringen geblazen bij de start van heat twee, maar uiteindelijk vond Nick Janssens toch vlotjes zijn weg naar de dubbelzege .
Het was een schril contrast met een week eerder in Lommel, waar in totaal ruim tachtig zijspanteams (Grand Prix en nevenreeksen) aan het werk waren,en er gisteren in Tessenderlo slechts . . . vier aan de start stonden. Janssens-Goris hadden hun motor nog es van stal gehaald, en dan weten de anderen meestal al hoe laat het is. De regerende VLM-kampioenen wonnen dan ook de beide manches,telkens voor Briers-van de Plas en Segers-Verlinden. Baetens-Baetens waren de ongelukkigen die naast het podium vielen. Onze man François smeet zich desondanks ,voor de volle honderd procent,en keerde huiswaarts met flink wat foto’s. En kom nu asjeblief niet af met de opmerking ‘’t Zijn precies nogal vaak dezelfden die er opstaan hé’ ! ?’
Ook bij VMCF werd er, net als een paar weken geleden, gezijspancrosst op en rond ’t Fort van Koningshooikt. Hier stonden er acht teams aan de start.
Het is drie jaar geleden dat ’s werelds beste zijspancrossers nog es te zien waren in eigen land. In de zomer van 2019 werd er in België voor ’t laatst gezijspancrosst op het allerhoogste niveau. In Gooik ! In 2020 was er zelfs helemaal geen WK, wegens corona. In 2021 werd er een mini-WK verreden over vier Grand Prix ,zonder België. Ook voor 2022 stond België aanvankelijk niet op de kalender. Pas toen de WK-wedstrijd in Oekraïne van het programma verdween, verscheen België in beeld. In allerijl sloegen de mannen van Maasland Motorsport de handen in mekaar met de mensen van VMC Sidecar-service Berlaar en Denicol Motor Oil, en verscheen de Belgian Sidecars Grand Prix 2022 officieel op de FIM World Championship kalender, op 25 en 26 juni. Voor de Maasland-equipe is het hun twintigste (!) en meteen ook laatste zijspancross Grand Prix waar ze hun schouders onder zetten. De leeftijd begint parten te spelen, en twintig is een mooi getal om af te ronden. Voor Davy van VMC sidecarservice en Robin van Denicol Motor Oil is het hun allereerste organisatie. Hopen maar dat zij het nu ook twintig jaar volhouden ! En dàt ligt voornamelijk in mijn, uw, onze en jullie handen . We zijn het er allemaal roerend over eens dat er iets moet gebeuren om de Belgische zijspancross de komende jaren alive and kicking te houden. Het woord ‘samenwerking ‘ klinkt wekelijks op elke Belgische motorcross-organisatie als een klok langs de circuits.
Op 25 en 26 juni is het ‘hét’ uitgelezen moment om de daad bij het woord te voegen !
De organisatoren van de Grand Prix in Lommel (25 & 26 juni) doen er alles aan om van de Belgische Grand Prix sidecarcross opnieuw hét zijspanfeest van weleer te maken. En daar hoort , zoals weleer, uiteraard ook een nevenwedstrijd op zondag bij voor de niet-Grand Prix rijders. In het tijdschema is de training voor deze klasse voorzien van 09:00 tot 09:20. In de namiddag volgen twee manches van telkens achttien minuten plus één ronde, om 11:30 uur en om 17:15 uur. Onmiddellijk na de finish van de tweede reeks wordt de top drie van het dagklassement gehuldigd op het podium. Deze nevenwedstrijd staat open voor iedereen uit om het even welke federatie of nationaliteit. Aanmelden kan via het inschrijfformulier dat u vindt bij de gele knop ‘Extra’.
Voor de Belgische licentiehouders : VLM-teams kunnen deelnemen via hun gewone VLM-licentie.
VMCF- en MCLB-licentiehouders dienen een schriftelijke afvaardiging bij te hebben, anders moet er terplaatse een dagvergunning worden genomen.
Wie in geen enkele Belgische federatie een licentie heeft, zal sowieso terplekke een daglicentie moeten afsluiten.
Buitenlanders zonder Belgische licentie, dienen dus sowieso een daglicentie te nemen.
