KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
MC Maasland is komend weekend aan haar 15de organisatie toe van een WK-wedstrijd zijspancross, en viert hiermee haar ‘kristallen’ jubileum. Een jubilee dus, dat schrééuwt toch om een nostalgische terugblik, niet ?
De zijspancross-sport is door FIM (zeg maar de UCI of de FIFA, van de motorsport) officieel erkend als wereldkampioenschap sedert 1980.
Dààrvoor vond eerst de FIM-Cup zijspancross plaats (van 1971 tot 1974). De allereerste FIM-Cup wedstrijd werd op 25 april 1971 verreden in het Zuidfranse Pernes les Fontaines. Noorderburen Rikus Lubbers en Bart Notten (de levende oranje legende, die komend weekend op zijn klompen en zijn oranje Hollandse outfit ongetwijfeld één van de blikvangers zal zijn in Genk) werden dat jaar de allereerste winnaars van de FIM-Cup zijspancross.. Gustave Cox en Albert Jans werden de beste Belgen met een knappe derde plek. Alois De Kort-Louis de Laet behaalden voor België nog net de top tien. De komende jaren rijden ook landgenoten Pierre Borms-Michel Moonans (10de in 1972) en Alois De Kort-Pierre Van Hoof (4de in 1973 ) zich in de internationale zijspancross schijnwerpers.
In 1975 wordt de zijspancross-discipline opgewaardeerd door FIM en krijgt de titel ‘Europees kampioenschap’ mee. Dit zou duren tot 1979. Opnieuw zijn de Nederlanders van de partij. In 1975 worden Ton Van Heugten-Dick Steenbergen de allereerste officiële Europese kampioenen zijspancross. Voor België is in die jaren weinig eer weg gelegd. Pierre Borms-José Castiaux worden es 13de (1976) , Boudewijn de Kort-Karel Torfs es 14de (1977) en . . . Daniël Van Bellinghen-Raf D’Hollander vierde (in 1979). Een keerpunt, in de (Belgische )zijspancross.
Natuurlijk is het doodjammer dat onze Belgische wereldkampioen Ben Adriaenssen er komend weekend niet kan bij zijn voor eigen volk in Genk. Een zware voetblessure houdt de tweevoudige wereldkampioen momenteel van de omlopen weg. Dus moeten onze andere jongens het maar doen straks, zaterdag én zondag op de Horensbergdam. En zowel kwalitatief àls kwantitatief zit het wel snor met onze jongens (én meisje !) . De startlijst voor de eigenlijke Grand Prix is uiteindelijk afgesloten met 50 deelnemers. Oké, er zullen wel nog enkele afmeldingen volgen, maar dat er op zaterdag zal moeten geknokt worden om bij de rapste dertig te zijn, dàt staat nu al als een paal boven water. Van die 50 aanmeldingen komen er maar liefst veertien uit België, die zaterdag tijdens de kwalificaties hun kans zullen wagen. Even opsommen . . .
Het is van 22 september 2013 geleden dat ’s werelds beste zijspancrossers nog es te gast waren in ons land. Dat was toen ter gelegenheid van de WK-finale in het prachtige Ardense Nismes, waar Ben en Ben hun allereerste wereldtitel mochten vieren.
Vorig jaar diende de Belgische WK-wedstrijd in Genk in laatste instantie te worden afgelast. De schitterende Belgische zomer zorgde ervoor dat de Horensbergdam blank stond. Maar dit jaar liggen de kaarten anders. En beter ! Komend weekend organiseert MC Maasland voor de 15de keer een Grand Prix zijspancross in België. Een jubileum editie dus , waarop we hier, in deze week voorafgaand aan de Grand Prix, elke dag es ons licht laten schijnen.
Vandaag : De Support Races !
