KAMPIOENSCHAP
KAMPIOENSCHAP
WILLEMSEN-DAIDERS OPPERMACHTIG.
Het wordt stilaan vervelend, maar sinds D. Willemsen, door L. Daiders in de bak te nemen, een gouden zet heeft gedaan, is alle spanning uit dit WK verdwenen. Willemsen-Daiders starten op kop en daar houdt het verhaal op. Zo ook in deze eerste heat waar de king of sidecarcross van start tot finish onbedreigd als leider de wedstrijd beheerst.
Tweede, op elf seconden van de uitbollende Willemsen-Daiders, werden Bax-Stupelis die een viertal ronden hadden nodig gehad om de voor hen uitrijdende Adriaenssen-Verbrugge een plekje terug wijzen. De jonge Adriaenssen liet het niet aan zijn hart komen, volgde Bax constant van kortbij , maar echt gaan aansluiten en aanvallen was er nèt niet bij. Hendrickx-Liepins, die in de openingsronde een kleine hapering kenden, werden uiteindelijk vierde. Daarna was het wachten tot vijfde man Giraud binnen kwam, op tienseconden gevolgd door Hendrickx-Mucenieks.
Willemsen-Eggink finishten als tiende.
Op dertien liepen Vandaele-Vandenbogaart binnen die in een hevig gevecht waren verwikkeld geraakt met thuisrijder Andy Bürgler, aan wie de twee Belgen uiteindelijk hun twaalfde plek dienden af te staan.
GEEN VERRASSINGEN TIJDENS KWALIFICATIES ZWITSERSE GP.
Na een vrijdag met hevige regenval, kregen de 46 aanwezige teams een schitterende piste voorgeschoteld in de vallei van Roggenburg. Het was bijna 15 jaar geleden dat de sidecars nog es van de partij waren in het, in Franstalig gelegen gedeelte van Zwitserland.
Ondanks het prachtige circuit en de zon die volop van de partij was, kregen we er toch geen mooie wedstrijden te zien. De spanning was in elke heat zo goed als onbestaande, en Willemsen-Daiders (groep A) en .Hendrickx-Liepins (groep B) waren de triomfators van de dag in het Alpenland.
![no thumbnail](/htmimg/noimg.jpg)
Net voor zijn afreis naar de Zwitserse GP in Roggenburg, wisten we Sven Verbrugge te strikken voor een interview. De sympatieke Kasterleenaar, die altijd het hart op de tong heeft, liet enkele boude uitspraken optekenen.
Een nét niet gesmolten, roodgloeiende GSM, een telefoonrekening van hier tot Tokio, en een gescheurd rechter trommelvlies zijn de opofferingen die Jan Hendrickx zich gisteren heeft moeten getroosten om aan een andere capabele co-piloot te geraken, nadat bekend werd dat Tim Smeuninx in Herzele een zware knieblessure opliep.
De oplossing die uit de bus kwam, is al even verrassend als vanzelfsprekend eigenlijk. Want waar trekken o.a. Etienne Bax, Joris Hendrickx of Daniël Willemsen naartoe als ze een geschikte co-piloot zoeken ? Naar Letland, juist !
En ook dààr vond Jan Hendrickx de oplossing voor zijn nijpend probleem.
Het zag er op het eerste zicht niet zo heel erg uit, de knieblessure die Tim Smeuninx zondag opliep tijdens de tweede manche om het BK in Herzele. Klagen is echter iets wat niet in het woordenboek van de Smeu voorkomt, en op karakter werd de bewuste manche nog afgerond op een tweede plaats, zodat alle kansen omtrent een nieuwe Belgische titel behouden bleven.
![no thumbnail](/htmimg/noimg.jpg)
Deze keer namen Hendrickx - Liepins de bende op sleeptouw, maar al snel kwamen Willemsen en Bax langszij. De beide Nederlandse teams plakten rondenlang aan elkaar, tot Daniel zich liet bestrappen op een zeldzaam foutje. Met nog 4 ronden te gaan maakte het WSP-schip slagzij in een flauwe linkse bocht. Bax - Stupelis waren er als de kippen bij om de leidersplaats over te nemen. Willemsen drong nog aan, kwam tot op 2 seconden, maar wierp bij aanvang van de laatste ronde de handdoek. Joris Hendrickx had ondertussen gezelschap gekregen van Adriaenssen - Verbrugge, maar bleef koelbloedig en dat leverde hem de derde plaats op. Na dit tweetal kwamen Hendrickx - Smeuninx als eenzame vijfde over de finish. Van Daele - Van den Bogaart vervolledigden nog net de top 10. De daguitslag was dezelfde als die van de 2e reeks, wat maakt dat Bax zich nog niet gewonnen geeft in de strijd om de wereldtitel.
![no thumbnail](/htmimg/noimg.jpg)
Wat kan een mens op de duur nog schrijven? Willemsen kwam, zag, en overwon. Na de gebruikelijke kopstart, zag niemand hem nog terug voor het zwart-wit-geblokt viel. De tegenstand, onder leiding van Bax - Stupelis, kon enkel maar van ver toekijken hoe de kanibaal zijn zoveelste reekszege behaalde. Was er dan geen spanning ? Toch wel hoor. Na de Nederlanders Willemsen en Bax, onstond een groepje met Belgen die binnen de 2 seconden van elkaar zouden eindigen. Joris Hendrickx trok hierbij aan het langste eind net voor Adriaenssen en Jan Hendrickx. Van Daele viel na een goede start wat terug naar plaats 13, Devoldere viel net buiten de punten op een 21e plaats.
![no thumbnail](/htmimg/noimg.jpg)
Gisteren 36 aangemelde teams in een druilerig Kegums. Weinig opschudding tijdens de kwalificaties in groep A. Bij de start kwamen Daniel Willemsen en Joris Hendrickx in aanraking, waardoor Joris het ganse aankomende deelnemersveld kruiste. Net geen rampscenario voor de aanstormende teams met Jan Hendrickx aan kop. Willemsen op kop weg en niemand die hem nog terugzag. Daarachter kwam Joris Hendrickx vrij snel post vatten op plaats 2 met op respectabele afstand zijn neef Jan Hendrickx. De Tsjechen Rozehnal konden net voor het einde de Zweden Söderqvist - Gustavsson terugdringen naar plaats vijf. Van Daele - Van den Boogaart maakten in de eerste ronde een flinke klapper en konden, na even op positieven te komen, zich klaarmaken voor de herkansing.
De Sidecarcross des Nations van 2013 heeft zijn locatie gekregen. Gisteren werd bekend gemaakt dat dit zaal doorgaan in het Letse Kegums. Het gevolg is wel dat de Letse Grand Prix, die normaal doorging op 10 en 11 augustus, in 2013 niet zal plaats vinden op het Zelta Zirgs circuit. Verschillende bronnen bevestigen wel dat er opnieuw werk gemaakt wordt van Cesis, maar of dit alles in orde komt blijft nog maar de vraag.
Bij 'bekijk resultaten' kan je de verwezenlijkingen van onze Belgen, en anderen, op de voet volgen