KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
Om vier uur viel het starthek voor de definitieve heat in Gooik. Dierckens-Bax waren eens te meer de kopstarters van dienst , met Zeno Compalati, Jake Brown, Marvin Vanluchene en Etienne Bax aan het achterwiel. Dit groepje zonderde zich alras af. Het achtervolgend peloton werd aangevoerd door Justin Keuben, Gert van Werven, Julian Veldman en . . .Dylan Boussy, die met zijn maatje Steve de Schacht een wereldstart had genomen. Vooraan gooiden Vanluchene en vd Bogaart de beuk er in, stootten op drie ronden tijd door naar de kop en trokken meteen een gat van een goeie tien seconden. Toen iets voor halfkoers Bax-Stupelis waren doorgestoten naar twee en de tegenaanval inzetten, kregen ze het gat met koplopers Vanluchene-vd Bogaart niet meer gedicht. Ook niet, toen in de slotminuten de koppeling van de leiders het begaf, en ze hun rijstijl grondig dienden aan te passen om alsnog met mooie voorsprong de zege binnen te rijven.
De temperatuur was gedaald, maar het was nog steeds ‘hot enough’ in Gooik, waar de eerste manche een chaotische start kende. Vanluchene, Dierckens,Cuche, Compalati, Van Werven, Bax en Jake Brown ontsnapten aan de zijspan schroothoop, zo leek het wel met minstens vijftien teams die op mekaar in haakten. Santermans-Beleckas, eveneens één van de slachtoffers, werden bij het heropstarten, nog een keer van de sokken gereden en konden als allerlaatste op pad. Brown-chamberlain gingen na een vijftal ronden nog es in de fout en konden eveneens als laatste herbeginnen. Vooraan waren ondertussen Vanluchene en van den Bogaart er met een razende vaart vandoor gegaan. Dierckens-Bax, Compalati-chopin, Bax-Stupelis en Van Werven-Beunk volgden. Op korte afstand.
Met slechts 31 teams op het appèl , stelde zich alvast niet het probleem wie zich niet zou kwalificeren en zou kunnen worden toegevoegd aan de support class, die overigens ook niet moest rekenen op een overdonderende interesse vanwege de Belgische zijspanrijders. Incroyable mais vrai. Enfin, om drie uur in de namiddag ging kwalificatiegroep A van start, in drukkend warme omstandigheden. Brown-Chamberlain waren de snelste starters Bax en Stupelis schoven in de eerste ronde al de Italiaan Compalati opzij en kwamen zo op twee te liggen. Wilkinson-Humphrey, Veldman-Janssens, Santermans-Beleckas en Moulds-Anthony vormden het achtervolgend pelotonnetje. De strijd vooraan spitste zich toe tot een duel Stuart Brown – Etienne Bax , dat na vijf ronden kantelde in het voordeel van de WK-lijstaanvoerder.
Op de glooiende hellingen van Gooik – parel van het Pajottenland – wordt komend weekend de Grote Prijs van België zijspan motorcross verreden. De twaalfde wedstrijd uit een reeks van veertien, tellende om het wereldkampioenschap 2019. Sedert een tiental jaar zijn onze Belgen wereldtop in de zijspanklasse, met maar liefst vijf wereldtitels en handenvol zilveren en bronzen WK-medailles. Zijspancross is het laatste decennium aldus uitgegroeid tot de meest succesvolle motorsportdiscipline in België ! En dàt kunt u komend weekend in Gooik, vlakbij Aalst, in het centrum van België, met eigen ogen komen aanschouwen. Vanluchene-vd Bogaart, regerend wereldkampioen, én in de huidige WK-tussenstand op een tweede plaats, vormen uiteraard het speerpunt van de Belgische delegatie, die in Gooik bestaat uit vijf nationale equipes en één co-piloot in buitenlandse loondienst.
Een overbodige vraag eigenlijk dit keer, want komend weekend leiden uiteraard alle Belgische zijspancrosswegen richting Gooik, alwaar de Belgische Grand Prix zijspancross wordt verreden. Ex MCLB-ers Vanluchene-vd Bogaart en Dierckens-Bax maken heden ten dage het mooie weer in het mondiale zijspancrossen. Ook Dylan Boussy en Steve de Schacht zijn MCLB-producten. Glenn van der Schraelen, die in Gooik zal starten met Jens Mans aan zijn zijde, is een talent dat uit VLM-middens komt. Ook Glenn Janssens is een VLM kweekproduct. Het spreekt voor zich dat vanuit beide federaties véél belangstelling zal zijn in Gooik om er hun ex-collega’s aan het werk te zien, en eventueel zelf ook deel te nemen aan de nevenwedstrijd voor zijspannen nationalen (info en aanmelden via iv@amcdworp.be). De kwalificaties in Gooik worden ’s zaterdags verreden om 15 uur en om 16 uur, met de Last Chance om 17:30 uur. Op zondag wordt er geraced om 13:15 uur en om 16 uur met achteraf de podiumceremonie. Op zondagvoormiddag kunt u om 10:50 uur terecht voor een meet & greet en handtekeningensessie met de bijzonderste acteurs uit dit WK. Voor de nevenwedstrijd sidecars is er op zaterdagnamiddag een vrijblijvende vrije training voorzien om 17:10 uur, vlak voor de Last Chance van de Grand Prix.