De zon scheen nog steeds ongenadig toen om 16 uur de tweede manche van start ging. En weer namen Bax-Stupelis de kopstart en zagen de concurrenten hen pas na de finish terug. Hendrickx-van den Bogaart hadden een viertal ronden nodig om Daniel Willemsen van de tweede plaats te verdringen. Op safe rijden zat er niet bij, want alras rukte Stu Brown op naar drie en klampte zich vast aan het achterwiel van Hendrickx, die tot op de finish diende te knokken om de strijdlustige Engelsman voor te blijven. Willemsen-Bax werden vier, en dat leverde hen nà dubbelwinnaar Etienne Bax, en Jan Hendrickx, de derde plek in het dagklassement op.
In de eerste manche was er absoluut geen kruit gewassen tegen Etienne Bax-Kaspars Stupelis die resoluut d ekopstart namen en daarna niemand meer in hun buurt toelieten. Hendrickx-van den Bogaart en Willemsen-Bax stribbelden weliswaar nog wat tegen, doch écht weerwerk bieden zat er niet in. Jan Hendrickx moest zelfs flink pushen om zijn tweede plaats te vrijwaren voor de aanvalslustige Daniel Willemsen, die naar het einde toe nog werd opgejaagd door de – na een slechte start – terug gekeerde Valentin Giraud.
43 teams, waarvan 22 in groep A en 21 in groep B. Met andere woorden : Er moest gàs worden gegeven in Kramolin om morgen te mogen meespelen tussen de grote jongens .
Voor elke plek werd keihard geknokt, en dàt is wat zijspancross zo mooi maakt.
In groep A gaf de rode nummerplaat vleugels aan Bax-Stupelis die van start tot finish het commando voerden. De thuisrijdende broers Cermak vlogen als tweede de steile flanken op en af, en derde man Jan Hendrickx had er zijn handen meer dan vol mee. Eens Cermak opzij gezet was plaats twee nog niet binnen, want alras kwamen Brown-Chamberlain dreigen op plaats drie, maar daar bleef het ook bij. Burgler kon Cermak nog verschalken voor plek vier.
Drieënveertig teams zijn aanwezig in het zonovergoten Kramolin, en voor de afwezigen - die zoals àltijd ongelijk hebben, ooit al anders geweten ? - is er nog altijd live-timing om het koersverloop op de voet te kunnen volgen.
De kwalificaties vandaag zijn om 15 uur voor groep A en om 16 uur.voor groep B. De rijders in de LAst chance strijden om de laatste startplaatsen om 17.30 uur.
Op zondag worden de WK-punten verdeeld om 13.15 uur (eerste manche) en om 16 uur (tweede manche) .
Live timing via de website : www.casomeric.cz of via het knopje 'extra' hieronder.
Het is een bewogen week geweest in zijspancrossland. Etienne Bax neemt de koppositie over in de WK-tussenstand en trekt met één luttel puntje verschil richting Kramolin . En Jan Hendrickx, die zondag jl nota bene zijn beste Grand Prix van het seizoen reed, zet een paar dagen later zijn co-piloot Elvijs Mucenieks aan de kant, en is ondertussen onderweg richting Bohemen, vlakbij het stadje Nepomuk, met . . . Ben van den Bogaart aan zijn zijde, die de jongste tijd eveneens allerminst de leukste weken van zijn leven mee maakte.
Er valt altijd wel wàt te beleven in het woelige sidecarcross-milieu. Het zij op de baan, het zij naast de baan.
Eén ding is alvast klaar duidelijk : Wie wint op zondag in Kramolin, heeft de rode plaat. Het zij de Fransman, het zij de Hollander.
De tweede reeks nam Jan Hendrickx de kopstart, en die wou onze Belgische kampioen niet zomaar af staan. Etienne Bax had er de handen mee vol om de leiding over te nemen, en dat lukte pas na een goeie vier ronden. Even later schoof ook Giraud voorbij Hendrickx, door naar plaats twee. Daarna konden de Fransen hun achterstand op koploper Etienne Bax nog helemaal teniet doen, maar de nieuwe Hollandse WK-leider ook gaan aanvallen, daarvoor hadden de Fransen de energie niet meer.
Beide manches dus voor Bax-Stupelis en komend weekend het felbegeerde rode nummerbord op de machine !