Prijs daglicentie per persoon: 30 € .
Teams die in Lommel op zaterdag reeds deelnemen aan de NK zijspanwedstrijd, kunnen op zondag ook deelnemen aan de nevenreeks, maar dienen zich wel vooraf aan te melden via het inschrijfformulier (zie gele knop ‘Extra’ ), en volgen de procedure zoals hierboven aangegeven.
Ze kan er wegens werkomstandigheden niet meer elke week bij zijn, onze arme Kay , maar als ze er is, dan weet ze nog steeds de goeie invalshoeken te kiezen om ons met een geheel eigenzinnige fotoreportage te verblijden. Gisteren trok Kay nog es haar fototoestel en alle registers open in Tielt. Check it out,bij de geleknop 'Lees meer'.
Het Fort in Koningshooikt houdt nog steeds stand, en is één van die weinige,typisch legendarische motorcrossomlopen waar anno 2022 nog mag gecrosst worden, en waar alle grote namen uit de motorcrosswereld de revue zijn gepasseerd,in de afgelopen halve eeuw. Gisteren was de VMCF federatie er te gast,en zag dertien zijspacombinaties het inschrijfblad tekenen . En die maakten er een aangenaam en spannend kijkstuk van. N. De Schepper – D. Gielkens en J. Vaes – W. Swennen ontliepen mekaar niet veel, en verdeelden de reekszeges. De doorslaggevende tweede manche ging naar De Schepper & Gielkens die hiermee de dagzege op zak staken. S. Coen en W. van Roy vervolledigden het podium via twee derde plaatsen. Onze VLM-fotograaf François Rombouts liet zijn VLM-vrije zondag voor wat het was,en trok ten strijde richting Koningshooikt, zag er het programma wegens een paar valpartijen flink uitlopen, pakte ook nog es de huldiging mee en keerde ’s avonds laat, uitgehongerd, versleten en doodmoe huiswaarts met een dikke enveloppe vol mooie foto’s .
Mooi weer , tweeëntwintig sidecars aan de start, een massa volk en een puike organisatie van MC De Bangermannen zorgden ervoor dat we gisteren in Tielt opnieuw een motorcrossdag van de bovenste plank beleefden. De driewielers streden er om de kampioenschapspunten, en aangezien het seizoen ondertussen halfweg is, begint vanaf nu elk puntje te tellen. Gastrijder Jason Van Daele, die Steve de Schacht had kunnen overhalen om nog es opnieuw in het bakje te stappen, was in beide manches een maatje te groot voor de concurrentie, en mocht de zegebloemen in ontvangst nemen. Van Daele was in Tielt aan de slag als gastrijder, en kon er dus geen kampioenschapspunten verdienen. Die gingen in de A-categorie vooral naar Yens Delmotte en Joey Valcke,die nà Van Daele telkens de beste A-rijders waren en aldus met de volle buit – lees vijftig punten – aan de haal gingen. Hiermee doen Delmotte en Valcke een uitstekende zaak in de tussenstand. Rechtstreeks concurrent Bert Soetaert moest ,wegens een duimblessure opgelopen bij een werkongeval, werkloos vanaf de zijkant toekijken,en zag zelfs zijn tweede plek in de kampioenschapsstand verloren gaan.
Van onze VLM medewerker François Rombouts vernamen we het nieuws van het overlijden van Jules ‘Juleke’ Goris, een bekend figuur in vooral VLM sidecarmiddens. ‘Juleke’, zoals hij door iedereen werd aangesproken, was in een ver verleden zelf nog zijspanpiloot,en ontfermde zich daarna als verzorger en mekanieker over verschillende VLM-rijders. Zo had Juleke de hand in o.a. de VLM-kampioenentitel van Karl Goossens,en in een recenter verleden,van Stan Goeyvaerts. Juleke Goris werd 68 jaar, en overleed op zondag 5 juni aan een slepende ziekte. Er wordt,naar de laatste wens van de overledene, geen begroeting of begrafenisplechtigheid voorzien. www.sidecarcross.be wenst de getroffen vrienden en familie veel sterkte toe.
Foto FB François Rombouts