Zondag 18 augustus kwam onze snelste vrouw ter wereld op drie wielen, Kelly Debruyne, zwaar ten val kort na de start van de eerste manche in een wedstrijd tellende om het Belgisch kampioenschap zijspancross, in Kampenhout. Kelly werd overgebracht naar het Universitair ziekenhuis in Leuven, waar ze enkele uren later reeds werd geopereerd. Het verdict was zwaar : gescheurde lever (met veel bloedverlies) , klaplong, vijf gebroken ribben en drie ruggenwervels afgebroken. Twee dagen later volgde een tweede operatie, waarna Kelly uit haar coma werd gehaald, en stilaan gaat het terug de goeie weg op. Een week na haar onfortuinlijke crash mocht onze Belgische topmotorsportster voor ’t eerst eventjes recht zitten, en ondertussen heeft ze de intensive care ingeruild voor een gewone ziekenhuiskamer. Sporters revalideren, door hun goeie fysieke conditie, meestal sneller dan gewone stervelingen en we gaan er van uit dat dit ook bij onze Kelly Debruyne het geval zal zijn, die wij langs deze weg graag nog es een keertje het beste voor de nabije en de verre toekomst toewensen. ! Haar co-piloot Jens Mans kwam er met de schrik vanaf, maar ook op hem hebben deze gebeurtenissen uiteraard een zware indruk gemaakt. See you soon @ the racetrack Kelly en Jens. Met of zonder motor, dàt is in dit soort gevallen van ondergeschikt belang.
Een opgeluchte Martin Bena, de grote man achter het WSC project in het WK zijspancross, wist ons zondag in Roggenburg te vertellen dat de spreekwoordelijke kogel door de kerk is. WSC en FIM slaan de volgende vier jaar de handen in mekaar, en WSC wordt vanaf 2020 de officiële promotor voor het wereldkampioenschap zijspancross. Dat is alvast goed nieuws, want sedert WSC twee jaar geleden zijn intrede deed in de zijspancrosserij worden we wekelijks verwend met schitterend beeldmateriaal, wat de uitstraling van de sport op korte tijd naar een hoger niveau heeft getild. Wie nog twijfelde aan de spektakelwaarde van de zijspansport, wordt door de beelden van WSC probleemloos over de streep getrokken.
Martin Bena : “We hebben een contract afgesloten met FIM voor de komende vier jaar. Vanuit FIM worden nu de nationale federaties daarvan op de hoogte gesteld, die op hun beurt hun kandidaat organisatoren voor 2020 op die manier verder kunnen informeren.
![no thumbnail](/htmimg/noimg.jpg)
Op vijf en zes oktober wordt in het Duitse Schwedt (tegen de Poolse grens) de Sidecarcross of Nations verreden. Ex zijspancrossers Michel Vanhauwe en Wim Verbrugghe trekken dit jaar de kar van het Belgische team. Op zaterdagavond , na de kwalificaties van de Grand Prix in Roggenburg werd het Belgische team voorgesteld. Met Vanluchene-vd Bogaart, Dierckens-Bax en Santermans-Beleckas brengt België drie koppels in stelling die ver kunnen geraken in Schwedt. Nu maar hopen dat elkeen heelhuids het drukke seizoenseinde doorspartelt , en blessures geen roet meer in het eten komen gooien bij onze Belgische equipe, die wij alvast veel succes wensen binnen een goeie maand in Schwedt. Komend weekend zijn onze drie Belgische teams alvast aan de slag voor eigen volk in Gooik, vlakbij Brussel, alwaar de Belgische Grand Prix tellende om het wereldkampioenschap zijspancross 2019 wordt verreden.
Het was een beetje pompen of verzuipen in deze snikhete tweede reeks voor onze landgenoten. Dierckens-Bax en Boussy-de Schacht verschenen niet meer aan de start. De goed gestarte Santermans viel na zeven ronden uit toen co-piloot Beleckas zich bezeerde aan de ribben. Veldman en Janssens gaven op met een kapotte zijspanband. Zodoende zaten we nog met slechts één Belgische deelnemer in de race, nl. Marvin Vanluchene. Die overleefde gelukkig wél de Zwitserse veldslag, zij het met de nodige moeite.
Nadat Jake Brown de kopstart had genomen, waren het al vroeg Bax-Stupelis en Hermans-Musset die door stootten naar de kopposities, en daar kwam verder geen verandering meer in. Bax & Stupelis plaatsten de puntjes op de i door ook deze heat op hun naam te schrijven, waarmee ze nog es onderstreepten dat het niet toevallig is dat zij de world ranking aanvoeren. Voor Koen Hermans volstond de tweede plek voor de tweede plaats in het dagklassement.
Onder een loden zon ging de eerste heat van start in Zwitserland. Mét Dylan Boussy en Steve de Schacht, die als eerste reserven, de plaats van de geblesseerde Tsjech Jan Boukal konden innemen. De holeshot was voor Veldman-Janssens, die echter na de dubbelsprong Dierckens-Bax naar de kop zagen doorglippen. Achter Veldman, volgden Hermans-Musset, Vanluchene-vd bogaart, Brown-Chamberlain en Bax-Stupelis. Veel plezier beleefden Dierckens en Bax niet aan hun eerste positie. In de eerste ronde al blokkeerde in het dal, hun voorwiel en gingen beiden kopje over. Een pijnlijke rug en een pijnlijke schouder maakten voor beiden een einde aan de Zwitserse sportdag. In de tweede ronde schoven Vanluchene en vd Bogaart door naar de koppositie, mar kregen meteen Bax-Stupelis mee aan het achterwiel. WK-lijstaanvoerder Etienne Bax maakte al gauw zijn bedoelingen duidelijk en snoepte de leiderspositie af van Vanluchene , die iets over halfkoers het bezoek kreeg van Hermans en Musset. Laatst genoemden stootten door naar twee en reden zelfs het gat met koplopers Bax-Stupelis dicht.